Tere från Tallinn

Tere från Tallinn! Eller hej som ma säger heim. Resan mot Estland började imorse strax efter 05.30, då klockan ringde. Tog bussen hemifrån oss en timme senare och tog sedan flygbussen från stan som kom fram till Landvetter vid 07.30. Flyget mot Helsingfors avgick vid utsatt tid och väl framme i Finland hade vi dryga en timme innan nästa flyg skulle gå. Så vi delade på en macka då Finnair inte heller dom är generösa när det kommer till mat ombord...

Jag vet inte om ni har gjort det någon gång, men jag har i alla fall funderat på hur kort den kortaste flygresan kan tänkas vara. Och efter idag vet jag hur kort en flygresa mellan två länder kan vara, då flygningen mellan Helsingfors och Tallinn bara tog 20 minuter. Det är ju faktiskt inte mer än 9 mil över Finska viken, så om det inte vore för att det just är vatten mellan länderna hade man ju kunnat köra eller åka tåg.

Vi kom fram till Tallinn i tid och tog en taxi från flygplatsen in till stan. Taxin gick loss på 7 euro (!) och körde oss raka vägen till hotellet, vilket tog bara 10 minuter. Vårt hotell, Swissotel Tallinn ligger faktiskt i Tallinns högsta byggnad så det är inte direkt svårt att hitta hem. Vi kunde checka in på en gång, även fast vi ankom före incheckningstid. Vi har ett aaaasfint rum på tolfte våningen med en två meter bred säng och ett asflashigt badrum. Har också jättefin utsikt ut mot hamnen där vi kan se Tallink Silja-båtarna avgå.

Packade upp oss på rummet innan vi begav oss ut på stan i ett smått duggregn. Tog oss från hotellet mot Gamla Stan där vi pep in på en restaurang och fick oss lite lunch. Efter lunchen strosade vi vidare i Gamla Stan och kom till slut fram till Rådhustorget som, precis som i Vilnius, är ett torg som den här tiden på året inhyser en julmarknad. Det är massor av små bodar som säljer allt möjligt. Vi köpte oss en mugg glögg som var stark som fan med sina 12% och gick bara omkring och kikade på vad som såldes. Tog oss sen vidare till den del av Tallinn som fortfarande har en bit av den gamla ringmuren bevarad. Det är lite som i Visby, att staden en gång var omringad av en ringmur.

Vid det här laget hade regnet tilltagit så vi rörde oss tillbaka mot hotellet igen. Och vad passar då inte bättre än att pipa in på ett närliggande café och ta något varmt att dricka? Och det var inte vilket café som helst, utan, hör och häpna, ett kattcafé! Vi tyckte ju att det var så himla mysigt när vi var i Vilnius så jag hade kollat upp att det fanns ett här också, och lustigt nog ligger det granne med vårt hotell!

Så vi gick in, och fick skriva på ett "kontrakt" där man godkände att inte vara dum mot katterna, störa dem när de sover osv. Så beställde vi varsin dricka och klappade och lekte med katterna. De här katterna var inte lika gosiga som de i Vilnius. Och det var lite oturligt att vi inte fick beställa in kattgodis så alla katter nyss hade fått mat. Kattcafét i Vilnius var bättre, men det var ändå mysigt att få klappa lite katter.

Gick sen tillbaka till hotellet och torkade upp innan vi gjorde oss redo för att gå ut och äta. Och ursäkta språket men herre min jävla gud vad god mat vi har ätit ikväll. Vi hade bokat bord på en restaurang som heter Rataskaevu 16 som var framröstad till Tallinns bästa restaurang. Vi gjorde oss i ordning på hotellet och gick mot restaurangen vid 18.30 och det tog ca 20 minuter att gå dit. Lokalen var jättefin med kala tegelväggar men väldigt fräsch och spännande inredning. Vi fick t.ex. en liten elefant som prydnad på bordet, haha. Hade en superdupertrevlig servitris som var hur duktig som helst. Vi åt trerätters där jag åt hjort och Fredrik åt rådjur till varmrätt och delade på en flaska vin. Och jag skojar inte, det här var den godaste maten jag har ätit i hela mitt liv! Köttet var så perfekt tillagat att jag fick rysningar längs med ryggraden. Herregud...! Kvällen slutade med att vi gav 200 kr i dricks då vi var så fruktansvärt nöjda med allt. 200 kr var dessutom inte så mycket på det stora hela då totalpriset för en flaska vin, en öl, bröd och trerätters blev 80 euro, ca 800 kr. Så en tusenlapp för den fantastiska maten och upplevelsen var verkligen så värt det!

Nu ikväll har vi tagit ett bad i vårt stora badkar och ska snart sova i vår gigantiska säng efter den här första dagen i Tallinn. Tallinn är verkligen en jättemysig stad som vi gillar jättemycket. Vi trivs hur bra som helst, och det känns kul att få utforska staden mer imorgon.

Klockan här borta är förresten en timme framåt, så klockan är snart 23.30 här.

Nattinatt!

Soluppgång över Göteborg

Mellanlandning i Helsingfors

Julgran vid bagagebandet på Tallins flygplats Lennart Märi (haha, jag vet, lustigt namn på en flygplats!)

Julgran i hotellobbyn

Vårt rum. Kolla sängen! Vi kan sova både på bredden och på längden

Glasvägg in mot badrummet

Badrummet med speglar överallt, så nej, det är inte två badkar

Ut mot sovrummet

Hello!

Rådhustorget

Hej Fredrik!

Glögi (japp, det heter så på estniska)

Rådhuset

Julgran på torget

En del av den gamla ringmuren

Promenad genom Gamla Stan

Vacker byggnad

Restaurang Rataskaevu 16

Hembakat bröd

Fredrik åt getost med rostade grönsaker och bärsås och jag bovetesallad med körsbärstomater och rostade grönsaker

Hjort med rotselleripuré, rödbetor och svartvinbärssås

Fredrik åt rådjursentrecote med svamprisotto, fänkål och pepparsås

Chokladfondant för Fredrik och havtorn och kokosglass för mig

Dags för sängen

Postat av: Anonym

Jag visste det....du e en kattmänniska iaf!!! Den ledsna katten var inte ledsen. Hen var professorn i gänget!!. Synd att det bara e Fredrik som e happy😊. Likheten me Visby är påtaglig å det känns som jag skulle kunna åka dit men må ha nån å fara med.😦. Javel ni har de gött iaf de e huvudsaken. Lev o må, Ppa

Svar: Tro fan jag är kattmänniska när jag har vuxit upp med fem av dem. Hah, åk hit själv ba'!