Naturreservat och ännu mera vin

I morse var vi uppe strax före kl. 9 och åt frukost tillsammans med Judit och Holly. Paul jobbade idag så han har suttit inne på sitt kontor och haft privatlektioner med sina elever via datorn. Han lär ut engelska till italienare i olika åldrar, allt från ungdomar till äldre vuxna, där både borgmästare och influencers är bland hans elever. Efter frukost skulle vi åka iväg med Judit och Holly med bilen men Paul hade bilnyckeln i sin ficka inne där han sitter och jobbar, och då han har privatlektioner så kan man inte störa, så Judit letade en lång stund innan hon till slut hittade extranyckeln så vi kunde åka iväg.

Förmiddagen spenderade vi på Fényes tanösvény som är ett naturområde vid en sjö där man går längs en boardwalk genom skogen. Jättefint och helt otippat att det ligger i stort sett mitt i Tata. Promenaden är ungefär 2 km lång och längs vägen kan man se både bäver, sköldpaddor, grodor, fiskar och massa andra djur. Vi såg ingen bäver men däremot ett par sköldpaddor, grodor och diverse fåglar.

Efter promenaden var det daga för Hollys sovstund så Judit släppte av mig och Fredrik i centrala Tata så åkte de hem till huset. Vi gick till en restaurang som vi var på när vi var här för två år sedan, som har superbra mat och tog in bröd, ajvar, aubergineröra och lemonad och öl till förrätt och Fredrik tog pasta och jag en sallad till varmrätt.

Efter 1,5 liter lemonad för mig och 1,5 liter öl för Fredrik så promenerade vi sedan i sakta mak från restaurangen tillbaka till huset. Det är bara ca 5 kilometer men i 33 graders värme så är det längre än vad man tror, haha. Vägen går längs med Tatasjön så det är en jättefin grön och lummig promenadstig så det var ändå väldigt fint att gå, trots värmen. Vi kom hem vid 16-tiden, strax innan Holly vaknade så det var bra tajming.

Vi tog en snabbdusch för att få bort den värsta svetten innan vi drygt en timme senare åkte in till Tata och släppte av Holly med mormor och morfar som skulle vara barnvakt tills imorgon. Holly älskar att vara med sin mormor och morfar så det är alltid väldigt odramatiskt att lämna henne med dem. Så när vi hade lämnat henne, åkte vi vidare mot Dunaszentmiklós där vi var på vinprovning för två år sedan. Vinet vi drack och köpte där var nåt av det bästa vi har druckit så vi var så glada att vi kunde åka dit igen. Paul hade ännu inte slutat jobba så det var bara jag, Fredrik och Judit. Det var för varmt för att sitta på deras terass som vi gjorde sist, så vi satt inne i AC:n och tog in sex olika viner. Efter vår lila provning bestämde vi oss för fyra sorter - tre vita och ett rött vin och köpte med oss totalt åtta flaskor för i snitt 80 kr styck. Klart man kan köpa vin för det priset hemma också, men det är så otroligt gott och exklusivt för oss, eftersom ungerska viner knappt finns på Systemet hemma. Så vi satt där i ungefär en timme innan vi åkte hemåt igen för att äta middag.

När vi kom hem hade Paul slutat jobba och vi började laga middag. Eller det var egentligen inte så mycket att laga, eftersom Judits mamma hade lämnat en kylbag med mat till oss när vi lämnade av Holly som bestod av paprikagryta, potatis och olika korvar. Så när vi kom hem så grillade vi också lite aubergine och åt allt som Judits mamma hade fixat och satt på uteplatsen fram tills nu, när klockan är över 01. Åt också en jättegod äppelkaka som Judits mamma hade bakat och drack mängder med fröccs. Så från klockan 20 så har vi suttit på uteplatsen i behagliga 24-25 grader och pratat, ätit och druckit och haft så jädra trevligt med våra fina vänner ♥

Nattinatti!

Hej från värmen!

Näckrosor

Fredrik över hängbron

Aubergineröra och paprikaröra till lunch

Släcker törsten med lemonad och öl

Gurklemonad

Så fin utsikt från restaurangen

Körsbärslemonad

Mat!

Äppellemonad

På restaurangens framsida

Tata vár - Tatas slott

Tata

Tatasjön

Strandpromenaden vid sjön, på väg mot huset