Gott nytt år!!

Sista dagen på 2014 inleddes med världens regnoväder. Vaknade mitt i natten av att halva himlen regnade ner. Det är i och för sig inget ovanligt då jag ofta har vaknat till regn under den här resan. Som tur är har hittills ingen av de här dödsskurarna kommit på dagen. Jag har dock plågats av magont hela natten och haft jättesvårt att sova. Tog en treo på morgonen vilket har hjälpt så jag har varit förskonad från smärtor mest hela dagen.

Gick ner till frukosten vid 9 och jag åt pannkakor och Fredrik ägg och bacon. Och ja, vi bor på ett jättefint hotell men idag har det ju hänt mer än en grej som gör att det här hotellet inte kommer att hamna i topp bland våra favorithotell.

Både på det här hotellet och det förra så har dom ingen frukostbuffé, utan man beställer från deras meny. Så vi beställde två juice innan vi hade bestämt oss för maten, vilket man till 99% gör vid alla restaurangbesök. Det tar helt ärligt 10 minuter för dom att komma med juicen, och när servitören har ställt ner glasen är han klar att gå, så säger jag att vi är redo att beställa. Så pekar jag på menyn vad jag vill ha och så säger han okej och går därifrån. Utan att fråga vad Fredrik vill ha, eller ta med sig menyerna. Så går det typ fem minuter till så kommer det en annan servitris som tar vår beställning.

Vi beställde båda frukt och toast samt att jag tog pannkakor och Fredrik ägg och bacon. Så får vi in frukten och toasten, vilket vi båda dels hinner äta upp och dessutom vänta i 10 minuter till innan resten av vår mat kommer. När man beställer allt samtidigt, och alltså inte förrätt och varmrätt, så förväntar jag mig att få allting samtidigt.

Så mitt under frukosten så kommer en städerska fram till oss och frågar om vårt rumsnummer. Så säger vi vilket det är varpå hon ber oss om nyckeln till rummet eftersom hon ska städa och inte har någon egen nyckel. Men va? Hur fan kan inte städerskan ha en städnyckel som funkar till rummen? Tänk om vi hade åkt iväg på nån dagstur, hade inte vi fått städning då? Ytterst märkligt.

Och ytterligare ett stort minus var att vi vid 10-tiden gick till receptionen för att be någon komma och kolla på varför det luktade så illa i vårt badrum. Det påminde lite om ägg/fis, vilket inte är direkt trevligt. Under natten "läckte" dessutom lukten ut i sovrummet så det luktade fis i hela vår hydda. Och neeeej, trots att vi båda har ont i magen så är det inte vi som har framkallat lukterna, haha. Så jag gick och sa till och fick meddelat att han skulle ringa managern som skulle titta på det. Passade även på att låna ett strykjärn när jag var i receptionen, och när jag gick och lämnade tillbala det en halvtimme senare frågade jag om det kommer någon och "tittar" på lukten. Ja, visst visst, fick jag veta.

Vi hängde vid vår pool hela förmiddagen och solade och badade och först strax innan kl 14, alltså FYRA timmar efter jag sa till, kommer managern och erbjuder oss att byta rum. Det är ett mycket konstigt arbetssätt tycker jag, för om jag jämför med hur det är på mitt jobb så går man direkt upp till det berörda rummet för att se om det finns något man kan göra för att lösa problemet, och att man sen eventuellt erbjuder att byta rum. Okej att vi mest var utomhus under de här timmarna, så vi var ju inte direkt plågade av lukten, men jag förstår ändå inte hur dom jobbar. Det kanske bara var ett rör som inte var åtskruvat och att det var därför det luktade illa, vilket då hade varit snabbt åtgärdat. Men managern gick inte ens in innanför vår inhängnad utan hon erbjöd oss som sagt att byta rum, vilket vi också gjorde. Vår nya hydda ligger tvärs emot vår gamla så det gick snabbt att packa över allting. Den är precis likadan, fast spegelvänd, och luktar väldigt mycket mindre fis än den förra.

Låg sen vid den nya poolen och läste en stund innan jag gick in och sov i en halvtimme, eftersom jag inte fick så mycket sömn i natt. Vid 17-tiden gjorde vi oss nyårsfina och gick ner till stranden och satte oss i en av hotellets många solsängar och drack lite drinkar. Innan vi kom hit till hotellet fick vi ett mail med en förfrågan att delta på hotellets nyårsbuffé och då ingick drinkar och annat, så vi valde att vara med på det. Så vi satt i solsängen och drinkade lite och kollade ut över solnedgången. Mycket poetiskt, hehe.

Vid 19-tiden gick vi till restaurangen och tog för oss av buffén, och det var allt möjligt, både indonesisk mat och massa grillat kött och skaldjur. När vi kände oss klara gick vi ner för att åter sätta oss i solsängen, men då började det regna så vi gick faktiskt tillbaka till rummet. Klockan var då inte mer än strax efter 20, så vi lade oss på rummet och kollade på en film tills klockan blev 23.

Passade på att spela två omgångar biljard innan vi gick ner till stranden för att kika på fyrverkerierna. Och från och med typ 23.40 så öste det verkligen fyrverkerier över hela Bali och det såg nästan ut som om det var krig på andra sidan havet, haha. Vid tolvslaget smällde även vårt hotell av ett par stycken och vips så blev det 2015! Vi stod och kikade på skådespelet ett tag och vandrade sen tillbaka till vår hydda, under skydd av paraplyet, då det tråkigt nog regnade.

Ja, senaste gången jag var utomlands på nyårsafton var såklart när jag var i Australien för fem år sedan. Då stod jag på en strand och räknade in året som då blev 2010. Tänker inte skriva vad jag "förväntar mig" av det nya året eller nåt sånt, utan man får ta det som det kommer. Känns som vanligt alltid lika skumt att helt plötsligt skriva 2015 istället för 2014.

Ni har ju fortfarande ett par timmar kvar till det nya året, och hoppas att ni får det fint, roligt, mysigt, kul, trevligt och allt det där, vad ni än tar er för. Stooooor kram till er, så ses vi snart! ♥

Pannkaksfrukost

I vårt nya rum. Vet inte om personalen kanske ville smöra lite...

Nyårsfina!

Skål!

Kvällens utsikt

Gott nytt år från oss! ♥

Snygg tjej

Nyårsmiddag

Fick en nyårspresent från personalen i form av solkräm, after sun och myggmedel. Konstigt, men trevligt!

Gott nytt år!

Hej 2015!

Snorkeltur och nytt hotell

Vilken fin dag vi har haft idag alltså! Visst att det var tråkigt att vi checkade ut från vårt underbara hotell men vi har haft en sån bra dag så det gör inte så mycket.

Vi var uppe vid åttatiden och åt frukost och packade ihop våra väskor. Vid halv 10 ringde vi och bad någon hämta våra väskor och ställa undan dom för dagen. För strax innan 10 blev vi nämligen upphämtade av vår kapten som vi hade hyrt för dagen som skulle ta oss ut på en snorkeltur!

Vi hyrde alltså båt + kapten privat så vi kunde åka vart vi ville, samt åka hem när vi ville. Så för två timmar med egen båt betalade vi dryga 350 kr. Det är klart att vi kunde valt något billigare alternativ men vi tyckte det var smidigt att lägga snorklingen på dagen vi skulle byta hotell, eftersom utcheckning var kl 10 och incheckning på det nya hotellet var kl 14. Så istället för att låta hela dagen gå åt till att byta hotell tyckte vi att det här blev perfekt.

Så vi hoppade i hans lilla båt och åkte en bit längs med ön tills vi kom fram till en plats där det redan låg en del båtar ankrade och folk som snorklade. Så vi får simfötter och cyklop och hoppar i vattnet. Var så klart jättemånga fina färgglada fiskar och vi låg och guppade i nästan en timme innan vi hoppade i båten och åkte till nästa ställe. Där snorklade vi längs med ett berg som stupar ner i vattnet där det växer koraller på bergväggen. Där är det också väldigt strömt så där var det bara att ligga och glida med strömmen och titta på allting. När vi kände oss klara vinkade vi till oss vår båt och åkte tillbaka till vårt första hotell där vi fick till att duscha och fixa i ordning oss i deras dagrum.

Snorkelturen var verkligen lyckad och det räckte gott och väl med två timmar för efter ett tag så har man sett alla fiskar och koraller. Och angående korallerna så var det tråkigt nog inte så många färgglada sådana, utan mest vita och brungrå. Precis som när jag snorklade i Stora Barriärrevet i Australien fanns det många fina fiskar men många koraller är i stort sett döda, och allt beror ju på uppvärming och utsläpp i haven. Jag minns ju min första snorklingstur i Egypten 2004 som helt fantastisk och att allt var jättefärgglatt men det kanske också beror på att det just var min första snorklingstur och allt verkade jättehäftigt. Men det kanske var döda koraller där också, det minns jag inte. Det är tråkigt att se att vissa av de färggranna fiskarna inte passar in i miljön eftersom dom inte kan maskera sig bland färggranna koraller. Hur som helst så var turen ändå bra och vi fick se många fina fiskar i olika storlekar.

Efter att ha fixat oss i det "gamla" hotellets dagrum så åt vi en sista lunch på hotellrestaurangen. Maten har verkligen varit helt fantastisk varje gång vi har ätit där, och idag blev det en pumpa- och fetaostsallad med ett iskallt glas vitt till mig, och Fredrik tog en steak sandwich med öl.

Efter lunchen väntade vi i ca. 20 minuter innan vi fick hämtning från vårt nya hotell som ligger lite längre uppåt på ön. Åkte med en liten minibuss över några av de sämsta vägarna jag har varit med om, haha. Men vi kom fram hela och checkade in i vår lilla hydda. Bor i en inhängnad hydda med (hör och häpna), en egen pool! Poolen är dock inte så stor, men lyxigt för det. Även här har vi utomhusbadrum och hela vår villa är inredd i balinesisk stil. Jättefint! Tog ett dopp i vår pool innan vi gick ner till den stora poolen vid stranden och lade oss i varsin, tja, vad ska jag kalla det... En jättefet tresits soffa med massor av kuddar som agerar som solstolar. Så vi låg där och gottade oss i ett par timmar innan vi gick tillbaka till vår egen villa.

Det här hotellet är såklart jättefint det också och det har ett superfint läge precis vid stranden. Har ännu inte prövat frukosten ännu men det blir ju av inom en snar framtid. Men så här spontant så måste vi säga att "mitt" hotell, dvs. där vi checkade ut idag, ändå är finast. Det kändes mycket lyxigare och vi hade ju en superfin utsikt och ett jättehäftigt utomhusbadrum. Men det är här som sagt jättefint också och det känns extra lyxigt att ha en helt egen pool!

Något som dock inte är så roligt är att vi båda två idag har fått rätt ont i magen med start nu på eftermiddagen. Kan kanske bero på att vi får i oss rätt mycket kranvatten då vi dricker drycker med is, som troligen inte är gjord på flaskvatten. Så idag när vi åt middag så blev det bara en lätt pasta för min del, så får vi bara hoppas på att det har gått över tills imorgon.

Bildbomb från dagen comin' up!

Puss puss ♥

På väg ut till havs

Vackra Nusa Lembongan

Nusa Lembongan

Hyfsad färg på vattnet?

Fredrik

Snorkelmannen!

Snorkelface! Snygga märken vi fick va, haha!

Längs den här bergväggen var andra snorkelplatsen

Jag snorklar

Schyssta solsängar!

Hotellområdet

Vackert

Snacka om att ha nära till stranden från hotellet

Poolområdet

"Hotellkorridoren", där man finner alla hyddor

Fin solnedgång

Middagsfin!

Sugen på ett kvällsdopp?

Spadag

Vi har efter lite mer än en vecka börjat uppskatta temperaturen mer här borta. Just idag kan det dock bero på att det har varit någon grad lägre än "vanligt" men det har som sagt bara varit skönt.

Dagen började lite som igår, med lite mulet men med någon solglimt. Vi gick ner och åt frukost vid 9-tiden och strax efter 10 gick vi ner till hotellets spa där vi hade bokat en timmes massage. Och nu när vi bor på en sån här fin resort så blir man ju rätt väl omhändertagen om man säger så. Det känns nästan lite som "men varför ska lilla jag bli omhändertagen på ett sånt här bra sätt?". Dom fick en verkligen att känna sig som en prinsessa.

Kom in i spat, och då får vi först sätta fötterna i ett varmt fotbad där en kvinna sen kommer och häller i badsalt och tvättar ens fötter. Fick sen fylla i ett formulär på hur hård eller mjuk massage man ville ha, samt om man hade något område på kroppen man ville att dom skulle lägga fokus på. Så efter en stund får vi gå in och byta om, och till Fredriks "förtjusning" fick vi engångstrosor/kalsonger som påminde lite om ett hårnät, haha. Jag förstår inte att Fredrik inte lät mig ta en bild på honom, hahah!

Sätter på oss de snygga underkläderna och sen en morgonrock och sen in i massagerummet. Så under en timme knådades vi både hit och dit och det var riktigt skönt att bara bli ompysslad. Så efteråt så får vi byta tillbaka till våra vanliga kläder och sen in i ett litet relaxrum där vi fick ingefärste och färsk frukt. Riktigt lyxigt!

När vi var klara i spat så började det ösregna, så vi satte oss i vår soffa på balkongen och läste ett tag. Sen klarnade det upp så vi gick ner till hotellrestaurangen och åt, och jag tog de underbara fisktacosen som jag åt häromdagen. Mums! Efter lunchen klarnade det upp så vi tog varsin solstol och låg och solade och badade omvartannat i ett par timmar innan vi gick upp och duschade.

Alltså det här hotellet är ju otroligt på många sätt, och ett sätt är att dom är så måna om att man ska trivas. Dom städar rummet på förmiddagen, och sen nån gång vid 15-16-tiden så kommer dom in i rummet för förbereder för natten. Dom drar ner skynkena och fixar i ordning himmelsängen och tänder ett litet värmeljus som har aromatisk olja i ett litet fat ovanför, så det doftar gott i hela rummet. Så varje gång man ska upp från restaurangen så frågar dom "Need buggy?", alltså om vi vill ha skjuts upp för berget med gofbilen. Vi bor ju längst upp och vi har gått upp ett par gånger, men det är rackarns brant plus att det är ju redigt varmt. Så dom släpper allt dom har och springer till golfbilen och kör upp oss. Så alla som jobbar, oavsett med vad; reception, restaurang, bar, trädgårdsmästare, hela tiden är det "good morning, sir/ma'am". Så himla söta.

Har just kommit tillbaka efter middagen där Fredrik åt den äckligaste pizzan som någonsin har gjorts, haha. Vi skrattade bara åt det och sa att man borde sätta en skylt utanför restaurangen där det står "Välkommen in, men beställ för i helvete inte våra pizzor!". De här indonesierna gör bättre i att hålla sig till fisk tror jag nog... Vi hade precis ätit klart och då kommer regnovädret från helvetet. Herreguuuuud vad det regnade! Som tur var satt vi under tak, vilket vi inte har gjort någon av de tidigare middagarna här på ön så det var ju en rackarns tur. Vi försökte vänta ut regnet men efter 20 minuter så trotsade vi det och öste ut. Som tur var ligger vårt hotell bara 50 meter från restaurangen så det var ingen fara, men vi hann ändå på den lilla stunden bli helt genomblöta. Med vatten upp till anklarna så öste vi in på hotellet för att invänta golfbilen. Och återigen så visar personalen hur mycket dom bryr sig om sina gäster, för när vi kom upp mot vårt rum med bilen så måste man gå förbi poolerna för att komma upp till vår byggnad och då hoppar vår chaufför ut med ett paraply "I will escort you to your room!", och skulle låta oss gå under paraplyet (som han höll i), medan han själv skulle bli dyngsur. Men vi var ju redan genomblöta så vi sa att det gick bra ändå. Så nu ligger vi i sängen med balkongdörren lite öppen och lyssnar på ovädret där ute. Mys!

Kan ju också tillägga att även idag och igår så har strömmen gått flera gånger så det kanske inte var något särskilt när den gick när vi satt på restaurangen första kvällen. Det var ju dock störigast igår, då den gick när vi kollade på film i biorummet och hela projektorn dog. Blev då tvungen att spola fram filmen två gånger vilket var lite störigt. Idag gick den en gång på restaurangen och två gånger nu på kvällen. Är kanske lite "standard" här på Lembongan, vad vet jag. Den är dock borta i bara ett par minuter så det är ingen fara, men man blir lika överraskad varje gång.

Imorgon lämnar vi det här otroligt vackra hotellet för att checka in på ett nytt hotell här på Lembongan. När vi bokade alla hotell så var vi oense vilket vi skulle bo på här på ön, så vi kompromissade och tog tre nätter på det jag ville, och tre nätter där Fredrik ville. Här vi bor nu var det jag ville bo på, så får vi se imorgon om "Fredriks" hotell är bättre.

Innan vi checkar in på det nya hotellet ska vi iväg på en liten tur på förmiddagen. Berättar mer om det imorgon.

Stor kram från oss!

Fredrik i fotbadet

Mina låne-flipflops

Fylla i formulär...

Spat

Jag är redo för massage!

Efter massagen i vårt relaxrum

Mysigt!

Vi gottar oss på balkongen

Lunchdags

Restaurangpoolen

Schysst lunchutsikt!

Berget Mount Agung, på Bali

Coolt!

Eftermiddagsfika

Mount Agung, taget från vår balkong

Sängen är fixad för natten

Ljus

Satt på toaletten när jag upptäckte den här lille kompisen på väggen på huset mittemot

Semesterfeeling

Dagen har förflutit i lugnets tecken. Jag vaknade kl. 7 till ett fruktansvärt regnoväder, och jag var tvungen att kika in i vårt utomhusbadrum för att se så att det inte var helt dyblött på golvet. Men dom har planerat allt väldigt bra på så sätt att taket på byggnaden sticker ut så pass mycket att det täcker det mesta. Var bara lite skvätt på golvet, så jag gick och la mig och sov i 1½ timme till.

Regnet hade slutat när vi åt frukost och sen gick vi en promenad för att köpa vatten. När vi kom hit igår så frågade vi i hotellreceptionen vart det fanns någon matbutik för att köpa vatten varpå han svarade att det inte finns någon matbutik på hela Nusa Lembongan. Gulligt, haha! Men vi hittade oss ett litet stånd där vi fick köpt både vatten och lite snask.

Vi norpade oss en stor solsäng vid 25-meterspoolen och låg där och halvdåsade i ett par timmar innan vi gick ner till hotellrestaurangen och åt lunch. Fredrik valde grillad fisk i bananblad vilket var otroligt gott. De här öborna kan det här med fisk alltså! Efter lunchen tog vi en liten promenad längs med vattnet för att kolla in lite restauranger. Sedan bytte vi pool och låg vid poolbaren istället och läste och gottade oss.

Semesterkänslan har efter idag verkligen infunnit sig, då det är lite det här semester handlar om, i alla fall för oss. Bara ta det lugnt, läsa massa böcker, äta god mat och ha det skönt. Vi brukar ofta vara väldigt aktiva på våra semestrar och kommer så klart att hitta på saker under den vecka vi har kvar här borta i Asien, men det är väldigt skönt att inte känna att man måste göra saker varje dag.

Vädret idag har varit mulet i stort sett hela dagen, men det har inte gjort oss något faktiskt. I den här tropiska värmen kan det faktiskt vara skönt med något enstaka dag med lite "fulare" väder.

Vi är nyss hemkomna från att ha ätit middag bestående av pizza, skaldjurspasta, vin samt chokladsufflé och friterad banan till efterrätt. Efter middagen bestämde vi oss för att gå upp till rummet, istället för att åka golfbil, och det var svettigt vill jag lova! Till kl. 21, dvs. om dryga 20 minuter, har vi bokat biorummet för att kolla en film innan vi säger godnatt.

Och till er som har läst angående ett plan som flög från Indonesien på väg till Singapore som försvann i ovädret som rådde igår: Jag kan intyga (vilket jag också skrev igår) att det var pissigt väder här igårkväll med både åska, regn och strömavbrott, så man får ju "hoppas" att just det här planet bara hade fruktansvärd otur. Vi får helt enkelt hålla tummen när det är dags för oss att flyga härifrån. Mer än så kan man ju inte göra.

Har hört att typ hela Sverige har fått snö därhemma. Kul! Skulle vara roligt om ni kunde spara lite tills vi kommer hem, hehe.

Hejsvejs!

Blev imma på linsen, därav rätt "suddig" bild

Jag gottar mig i solsängen

Mumsig mat

Hittade en liten strand på vår promenad

Fredrik spanar

"Receptionen? Jag behöver nån som torkar mig i röven, tack!"

Hotellrestaurang + pool by night

Jag kämpar på upp för backarna

Ytterligare en pool by night

Vi har kommit till paradiset

Idag vaknade vi för sista gången på vårt jättefina hotell i området Sanur på Bali. Åt frukost bestående av bl.a. våfflor och omelett och checkade ut från rummet strax före kl. 11.

Redan när vi bokade hotellen i juli så fick vi ett mail från ett av hotellen på Nusa Lembongan att dom kunde ordna med båttransporten från Bali åt oss, för 50 USD per person. Vi tyckte det verkade lite dyrt så vi svarade aldrig på mailet. Men igår satt vi och sökte lite på vad det kostar med andra bolag och det visar sig att det ligger runt där. Så vi tog och ringde hotellet och hörde oss för, och det visar sig att i de här 50 USD så skulle även hämtning från hotellet till hamnen ingå, samt transport från hamnen på Nusa Lembongan till hotellet, plus att man skulle ta hand om våra resväskor. Perfekt tänkte vi och bokade in oss direkt.

Båten skulle avgå från hamnen i Sanur kl. 12, så vi bokade hämtning till 11.15. Klockan hann bli nästan 11.30 innan jag gav upp hoppet och bad hotellpersonalen på hotellet på Bali ringa till hotellet på Lembongan för att kolla så att det inte hade blivit något fel. Kvinnan i receptionen sa att hotellet på Lembongan skulle kolla upp bokningen för att sedan ringa tillbaka. Efter ett par minuter kommer receptionisten ut, samtidigt som vår chaufför kommer inspringande. Vilken tajming! Så vi hoppade in i minibussen och snackade lite med ett australiensiskt par samtidigt som vi åkte mot hamnen.

Efter ca. 15 minuter var vi framme och vi fick hoppa av vid deras biljettkontor för att få alla papper i ordning. Sen ner till hamnen där det var fuuuuullt kaos. Folk, väskor, barn, turister över- överallt. Väl där möttes vi faktiskt upp av en kvinna från vårt hotell på Lembongan så vi fyllde i alla papper för check in redan i hamnen i Sanur. Smidigt!

Fick vänta i ca. en kvart medan kanske 15 killar i 25-års åldern kånkade på allas väskor. Och trots att de här indonesierna inte är särskilt stora så tog många av grabbarna TVÅ stora resväskor på axlarna och bar till båten. Imponerande.

Vi hoppade på och efter en stund var vi på väg. Vi hade ordnat att åka över till Lembongan med en speed-boat som bara skulle ta ca. 30 minuter. Men jävlar vilken läskig tur det var. Jag är inte rädd för att åka båt, men dom stod på gasen oavbrutet hela vägen och ibland smällde det till så jävla högt i båten att jag helt ärligt trodde att det gick hål.

Det var verkligen skönt när vi efter ca. 30 minuter kom fram till Lembongan. Och om vi trodde att vi hade hittat paradiset på Bali så har vi ju verkligen haft fel. Alltså... Jag vet inte ens vad jag ska säga. Det är så otroligt, väldigt, obeskrivligt vackert här. Hela ön är en mix av små hyddor, superduperfina hotellkomplex och restauranger precis vid havet.

På stranden möttes vi upp av en man från vårt hotell som i sällskap med två andra, följde oss till hotellet. Det är bara en promenad på mindre än fem minuter där vi blev avsläppta med båten. Kom fram till hotellet och fick en välkomstdrink och en iskall handduk, vilket var förbannat skönt då varken jag eller Fredrik har svettats så här mycket i hela våra liv tror jag, haha.

Sen fick vi eskort av en annan receptionist, och hon ber oss snällt att sätta oss i deras eldrivna golfbil och "Hang on, please". Så vi hoppar upp och kvinnan börjar köra upp, upp, upp för berget på slingriga stigar. Efter en liten stund är vi framme och vi går först förbi poolbaren, och sedan en liten utkiksplats där de ofta ordnar bröllop. Slutligen en 25-meters pool där man kan simma längder, som är kantad med solsängar med vita draperier. Går upp för en trappa och när hon säger "Det här är ert rum" tror jag helt ärligt att hon skämtar. Alltså, utsikten som vi har ifrån vårt hotellrum är så fruktansvärt vacker så jag vet inte vad... Bred, stor säng med sänghimmel och jättestor balkong med en stor soffa. Och badrummet. Ni kommer att smälla av för det är utomhus! Vi har en jättestor regndusch, kantad av små vita stenar. Ett gigantiskt stenbadkar och ett jättevackert handfat, även det i sten, och pyntat med massor med de "typiska" asiatiska vita blommorna med gult i mitten. Jag är ingen botaniker så jag vet inte vad blommor heter, haha.

Receptionisten visade oss runt lite i rummet och efter att hon hade gått så kunde vi inte sluta le och fråga oss om det här var ett skämt. Så här fint har jag aldrig bott i hela mitt liv och till råga på allt så är det jättelite folk här, så vi behöver verkligen inte trängas.

Vi stack direkt ner till restaurangen vid en av poolerna för att få i oss lite lunch och där åt jag de godaste fisktacos jag någonsin har ätit. Pallrade oss upp för kullen igen (man behöver inte gå, utan får skjuts med golfbilen), slängde på oss badkläder och hoppade i en av poolerna. I flera timmar hade vi poolen för oss själv, och jag passade även på att simma tio längder i motionsbassängen. Tog oss ett par öl i poolbaren där man sitter på barstolar under vattnet i poolen.

Fixade sen i ordning oss och gick ut och åt middag på en närliggande restaurang precis vid havet, bestående av Mie Goreng (som Nasi Goreng, men med nudlar istället för ris), och grillade räkor. Mitt i middagen så går elektriciteten i hela området och alla restauranger, inklusive våran, blir helt svarta. Som tur är hade vi redan fått in våran mat, och vi hade en liten lykta på bordet så vi tog oss ändå igenom middagen och det var riktigt mysigt att sitta där i halvmörkret.

Nu sitter vi ute på balkongen och svalkar oss med varsin öl och kikar på ett blixtskådespel som heter duga, som just nu pågår på Bali, på andra sidan havet.

Vi har det hur underbart som helst och det känns som en ren dröm att bo på ett sådant här fantastiskt ställe och ha en sådan här vacker utsikt.

Ikväll ska vi drömma sött, så kan ni drömma om hur vi har det, och kanske bli lite avis, hehe.

Puss!

På båten mellan Bali och Nusa Lembongan

Första anblicken av Lembongan

Nusa Lembongan

"Hamnen", snarare "hoppa-av-mitt-på-stranden-hamnen"

Välkomstdrink

I golfbilen

På väg upp för berget i golfbilen

Vårt fina rum

Utomhusbadrum!

Vackert badrum

Välkomstgåva i form av två saronger

Slå den här utsikten om ni kan!

Svettig, men lycklig!

Asgod lunch

En av tre pooler

Platsen där de håller bröllop

Utsikt

Vårt rum ligger precis ovanför det tredje bruna parasollet från vänster, där det hänger en vit liten handduk på räcket

Jag plaskar!

Middag

Ikväll vid hotellet

Regnig dag

Härom natten vaknade jag till ett fruktansvärt regnoväder. Trodde helt ärligt att hela hotellet skulle kollapsa, så mycket regnade det. Men det märktes inget av på morgonen, då allt torkar upp på typ 10 minuter för att det är så varmt. Igår var det lite mörka moln och åskan mullrade men det kom aldrig något regn.

Idag vaknade vi och käkade frukost vid 9.30 och gick sen tillbaka till rummet för att fixa oss. Vi hade dragit för gardinerna när vi smörjde in oss med solkräm och så hör vi någon som håller på att vattna rabatterna här utanför. Bara det att när vi är klara för att ha en heldag på stranden så drar vi upp gardinerna och inser att det inte alls är någon som håller på att vattna rabatterna, utan att det ösregnar. Så det blev bara till att vänta på att det hade gått över. Inte så kul att ligga på stranden i ösregn, hah.

Tog väl kanske bara 20 minuter så var det färdigregnat så vi traskar ner mot stranden. Idag låg vi vid stranden och inte vid poolen men havet och poolen är så pass nära varandra så vi har ändå varvat och badat både i hav och pool. Vid 14-tiden gick vi upp för att äta lunch och då ser vi att molnen hopar sig. Så efter lunchen bestämde vi oss för att ta våra grejer och gå upp på rummet och bada i en annan av hotellets pooler som ligger bara 15 steg från vårat rum. Så vi tar två solstolar och gör oss i ordning för att sola lite till men det tar inte mer än 10 minuter så kommer monsunregnet. Så in med grejerna fort som bara den i rummet, men det stoppade oss inte från att bada. Vi plaskade omkring i vattnet ändå trots ihållande ösregn. Mot slutet höll vi dock mest till i bubbelpoolen som ligger under tak, så vi slapp få regnskvätt över oss.

Som vanligt så har vi varit ute och ätit nu ikväll. Jag testade Nasi Goreng en gång till precis som första kvällen här i Indonesien, men den här var inte lika god som den första. Blir nog ett par gånger till innan vi åker hem, för det är rackarns gott! Innan vi gick tillbaka till rummet satte vi oss i poolbaren och drinkade lite och pratade skit med en av bartendrarna.

Imorgon lämnar vi Bali för att dra vidare på vår resa. Vi kommer att åka 3 mil österut till en liten ö vid namn Nusa Lembongan där vi kommer att stanna i sex nätter. Vi lämnar inte Bali för sista gången utan kommer tillbaka hit en natt till innan vi flyger tillbaka till Kuala Lumpur den 3 januari.

Kram på er!

God morgon!

Jag plaskar i poolen

I bubbelpoolen

Ösregn!

Drinkar vid poolen

Poolhäng

God fortsättning! Hoppas ni alla hade en mysig julafton igår, och fick er både god mat och kanske en och annan julklapp? Vi gjorde inget särskilt igårkväll, förutom att kolla på en film och äta upp våra julmuffins som vi fick av personalen igår.

Skrev ju igår att vi låg hela sex timmar vid stranden igår, men idag har vi legat och gottat oss i över sju timmar, haha. Idag har vi dock legat vid poolen istället för vid stranden. Vi har med andra ord inte gjort många knop idag, utan vi har läst väldigt mycket, badat väldigt mycket och solat väldigt mycket. Förutom en lunch på hotellrestaurangen så har vi bara slappat på varsin solstol hela dagen.

Ikväll har vi nyss varit ute och ätit och gick sen en sväng till en mataffär för att handla lite samt ta ut pengar. Innan vi åkte så kunde vi inte växla in så mycket indonesiska rupiah på Forex, eftersom dom inte hade så mycket som vi önskade. Så vi tog hälften rupiah och hälften amerikanska dollar. Dollar funkar att betala med här, men det blir rätt dålig växelkurs så vi tog nästan alla våra återstående dollar och växlade in dom på hotellet idag. Dessutom tog vi som sagt ut pengar i mataffären nu ikväll. Vi tog ut 4 miljoner rupiah, vilket är ca. 2500 kr. Inte så mycket egentligen, bara det att vi fick ut kalaset i 50 000 rupiah-sedlar, alltså dryga 30 kronor. Vi fick alltså ut hela 80 sedlar! Varken jag eller Fredrik kunde stänga plånböckerna efter, haha. Jag höll lite extra hårt i väskan när vi gick tillbaka till hotellet eftersom det kändes att vi gick omkring med svinmycket pengar, haha.

Inte mycket action idag här som sagt, men vi har det hur skönt som helst och njuter av vädret och semestern.

Kram och puss!

Det här har varit vår utsikt idag. Rätt okej ändå

Hej där!

Aaaahh....

God fortsättning från oss!

Poolområdet

Lunch vid strandkanten

Miljonärer!

Haha, pengahögen!

GOD JUL!

God jul till er alla där hemma! Nu är klockan snart 15 hemma, så jag antar att vissa av er gör er redo för Kalle Anka för att sen sätta i er en massa god julmat. Precis som när jag var i Australien för fem år sedan så har det här kunnat vara vilken dag som helst, och det har inte direkt känts av att det är julafton.

Vi började dagen med att äta frukost precis vid strandkanten och sen gick vi ner och slängde oss i varsin solstol på stranden vid 10-tiden. Det har även idag varit väldigt varmt och vi började dagen med ett dopp i havet. Bara det att vattnet är så otroligt varmt så att det knappt svalkar. Måste vara typ 28 grader i vattnet alltså. Man kan ligga i och plaska hur länge som helst, även fast det inte svalkar. Superskönt! Även hotellpoolen som det bara är ca. 5 meter till från stranden, är jättevarm och knappt svalkande.

Vi hade ingen klocka med oss på stranden, men vi låg och hade det skönt och åt lunch vid våra solstolar bestående av öl och bruchetta. När vi började känna oss klara med strandandet, gick vi upp och då visar det sig att klockan är strax 16, så vi har alltså legat på stranden i sex timmar. Har man semester så har man!

Vi slappade lite på rummet och efter nån timme började vi göra oss i ordning för att gå ut och äta julmiddag. Så mitt i allt så ringer det på dörren. Ja, vi har en ringklocka in till rummet, hehe. Så är det två killar ur personalen som är klädda i tomteluvor och räcker över två juldekorerade muffins och ett "Melly Clistmaaas!" och den klassiska hälsningen här borta i Asien, allså sån "Lucia-hälsning" (eller hur jag nu ska förklara det, haha) med två händer mot varandra. Så himla gulligt!

Vi fixade i ordning oss och hittade en mysig liten restaurang på stranden och slog oss ner i deras feta soffa för att äta julmiddag. Och vad har julmiddagen bestått av? Fredrik åt indonesisk mat medan jag åt pizza, haha. Vi sade det på stranden idag att vi var sugna på pizza, men så kom jag på att man ju inte kan äta pizza på julafton. Men då det inte direkt har känts som julafton så kom vi ändå fram till att det är okej att äta pizza på julafton, hehe. Vi käkade och satt kvar i nån timme och beställde in drinkar.

Så det är på det här sättet vi har spenderat våran julafton. Eran julafton är ju inte slut ännu, så hoppas ni får en fortsatt mysig dag med mycket god mat!

Kram och puss och god jul!

Frukost med rätt schysst utsikt

Hotellområdet

Kruka

Näckros

Hotellområdet, ner mot stranden

Fredrik på väg mot playan

Samma bild som jag tog igår, fast i dagsljus

"Julpynt"

Ja, jag har tagit den här bilden. Idag. På julafton!

Här har vi det gött!

Bali ♥

Bali

Strand

Vackert

"Försöker se lite semestersnygg ut när jag har en asstark sol i ansiktet!"

Mer strand

"Korridoren" mot vårt rum

Julmuffins

Hälsningar från Bali

Allt gick hur lätt som helst genom tullen idag, så nu sitter vi här i vårt jättefina hotellrum på östkusten på Bali Indonesien, och för första gången för Fredrik; söder om ekvatorn. Vi checkade ut från hotellet i Kuala Lumpur imorse vid 10-tiden och tog en taxi till flygplatsen. Flyget till Denpasar här på Bali gick vid 12.25 och med lite förseningar så var vi framme ungefär tre timmar senare. Vi flög med Malaysia Airlines, och det här var första gången som vi flög med ett flyg som hade säten i ordningen 2-5-2, alltså två säten längst vid fönstrena och hela fem säten i mitten. Brukar ju annars vara 3-3-3 eller 3-4-3, men jag har aldrig sett fem säten i mitten. Vi fick i alla fall två av de längst ut på "fem-raden" så vi behövde inte klättra över någon för att komma ut.

Landade in på Bali vid halv fyra tiden och sen skulle vi då ansöka om ett sånt här visa on arrival. Visar sig att typ 98% av alla andra som kom med vårt flyg också skulle göra det, och att dom har typ fem olika diskar där man "ansöker" om det. Varför jag skriver ansöker inom " " är för att det inte är så mycket att ansöka om. Man går fram till disken med sitt pass, betalar $35 (ca. 270 kr) per person, får ett kvitto och sen är man klar.

Sen fick vi dock stå i kö i typ en halvtimme till immigration, och väl framme visar det sig att vi har missat att fylla i ett ankomstformulär. Så vi var tvungen att gå tillbaka och fixa det, men som tur var kunde vi hoppa över den långa kön och bara gå direkt fram till disken igen och få våra pass stämplade när vi hade fyllt i formuläret. Haha, en lite rolig grej som hände vid immigrationdisken var att jag och Fredrik gick fram samtidigt, men till två olika kontrollanter. Så frågade dom oss "Are you two together?", alltså om vi reste tillsammans. Så svarade vi "ja", och så sa Fredriks kontrollant "Are you on your honeymoon?". Haha, så vi skrattade bara och sa "nej", och så säger min kontrollant bara "Well, next time when you come back, you will be on your honeymoon". Haha, gulligt!

Vi nappade tag i våra väskor och gick sen och fixade taxi för att åka till hotellet. Varför vi åker taxi istället för nånting annat är helt enkelt för att det är så sjukt billigt. Pga. trafikstockning tog det oss ca. en timme att ta oss från flygplatsen till hotellet och för detta betalade vi ungefär 100 kr. Sjukt värt!

Vi bor på hotellet Griya Santrian a Beach Resort, och går man mindre än 100 meter från vårt rum så kan man doppa tårna i Indiska Oceanen. Vår resort är verkligen hur fin som helst med massa små stigar och lampor och fontäner överallt. Eftersom vi kom fram hyfsat sent så har jag inte tagit så mycket bilder, plus att ljuset inte var så bra, men det blir mer imorgon!

Så vi packade upp och fixade till oss och gick ner på stranden för att hitta en restaurang. Det är inte direkt något stort problem här då restaurangerna ligger på rad längst med strandpromenaden. Men tro inte att det är som på vilken annan semesterort som helst där det är liv och rörelse och ljud och ös överallt där alla restaurangägare står ute på gatan med menyer och vill haffa en. Nej. Här är det lugnt och skönt och vi valde en restaurang mitt på stranden som hade pyntat palmerna med runda rislampor och tända ljus på låga bambubord. Är svårt att få bra bilder, men det är verkligen som en dröm. Är så (förlåt) jävla fint och mysigt och man kan sitta och bara titta runt i omgivningen i flera timmar. Vi beställde in Nasi Goreng, som är något av Indonesiens nationalrätt, med stekt ris, kött och ägg, och god indonesisk öl och hade det hur mysigt som helst.

Något som däremot inte är så jättemysigt är däremot temperaturen. Alltså förlåt, jag veeet att vi har åkt till två tropiska länder under deras varmaste månader men alltså. 31 plusgrader var det när vi landade idag och man blir genomsvettig på en gång. Eller, temperaturen är väl inte det jobbigaste, utan det är att det är så fuktigt, att man blir helt kladdig och klibbig på en gång. Det är inte lätt att känna sig fräsch ska jag säga, haha. Efter middagen kom vi hem och duschade i vår enorma dusch, som mäter kanske 1,5 meter x 3 meter, och det känns nästan som att man kan simma i den, haha.

Något vi har konstaterat ett par gånger idag är följande: det är julafton imorgon. HA HA HA! Har vi lust att säga. Någon skulle lika gärna kunna säga att det skulle vara midsommarafton eller påskafton, ungefär så troligt känns det. Vi har ännu inte sett lika mycket julpynt här som i KL, men vid vår hotellrestaurang (en av två restauranger, kan tilläggas), har dom en glittrig julgran i sanden, haha. Planen imorgon är väl att göra så lite som möjligt, och bara hänga antingen på stranden eller vid poolen (en av tre, kan tilläggas) och bara ha det gött.

Kram på er! ♥

Kvittot vi fick när vi checkade ut från hotellet i KL. Jag är numera Hanna-Sofia Carison, bosatt i Gotoberg, haha!

På Kuala Lumpur International Airport, i väntan på flyget till...

...Bali!

Stort flyg!

Vi ska till Bali! (Och Fredrik har gömt en yxa bakom örat, tydligen)

De länder som antingen inte behöver visum, eller inte behöver betala för det.

I visumkön

Framme på hotellet. Vårt fina rum!

Masterbed!

Ser ut som att det är typ 10 pers som är på semester, haha

Stigen ner mot stranden

Julgran

Mysrestaurang där vi åt middag

Indonesiska ölen Bintang

Nasi Goreng. Asgott!

31 grader + stark mat = extremt svettig Hanna-Sofia, haha. Jag bjuder på den!

Batu Caves

Första natten i Asien gick förvånansvärt bra. Enligt erfarenhet har det alltid varit värre att flyga österut än västerut och jag har alltid varit super jetlaggad när jag har kommit fram. Som när jag kom till Australien sov jag ju 17 timmar i streck, och båda gånger vi har kommit hem från USA har det också varit svinjobbigt. Den här gången har ju dock dygnsrytmen varit lite mer naturlig, eftersom vi åkte sent på kvällen, sov på flyget och kom fram relativt utvilade.

Hur som helst så klev vi upp idag vid 8.30 och gick ner och åt frukost. Vid 10-tiden begav vi oss ut på stan, och Fredrik pep in i shoppingcentret Suria där vi var igår, och inhandlade ett paraply eftersom det har regnat lite idag. Det stod dock på vädret att det skulle ösa ner hela dagen, men det har bara kommit lite skvättar nu och då. Har såklart varit sjukt varmt idag också, runt 30 grader och svinfuktigt. Med andra ord, katastrof för mitt hår, haha.

Vi tog tunnelbanan från där vi bor till KL Sentral som är en stor knutpunkt där man kan byta till alla tunnelbanelinjer i hela KL. Vi hoppade av och bytte till ett pendeltåg för att åka norr om Kuala Lumpur till Batu Caves som är ett kalkstensberg som har massor med olika grottor som man kan gå in i. För att komma in i den största grottan måste man klättra upp för en hög trappa med dryga 300 trappsteg vilket inte var det lättaste. Innan vi gick upp var jag dock tvungen att köpa en sjal och ha runt benen då Batu Caves huserar det största hinduiska templet utanför Indien.

Klättrade upp för trappan och höll hårt i kameran då det öste omkring massor med tjuvaktiga apor i hela området. Dom är sjukt tama, så man kommer bara någon decimeter ifrån dem där de sitter. Var rätt många som också hade små apbebisar hängandes på magen. Sjukt gulligt! Den största grottan är sjukt stor med ett stort hål i toppen så man ser rakt upp. När man tittar uppåt så känns det nästan som att vissa bumlingar skulle kunna ramla ner när som helst.

Efter nån timme vid grottorna så tog vi pendeltåget tillbaka och hoppade av i området Bukut Bintang som är ett shoppingområde där shoppingcentret Pavilion finns. Alltså det är helt sjukt det här med shoppingcentrena här borta. Vi har gått igenom ett par stycken, både frivilligt och ofrivilligt, då till exempel vi var tvungen att gå igenom shoppingcentret Nu Sentral, när vi bytte tåg på KL Sentral. Och Pavilion som vi var inne i hade väl 6-7 våningar med totalt säkert 500 butiker. Från Pavilion finns det sen en gångbro mellan centret och vårt hotell, men trots det så var det inte det lättaste att hitta ut därifrån ska jag säga. Fler än en gång fick vi leta upp en karta över centret för att förstå vart vi var så vi kunde hitta ut, hah. Fredrik passade på att köpa ett par nya Nikeskor eftersom han hade fått lite skavsår av sina. Själv hittade jag en ny necessär inne på samma Nikebutik.

Efter dagens utflykt gick vi tillbaka till hotellet och tog det lite lugnt och nu ikväll har vi käkat på Hard Rock Café. Det börjar bli lite av en tradition att vi har ätit där när vi är utomlands, haha. Men det var lite regnigt nu ikväll plus att vi kände oss så sugna så det fick bli varsin burgare och öl.

Imorgon drar vi då vidare till Indonesien och Bali. Åker härifrån KL vid 12.25 och landar på Bali dryga tre timmar senare. Förhoppningsvis så går allting smärtfritt, då vi egentligen behöver visum till Indonesien vilket vi inte har skaffat ännu eftersom vi hade varit tvungen att besöka indonesiska ambassaden i Stockholm för att fixa det, alternativt posta våra pass och få dom stämplade. Men enligt mycket vi har läst på nätet så ska det räcka med så kallat "visa on arrival", dvs. ansöka om visum direkt på flygplatsen och betala där och då. Så vi får hoppas att det går fint, annars är vi väl tillbaka i Malaysia vid den här tiden imorgon, hehe.

Så nu blir det bara slapp framför en film innan vi säger godnatt.

Hotellfrukost med utsikt över ett disigt KL

Julkort till er därhemma, haha

Tunnelbana mot KL Sentral

Syns lite dåligt men det är förbud på pendeltåget. Den femte från vänster är förbud mot "indecent behavior" och så är det en bild på ett kyssande par, haha. Två av vagnarna på pendeltåget var förresten för "Ladies only", alltså endast tillåten för kvinnor...

Vid Batu Caves

Jag och min snygga sjal

Mer grotta

Grotta

Utsikt från toppen av grottan

Tja!

Man skymtar lite antalen steg som är ritade på trappan

Apa och bebis

Ute ur grottan

Batu Caves

I shoppingcentret Nu Sentral

Julpynt i Pavilion

Superhjältebutik i Pavilion

Julpyntad buske

Hard Rock burger!

Gata i närheten av vårt hotell

Hello Kuala Lumpur!

Framme i Asien! Framme i Malaysia! Framme i Kuala Lumpur! I skrivande stund sitter jag i sängen på vårt jättefina hotell mitt i centrala Kuala Lumpur. Vi är ju sju timmar före er, så klockan här är snart 22, söndag den 21 december.

Lördagen innan avresa spenderades hemma i lägenheten innan vi fick hämtning av Fredriks kompis vid 15.30. Flög 1½ timme till Amsterdam och boardade sen flighten till Kuala Lumpur vid 20.30. Dock blev vi nästan en timme sena från Amsterdam vilket innebar att vi fick in middagen först vid 23.30. Efter vi hade käkat så släckte dom ner hela planet och både jag och Fredrik pluggade in musik i öronen och slocknade. Blev väldigt förvånad att vi båda lyckades sova i typ sex timmar (!), så när vi vaknade så var det bara 1½ timme kvar tills vi skulle landa. Så trots att vi det senaste dygnet har spenderat totalt ca. 14 timmar på flyg så kändes det som att vi var framme på bara nån timme.

Det tog ganska långt tid för oss att få våra väskor, men när vi hade fått dem så gick vi ut i avgångshallen och fick tag på en taxi för att ta oss in till stan. Taxin kostade ca. 70 kr mer än vad tåget skulle göra, och nu kom vi ju direkt fram till hotelldörren. Så vi susade i ca. 140 km/h på motorvägen i vänstertrafik i en taxi pimpad med både luftfräschare och glitter.

Vårt hotell, Impiana KLCC Hotel, ligger verkligen mitt i smeten i Kuala Lumpur med gångavstånd till det mesta. Framförallt ligger det bara 250 meter till Petronas Twin Towers, de kända tvillingtornen som är de sjunde högsta skyskraporna i världen. Så vi checkade in på hotellet, dumpade sakerna och gick sen ut för att utforska. Vi gick inte särskilt långt, eftersom vårt hotell till och med har en gångväg mellan hotellet in till ett stort conference center som till slut leder fram till shoppingcentret Suria och till just Petronas Twin Towers. Tornen är verkligen asfeta och på kvällen lyser de upp och blir jättefina. Står dessutom en superstor julgran mitt framför tornen så det ser extra fint ut.

Vi kikade runt lite i shoppingcentret Suria och fick i oss lite mat, och handlade lite vatten innan vi gick tillbaka till hotellet. Där kastade vi kläderna och hoppade i badkläderna och gick upp till hotellpoolen som har utsikt över just Petronas-tornen. Så vi badade en timme innan vi gick tillbaka till rummet där vi nu ligger i sängen och slökollar på tv och mumsar i oss nötter.

Kuala Lumpur känns som en väldigt modern asiatisk storstad och det är verkligen folk ööööööverallt. Det bor dock bara ca. 1½ miljon människor här, men det känns som väldigt mycket mer. Vi har ju inte sett så mycket ännu, men än så länge känns stan väldigt trevlig. Typ alla skyltar osv. är på engelska och malaysierna är väldigt bra på engelska så det känns väldigt västerländskt, och inte så främmande som man kanske kan tänka att en asiatisk stad skulle kunna vara. En stor skillnad är ju dock böneutropen från de olika moskéerna som man hör nu och då, eftersom Malaysia faktiskt är ett muslimskt land.

En annan stor skillnad är ju såklart temperaturen. Ligger runt 30 grader och vi tippar på 85-90 % luftfuktighet. Bara nån minut utomhus gör att man blir helt kladdig för att det är så fuktigt. Blir ju inte direkt bättre av att det regnar en skvätt nu och då, men det är ändå skönt att det är varmt. Kan knappt förstå att för mindre än 24 timmar sedan var vi i ett 5-gradigt gråbrunt Göteborg och nu sitter vi i ett 30-gradigt Malaysia. Så vi klagar verkligen inte!

Imorgon är det sagt att det ska regna, så vi har ännu inte bestämt oss för vad vi ska hitta på. Vi åker ju vidare till Indonesien redan på tisdag så vi får försöka klämma in så mycket som möjligt imorgon.

Här kommer lite bilder från de senaste dagarna.

Godnatt!

Tummen är redo att åka till Asien!

Snart på väg!

Julpynt på Schiphol International Airport i Amsterdam

Planet som ska ta oss till KL

Stort plan! Vi fick sitta i Economy Comfort med extra benutrymme, utan att betala extra för det. Nice!

Framme i ett 30-gradigt Kuala Lumpur

Jag plaskar

Hej svejs!

Vi är miljonärer!

Fem och en halv månad efter vi bokade biljetterna så är avresedagen snart här! Om lite mer än 24 timmar sitter vi på första flyget mot Amsterdam, innan vi flyger 12 timmar österut mot Kuala LumpurMalaysia. Med tanke på det underbara höst- och vintervädret Göteborg har bjudit på de senaste månaderna så ska det bli superskönt att åka iväg. Inte helt fel att byta brungrått regn och 10 plusgrader mot sol och 25-30 grader värme!

Innan vi åkte till Kalifornien i våras så gick tiden innan resan så sjuuuukligt långsamt så ni anar inte. Men de här månaderna som har varit nu har bara swishat förbi. Kan nog bero på att jag både jobbar och framförallt pluggar, som har tagit upp mycket tid. Jag är dock klar med allting i skolan, även slutuppgiften som ska in 8 januari, så jag behöver inte öppna ett endaste litet Worddokument för att plugga på den här resan, vilket känns superskönt.

Vi har egentligen inte förberett så mycket inför resan, förutom att ha växlat pengar, och därav namnet på rubriken. I Indonesien är det nämligen sjukt "stora" pengar, så vi har växlat in ett par miljoner i indonesiska rupiah. Dock är inte en miljon rupiah så mycket att hänga i granen, utan endast ca. 600 kronor, men det ser ändå lite roligt ut på växlingskvittot att vi har fått ut ett par miljoner, haha. Har såklart växlat malaysiska ringgit samt endel amerikanska dollar då den valutan även gäller i Indonesien.

Så körschemat det närmsta dagarna ser ut som följer:
  • 17.40 imorgon går planet från Landvetter till Amsterdam.
  • 20.45 flyger vi från Amsterdam till Kuala Lumpur.
  • Landar in i KL kl. 15.40 lokal tid. I Malaysia kommer vi ligga sju timmar före i tiden, så när vi landar är alltså klockan 8.40 här hemma på söndagmorgon.
  • Vi stannar i Malaysia i två dagar, och den 23 december flyger vi vidare till BaliIndonesien.
Vi är redan incheckade och klara på flighten till Malaysia så nu är det bara att invänta avresa. Jag har såklart redan packat det mesta, men det sista går ner imorgon förmiddag. Känns faktiskt rätt skönt att inte flyga så astidigt på morgonen som vi ofta gör, utan att vi faktiskt har nästan en hel dag att greja med det sista imorgon innan vi åker.

Så nästa gång bloggen vaknar till befinner vi oss nästan på andra sidan jorden (!)