En dag i Komárno, Slovakien

Igår satt vi ju uppe till över klockan 01 så vi vaknade inte förrän 9.30 idag. Även idag skulle Paul jobba och Holly sov ju över hos mormor och morfar i natt så efter frukost så åkte jag, Fredrik och Judit iväg på dagens äventyr.

Tata ligger ju väldigt nära gränsen till Slovakien, så vi körde i ungefär 25 minuter till den slovakiska staden Komárno som har ungefär 40 000 invånare. Staden ligger på andra sidan Donau, och på den ungerska sidan ligger staden Komárom. När Ungern var unionen Ungern-Österrike, och betydligt större än idag, så var hela staden ungersk. Men efter första världskriget så delade man upp staden i två eftersom det var lätt att dra landsgränsen mitt i Donau. Så den norra delen av staden är slovakisk och den södra är ungersk. Så städerna skiljs åt av bron över Donau och det är ingen gränskontroll utan bara att köra över bron.

Så vi parkerade bilen direkt efter bron och promenerade längs med gågatan Palatínova. Judit har varit i Komárno flera gånger och hela familjen brukar åka dit på lediga dagar då det finns mycket att göra och den är ungefär dubbelt så stor som Tata. Så vi promenerade runt i stan i en timme och såg många fina gamla kyrkor och annan arkitektur. Vi gick bland annat till Nádvorie Európy som är ett torg som har massor med byggnader som är byggda i alla Europas länders byggstil. Vi såg bland annat Danmark och Norge men lyckades tyvärr inte hitta Sverige då kartan visade väldigt konstigt. Hur som helst så var det riktigt coolt och det var lätt att se t.ex. vilket som var Tyskland med den bayerska husstilen.

Sen hittade vi en second handbutik som hade utförsäljning där allt kostade 0,50 euro, alltså 5 kronor! Jag hittade en grå blus och Judit hittade ett par toppar, och så billiga kläder har jag aldrig handlat.

Judit hade kollat upp en vegansk restaurang där vi skulle äta lunch men tyvärr var den stängd idag, så vi gick och åt pizza på ett ställe hon hade varit förut, som låg lite dold på en grön och fin innergård. Efter lunch tog vi en glass och för tre glassar betalade vi 5 euro. Så trots att de har euro i Slovakien så var det i alla fall i Komárno väldigt billigt. Det var ju 12 år sedan vi var i Slovakien sist, när vi stannade i Bratislava på vår tågluff, och prisbilden kan ju ha ändrats sedan dess men här var det riktigt bra priser.

Efter ett par timmar i Slovakien åkte vi sen tillbaka till Ungern för att hämta Holly i Neszmély hos Judits föräldrar. Vi blev såklart bjudna både på hemgjort vin, den hemgjorda spriten pálinka och även vindruvsmust som är det som blir innan det blir vin. Det är ju tredje gången vi är hemma hos Judits föräldrar och hennes pappa vill alltid bjuda ner oss till källaren där han har alla vintunnor och flaskor. Han berättade för oss hur vintillverkningen går till och även hur han destillerar det som slutligen blir pálinka. Vi fick smaka både på päron- och körsbärspálinka och han hade gärna gett oss mer om vi bara hade velat. Men då termometern har visat +35 grader idag så var vi oroliga för att vi skulle bli fulla mitt på ljusa dagen om vi drack för mycket, haha. Pálinka är ju ändå typ 50 procentigt…

Holly skulle precis sova middag när vi var där och hon ville hellre sova med mormor än med mamma så jag, Fredrik och Judit passade på att åka en sväng till vingården Hilltop som ligger bara 10 minuter från Nészmely. Vi var där första gången när vi var på besök 2012 och tittade ut över vingårdarna, men stannade aldrig på restaurangen. Men nu gick vi in och tog varsitt glas vin (Judit tog en cola då det är nolltolerans mot alkohol i trafiken i Ungern) och vi satt i skuggan i den 35-gradiga värmen och såg ut över de fina omgivningarna.

Åkte sen tillbaka till Nészmely och hämtade upp Holly och sade hejdå till Judits gulliga föräldrar och åkte vidare mot Tata. Vi handlade lite mat på en stor supermarket innan vi åkte hem, och vi passade på att köpa lite färdkost till imorgon. Kom hem till Paul i huset vid 18.30 efter ännu en lång dag med äventyr. Vi lagade asiatisk wok med tofu till middag och åt glass till efterrätt. Efter maten lekte vi med Holly och lade pussel och byggde med klossar tills hon sen ville att jag skulle jaga henne. Så jag jagade henne runt i huset och hon skrek av skratt, haha. Både Holly och jag blev helt svettiga till slut så Holly tog ett bad och jag en dusch och nu är det snart dags att sova.

Imorgon går flyget hem klockan 15 och Paul hade först tänkt att skjutsa oss till flyget men det gick ju så bra för oss att ta tåg och buss när vi åkte hit, plus att det blir så stressigt om det skulle vara någon olycka på motorvägen så vi sa att tar samma färdmedel som på vägen hit. Paul är ledig imorgon och det vore tråkigt om han skulle behöva spendera sin lediga dag med att bara skjutsa oss fram och tillbaka till flygplatsen. Vi landar hemma i Göteborg vid 17-tiden så jag skriver några rader när vi är hemma igen.

Här kommer bilder från vår dag i Slovakien!

Judit tog en bild på oss vid vingården i Dunaszentmiklós igår ♥

Välkommen till Slovakien!

Judit

Utsikt över Hilltop

Vinodling

Vi köpte ju massa vin i Dunaszentmiklós igår och även idag har vi köpt några flaskor så vi kommer ha totalt 12 flaskor med oss hem. Fredrik har ikväll omsorgsfullt klätt in varje flaska i flera strumpor för att de inte ska gå sönder i det incheckade bagaget, haha!