Ska vi Pula?

Efter att ha varit här i Kroatien i endast två dagar måste jag tyvärr säga: stor besvikelse! Som jag skrev igår valde vi ju att bo här i Rijeka för att det är en lite större stad och att det finns massa småställen med bad och strand runt omkring. Själva Rijeka är det egentligen inget fel på, men det som vi har läst i guideböcker och på Internet och som även den här jävla kukpersonalen på hostelet har sagt angående badmöjligheter och stränder i närheten av Rijeka, är inte riktigt sanning.

Grejen är att det finns massa småstränder runtomkring Rijeka, bl. a. Opatija fär vi var igår. Problemet är bara att det är väldigt svårt att ta sig till dom när man inte har bil. Många av stränderna ligger längs med kustvägen, och överallt står det bilar parkera längs med vägen. Bussarna stannar bara på ett fåtal ställen längs med vägen och därför är det svårt att hitta till de små fina stränderna när man åker buss. Idag bestämde vi oss för att åka till Pula som är en ort med ca. 60 000 invånare, ungefär 10 mil söder om Rijeka. Både vår guidebok och hostelpersonalen har sagt att det finns massa fina stränder där och att det i princip bara är att välja och vraka bland badplatserna.

Så i morse gick vi och köpte bussbiljetter för dryga 350 kronor för att ta oss tur och retur till Pula. Resan tog nästan 2,5 timme och när vi kommer fram öser vi in på ett informationscenter och frågar efter vägen till stranden. Vi får veta hur vi ska gå, men när vi ser havet är där fan ingen strand. Det är precis som här i Rijeka, med massa båtar och hamnar och industrier. Vi går och går och går längs med kajen men det finns ingen strand! Vi var rätt trötta efter bussturen så vi satte oss på en restaurang och käkade lite lunch. Innan vi for hade vi fått en lapp med ett namn på en strand av receptionisten på hostelet som tydligen skulle vara jättefin. Han sa att den här stranden skulle ligga ca. 5 kilometer utanför Pula och att det bara var att ta en buss dit. Så på restaurangen passar vi på att fråga servitrisen om det är värt att åka dit. Då säger hon att det inte ligger 5, utan 15 kilometer utanför Pula, och att bussen dessutom inte går enda fram till stranden utan att de sista 5 kilometrarna måste man gå.

Irritationen bara blir större och större och efter att vi hade ätit klart så gick vi faktiskt tillbaka till stationen och åkte i 2,5 timme tillbaka till Rijeka igen. Pula i sig är ju en rätt stor stad, men vi hade ingen karta, och den enda kartan som fanns på informationscentret kostade 25 spänn. Inte direkt värt bara för några timmars strosande. Så vi har idag betalat 350 kronor för att spendera totalt fem timmar på en buss, spendera dryga två timmar i Pula för att sen åka till Rijeka igen. Det enda positiva med dagen är att lunchen var väldigt god, att det fanns en stor amfiteater mitt i Pula som var cool, plus att vi har fått se väldigt vacker kroatisk natur.

Och trots att vi har både bokat och betalat för fyra nätter här så gör vi fingret till hostelpersonalen och drar här ifrån imorgon, en dag tidigare än planerat. Kroatien är dock sjukt vackert och bergigt och vi har båda sagt att vi gärna vill åka tillbaka hit, men i sådant fall kanske till Dubrovnik eller Split som ligger i södra Kroatien. Anledningen till att vi inte åkte dit är för att tågförbindelserna var jättedåliga just dit. Dubrovnik har dessutom inte ens nån tågstation. Skulle i sånt fall bli buss mellan Split och Dubrovnik.

Återigen så blir det inga bilder idag tråkigt nog. Förhoppningsvis löser sig det imorgon när vi är på plats på det nya hostelet. Som ni kanske förstår så är det med måttlig irritation vi lämnar Kroatien, och hoppas på en bättre vistelse nån gång i framtiden.

På väg till Pula

Mellan Rijeka och Pula

Amfiteatern i Pula

Amfiteater

God lunch i Pula

Hamn, ingen strand, var det som fanns i Pula

Och även äckliga fiskar

Här får bara Karolina gå över, eller?

Vi var nästan ensamma på bussen tillbaka till Rijeka, så när som på ett par tanter som klev på efter halva vägen

Kroatien

Massor av sånna här 180-graders svängar längs vägen

Väg

Ser ni vägen på andra sidan?

Kroatien

Jadranski Torg i Rijeka. Vårt hostel låg i det vita huset bortanför fontänen

Hej Kroatien!

Nu befinner vi oss i land nummer sju på den här resan, nämligen Kroatien. Vi är i staden Rijeka som ligger i norra Kroatien, nära gränsen till både Italien och Slovenien.

Det kändes faktiskt rätt skönt att lämna Sarajevo och Bosnien-Hercegovina igår. Visst, Sarajevo är en mysig stad, men det är faktiskt väldigt frustrerande att knappt nån kan engelska, och att hostelpersonalen var dumma i huvudet. Vi klev upp fem igårmorse och gick ner i receptionen för att be dom ringa en taxi åt oss. När vi kommer ner ligger receptionisten och sover i soffan i sällskapsrummet och muttrar bara till svar när vi ber honom ringa en taxi. Han ligger ändå kvar i soffan och pillar med sin mobil i ett par minuter innan han reser sig upp och ringer taxi. Idiot! Det var inte bara han, det var hela personalen som var surmulna och dryga hela tiden. Så det var rätt skönt att åka därifrån faktiskt.

Bytte först tåg på samma ställe där vi bytte när vi skulle till Sarajevo, och väntade där i en timme. Åkte sen till Kroatiens huvudstad Zagreb och åkte sen i fyra timmar till Rijeka. På sista tåget delade vi kupé med två svenska tjejer och vi satt och pratade hela resan så de fyra timmarna kändes väldigt korta.

Kom fram vid 21-tiden och gick in mot stan, men kunde inte för allt i världen hitta vårt hostel. Irrade omkring hur länge som helst innan vi såg fyra norska tjejer vi hade pratat lite med på tåget, stå och se lika vilsna ut som vi. Det visar sig att dom skulle bo på samma hostel som vi, och till slut hittade vi rätt. Vi bor faktiskt i ett privatrum den här gången, vilket känns skönt, då vi inte behöver låsa in grejerna hela tiden. Gick ut en snabbis på stan för att få nåt i magen innan vi gick tillbaka till hostelet och la oss.

Idag började vi med att gå att köpa frukost, trots att det inte finns nåt kök här. Fick bli frukt, drickyoghurt, ljummen juice och bröd utan pålägg. Gott! Vi har faktiskt inte spenderat dagen i själva Rijeka, utan i en liten by 15 kilometer härifrån vid namn Opatija. Rijeka är faktiskt ingen "strandstad" utan en industristad med mycket hamnar, och alla stränder ligger runtikring. Vi valde dock att bo här för att det var lite billigare, plus att det finns lite mer att se här i själva stan än i småbyarna runt omkring. Så vi tog lokalbussen till Opatija imorse och var framme en halvtimme senare.

På hostelet hade dom sagt att det skulle finnas en strand där, men icke. Det var bara sten och en stentrappa ner till havet. Det fanns dock solstolar, och efter lite besvikelse på grund av brist på sand så insåg vi att det var rätt skönt att ligga på sten, utan att få massa sandhelvete överallt. Vi stannade i Opatija till 17.30 innan vi tog bussen tillbaka till Rijeka igen.

Och idag blir det tyvärr inga bilder på grund av följande: blogg.se-appen funkar fortfarande inte så jag kan inte lägga upp bilder via iPaden. Och trots att det stod på hemsidan när vi bokade det här hostelet att dom skulle ha en lånedator och att jag dessutom skickade ett mail hit och frågade om möjlighet att låna dator och dom sa ja, så finns det inte det. Det trådlösa Internetet har krånglat hela dagen, och pga. det så var dom tvungen att byta router. Och på nåt sätt så funkar inte deras lånedator med den nya routern. Jag frågade hur vi kunde lösa problemet och en av personalen sa att jag kunde låna receptionsdatorn för att lägga in bilder. Men när jag ska göra det kommer en annan personal och säger att jag inte får låna datorn och att han inte kan hjälpa mig lösa problemet. Så sjukt irriterande!!! Vi stannar ändå här i fyra dagar så det får bli som det blev i Ungern, att jag skriver inlägget och sen när jag får tillgång till dator att jag lägger upp bilderna i efterhand. Jävla kukar som lovar en sak och sen säger nåt annat.

Ikväll har vi käkat pizza och nu tar vi det bara lugnt på hostelet och imorgon blir det nog till att ta en liten utflykt här i krokarna. Puss puss!

Avaz Twist Tower i Sarajevo

Trötta fötter

Precis som i Sarajevo, hittade vi Svenska Ambassaden, fast i Rijeka

På plats i Sarajevo

Sådär ja! Då fick jag äntligen tid att blogga efter en extremt lång dag igår. Vi är nu på plats i Sarajevo Bosnien-Hercegovina. Till skillnad från tidigare dagar fick vi ju trots allt lite sovmorgon när tåget från Belgrad inte avgick förrän 10.30 igår. Vi lämnade hostelet ungefär 45 minuter innan tåget skulle gå, men det blev ändå sjukt stressigt då spårvagnen inte kom förrän fem över tio. Stressade oss fram på stationen och hittade till slut rätt tåg. Eller ja, det blev ju rätt till slut eftersom skärmen med alla avgångar stod med kyrilliska tecken. Men det visade sig i alla fall att vi var på rätt tåg till slut.

Bytte tåg i Kroatien, i Strizivojna-Vrpolje, där vi hade lite över en timmes väntetid. Men tåget mot Sarajevo var 20 minuter sent och plus det så blev vi ståendes precis på gränsen mellan Kroatien och Bosnien-Hercegovina i över 1,5 timme utan att veta varför. Vi skulle kommit fram till Sarajevo strax efter 21 igårkväll så vi tänkte att vi kunde ta ut pengar och köpa bussbiljetter till lokalbussen då. Men med tanke på förseningen kom vi fram vid kl. 23 och då hade spårvagnarna slutat gå, och vi kunde inte hitta en uttagsautomat nånstans i närheten av stationen. Trots att det skulle vara dryga 4 kilometer från stationen till hostelet så började vi knata och hittade till slut rätt på en uttagsautomat. Vi fortsatte och gå och till slut så var vi i centrum, och efter mycket tjorv så hittade vi rätt på hostelet som ligger lite på en bakgata. Det tog oss ungefär en halvtimme att gå men det kändes inte som att det var fyra kilometer.

Hostelet är rätt trevligt, men man får röka ute på deras balkong, men balkongdörren står vidöppen även när nån sitter där ute och röker så det luktar rök i hela sällskapsrummet. På tal om att röka så var det helt sjukt nog tillåtet att röka på tåget mellan Strizivojna-Vrpolje och Sarajevo så röklukten satte sig långt upp i näsan och långt ner i halsen. Fruktansvärt! Vi hamnade i säng strax efter midnatt och sov till niotiden imorse.

Vårat hostel ligger i Gamla Stan här i Sarajevo och då stan inte är så stor så är det gångavstånd och nära till det mesta. Vi började dagen med gratisfrukost på hostelet och sen promenerade vi upp till en stor kulle där man hade jättefin utsikt över hela Sarajevo. Det känns inte som att det är en huvudstad för det är inte så många höghus, utan mer småhus över hela stan. Men det var jättefin utsikt därifrån så vi stod där ett bra tag innan vi gick ner mot stan igen.

Det bor bara ca. 700 000 pers i Sarajevo så hela stan kan man lätt göra på en dag. Ni kanske tycker att det är lite onödigt av oss att åka till en ny stad eller ett nytt ställe utan att stanna där i ett par dagar. Men det känns också rätt onödigt att stanna flera dagar på ett ställe "bara för att". Vi har strosat runt här i stan hela dagen och tog en lunch på en av de hundratals uteserveringarna som finns här. Sarajevo är en väldigt mysig liten stad, och utelivet lär vara grymt. Var rätt mycket liv ute på stan när vi kom hit igårkväll. Det är även en väldigt vacker stad, vilket ni kan se på bilderna nedan.

I Bosnien-Hercegovina är 40% av invånarna muslimer och det finns faktiskt hela 96 moskéer här i Sarajevo. Vi har dock inte hört böneutrop eller så från moskéerna, och det är inte så många av kvinnorna som bär slöja, utan det verkar vara mer fritt att vara eller inte vara muslim här. Inte direkt som Irak eller nåt annat übermuslimskt land... Vädret här är ett par grader kallare än i Belgrad, så det har varit jätteskönt ute idag. Har legat på ungefär 26 grader idag och det har faktiskt gått att vistas i solen, till skillnad från i Serbien.

Vi har pratat med andra människor på andra hostel vi har bott på och alla har sagt att det räcker att ha en dag i Sarajevo. Det blev ju lite senare ankomst än planerat hit igår och imorgon far vi vidare, så det blir ganska precis en dag här i Sarajevo.

Ikväll har vi varit ute och ätit bosnisk mat, såkallad Cevapi, för 30 kronor. Cevapi är ett stort pitabröd som är fyllt med små korvar, och så äter man hackad lök och mjukost till. Jättegott! Senare ikväll ska vi nog kika på fotboll och dricka lite öl innan det blir sängdags.

Imorgon avgår tåget vid sju, så det blir ännu en dag med tidig uppstigning. Här kommer massor med bilder både från gårdagen och idag. Puss och kram på er!

På tåget från Belgrad igår

Vid stationen i Strizivojna-Vrpolje. Bajshål!

Strizivojna-Vrpolje

Bosnien-Hercegovina

Huvudgatan Sarači i Sarajevo

Torget Sebilj, med maaaaassor med duvor

På väg upp mot utkiksplatsen

Branta backar

Hej på er!

Sarajevo

Små gator

Svenska ambassaden (och även den norska)

Srca Isusova katedralen

Schackspelande

Ortodoxa Kyrkan

"The Eternal Flame". Denna brinner alltid, till minne av de som stupade i Bosnien-Hercegovina under andra världskriget

Central Bank of Bosnia & Herzegovina

Minnesmonument till de barn som dödades i början av 90-talet av serbiska soldater

BBI Center

Fine Arts Academy

Lunch

Gatan där vårt hostel ligger

Cevapi. Mums!

Anslagstavlan på vårt hostel. Finn ett fel, haha!

Belgrad

Svett, svett och åter svett! Svettigt är ordet som kan beskriva den här dagen. Det har varit ca. 33 grader hela dagen och det har knappt blåst överhuvudtaget. Men trots det har vi ändå varit ute och kollat in Belgrad idag.

Jag däckade i säng vid 22-tiden igår och sov i 12 timmar innan jag kände mig riktigt utvilad. Var längesen jag har känt mig så sjukt trött. Gick upp och åt frukost och var ute på stan strax innan 11. Började dagen med att gå till en stor park vid namn Kalemegdan som ligger rätt nära vårat hostel. Parken inhyser Belgrade Fortress som är ett stort fort som byggdes i början av 500-talet. Så med andra ord, sjukt gammalt! Från fortet har man jättefin utsikt över till Nya Belgrad som är en stadsdel som ligger på andra sidan floden.

Från Kalemegdan gick vi sen till Kneza Mihaila som är en av huvudshoppinggatorna här i Belgrad. Finns jättemycket butiker och små uteserveringar längs med hela gatan, så vi tog en glass och strosade runt och fönstershoppade. Hittade sen rätt på Sankt Marko's church som är en fet kyrka som tyvärr håller på att renoveras just nu så det var rätt mycket byggnadsställningr och skit runt om den. Gick sen till det mysiga området Skadarlija som påminner lite om Montmartre i Paris, med små uteserveringar och butiker.

Vi har faktiskt inte spenderat så många timmar ute på stan idag då det helt enkelt har varit för varmt. Som sagt har det varit typ 33 grader hela dagen och inte blåst nånting. Det är lite tråkigt faktiskt, att känna att vi inte orkar uppleva staden till fullo för att det är för varmt att vara ute. Och det är inte som i Sverige, att värmen mattas av fram mot kvällen, utan det är verkligen jättevarmt hela kvällen och hela natten. Får se om vi beger oss ut fram emot kvällen och strosar runt nånting. Det kanske är lite svenskt av mig att klaga på värmen, men om ni hade varit här hade ni fattat vad jag menar. Men men, hellre värme än att det regnar (som det tydligen gör hemma, hah!)

Intrycket av Serbien är att det är sjukt varmt, väldigt fin natur och nästintill alla tjejer är sjukt vackra! Vart man än går så ser man unga, snygga, välklädda tjejer som ser väldigt eleganta ut. Man känner sig rätt mycket som en äcklig svettapa bredvid dom, som inte ens ser ut att kunna svettas. Orättvist! Hostelet vi har bott på har varit jättemysigt och vi har till största delen spenderat tiden i sofforna på innergården. Satt här hela kvällen igår och kollade matchen mellan England och Italien och då var det riktigt behaglig temperatur. Personalen här på hostelet är jättesköna och sitter gärna ner och pratar med en i nån timme. Dom är riktigt trevliga här också, precis som Raul i Timisoara, och tar i hand på alla nya gäster som kommer och presenterar sig med namn och visar en runt på hostelet. Riktigt trevligt. Ikväll har vi lyxat till det och ätit ute då jag och Fredrik faktiskt firar sex år tillsammans idag ♥

Belgrad i allmänhet är en fin stad som även är sjukt stor (nästan 2 miljoner invånare) men turistmässigt kan man hinna med de flesta sevärdheter på en dag. Utelivet här ska vara jäkligt bra, men vi kommer troligen inte testa på det eftersom vi åker vidare imorgon. Men åka hit ett par dagar på partyresa skulle jag lätt kunna göra i framtiden! Det enda vidriga med det här landet är att man får röka överallt, både ute och inne på restauranger, och att ALLA röker. Lite jobbigt att man nästan måste rusa ifrån restaurangen för att nån sitter och bolmar en i ansiktet. Sjukt äckligt. Plus att det faktiskt är lite krångligt att ta sig runt i stan, då som jag skrev igår, alla skyltar är skrivna med kyrilliska tecken, och det är faktiskt sjukt dåligt skyltat här i Belgrad. När man kommer till en korsning och ska kolla på kartan vart man är, så är det inte alltid så lätt då vid vissa av korsningarna det inte ens finns skyltar, varken med latinska eller kyrilliska tecken. Så man får gissa rätt ofta vart man är, och ja, man går fel. Men i slutändan kommer man alltid fram, vilket är huvudsaken.

Får lite sovmorgon imorgon då tåget inte avgår förrän 10.30 så vi behöver inte kliva upp mitt i natten den här gången. Vi har faktiskt fått liiiite hemlängtan båda två, så ge oss gärna lite info hemifrån så vi inte längtar hem mer!

Belgrade fortress

Hoppetihopp!

Huvudgatan Kneza Mihaila

Kneza Mihaila

Parlamentet (taget från baksidan)

Det gigantiska Posthuset

Sankt Marko's Church

Skadarlija

Finns jättemycket klotter i hela stan. Har ingen aning om vad det står, men på vissa ställen kan man lista ut att det är mycket politiska meddelanden och meningar.

Hej hej Serbien!

Slappe på innergården idag igen

Shopskasallad. Finns i bl.a. Montenegro och Bulgarien också. Supergod!

Hmm... Vart är vi?

Zdravo från Serbien!

Zdravo alla där hemma! Skickar hälsningar från vårt superhärliga hostel i BelgradSerbienZdravo betyder förresten "hej" på serbiska om ni inte lyckats lista ut det, haha. Bortsett från när jag flög hem från Nya Zeeland och spenderade sammanlagt typ 100 år på olika flyg, och kastades fram och tillbaka mellan länder och tidszoner utan att knappt veta vart jag befann mig, så måste det här hittills ha varit en av de längsta dagarna i mitt liv.

Som jag skrev igår så avgick tåget från Timisoara vid 05.40 imorse, så därför var klockan ställd på 04.20. Trots att jag skrev att det skulle bli tidig kväll igår så blev det ändå inte sängdags förrän vid 23.30, då vi satt uppe med resten av gänget och hade allt för trevligt. Men när de andra skulle ut och festa så blev det läggdags för oss. Men självklart är det inte så lätt att sova när man delar rum tillsammans med två finnar, så när dom kom hem nån gång mitt i natten och förde liv så vaknade man till. Var fortfarande sovande när klockan ringde, men det var bara att pallra sig upp då det här tåget var det enda som avgick till Belgrad. Går bara ett om dagen nämligen.

Vi hade faktiskt lyxat till det lite och beställt taxi till tågstationen istället för att ta spårvagnen. Vet förresten inte om spårvagnarna gick så tidigt på morgonen... Taxin kom strax efter fem och efter några försök fick chauffören startat bilen som hostade till en del innan han fick iväg den. Är vi i Östeuropa eller vad? Haha!

Raul hade varit snäll att informera oss om redan dagen innan att trots att tåget skulle gå hela vägen till Belgrad, utan byten, så skulle tåget bara gå till en serbisk stad vid namn Vršac, som ligger precis på gränsen mellan Rumänien och Serbien. Från Vršac skulle vi sen åka buss, då det var nåt promlem med tågrälsen därifrån. Återigen - är vi i Östeuropa när tågen är inställda för att tågrälsen inte är körbar? Haha! Men vi kom fram till Vršac i tid och bussen stod och väntade på oss. Kom därifrån dryga 10 minuter för sent men kom å andra sidan fram till Belgrad i tid. Då vi nu vred tillbaka klockan en timme från rumänsk tid, var klockan bara 8.30 när vi kom fram till Belgrad, och inte 9.30 som den var enligt vår tid.

Öste först in på stationen för att få reda på vart man kunde ta ut pengar, men det största problemet är att få nån som både kan och som är villig att prata engelska. Ytterligare ett problem här i Serbien är att dom skriver med kyrklliska tecken (dvs. samma tecken som man använde i bl. a. ryska) och den kartan vi hade hade endast latinska bokstäver, och inte de kyrilliska. Trots att man ibland typ kan lista ut vad det står på skyltarna på serbiska, så är det ibland omöjligt att lista ut, om man inte har en karta med kyrilliska tecken. Hur som helst så hittade vi till slut en bankomat, men då funkade inte vårt gemensamma MasterCard, och inte heller mitt Visakort. Av nån konstig anledning funkade Fredriks Visakort och vi lyckades få ut ett par tusen dinar (serbisk valuta).

Letade vidare på en tidningskiosk att köpa spårvagnsbiljetter i, och hoppade på spårvagnen som vi bara skulle åka med fyra hållplatser. Efter fyra hållplatser inser vi att vi har åkt helt åt helvete och hoppar av och försöker lista ut vart vi är. Kommer fram till vilken spårvagn vi ska ta för att ta oss tillbaka, och hoppar då på den. En kvart senare hoppar vi av vid ändhållplatsen och rycker tag i en snubbe och frågar vart vi är. Trots att vi trodde att vi hade koll på vart vi var, så var det även fel den här gången. Så vi börjar promenera och efter mycket tjorv och efter en och en halv timme hittade vi i alla fall rätt på hostelet. Bor på ett jättemysigt hostel som ligger centralt i Belgrad som både Judit (som har bott här innan) och Raul i Timisoara rekommenderade oss. Bor i ett rum med fyra sängar och bor just nu tillsammans med en norrman. Finns en jättefin utegård med mysiga soffor att sitta i och det är här vi har slappat största delen av dagen. Fredrik gick och la sig en stund mitt på dagen och då satt jag och pratade med en finska, en portugis och en amerikan om allt och ingenting. Jättetrevligt.

Som vanligt blir det till att kolla in stan imorgon så håll utkik!

Klockan 05.30 på stationen i Timisoara

Soluppgång över Rumänien

På gränsen mellan Rumänien och Serbien

Finns huuuur mycket solrosfält som helst här i Serbien. Såg hundratals av dessa fält idag och dom är gigantiska!

Belgrad

Belgrad, i närheten av vårat hostel

Zebra-övergångsställe

Innergården på vårat mysiga hostel Hedonist Hostel

Slappe på innergården

Bara att ta lite krydda på maten från innergården

Timisoara

En av de första grejerna Fredrik sa imorse: "Undra hur många svenskar som ligger bakis idag?". Hoppas att det inte blev för hårt för er igår på midsommarafton. Hoppas ni hade det soligt och fint och åt massa jordgubbar. Vi spenderade gårdagskvällen tillsammans med våra hostelkamrater (då hostelet som sagt bara rymmer 16 sängar så är vi inte så många som bor här). Är en salig blandning av nationaliteter, då det är vi två svenskar, en holländare, en dansk, en rumänska och en amerikan. Vi satt ute hela kvällen och drack öl och hade trevligt.

Vi sov rätt länge idag och var inte ute på stan förrän klockan 11. Då Timisoara inte är så stort så är det ingen stad man måste ha flera dagar på sig att upptäcka så vi har faktiskt sett det mesta idag. Första "stoppet" var en jättefin park som har flera hundra olika typer av rosor, och i parken är det bara rosor och inga andra blomsorter. Gick runt en stund och tog lite bilder innan vi tog oss vidare i stan.

Precis där vi hoppade av spårvagnen igår ligger en jättefin ortodox kyrka så dit gick vi efter parken. Kyrkan ligger precis vid Piata Victorei som är ett stort och fint torg med många uteserveringar. På ena sidan ligger som sagt den ortodoxa kyrkan, och på andra sidan av torget ligger Operan. Gick sen vidare en bit utanför stadskärnan där vi hade fått tips från Raul (hostelägaren) att det ligger en fin restaurang på sjätte våningen dit man kan gå och få jättefin utsikt över hela Timisoara. När vi kom dit utanför så upptäcker vi en svensk flagga precis utanför och när vi går in så ser vi på en skylt att svenska konsulatet ligger i samma byggnad. Lite roligt! Så vi åkte upp till restaurangen och tog lite att dricka och kollade utsikten innan vi tog oss vidare.

Har egentligen mest strosat runt i stan och stannade till på en marknadsplats där dom sålde frukt och grönsaker och precis som i Budapest så handlade vi lite färska hallon och smaskade på. När vi hade kollat in allting i själva stan så gick vi till utkanten av stan till Iulius Mall som är ett stort köpcentrum. På nåt sätt har vi gjort det lite till en vana att kolla in om det finns ett köpcentrum där man kan spendera eftermiddagen i en ny stad vi besöker. Men det är faktiskt rätt trevligt att göra så, trots att det kanske är lite "opersonligt" med köpcentrum. Vi käkade lite på deras foodcourt innan vi gick tillbaka till stan och till hostelet igen. Upptäckte nåt sjukt äckligt på köpcentrumet förresten - att man får röka inomhus! När folk sitter på caféer eller restauranger inne i köpcentrumet får dom alltså röka. Ni kan ju bara tänka er hur det luktar där inne. Sjukt äckligt!

Har varit på hostelet största delen av eftermiddagen och hängt med Raul. Fredrik gick och vilade en stund och då satt jag och Raul och snackade och åt en rumänsk smårätt bestående av en kräm gjord på bl. a. aubergine och vitlök som man äter på bröd. Väldigt mumsigt. Som jag sa igår så är Raul verkligen supermysig och frågar flera gånger om det är nåt vi behöver eller om han ska göra nånting för oss. Nu ikväll har vi grillat och druckit öl här på hostelet och innan Raul gick och handlade så frågade han om han skulle köpa nånting till oss eller om han skulle uträtta några andra ärenden åt oss på vägen. Har aldrig varit med om detta på något annat hostel eller hotell, att nån så innerligt vill se till att man har det bra. Han kom till mig och frågade vad jag tyckte om hostelet eftersom jag har rest så mycket och när jag sa att det här är ett av de bästa hostel jag har bott på så blev han nästan helt tårögd. Detta är det vi kommer sakna mest med Timisoara - att känna sig så hemma här och Rauls gästvänlighet.

Mamma fråga en grej igår, om Rumänien verkar fattigt. Igår hann vi ju mest se landsbyggden av Rumänien innan vi kom fram till Timisoara och det är klart att det är fattigare om man jämför med svensk landsbyggd. Själva stan Timisoara är väldigt fin med många gamla fina kyrkor och byggnader, precis som många av de städer vi hittills har sett här i Östeuropa. Egentligen känns ju alla länder här borta fattiga om man jämför med Sverige, men i jämförelse med de länder vi hittills har varit i så känns faktiskt inte Rumänien fattigare än nåt annat av länderna.

Imorgon ska vi upp okristligt tidigt då tåget avgår vid 05.40. Så det blir tidig kväll ikväll så hörs vi imorgon!

Frukost utanför hostelet

Timisoara

Marknad

Romersk katolska kupolen

Inte kul att vara elektriker i den här staden...

Fontänrondell

Klocka

Snygg bil utanfor vårt hostel

Raul och Fredrik grillar

Glad midsommar från Rumänien!

Vi kom fram som planerat idag med! Var ju lite hemlighetsfull igår med vart vi skulle, om nu inte tåget skulle komma fram av nån anledning, men här är vi nu - i Timisoara Rumänien. Klev som sagt upp strax efter fem imorse och vi möts av väääärldens regnoväder med åska och dunder. Fixar i ordning våra ryggsäckar och går ner i lobbyn och äter frukost och det fortsätter att spöregna som att det var en dusch som hade vridits på från himlen. När vi hade käkat klart var det bara fram med regnjackor och paraply och på med regnskyddet på ryggsäckarna och ut! Ut till uppehållsväder och inte en enda regnskvätt. Snacka om att ha flyt! Så drygt när man är blöt innan man ska sätta sig på ett tåg i sex timmar... Men torra tog vi oss med tunnelbanan till tågstationen och fick inte en enda droppe regn på oss.

Tåget rullade ut från Budapest i tid, dvs. 07.10 och den här gången behövde vi inte byta, utan det var raka vägen till Timisoara. Blev lite dramatik vid gränsen mellan Ungern och Rumänien då ett dövstumt par blev utskällda av både konduktörerna och gränspolisen. Då dom pratade (eller ja, de dövstumma paret pratade ju inte, vilket var en del av problemet) på ungerska så förstod vi inte riktigt vad problemet var, men dom var i alla fall tvungen att betala trots att dom hade biljetter. Tog rätt lång tid att ta oss över till Rumänien då vi var tvungen att visa biljetter och pass typ tre gånger innan vi rullade vidare. Som tur är hade ju vi betalat för allt, så konstapel Blå behövde inte skälla ut oss. Vi skulle vara framme i Timisoara vid 13.50, men en timme tidigare än planerat stannar tåget och alla går av. Visar sig då att vi faktiskt är en timme före i tid här, så vi har vridit fram klockan en timme. Med andra ord är klockan snart 19.30 här nu.

Tågstationen i Timisoara är rätt liten och det tog en stund att hitta nån som både var villig och som kunde tillräckligt bra engelska för att visa oss vart vi skulle köpa spårvagnsbiljetter för att ta oss till hostelet. På knackig engelska och med massa teckenspråk fick vi i alla fall tag på rätt kiosk att köpa biljetter i, och hela kalaset för två enkelbiljetter gick på 4 lei = 8 kronor.

Tog sen spårvagnen ett par hållplatser och promenerade en stund innan vi hittade hostelet. Det ser inte alls ut som ett hostel, då det ligger på typ en liten bakgata och det knappt är skyltat utanför. Detta lille plutthostel har bara tre rum - ett dubbelrum, ett rum med sex sängar och ett med åtta sängar. Vi bor i det rum med sex sängar och delar rummet med en tysk kille.

Ägaren av hostelet, Raul, är hur skön som helst. Vi behövde inte ens säga i vilket namn vi hade bokat rummet innan vi får rummet visat och får nycklar. Frågade om vi skulle betala nu eller senare och svaret var "Ni kan betala nu, eller senare, eller när ni vill". Haha, inte direkt så det funkar på Hotel Allén! Han frågar en också hela tiden om vi vill ha hjälp med nåt eller om vi vill ha nånting visat på kartan eller om han ska göra nåt för oss eller om vi vill ha nåt att äta. Han är i 25-års åldern och hur gullig som helst. Det märks verkligen att han vill att man ska trivas. Hostelet är en lägenhet som är omgjort till ett hostel, och då det inte är så många som bor här så känns det lite som hemma. Man lämnar dörren till rummet öppen när man är här, och går omkring barfota istället för som på andra hostel där man känner att man måste låsa in grejerna så fort man lämnar rummet. Dom har en mysig liten soffhörna med tv och tv-spelet Wii, så vi har det jättemysigt här.

Lämnade grejerna på rummet (efter vi hade betalat. Kändes dumt att inte göra det på en gång, trots att vi som sagt kunde göra det när vi ville) och jag tog en dusch innan vi gick ut på stan och käkade. Gick förbi en supermarket på vägen hem och vår midsommar kommer att firas med lokal öl för 4 kronor burken, Bountyglass och iste. Ingen sill och färskpera här inte! Men oss går det ingen nöd på. För vi har det gött och är i Rumänien på semester och tågluffar runt i Europa och det är inte niiiiii! Moahaha!

Imorgon ska vi kolla in Timisoara och se vad stan har att erbjuda. Har lagt upp bilderna från gårdagen då vi har tillgång till dator här på hostelet, så bläddra gärna tillbaka till gårdagens inlägg och kika på de sista bilderna från Budapest. Blev några bilder från idag också.

Glad midsommar på er!!

Trött Fredrik på tåget mellan Budapest och Timisoara

Gränspoliser!

Hej Rumänien!

Ingången till vårat plutthostel

Fredrik läser den gigantiska kartan

The streets of Timisoara

Kartläsarn!

Myshörnan

Slappedag

Sista dagen här i Budapest har knappast varit så aktiv som den var igår. Då vi nästan lyckades se alla sevärdheter i hela stan igår så har vi tagit det väldigt lugnt idag. Vi klev upp och åt frukost och var ute på stan vid 10.30. Vi började med att gå längs med hela Andrássy út, som är en jättelång shoppinggata som leder till Hösök Tere, eller Hjältarnas Torg på svenska. Längs med vägen såg vi det gigantiska Operahuset som nästan ser lite läskigt ut med sin gotiska stil. Kom i alla fall fram till Hösök Tere till slut och jäklar vilket stort och maffigt torg det är! Är verkligen hur stort som helst, och i mitten står en 40 meter hög staty av ängeln Gabriel. Vid torget ligger även Museum of Fine Arts och Palace of Arts som ramar in torget. Riktigt häftigt!

Vandrade sedan runt största delen av förmiddagen i parken som ligger i anslutning till torget. Där ligger även Szechenyi badet som är ett termalbad med massa olika pooler. Vi tänkte om vi skulle gå dit, men det är mest innomhuspooler med uppvärmt vatten, dvs. inte så lockande när det är över 30 grader varmt. Det skulle dock vara skönt om man skulle vara här på vintern, att ta sig ett dopp där. Får bli nästa gång!

Efter Hösök Tere tog vi tunnelbanan till Sankt Stefans Basilika som är en gigantisk kyrka, inte så långt ifrån vårt hostel. Strosade runt där ett tag innan vi rörde oss tillbaka mot hostelet. Och det är här vi har spenderat eftmiddagen och slappat. Mest på grund av att vi känner att vi faktiskt har hunnit med det mesta i Budapest, plus att Fredriks fötter fortfarande är rätt så ömma från gårdagen.

Utvärdering av Ungern nu då: Jag hade egentligen inte så många förväntningar på Ungern eller Budapest, men jag har fått många positiva överraskningar. Ungern som land är verkligen jättevackert, och jag visste inte att det fanns så många vinodlingar och andra odlingar här. För det är ju inte så vanligt att man ser på skyltarna i grönsaksdisken på Ica i Sverige att grönsakerna eller frukterna har ursprungsland Ungern. Men klimatet är ungefär samma som i södra Europa, och därför funkar det lika bra att odla här som där. På tal om klimatet så är det ju just nu fruktansvärt varmt, så det kanske är det enda man kan "klaga" på. Det är rätt jobbigt att befinna sig i en storstad som Budapest när det är närmre 40 grader varmt. Men bortsett från det så diggar vi båda ändå Ungern. Det är, precis som Polen, sjukt billigt och det är lite störigt att vi inte kan shoppa med tanke på utrymmet i ryggsäckarna. Maten är jättebillig vilket det tyvärr inte var i Slovakien.

Vi har haft ett par jättesköna dagar här, och det var även kul att få se lite av landsbyggden när vi var i Neszmély hos Judit. Hostelet vi har bott på här i Budapest är verkligen hur grymt som helst. Är en hostelkedja som heter Wombats, och dom har hostel både här, i Wien, Berlin och München. Vi har trivts jättebra här och det känns lite tråkigt att åka härifrån då vi båda har trivts jättebra här. Personalen är jätteschyssta, det är billigt att handla i baren, frukosten är jättebra och det är bara jätteskön stämning hela hostelet. Så om ni ska åka hit eller till någon av ovannämnda städer, bo på Wombats!

Imorgon är klockan satt på 05.15 då vi beger oss vidare här i Östeuropa. Vart vi ska är en hemlis, HAHAAAA!! Haha, nej då ni får allt veta så snart vi är på plats. Vill inte skriva vart det är planerat att vi ska, om vi av nån anledning inte skulle komma fram och vi måste stanna till på nåt oplanerat ställe. Så ni får hålla utkik imorgon så får vi hoppas att vi kommer fram som vi ska.

blogg.se-appen krånglar fortfarande och enda gången jag kan lägga in bilder är när jag har tillgång till en dator. Igårkväll satt en svensk tjej bredvid oss i myshörnan som var jätteschysst och lät mig låna hennes dator att lägga in bilderna på, men idag har jag inte haft lika tur. Lånedatorn här på hostelet har inget USB uttag så jag kan inte koppla in kameran där och göra som jag gjorde i Slovakien, dvs. skriva blogginlägget på iPaden och lägga in bilderna på lånedatorn. Så trots att jag har tagit bilder idag, så får ni vänta med dom tills imorgon, och allt funkar som det ska. Lite tråkigt, men jag tänkte att det är bättre att skriva lite och så får ni bilderna senare. Har förresten lyckats vända på bilderna från Slovakien, så bläddra tillbaka några inlägg så ser ni de snedvridna bilderna åt rätt håll.

Vi har det jättebra och vi har ingen hemlängtan nån utav oss. Har det bara skönt och njuter av att ha semester!

Puss och kram

Operan

Oktagonen som är ett "torg" med åtta kanter

Hösök Tere

Jag och min tvåmeters fot. Haha, kolla vad lång den är!

Palace of Arts

Vajdahunyadslottet

Andrássy út

Sankt Stefans Basilika

Fredrik smygfotar mig när jag fixar naglarna

Sista middagen - Gulaschsoppa såklart!

5-kronors öl och kortspel i myshörnan

Slottet

Kedjebron

Slottet och kedjebron

Budapest

Första inlägget från huvudstaden Budapest! Det är här vi nu är, och har varit sen igår. På förmiddagen igår tog vi det bara lugnt hemma hos Judit och vi fick till att tvätta rent lite kläder. Judit var även snäll att ta med sig lite av mina kläder hem till Sverige när hon åker hem nästa vecka, då jag självklart har packat för mycket i ryggsäcken, haha! Innan vi tog tåget åkte pvi och tog en glass, och så skjutsade Judit oss till Tata där tåget skulle avgå 14.14. Men för första gången på vår resa så var tåget försenat med ca. 45 minuter så vi kom iväg mot Budapest aningen senare än vad vi hade tänkt.

Tåget kom i alla fall till slut och vi sa hejdå till Judit och var framme i Budapest lite mer än en timme senare. Letade rätt på rätt tunnelbanestation och åkte tre hållplatser till dit vårat hostel ligger. Bor på ett jättefint hostel som bara har funnits i en månad så allting är jättefint och fräscht. Bor i ett rum med sex sängar och eget badrum på rummet - nice! Vi betalar dryga 60 kronor per person och natt här, vilket är sjukt billigt då hostelet verkligen är jättefint. Betalade det dubbla för Asylum Hostel i Cairns, som var jätteäckligt, haha.

Igår gjorde vi inte så mycket, utan vi gjorde bara lite mat och kollade på fotboll på hostelet. Dom har en jättemysig myshörna med stora soffor där man kan ligga och bara slappa, så vi spenderade största delen av kvällen där och drack öl från hostelets bar.

Idag började vi med att äta från hostelets frukostbuffé innan vi gav oss ut i värmen. Idag har det varit ungefär 36 grader ute, så det har nästan varit olidligt att vara i solen. Men trots att det har varit så varmt har vi varit ute och gått i hela stan från 10.30 till 19.30.

Vi började dagen med att gå till saluhallen som är en av de största i Europa. Finns jättemånga olika stånd där dom säljer grönsaker, kött, korv, ost och massa annat. Vi gick omkring en stund och sen köpte vi lite färska hallon innan vi gick därifrån.

Sedan promenerade vi över en av Budapests många broar över till Buda-sidan av stan. Vet inte om ni vet det, men Budapest är uppdelat i två delar, Buda och Pest, och floden Donau delar stan i två delar. Vi bor på Pest-sidan och det är där de flesta sevärdheterna och shoppingen finns. Så vi gick över till Buda-sidan och började sen bestiga Mount Everest. Eller det var i alla fall det som det kändes som. I 36-gradig värme började vi ta oss upp Gellért Hill som är ett berg som gör att man får jättefin utsikt över hela Budapest. Tog oss säkert 45 minuter att ta oss upp och h-e-r-r-e-g-u-d vad varmt och svettigt det var! Så fort jag såg den lilla kiosken uppe på toppen så öste jag dit och köpte 1,5 liter vatten. Våran liter vi hade med oss hade tagit slut för länge sedan, haha! Men jag måste ändå säga att det var värt det när vi kom upp, för utsikten är verkligen jäääättefin. Stannade där uppe ett tag innan vi började nedstigningen.

Efter Gellért Hill gick vi mot slottet och satt även där ett tag i skuggan och vilade oss innan vi pallrade oss vidare i värmen. Gick även förbi Mattiaskyrkan och Fishermen's Bastion som är en utkiksplats fär man har jättefin utsikt över Parlamentet som ligger på Pest-sidan, på andra sidan floden.

Slottet ligger på en höjd, så på väg ner därifrån åt vi jättegod lunch bestående av sallad och lemonad på en liten restaurang. Lemonad och iste är nåt man dricker mycket av här i Ungern. Både jag och Fredrik har fått lite dille på det, så i skrivande stund sitter jag här med en flaska grönt citrus iste. Mums!

Efter maten gick vi vidare mot Margit ön, som ör en stor ö mitt i Donau där det finns ett stort utomhusbad vid namn Palatinus. Betalade dryga 60 kronor var för att gå in och vi stannade där i ett par timmar. Är ett stort utomhusbad med massa pooler och stora ytor att ligga och sola på. Trots att vi har svettats som två små grisar var det ändå skönt att ligga och sola efter att vi hade svalkat oss i poolen.

Efter badet tog vi bussen tillbaka mot hostelet och stannade till och handlade lite på vägen. Så nu ikväll har vi gjort middag och duschat och nu sitter vi i myshörnan och tar det lugnt.

Måste ju bara berätta vad som hände när vi kom tillbaka på rummet på hostelet. Vi inser att alla våra grejer är borta! Vi har våra ryggsäckar inlåsta i skåp, men våra necessärer, våra böcker, våra kläder som inte var inlåsta var bara borta, och våra sängar var renbäddade. Så jag öste ner till receptionen på en gång och frågade vad som hade hänt och nästan på en gång kom en kille i receptionen med en sopsäck med våra saker i. Visade sig att städerskan hade tömt och städat hela rummet för att hon trodde att alla skulle checka ut. De andra vi delar rum med hade också varit tvungna att hämta sina grejer i receptionen efter städerskan hade tagit ner dom. Jätteskumt. Men som kompensation fick vi fyra gratisdrinkar i hostelbaren och gratis frukost imorgonbitti så det var schysst.

Bildregn följer. Pussar och kramar!

På stationen i Budapest

Margit ön

Palatinusbadet

Framme i Ungern

Då var vi på plats i land nummer tre för den här resan - nämligen Ungern! Fast vi befinner oss faktiskt inte i huvudstaden Budapest som många av er säkert tror, utan i en liten by med 1500 invånare vid namn Neszmély som ligger strax utanför Budapest.

Vad fasen gör vi här då? undrar säker många av er. Min kollega Judit är nämligen härifrån Ungern, och Neszmély är hennes hemby. Så innan vi åkte iväg på den här resan bestämde vi oss för att åka hit och hälsa på henne, när hon ändå skulle vara hemma den här veckan hos sina föräldrar.

Dagen började med att vi lämnade Bratislava vid åttatiden för att ta lokalbussen till tågstationen. Åkte nämligen inte från samma station som vi kom in på, och det var lite långt att gå till den andra stationen så vi tog bussen för €0,70 var. Lämnade Bratislava vid 8.30 och bytte först tåg i ParndorfÖsterrike och ytterligaren en gång i staden Györ i Ungern, innan vi kom fram till Tatabanya där Judit mötte upp oss.

Åkte direkt från Tatabanya till Tata som är en liten stad på ca. 25 000 invånare där vi har spenderat största delen av dagen. Judit gick i skola i Tata så hon visade oss runt i hela stan. Strosade först runt en liten sjö innan vi tog oss ned till en jättefin restaurang precis intill strandpromenaden vid ytterligare en sjö. Där åt vi lunch och drack ungersk öl och satt och pratade i flera timmar. Gick sen runt sjön till ett litet café och åt helt sjukt billiga efterrätter.

Judit hade lite ärenden att uträtta i Tata innan vi åkte vidare mot Neszmély och på vägen dit stannade vi ett par gånger längs vägen och tog jättemycket kort på omgivningarna och naturen. Jag hade ingen aning om att Ungern är så sjukt vackert! Och så mycket vinodlingar det finns överallt! Landskapet är helt otroligt fint överallt och vi skulle lika gärna kunna ha befunnit oss i södra Frankrike eller Italien.

Kom sen fram til Neszmély och åkte hem till Judits föräldrar. Dom bor i ett jättefint hus med utsikt över byn och floden Donau, där Slovakien ligger på andra sidan floden. Judits mamma jobbar som lärare i matte och fysik, och Judits pappa jobbar som arkitekt men hans största hobby är vinodling. Dom bor här tillsammans med labradoren Tappancs (som betyder "tass" på ungerska). Judit berättade den sjukaste för oss när vi pratade om medelinkomsten här i Ungern. Hennes mamma får ut ungefär 4000 kronor i månaden och medelinkomsten ligger på ungefär det dubbla. Nu är det otroligt billigt i Ungern men ändå helt sjukt lite pengar att klara sig på i en hel månad!

Hela familjens bakgård består av en vinodling och massa olika fruktträd. Känns nästan löjligt romantiskt att gå omkring i trädgården och bara kunna äta körsbär direkt från trädet. Körsbär är det enda av allt det dom odlar som är moget nu, men dom har som sagt vindruvor, plommon, vinbär, hallon, valnötter, persikor och massa annat.

Tog det lugnt inomhus ett tag och duschade av oss resesvetten och nu ikväll har vi grillat och druckit hembryggt vin, och även sprit och likör som Judits pappa gör själv. Har verkligen haft jättetrevligt hela dagen och kvällen men nu började det bli lite sent för mig och Fredrik som var uppe vid 7 imorse, så nu blir det dags att sova.

Imorgon åker vi dock vidare till Budapest där vi stannar fram tills på fredag. Bilder från dagen följer! Nattinatt!

Jätteskoj i Österrike!

Lite tomt på perrongen i Parndorf

Parndorf

Tata

Judit

Första bilden på både mig och Fredrik på den här resan

I byggnaden till vänster gick Judit i skola

Lunch vid vattnet i Tata

Fort of Tata

Tata

Efterrätter för 9 kronor styck!!

Kärlekshänglås, precis som dom vi såg i Krakow

På väg mot Neszmély

Tappancs

Bakgården

Devin Castle

Rackaaaaarns vad varm det har varit här i Bratislava idag. Jag som brände mina axlar igår var faktiskt tvungen att köpa en t-shirt för att skydda mig från solen lite idag. Trots att det var ett smart drag så har solen ändå varit jäkligt stark idag. Temperaturen har säkert legat rumt 34 grader, och nästan helt vindstilla. Från och med nu blir det nog till att smörja in hela kroppen med solkräm innan vi går utomhus.

Hur som helst, som jag sa igår så har vi idag varit på en liten båttur till Devin Castle som ligger ungefär 8 kilometer utanför Bratislava, precis på gränsen mellan Slovakien och Österrike. Det är ett gammalt slott som byggdes på 800-talet och ligger väldigt fint precis vid Donau. Det tog oss ungefär 1,5 timme med båten att åka till Devin, och när vi kom fram hade vi två timmar att spendera vid slottet. Det enda som egentligen var riktigt jobbigt med dagen var som sagt att det var så fruktansvärt varmt. Vid ingången till slottet är en stor äng, dvs. ingen skugga eller något som svalkar. Vandrade runt ett tag inne i slottet och satte oss sen ner och fikade medhavd matsäck. Åkte sen tillbaka till Bratislava, vilket tog bara en halvtimme, till skillnad från tre gånger så lång tid när vi åkte dit. Antar att det beror på att vattnet i Donau är sjukt strömt, och det därför tar mycket längre tid att åka uppströms, vilket vi gjorde på ditresan.

När vi kom tillbaka till Bratislava gick vi till Eurovea, det stora shoppingcentret vi var på igår. Vi ville mest ha skydd från solen så vi strosade omkring där ett tag, och jag hittade en bikini som jag inhandlade. Gick sen ut och satte oss på en av uteserveringarna vid strandpromenaden och tog lite att dricka. Lade oss sen i gräset ett tag, innan vi gick tillbaka till hostelet och duschade och fiffade till oss.

Jag har ju egentligen sagt rätt mycket om vad jag tycker om Bratislava, men det tåls att upprepas. Trots att det som sagt är lite dyrt med tanke på euron så är Bratislava verkligen en underbar stad. Om nån av er funderar på att ta en weekend nånstans men inte vill åka till typ London eller Berlin, så åk hit till Bratislava! Staden är jättemysig, vädret är skönt och den inhemska ölen är billig. Stör mig faktiskt lite på att jag och Fredrik inte har kommit på att åka hit tidigare, haha! Vi hade faktiskt inga förväntningar alls på stan innan vi kom hit, men vi älskar verkligen den här staden. Så åk hit!

Imorgon lämnar vi Bratislava och Slovakien för att ta oss söderut till Ungern. Får se om det blir nån uppdatering imorgon, annars får ni kika på tisdag. Återigen är bilderna vridna, men håll ut! I will fix!

Bilder på Bratislava Hrad från våran kvällspromenad igår

Jag spatserar

Bratislava Hrad tagen från båtturen idag

Fredrik åker båt

Byggnader vid Donau

Poser!

Maiden Tower

Fredrik i Devin Castle

Slovakien till vänster och Österrike till höger

På uteserveringen vid Eurovea

Bratislava

Åh, vad Bratislava är underbart! På mindre än ett dygn har vi båda två blivit helt förälskade i den här staden. Vart man än vänder sig finns det vackra byggnader och små, gulliga gator som man vill ta kort på. Jättehärligt!

Innan jag börjar berätta om dagen kan jag ju bara säga att vi var ute igårkväll och åt traditionell slovakisk mat. Åt på en jättemysig restaurang med en liten lummig innegård mitt i Gamla Stan. Fredrik åt Bravcové karé som är en sorts dubbelvikt potatispannkaka med som var fylld med grillade grönsaker och nöt- och griskött i tomatsås. Jättegott! Jag åt Slovakiens nationalrätt Bryndzové Halušky som är gnocchi (som är som en blandning mellan pasta och klimp, dvs. en deg i små knyten) i en sås av slovakisk fårost tillsammans med knaperstekt bacon. Min rätt var lite smaklös men ändå kul att ha prövat riktig slovakisk mat.

Efter maten gick vi till en bar för att kolla på Sverige-England matchen. Var dock lite tidiga så vi såg först klart matchen mellan Ukraina och Frankrike innan Sverige-matchen började. Det var jättemånga barer som visade matchen, och de flesta hade satt upp tv-apparater utomhus. Som säkert många av er vet gick det ju inte så bra för Sverige så när matchen var slut vid 23-tiden gick vi besvikna tillbaka till hostelet.

Idag har vi strosat omkring i flera timmar och bara njutit av hur härlig den här staden är. Vi har dock varit lite kulturella också, så tro inte att vi bara har slappat runt! Vi bor bara ett stenkast från Gamla Stan där vi har spenderat största delen av dagen. Började dock med att kliva upp vid 8.30-tiden och käka av hostelets gratisfrukost som mest var en sockerchock av vitt bröd, marmelad och chokladflingor. Men men, gratis är alltid välkommet!

Pep ut i värmen och rörde oss först mot slottet Bratislava Hrad som ligger bara några hundra meter från vårt hostel. Det är ett gigantisk slott som ligger uppe på en kulle och där man har jättefin utsikt över hela Bratislava. Slottet byggdes på 800-talet men brändes ner i början av 1800-talet. Man håller faktiskt fortfarande på att bygga upp och restaurera det sen det brann ner. Nu har man dessutom målat det helt i vitt, då det förut inte var målat utan var bara sten. Promenerade omkring uppe vid slottet ett bra tag innan vi gick ner mot Gamla Stan.

Gick runt i Gamla Stan ett tag innan vi satte oss ner på ett café och tog en glass. Det är verkligen hur myckgt som helst i Gamla Stan, där det finns jääääättemånga caféer och restauranger att välja bland. Efter att ha suttit på cafét i nån timme gick vi lite utanför Gamla Stan mot en jättestor kyrka vid namn St. Elizabeth's Church, eller Blue Church som den också kallas. Med tanke på namnet är det inte så svårt att lista ut att kyrkan är helt blå. Faktiskt första gången jag har sett det.

Efter turen till kyrkan ramlade vi över det jättelika köpcentret Eurovea dit vi gick in för att svalka oss lite. Slutade med att jag shoppade ett linne innan vi gick därifrån. Köpcentret ligger precis vid strandpromenaden vid floden Donau där det ligger jättemycket uteserveringar med utsikt över floden. Utanför köpcentret var det jättemånga människor klädda i rosa tröjor, och det verkade vara nåt stort evenemang. Lyckades inte lista ut var det var på g, men det var i alla fall väldigt många människor som satt i gräset vid floden och hade picknick så vi satte oss ner en stund vi också.

Vandrade sen tillbaka längs med Donau mot stadskärnan och pep på vägen in på ett biljettkontor och bokade biljetter till en liten båttur vi ska göra imorgon. Berättar mer om det imorgon! Stannade sen till på en restaurang i Gamla Stan och tog varsinn sallad till lunch och nu tar vi det bara lugn på hostelet.

Bratislava är som sagt hur mysigt som helst. Det tråkiga är bara att det är rätt så dyrt här då Slovakien fick euro i början av 2009. Priserna ligger på ungefär samma nivå som resten av euroländerna, vilket är lite tråkigt då vi tyckte det var så bra att det var så billigt i Polen. Vädret är hur varmt och skönt som helst. Har inte varit ett moln på himlen och temperaturen har legat runt 31-32 grader. Med andra ord - ganska så varmt. Jag som har haft linne på mig idag har blivit lite röd om axlarna...

Ikväll har vi lagat lite lättare middag här på hostelet och senare tänkte vi gå ut och spana in slottet då det är mörkt eftersom det är väldigt fint upplyst på kvällarna.

blogg.se-appen har ännu inte fixat sig, så det blir tyvärr lite sneda bilder även idag. Har tagit rätt mycket bilder idag, och merparten av dom är tyvärr sneda, men som sagt så ska jag försöka fixa det så snart appen är fixad. Men vrid bara huvudet åt vänster så ser ni dom åt rätt håll. Vi har det toppenbra här och njuter av allt Bratislava har att erbjuda!

Slovakisk mat

Blek, blekare, Hanna-Sofia!

Inne i Bratislava Hrad

Bratislava Hrad

Vi hittade en gungbräda. Fredrik = jätteglad!

St. Martin's Cathedral

Bratislava

Byggnader

Små gator

St. Martin's Cathedral

St. Michael's Gate

Stora Torget

Detta är det mest fotograferade objektet i Bratislava. Fråga mig inte varför. På skylten står det "Man at work". Finns flera olika av dessa statyer runt om i staden

Detta är en levande människa som svävar i luften, och det enda han håller i är en pinne. Nån som vet hur han gör? Blir tokig på sånt här!

St. Elizabeth's Church, eller Blue Church

Shoppingcentret Eurovea

Strandpromenaden vid Eurovea

Hus och uteserveringar vid Eurovea

Vårat coola hostel Taurus Art Hostel

Mer hostel

Olika nivåer och trappor överallt

Ser ni de olika nivåerna? Vårat rum i dörren rakt fram

Jag iPadar lite

Middag

Auschwitz

Hälsningar från Bratislava i Slovakien! Befinner oss nu på vårat jättefina hostel mitt i Bratislava där vi nu har varit i några timmar. Blev inget bloggande igår på grund av följande: har ju inte datorn med mig, utan iPaden, och när man går in på blogg.se via iPaden så kan man inte ladda upp bilder, pga. av att Apples prylar inte är "kompatibla" med bilduppladdningsverktyget på blogg.se. Så därför använder jag mig av blogg.se appen för att ladda upp bilder. Men opraktiskt nog så har nu blogg.se valt att uppdatera hela hemsidan, men dom har inte uppdaterat appen, så det går alltså inte att logga in på den. Det står på deras hemsida att dom "beklagar" att det inte funkar, men har inte sagt när det kan tänkas vara fixat. Med tanke på att det är helg nu så vet jag inte om dom ens kommer kunna fixa detta tills nästa vecka. Jag hade hela inlägget om gårdagen förberett redan igår, men det känns inte så roligt att blogga när man inte kan ladda upp bilder. Så nu lånar jag datorn i lobbyn på hostelet, men av någon konstig anledning så kan jag inte rotera bilderna. Jag vette fan vad det är för fel, men jag tänkte att ni säkert hellre ser bilder som är lite felvridna än att inte se bilder alls. Men när appen på iPaden är fixad, är förhoppningsvis problemet löst. Ska då försöka fixa till de icke-roterade bilderna också.

Sista dagen i Krakow spenderades inte inne i stan, utan ett par timmar utanför. Var uppe vid åtta igårmorse och pallrade oss iväg till tågstationen för att ta tåget till Oswiecim, som är en by som ligger ungefär två timmar med tåg utanför Krakow. Det är nämligen i denna by som det gamla koncentrationslägret Auschwitz-Birkenau ligger, och det var där vi spenderade sista dagen i Polen.

Tågresan dit gick bra och när vi kom fram till Oswiecim letade vi rätt på hur vi skulle gå för att komma fram till Auschwitz. Innan vi kom dit trodde jag att det skulle vara jättetydligt skyltat vilken väg man skulle gå, men icke. Var tvungen att fråga ett par gånger längs vägen innan vi kom rätt.

Vi hittade till slut rätt och när vi kom fram finns där ett turistcenter där man kan köpa biljetter till guidade turer. Vi tänkte först inte göra det, men det visade sig att man kunde bara gå in utan guide först efter kl. 15.00 och vi var där klockan 12. Kostade ungefär 80 kronor per person att gå en guidad tur så vi tyckte det kändes mer värt än att sitta och vänta i tre timmar.

Fick dock vänta i ungefär en timme innan nästa guidade tur på engelska skulle börja, så under tiden åt vi lite av vår medhavda matsäck. En halvtimme innen turen skulle börja fick man se en liten film om själva koncentrationslägret, vilket visade sig vara väldigt intressant då vi fick se mycket av det som hade visats på filmen i verkligheten väl inne i lägret.

Gick sedan den guidade turen i ca. 1,5 timme och vi gick runt i hela lägret och kollade in i några av barackerna där fångarna bodde. Tänkte att jag skriver under varje bild vad det är jag har tagit kort på så ni fattar lite bättre. Den guidade turen var ändå väldigt bra, för vi fick mycket intressant information som vi inte hade kunnat få utan guide. Turen i Auschwitz  var färdig strax efter kl. 15 och då skulle vi egentligen åkt vidare till Birkenau, som är en annan del av koncentrationslägret, och vara där i ytterligare 1,5 timme. Men med tanke på att tåget tillbaka till Krakow ändå tog nästan två timmar så kände inte vi att vi ville komma tillbaka så sent så efter detta rörde vi oss tillbaka mot tågstationen. Det hade dock varit coolt att se Birkenau också med tanke på att det är 30 gånger större än Auschwitz. Men Birkenau är dock helt sönderbombat till skillnad från Auschwitz, där alla byggnader är original. Vissa deler är såklart restaurerade och anpassade för turister, men i vissa baracker, som den med källaren med de olika "straffrummen" är helt bevarade så som de var.

Innan vi åkte till Auschwitz så hade jag en föreställning om hur det skulle vara där, vilket man i och för sig alltid har innan man besöker ett nytt ställe. Trots alla fakta och siffror vi har hört om hur många som dödades osv. så trodde jag att jag verkligen inte förstod hur jäkla stort och hur många det verkligen var som dog där. Och trots att jag nu har varit där så känner jag ändå inte att jag till fullo förstår koncentrationslägrens storlek och hur de som jobbade där kunde behandla fångarna på det viset de gjorde. Det är typ som när man pratar om avståndet till solen, hur många x miljoners kilometer det är, så fattar jag ändå inte hur långt det är, för det är ju så sjuuuuukt långt. Det är typ samma här. Även fast vi var inne i en gaskammare och guiden berättade att flera tiotalstusen hade gasats ihjäl där inne så har jag ändå svårt att förstå det. Men framförallt hur soldaterna som jobbade där ens hade förmågan att utföra vissa saker som de gjorde. Vidrigt är det enda ordet jag har för att beskriva allt. Dagen hade att bjuda på många intryck och när vi kom tillbaka till Krakow stannade vi ett par timmar på köpcentret Galeria Krakowska för att äta och handla matsäck till den kommande tågresan.

För att utvärdera Polen som land, så känner jag att jag vill åka tillbaka hit, framförallt för att det är så billigt. Så åka på en weekend till Warszawa och bara shoppa loss är nåt jag verkligen skulle kunna tänka mig. Trots att vi inte hade så tur med vädret (det blev typ monsunregn efter halva turen i Auschwitz förövrigt) så har jag ändå trivts i Krakow. Det är en rätt mysig stad, men som jag sa redan första dagen, så är det en stad man kan se på bara ett par dagar.

Dagen idag började med att vi lämnade Polen och Krakow strax innan 7.00 imorse for att ta tåget till Bratislava. Första tågbytet gjorde vi i en stad vid namn Katowice, där det blev lite panikartat innan vi hittade rätt på det tåg vi skulle ta. Men vi hittade rätt och tuffade därifrån vid nio-tiden. Sen tog vi detta tåg i fyra timmar till Breclav i Tjeckien. Skulle egentligen kommit till Breclav vid 12.45 och tåget därifran skulle avgå klockan 13, men vi blev sena och kom fram vid 13.02. Som tur var så var det rätt många som skulle med det tåget så det stod och inväntade oss. Annars hade vi varit tvungen att vänta i två timmar på nästa tåg.

Kom i alla fall fram till Bratislava vid 14-tiden och vandrade sen genom stan till vårat hostel. Den här gången sover vi i ett fyrbäddsrum och hela hostelet är jättefint och fräscht. Sen vi kom hit har vi inte gjort så mycket, förutom att duscha och fräscha till oss lite. Här är vädret mycket skönare än det var i Polen - det ligger väl runt 28-29 grader och solen har skinit enda sen vi kom. Ikväll ska vi nog bara ta det lugnt och gå ut och äta och kolla på Sverige-England matchen någonstans.

Som sagt, ber om ursäkt för de sneda bilderna. Ska försöka fixa till det när jag kan. Börjar med bilderna från gårdagen, och så får ni se mer bilder (och även åsikter om Bratislava) imorgon. Har skrivit VRID på de bilder ni måste vrida huvudet åt vänster för att se bilderna åt rätt håll :)

Puss på er!

Fredrik på perrongen i Krakow, väntandes på tåget mot Auschwitz

Auschwitz

Den berömda skylten

Stängsel

Barack

Barackerna där fångarna bodde

Sjuka åsikter

Bild från när fångarna anlände till Auschwitz

Där ser ni storleksskillnaden på Auschwitz till höger och Birkenau till vänster

Tomma burkar med Cyklon B som tyskarna använde för att gasa ihjäl fångarna

I en sådan "säng" kunde upp till åtta personer sova. Alltså åtta personer per "fack"

Nere i källaren där många tortyrceller finns

Detta är en såkallad ståcell. Den är nu nedriven men originalet går ända upp till taket. Det är i princip ett utrymme på 1x1 meter där fångarna fick krypa in i ett litet hål längst ner och helt enkelt stå upp. Det kunde stå upp till fyra personer samtidigt i en sån här cell. Efter att ha stått upp i 12 timmar, så togs dom ut och fick jobba i 12 timmar, och de som fortfarande levde efter arbetsdagens slut, skickades tillbaka till ståcellen.

Stängsel

Gaskammare

Gaskammaren där tyskarna hade kapacitet att gasa ihjäl 7000 personer per dygn, vilket dock ansågs vara väldigt lite, då en av gaskamrarna i Birkenau kunde gasa ihjäl upp till 20 000 personer per dygn

Hålet där de släppte ner Cyklon B-gasen

Davidsstjärna inristad på väggen inne i gaskammaren

Ugnen där man brände de ihjälgasade liken

Brännugn

Jag inne i Auschwitz

Jag framför skylten Arbeit Macht Frei - Arbete ger frihet

Läskigt ställe!

Dag två:

På stationen i Krakow, redo att ta tåget till Bratislava

På tåg nummer ett, mellan Krakow och Katowice

Tågräls

Ombord tåg nummer två mellan Katowice och Breclav. Jättesköna säten med stort benutrymme

Jag åker tåg

Tjeckisk natur

Vi hann med tåget från Breclav - tummen upp!

Slovakisk natur

Framme i Bratislava. Jag stoltserar med guideboken!

Vårat mysrum på Taurus Art Hostel i Bratislava

Krakow

Idag känns det lite lättare att säga vad jag tycker om Krakow och ge mer första intryck än vad jag kunde igår eftersom vi kom fram så sent på kvällen.

Dagen började med att vi käkade frukost på hotellet (vilket ingår - nice!) innan vi vid 10-tiden gick ut på stan. Gick först en tur runt i det kvarter där vi bor, dvs. de gamla judiska kvarteren, innan vi rörde oss mot Wawel Castle som är ett slott uppe på en hög kulle, så man har fin utsikt över just den delen av stan. Slottet är rätt häftigt för det är som att det är flera olika byggnader och flera olika stilar dom bara har mosats samman till en byggnad. Tror att ni fattar vad jag menar när ni ser bilder på det.

Efter slottet gick vi in till gamla stan och kikade runt lite. Är väl som i de flesta gamla delar av en stad, att det är små kullerstensgator och små söta hus. Från gamla stan gick vi till Rynek Glowny som är det stora torget mitt i Krakow. Där står kyrkan St. Mary's Basilica, som är en 80 meter hög kyrka. När man står på torget där mitt ibland alla stora byggnader så känner man sig rätt så liten faktiskt. Vid torget fanns det också endel shopping men det känns lite onödigt att shoppa det första vi gör, och fylla ryggsäckarna i onödan. Vi ska ju som sagt vara borta ett tag.

Gick runt ett tag i området runt Rynek Glowny innan vi rörde oss mot utkanten av centrum och fick rätt på ett stort shoppingcenter vid namn Galeria Kazimierz. Som sagt så var vi inte ute efter att shoppa, utan mest bara för att kolla lite. Fredrik fick dock till att byta batteri i sin klocka, för bara 25 zloty (ungefär 50 kronor) och sen gick vi och tog en lunch bestående av ädelost- och pastasallad.

Efter shoppingcentret gick vi över floden Wisla, och till den gamla fabriken där filmen Shindler's List utspelar sig. Jag har faktiskt aldrig sett filmen, men jag har nu i efterhand sett lite bilder från den och det skulle vara kul att se den nu. Man kunde få en guidad tur inne i fabriken men det kändes rätt onödigt eftersom Fredrik är den enda av oss som har sett den.

När vi sen gick tillbaka mot hotellet så öppnade sig verkligen himlen och det börjar spöregna. Vi hade inte många 100 meter kvar men vi hann ändå bli totalt dyngsura. Vädret har varit rätt dåligt hela dagen, med mulet och små regnskurar nu och då. Det har inte heller varit överdrivet varmt, utan kanske legat runt 17-18 grader. Nu ikväll har vi bara varit ute och ätit och nu hänger vi på hotellrummet och inväntar Tyskland-Holland matchen i fotbolls EM.

Första intrycket av Polen i allmänhet är att det är så kollosalt billigt! Kanske inte Thailand-billigt, men vi åt ändå lunch idag för 80 kronor sammanlagt, och middagen igår var även den sjukt billig. Till min stora besvikelse hittade vi även en sko- och väskaffär i shoppingcentret där snittpriserna på skor låg på kanske 120 kronor. Jag skriver besvikelse eftersom jag vet om att det bara är onödigt att köpa på sig en massa så här tidigt på resan.

Att handla mat i mataffär är också väldigt billigt om man jämför med Sverige. Och det är ju totalt livsfarligt att det på Krakows alla hundratals bagerier och caféer kostar typ 8-10 kronor för ett stort bakverk. Vi har ännu inte testat någon av dessa ännu, men det blir kanske av innan lämnar landet.

Krakow är en ganska stor stad, större än vad jag trodde faktiskt. Men det är dock lite skillnad från när vi var i New York förra året, när man då kollade på kartan och tänkte att "nej men dit är det inte så långt" och att det i slutändan tog 2 timmar att promenera. Här i Krakow är det nästan "oj, är vi redan här?". Det är (enligt mig) gångavstånd till det mesta och man får se himla mycket olika områden av staden om man väljer att gå.

Staden i sig kan jag väl inte säga är så otroligt vacker som många guideböcker påstår. Det kan väl i och för sig bero på att det inte är så roligt väder just nu, men kanske 30% av byggnaderna är väldigt skitiga och förfallna. Men det är väldiga kontraster, då ett jätterisigt hus kan stå precis bredvid ett helt nybyggt. Så är det överallt, oavsett vilket kvarter man befinner sig i. Fast runt Rynek Glowny dominerar de finare och tillfixade husen. Antar att det är på grund av att det är rätt många som rör sog där varje dag och då vill man att husen ska vara lite mer fotogeniska. Något det finns gott om är stora och mäktiga byggnader och jag tänkte flera gånger under dagen att Göteborg har ju ingenting att jämföra med vissa feta, gamla byggnader som finns här.

Även fast vi bara har varit här i en dag så känns det på nåt vis som att det räcker. Vi har inget mer vi vill se och göra här, förutom att vi skulle kunna shoppa endel. Enligt mig är inte Krakow en stad man åker till en hel vecka och semestrar i, utan snarare kanske en långweekend för att shoppa. Det är inte som i New York då man knappt känner att man hinner med att göra allt på en vecka.

Imorgon kommer vi inte att vara i Krakow hela dagen, utan imorgon är faktiskt första dagen som våra InterRail-pass börjar gälla, så imorgon ska vi åka tåg en bit utanför stan. Ni får försöka hålla er tills imorgon och läsa om vart vi då har varit. Ni får hålla er tillgodo med dessa bilder från dagen så länge.

Hejhopp!

Kazimierz, området där vi bor

Cool byggnad

Gamla stan

Spårvagn

Rynek Glowny

Till dig, Daniel! Du som älskar hoppkort, haha!

Världens minsta tobaksaffär?

Fontän

Så här parkerar man i Polen

Fabriken från Shindler's List

Detta är standarden på tågräls vi har att se fram emot imorgon, hah!

Hänglås-konst på Kladka Ojca Bernatka-bron

Regn!

Fina utsikten från vårt hotellrum

Cool restaurang

Framme i Polen

Befinner oss just nu i Krakow i Polen där det är väldigt fuktigt på grund av att det har regnat endel sen vi kom hit. Då vi kom till hotellet först vid 21-tiden så har vi inte hunnit med så mycket av stan ännu, men det blir det ändring på imorgon.

Vi blev upphämtade av min kollega Liseloth strax innan nio imorse och vi var ute på Landvetter och hade checkat in vid 9.30. Första flighten gick som sagt till Berlin, och det tog bara runt en timme. Såg på en av skärmarna på planet att det stod att det bara är dryga 60 mil mellan Göteborg och Berlin - med andra ord kortare än vad det är mellan Göteborg och Järpen. Har faktiskt aldrig tänkt på hur nära vi egentligen bor övriga Europa.

Landade i Berlin strax innan 12 och där hade vi nästan sex timmar att fördriva tiden med innan flyget mot Krakow skulle gå vid 17.30. Vi gick ut utanför terminalen och lade oss i gräset vid taxistationen och slappade lite. Låg där i ett par timmar innan vi gick in i terminalen och käkade. Efter maten gick vi ut i gräset en stund igen innan vi rörde oss mot gaten.

Resan till Krakow tog mindre än en timme, vilket var väldigt skönt eftersom vi var rätt trötta på att sitta still utan att göra nånting. När vi flög in över Polen var det första som slog mig hur jäkla grönt det är. Vi skulle fasen likagärna kunna vara på Irland, för landskapet är jättegrönt med mycket kullar och jordbrukslandskap.

Fick väskorna väldigt snabbt och letade sen rätt på rätt tåg som skulle ta oss in till Krakow. Tog kanske 20 minuter innan vi var inne i centrum. Nosade rätt på vilket håll som var rätt i förhållande till vart hotell låg och efter lite hjälp med vägbeskrivning av en taxichaufför och ca. en halvtimmes promenad i duggregnet så hittade vi rätt på vårt hotell. Bor i gamla judiska kvarteren, eller Kazimierz, som det heter på polska. Hotellet är ganska litet men än så länge rätt trivsamt.

Det enda vi egentligen gjorde på hotellet var att byta kläder för att sen hitta nånting att äta. Ligger väldigt mycket pubar och restauranger just i det här området så vi tog första bästa italienska restaurang. Middagen bestod av en pasta, en pizza och två öl och för detta betalade vi ungefär 130 kronor. Sammanlagt alltså. Ölen kostade 18 kronor styck. Värt!

Efter maten pallrade vi oss tillbaka till hotellet där vi kollade lite på tv och snart blir det sängen. Fredrik ligger redan och sussar bredvid mig, men jag tänkte bara bjuda er på lite bilder från dagen så ni vet att vi lever.

Svårt att ge er ett första intryck av Polen och Krakow - jag återkommer angående det imorgon!

Godnatt!

Backpackern är redo!

Öresundsbron och Danmark

Vindkraftverk

Hallo, Berlin!

I gräset utanför Berlins flygplats

Irla... Nej, Polen var det ju!

I väntan på tåget in till Krakow