Valskådning

Från och med idag kan jag säga att jag har sett en livs levande vild knölval! Pappa gissade rätt när han trodde att vi skulle ut på havet idag, och det har vi allt varit. Blev upphämtade strax efter 8.00 imorse för att åka ner till hamnen där vi skulle ut på en valskådningstur mellan 9 och 12.

Vi var totalt kanske 30 personer på båten och båten var rätt stor, så det var skönt att slippa trängas. Åkte ut från Reykjaviks hamn och åkte ut i fjorden Faxaflói. Tog oss ungefär en timme innan kaptenen ropade ut att det var en val mitt framför oss, ca. 200 meter bort. Tog oss en stund att komma nära, och i början såg man bara moln från när valen kom upp till ytan för att andas. Men så helt plötsligt började den plaska lite mer och vi såg den där "typiska" bilden, när valens stjärtfena kommer upp ur vattnet, för att sen åka ner igen. Jäkla häftigt!

Trots att det var väldigt coolt att se en vild val så krävs det att man har ett jäääkla tålamod när man åker på valskådning. Man ser valen komma upp i kanske två-tre sekunder, för att sen dyka ner och vara borta i fem minuter. Och när den väl kommer upp är det pyyyyttelite av ryggen och ryggfenan man ser, och sen även lite av stjärtfenan. Vi hade inte sån tur att vi fick se den hoppa eller nåt sånt. Det närmsta vi såg den var kanske 10 meter ifrån båten, och även då bara i nån sekund. Dom får ju inte åka så nära med båten så att dom stör valarna, vilket både är bra och dåligt.

Stod uppe på däck i vad som kändes flera timmar, men sen var jag helt ärligt rädd för att jag hade förfrusit mina tår, så vi gick ner under däck istället. Både jag och Fredrik hade pälsat på oss ordentligt, men det blev ändå fruktansvärt kallt med blåsten från havet och även vattenstänk, plus att man står helt stilla och väntar på att valen ska komma upp. Trots det hjälpte det inte att jag hade tjocksockar på mig. Men vi timade det ganska bra, för valen simmade bort ifrån oss när vi beslöt oss för att lämna däck, och sen åkte vi vidare tillbaka mot Reykjavik, och vi såg ingenting på vägen tillbaka i alla fall.

Gick sen tillbaka till hotellet för att tina upp, och gick senare ut till Laugavegur och åt en suuuuupergod lunch på en skadinavisk restaurang. Traskade sen ett varv runt i stan, och sen en sväng ner till hamnen innan vi gick tillbaka till hotellet en stund igen. Nu ikväll har vi varit på en sportbar och kollat på matchen mellan Barcelona och Milan. Öldrickande och vinst för Barcelona gjorde det hela till en bra kväll.

Har haft väldigt tur med vädret idag också. Var sol i princip hela tiden vi var ute med båten. Vill knappt tänka på hur djupfrysta mina tår hade blivit om det inte hade varit sol... Ni får ursäkta att man ser rätt dåligt på valbilderna, men det är supersvårt att få en bild på när valen kommer upp, då man bara har ett par sekunder på sig. Plus att vi som sagt inte fick åka så jättenära, så jag har zoomat så mycket som det bara gick. Ni får i alla fall försöka föreställa er hur stor knölvalen var!

Puss puss!
 
Hamnen
 
Fredrik ombord
 
Åka båt
 
Valen plaskar
 
Stjärtfena
 
Knölval
 
Andas
 
Knölval
 
Knölval
 
Knölval
 
Den godaste caesarsalladen jag ätit i mitt liv
 
Huvudgatan Laugavegur
 
Jag spanar ut över hamnen
 
Strandpromenaden
 
Tisdagsunderhållning - Öl och fotboll
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 34-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Kryssning i Karibien,
26 december-11 januari 2025
RSS 2.0