Framme i Lissabon utan bagage

Då var vi framme i Lissabon efter en mycket lång dag. Klev upp strax innan 4.00 imorse för att sen ta bilen till Landvetter där planet mot Frankfurt avgick 6.45. Var framme i Frankfurt ca 1½ timme senare och sen blev det lite bråttom då vår mellanlandning bara var på 50 minuter. Men vi kom i tid till gaten, och flög iväg mot Lissabon vid 9.30. Det var dock lite drygt att jag och Fredrik inte fick platser bredvid varandra på flighten mellan Frankfurt och Lissabon. Vet inte om det var för att vi checkade inte "sent" så att alla platser bredvid varandra var tagna. Hur som helst kom vi fram till Lissabon i tid, och vi hann båda med att sova lite på planet.

Och det är ju nu det "roliga" börjar. Hur många gånger har man inte stått där vid bagagebandet, och väska efter väska rullar förbi, och man börjar tänka, lite neurotiskt, "tänk om inte min väska kommer, höhö!". Men efter mycket väntande och kanske till och med lite nervöst tänk så rullar alltid väskan upp där på bandet. Fredriks väska kom efter en stunds väntande, men efter en bra stund så börjar folkmassan runtikring bandet tunnas ut, och de flesta människor har nu tagit sina väskor. Då dyker det upp en Lufthansakvinna (då det var Lufthansa vi flög med) och börjar pricka av de få resväskor som är kvar på bandet. Och det är då det börjar knyta sig i magen. Vad är det som händer?

Så vi får syn på ett annat svenskt par som vi visste var med på samma flyg som vi var, och dom pinnar direkt iväg mot Lost & Found-disken. Så vi följer efter dom, och vid denna disk står det jääääättemycket människor. Men vi följer strömmen, och tar en nummerlapp som alla andra. Sneglar på vårat nummer. Nr. 120. Vad står på skärmen? Nr. 51. Med andra ord: 69 nummer före oss. Jippie... Men vad kan man göra? Det var bara att sitta ner på röven och vänta.

Måste bara flika in att det här med att förlora sin väska är ett "fenomen" som aldrig har drabbat mig förut. Det sägs ju att det finns en första gång för allt, men det här är faktiskt nånting som man inte vill uppleva. När vi satt där och väntade, bland alla (lyckligt ovetande) människor som faktiskt får med sig sin resväska, så kunde jag inte hålla mig. Tårarna kom och det kändes bara så överjävligt. Det. Här. Är. Fan. Inte. Sant. Det här är nånting som händer andra människor, men inte mig! Det kanske låter löjligt, men jag har ju packat ner några av mina bästa kläder för att kunna vara snygg på semestern, och det enda jag "äger" just nu är ett par chinos, ett svettigt linne och (som tur är) ett par extra shorts jag hade med mig i handväskan. I skönhetsväg hade jag med mig min sminkväska, en liten parfym, samt en hårspray och en handkräm. Så alla andra bekvämligheter så som extra örhängen, sminkborttagning, ansiktskräm, schampo, hudkräm osv, är bara till att klara sig utan. För att inte tala om alla mina kläder och skor som jag noga hade valt ut för att som sagt vara snygg på semestern...

Hur som helst, efter 2½ timmars väntan blev det nr. 120 och vi fick komma fram till disken. Där fick jag beskriva utseendet på väskan, samt lämna informationen om bagagetag-numret och flightnumret. Jag höll ju alla mina tummar på att dom skulle gå bakom disken och plocka fram väskan, vilket vi såg de göra åt andra passagerare, men sån tur hade inte jag. Min väska är verkligen inte här. Skit. Så jag fick fylla i lite information, och så fick jag ett ärendenummer och ett telefonnummer att ringa till Lufthansas kontor här i Lissabon för att ringa och kolla statusen på väskan. Så efter detta var det bara att lämna flygplatsen utan resväskan. Orsaken till borttappandet av väskan är troligen pga. Lufhansas strejk under veckan. Vet inte exakt vad den här strejken innebär, utan jag trodde bara att det skulle innebära inställda flyg, men de anställda kanske bara skiter i att lasta på väskor, som en form av protest. Vad vet jag.

Efter den här historien, så tog vi i alla fall rätt på rätt flygbuss för att ta oss in till stan. 20 minuter senare stannade vi vid hållplatsen Restauradores som ligger bara några 100 meter från vårat hotell. Hotellet var lätt att lokalisera, och det verkar ligga jättecentralt, baserat på vår promenad här ikväll. Hotellet är superfräscht, och vi har fått ett rum på fjärde våningen med stor dubbelsäng. Har förövrigt pratat med receptionisten angående min borttappade väska, och de ska meddela direkt om/när de får den levererad från flygplatsen.

Stannade på hotellet för en stund, och packade upp (eller, ja, Fredrik packade upp. Jag lade upp mina få ägodelar ur handväskan...), och sen gick vi en sväng på stan. Jag har inte haft hopp om att få tillbaka min väska ikväll så jag inhandlade de viktigaste sakerna så som extra trosor, deodorant, ansiktskräm, tandborste och en extra t-shirt för att klara mig imorgon. Förhoppningsvis kommer väl väskan imorgon, och jag behöver inte lägga ut dyra pengar för att köpa en ny plattång. Strosade sen runt i området där vi bor och satte oss på en uteservering och tog varsin öl. Trots att vi är i södra Europa så gick vi emot strömmen och gick sen och åt middag redan vid kl. 18. Vi var rätt så ensamma på restaurangen om man säger så, då de flesta inte går ut och äter här före typ kl. 20. Åt en jättegod middag bestående av pizza, öl, rödvin och pannacotta till efterrätt.

Nu slappar vi på hotellet då vi är rätt slutkörda efter dagen. Var ju uppe okristligt tidigt imorse, samt det har varit mycket väntan och ojämna ättider idag så det ska bli skönt att lägga sig tidigt idag. Återkommer med första intrycket av Portugal och Lissabon imorgon, då det förhoppningvis är en bättre dag...

Jag försöker hålla modet uppe och hoppas på att väskan dyker upp under morgondagen. Pepptalk om ersättning osv. är inte mycket till hjälp just nu, då jag struntar i om jag får pengar som ersättning just nu, utan jag vill bara ha tillbaka mina grejer.

Så håll tummarna för mig att väskan hittas och leveras imorgon!

Puss!

Nyöppnad butik på Landvetter. Jag är i himlen!

I väntan på flyget mot Frankfurt

Hallo, Deutschland!

Framme i Lissabon. Coolt hus!

Ytterligare ett coolt hus

Vårat hotell Gat Rossio

Vårat rum

Utsikten från hotellrummet

Ute på terassen på hotellet

Lissabons gator

Hej där!

Super Bock-öl

Strax utanför vårt hotell

Middag

Semester!

Då jag den här månaden har jobbat nästan 180 timmar så känns det gaaaanska skönt att nu ha semester. Hela 25 dagars ledighet har jag att se fram emot, och som ni vet så börjar semestern i Portugal, dit vi flaxar iväg imorgon. Flyget från Göteborg går kl 6.45, vilket innebär uppstigning strax innan 4.00 imorgonbitti...

Vi mellanlandar i Frankfurt i Deutschland, men har bara en knapp timmes mellanlandning, vilket är skönt. Om vi är i tid så ska vi anlända till Lissabon vid 11.30 lokal tid, vilket förövrigt är en timme bakåt jämfört med svensk tid.

Så ikväll har vi packat klart nästintill allt, och så blir det som sagt tidig uppstigning imorgon. Har väl egentligen inget särskilt att uppdatera, då det inte har hänt nåt på resefronten sen vi bokade resan i april. Så ni får väl hålla utkik här nu den närmsta tiden efter lite schyssta semesterbilder! Det ser ju onekligen varmt och svettigt ut de närmsta dagarna i alla fall, haha!