The Golden Circle

Åh, vilken fin dag vi har haft idag ska ni veta! Det har varit sol och fint hela dagen och vi har haft en jättehärlig dag ute på vägarna. Var uppe strax efter 8.00 imorse, och gav oss sen iväg med vår lille bil vid 9.30. Körde norrut, i samma riktning som vi for igår, men efter ett tag svängde vi istället av öserut mot Þingvellir, som är en nationalpark ca. 5 mil öster om Reykjavik. Þingvellir är förövrigt med på UNESCOs världsarvslista. Eftersom vi hade sån himla tur med vädret så stannade vi till många gånger innan vi kom fram till Þingvellir för att ta kort, för landskapet har verkligen varit breathtaking idag. Det känns helt sjukt att köra i en stor skärmsläckare, då det ibland inte ens ser verkligt ut, det man har runtikring sig.

Stannade som sagt flera gånger i Þingvellir, men tillslut tog vi oss vidare mot Haukadalur, som är ett område med massa vulkanaktivitet. Precis som när jag och Daniel var i Waiotapu Thermal Wonderland, strax innan Rotorua på Nya Zeeland så luktade det fis över hela stället, haha. Det bubblar och ryker från underjorden överallt. Superhäftigt. Men det coolaste var att dom här (vilket dom inte hade i Waiotapu) har äkta gejsrar som sprutar vatten ett tiotal meter upp i luften lite då och då. Lady Knox Geyser som fanns i Waiotapu var ju bara en fejkgejser, som dom pluttade ner en tablett i så började den spruta vatten. Men det här var riktiga grejer. I Haukadalur fanns det två gejsrar, men den största av dom, Geysir, var ganska lugn och kokade inte ens när vi var där. Fick sedan veta att den bara exploderar 4-5 gånger per dag. Så man måste ha en jäkla tur för att se den spruta vatten. Men den andra gejsern, vid namn Strokkur sprutade flera gånger under de 20 minutrarna vi var där. Det bubblar och rör sig i vattnet och så ser man hur vattnet börjar resa sig och så "whooooooosh!!" så sprutar det vatten typ 15 meter upp i luften. Skithäftigt! Den sprutade typ 2-3 gånger i taget, och vilade sen 5-10 minuter och fräste sedan igen. Jättehäftigt att se att naturen kan göra sådant helt av sig själv.

Efter Haukadalur så for vi vidare mot Gullfoss som är ett gigantiskt vattenfall. På vägen mellan Haukadalur och Gullfoss så blev det helt plötsligt vinter, och när vi klev ur bilen vid vattenfallet så blåste det som faaaan och var jättekallt. Så vi pälsade på oss huvorna på våra jackor och pallrade oss ner mot utkiksplatsen vid vattenfallet. Och jäääklar vad stort det är! Det består av två vattenfall, och andra fallet är så brant att det ser ut som att det försvinner rakt in i jorden. Superhäftigt! Vi blev totalt stelfrusna efter bara en liten stund ute, men det var som jag sa till Fredrik att det är nu man känner att man lever! Väderbitna, satte vi oss i bilen och åt lite lunch innan vi rörde oss vidare. När vi var klara med allt, så hade vi avklarat The Golden Circle, som består just av Þingvellir, Haukadalur och Gullfoss. De flesta tar en guidad busstur dit, och vi såg flera bussar längs med vägen, men det kändes mycket roligare att kunna köra och bestämma själv vart vi skulle stanna.

Istället för att åka raka vägen tillbaka till Reykjavik så stannade vi till i Kópavogur som är en förort till Reykjavik. Där stannade vi till på shoppingcentret Smáralind för att shoppa lite. Jag handlade bara lite på Body Shop, och sen for vi vidare. Efter att ha googlat lite på Smáralind efter vi kom hem så har vi insett att shoppingcentret tydligen fick jättestor uppmärksamhet när det öppnade för dryga 10 år sedan, eftersom hela byggnaden är formad som en jättestor balle. Ja, en balle. En snopp. En pick. En penis. Vad ni vill. Googla på Smáralind på bilder så ska ni få se. Sjukt roligt! Så idag har vi varit inne i en gigantisk penis. Det är inte alla som har!

På vägen tillbaka mot Reykjavik så svängde vi in en tur till Kringlan, köpcentret där vi var häromdagen. Tänkte om vi skulle bli sugna på att shoppa när vi var där, men icke. Men vi hittade en glassbar där man kunde ta egen mjukglass direkt ur maskinen. Superroligt! Så vi tog en glass och åkte sen tillbaka mot Reykjavik. Vi bestämde oss faktiskt för att lämna av bilen redan på eftermiddagen, istället för att behöva parkera och betala onödigt med pengar. Vi ska ju som sagt iväg på en tur imorgon, och tänkte lämna bilen efter det, men eftersom vi redan var klara med allt som hade med bilen att göra redan på eftermiddagen idag, så lämnade vi av den idag istället.

Nu ikväll gick vi en sväng på stan, och käkade middag på samma italienska restaurang som första kvällen. Supergod mat i form av pasta med grönsaker, och lax med bakpotatis förtärdes. På vägen tillbaka till hotellet gick vi in på en liten butik där jag hittade ett par jättesöta ullvantar som jag inhandlade till mig själv.

Har haft en helt underbar dag och nu när vi har sett lite bättre än igår, med tanke på vädret, så förstår man verkligen vad majestätiskt det här landskapet är. Imorgon blir det upp med tuppen för ännu mer äventyr.

Nedan följer maaaassor med bilder från dagen, och en del panoramabilder, då jag ville få med så mycket som möjligt av det fantastiska landskapet. Hoppas ni blir avundsjuka nu! Puss och kram!

Hamnen i Reykjavik

Djupfryst rep

Skyr-fika i bilen

Fjäll

Syns inte så bra på bilden, men det här äpplet var typ 3 gånger så stort som ett normalt. Behöver jag ens säga att jag inte orkade äta upp hela?

Finväder!

Egengjord glass!
En reseblogg om 34-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.