Miljöombyte

Det är lustigt det här med att flyga och resa. Ena stunden är man här, och några timmar senare är man där. Trots att flygningen idag bara varade i dryga fyra timmar så är det rätt lustigt vilket miljöombyte man kan genomgå bara på några få timmar.

Hur som helst började dagen i vanlig ordning vid 9-tiden med en sista frukost i hotellrestaurangen. Vi skulle bli upphämtade av bussen vid 11-tiden så en stund mellan tio och elva gick vi ner till hotellets spelrum och spelade ett par omgångar airhockey för att fördriva tiden. Vi fixade sen i ordning den sista packningen och gick ner för att checka ut. Och tråkigt nog så hade dom inte missat våran nota för middagen här om kvällen så vi fick lydigt betala 44 euro i samband med utcheckningen. Jaja, vi hade ju ätit så varför inte betala för sig?

Bussen var sen nästan 20 minuter så först vid 11.30 kom den. Som tur är var vi de sista gästerna som skulle hämtas så efter det åkte vi raka vägen till flygplatsen och slapp åka till sjuttioelva andra hotell och hämta upp fler gäster. Resan tog som sagt ungefär en timme och då hade vi två timmar på oss på flygplatsen. Vi passade på att käka lite lunch trots att vi skulle få mat på flyget. Anledningen till det var att när vi flög ner så tog det över 1½ timme för dom att komma ut med matvagnen och vi hann bli rejält hungriga. Så vi käkade i förebyggande syfte, handlade lite på tax freen och boardade strax efter kl. 14.

Mitt under flygningen säger kaptenen till att vi just då flög över Istanbul vilket var jävligt coolt, då man kunde se Bosporen, dvs. området där Istanbul delas mitt itu och där Asien och Europa möts. Har aldrig varit direkt sugen på att åka till Istanbul men man blev lite lockad efter att ha sett det ovanifrån. Häftigt att det är så tydligt vart en världsdel slutar och en annan börjar. Det var inga problem varken med flygningen eller med att få våra väskor, och som vanligt när vi kommer till Landvetter så dyker våra väskor upp på bagagebandet bara ett par minuter innan flygbussen ska gå. Idag hade vi 4 minuter på oss från det att vi fick väskorna till det att bussen skulle gå, men vi hann som tur var. Vi var hemma i lägenheten vid 19-tiden och har på två timmar både packat upp, tvättat en maskin, käkat middag och varit och handlat. Mycket skönare att få allt gjort på en gång än att behöva göra det imorgon.

Jag antar att de flesta av er förstår att vi har haft en väldigt skön och avslappnande resa och som jag har sagt många gånger så var inte "syftet" med resan något annat än att slappa och ha det gött. Fast vad för andra syften kan man ha med en semesterresa, än att just slappna av?

Vi är väldigt nöjda med resan och Cypern och Fig Tree Bay passade oss perfekt. Hotellet var jättebra, fräscht och fint med bra frukost och schysst poolområde och fin strand. Två gånger om dagen kom hotellpersonalen ut till trädgården med solstolarna och erbjöd alla svettiga solbadare en fryst, iskall handduk att lägga på kroppen, samt ett fruktfat där man kunde ta sig en bit frukt. Sådana smågrejer uppskattas!

Trots allt man läser om ett resmål innan så är ju mycket ofta väldigt förskönat och ibland lite överdrivet, men det som skrevs på många sidor om att Cypern har ett av Medelhavets klaraste och renaste vatten var verkligen ingen överdrift. Vattnet var verkligen kristallklart och jättefint, även fast det kanske inte avspeglade sig till 100% på bilderna. Det där med att vi skulle ha nära till många restauranger från hotellet var heller ingen överdrift. I Fig Tree Bay finns det verkligen hur många restauranger som helst och vi har egentligen inte ätit på en enda dålig sådan. Enda nackdelen med att det finns så många restauranger var väl kanske att vi inte utforskade stället lika utförligt som man kanske hade gjort om det hade varit glesare mellan restaurangerna. Men allt det vi behövde fanns inom räckhåll vilket var väldigt bekvämt.

Måste ju bara nämna ett par ord om det här med att åka på charter då... Återigen - man ska inte sticka under stol med att det är bekvämt, allt är ordnat och uppstyrt och man får i princip skjuts från dörr till dörr. Men det värsta med det hela är ju människorna som åker charter. Det märks stooooor skillnad på folk som reser charter och dom som reser "vanligt". Jag antar att den genomsnittlige charterresenären åker just charter i de flesta fall, och vissa av dom har kanske aldrig ens rest på något annat sätt. Det märks tydligt på det sätt att dom inte kan bete sig! Man ställer upp sig två centimeter ifrån bagagebandet utan att tänka på att det finns bakomvarande som vill komma fram och se om ens väska är på väg. På transferbussen lägger man sin väska på sätet bredvid sig och man fäller bak sätet så att den som sitter bakom har hår i munnen av den personen som sitter framför. Och det allra värsta av allt; dödssynd nummer ett: man applåderar när planet har landat. Alltså....!!! Nej nej nej! Det var många gånger jag fick ta ett par djupa andetag och repetera för sig själv att "Jag är inte som dom, jag är inte som dom...". Nej tack. Man får försöka tänka bort det när man måste vara uppi det, dvs. på flygplatsen och i transferbussen. Man vill inte associeras med inkompetenta resande som knappt kan någon engelska eller vet hur man ska bete sig vid ett bagageband. Nej, det här med att resa charter känns inte direkt som något som kommer upprepas inom en snar framtid.

Som vanligt efter en semesterresa känns det alltid jätteskönt att komma hem, och just nu sitter vi båda här i vår soffa som om det hade varit en helt vanlig dag och vi inte alls har varit utomlands en vecka och bara för 12 timmar sen fortfarande befann oss på ett hotell på Cypern. Men än är inte semestern slut, utan om två dagar sitter vi på nattåget hem till Jämtland för ytterligare 10 dagars semester.

Frågan är ju när bloggen vaknar till liv nästa gång. Den som lever får se...!

Hej hopp!

I väntan på att få boarda flyget

Landningsbanan är verkligen bara nån meter från havet

En sista bild av Cypern

Bosporen

Bosporen. Asien till vänster och Europa till höger

Tack och hej

Tiden går fort när man har roligt sägs det ju. Vips hade en vecka gått och vi åker hem imorgon. Sista dagen på Cypern har vi spenderat i vanlig ordning på våra solstolar. Både jag och Fredrik läser Vilhelm Mobergs Utvandrarserie just nu så vi ligger och fnissar för oss själva när det står något styggt skrivet på småländska. Idag har jag betat av ungefär 300 sidor i den första boken i serien, medan Fredrik är snart klar med andra boken. De andra två böckerna ligger och väntar hemma så det blir till att kasta sig över dom när vi kommer hem.

Lunchen idag bestod av grillad halloumi och middagen käkade vi på samma asiatiska restaurang som vi åt på härom dagen. Det var verkligen jättegod mat där så vi valde att gå tillbaka. Till efterrätt åt jag den godaste kokosglass jag har ätit, och Fredrik käkade citronsorbet. Efter middagen gick vi till en närliggande supermarket och köpte med oss två flaskor cypriotiskt vin.

Flyget hem imorgon går kl. 14.30 men vi blir upphämtade redan kl. 11.10 av transferbussen. Trots att det tar mindre än en timme till flygplatsen kommer vi ju hämta upp gäster på andra hotell också. Därav den lite väl tidiga upphämtningen. Vi landar i Göteborg vid 18-tiden, och då är det bara raka vägen hem för att käka middag, handla, få igång tvätt och liknande så vi är redo att åka hem till Jämtland på onsdagkväll.

Bjuppar på ett sista gäng bilder från vår sista soliga dag här på Cypern.

Frukosten den senaste veckan: fralla, pannkakor, juice och yoghurt med diverse färsk frukt, nötter och torkad frukt

Köpte med oss lite snacks till flyget imorgon. Eller inte!

Chipsätar'n

Jag solar med stil

God lunch

Mumsig middag

Jajamän, då går vi dit!

Gratis middag! Eller inte...?

Vi klev upp strax före 9 imorse och begav oss ner till frukosten i vanlig ordning. En timme senare låg vi vid vår plats i trädgården och där blev vi liggandes till kl 17 med en kort lunchpaus på balkongen.

Ikväll bestämde vi oss för att käka på den av hotellets restauranger som ligger precis ovanför poolen och har jättefin utsikt över poolen och havet. Vi gick dit här om dagen men blev faktiskt nekade att sätta oss. Av den idiotiska anledningen att alla män måste ha långbyxor på sig. Men det är helt okej för kvinnorna att komma i minishorts och små toppar. Idioti tycker jag. Men idag så drog Fredrik på sig jeansen och vi gick ner till restaurangen.

När vi satte oss vid bordet visar det sig att det är buffé som man ska plocka själv. Vi begick alltså misstaget en andra gång att sätta oss på en restaurang utan att veta vad det kostar. Vi gjorde ju det på en brasiliansk restaurang i San Francisco, och då landade ju notan på ungefär 1000 kronor. Men vi tog ändå risken och plockade av buffén och det var verkligen jättegott. Jättemånga sallader, stor efterrättsbuffé och olika kött som kockarna stod och skar upp åt en. Och på tal om det här med långbyxor för männen, vilket var så jävla viktigt verkar det som, så hade dom inte direkt några höga krav på varken vad det var för typ av långbyxor eller vilka skor man hade till sina byxor. Vi såg både män i mjukisbyxor och män i finbyxor och flip-flopsandaler. Dom fick det att verka så himla viktigt och märkvärdigt när det egentligen bara var en sjukt löjlig regel.

När vi satte oss uppgav vi vårt rumsnummer och så sa dom att innan vi gick skulle vi säga till så skulle vi signera kvittot. Så när vi är klara ber vi om kvittot men det enda som står är dryga 6 euro för våra drickor. Så stod det "Halvpension: 0 euro". Vi fattade ingenting, för vi har ingen halvpension här. Men vi sa ingenting, betalade 6 euro och gick. Vi får väl se om dom satte upp maten på rummet och att vi får betala när vi checkar ut men hittills verkar det ju som att vi slipper, haha. Vi kikade dock på en skylt utanför restaurangen när vi gick vad buffén kostade, och det gick på 22 euro per person så det var ju inte lika farligt som i San Francisco.

Efter middagen tog vi en promenad längs med strandpromenaden och kikade på de andra hotellen runtikring. Vi gick förbi ett av hotellen som vi kollade på innan vi bokade det här, men vi valde nog rätt för vår del av stranden var mycket finare än det hotellets.

Sista dagen imorgon då! Då ska vi pressa ut det sista som solen har att erbjuda.

Kram kram!

Bruna ben

Vi!

Bröllop?

Sju timmar i solen är nu avklarade! Är så skönt att bara ligga och läsa på varsin solstol, gå och svalka sig lite i havet eller i poolen, ta en öl, slumra till lite. Asnice! Havets temperatur har dock varit lite knas idag, då det på förmiddagen verkligen var jätteskönt och vi ville nästan inte gå upp. Efter lunch skulle vi i igen men då hade det plötsligt blivit kallare och det var nästan lite kyligt att ligga i. Som tur är har vi ju poolen som alltid är bra temperatur och som man alltid kan doppa sig i.

En rolig grej som jag kan berätta är att det i informationspärmen som alltid ligger på hotellrum stod det att hotellet vi bor på arrangerar bröllop. Det stod det bl.a. på vårat superfina hotell på Nusa Lembongan i Indonesien också men det var inte direkt nån som gifte sig när vi var där. Men här så har det fasen varit bröllop varje eftermiddag sen vi kom hit i måndags. I en del av trädgården där vi har vår solstol, har dom ett litet avskiljt område med bord, stolar och en liten trädgård för fotografering. Första dagen vi såg det så var det bara "Oj, kolla dom har bröllop!" men nu är det mer "Jaha, idag igen?". Som jag skrev tidigare så är det väldigt mycket britter här, och vad vi har hört på språket så är det hittills bara britter som har gift sig de här dagarna. Verkar vara poppis det där. Så jag och Fredrik tänkte följa strömmen och ta och slå till här också...! Hah, eller inte! Trots att det är ett fint litet område att ha sin middag på så är det verkligen bara ett stenkast från där alla blekfeta turister ligger och svettas på sina solstolar. Vi väljer nog hellre en trevligare plats för vårt bröllop...!

Vi har precis ätit en supergod asiatisk middag på en av hotellets fem restauranger. Blev kyckling med cashewnötter för min del och biff teriyaki för Fredrik. Nu blir det film på datorn innan vi säger godnatt. Kort uppdatering idag i jämförelse med igår, och jag skriver mest för att ni ska få se bilderna.

Kram!

Mums!

Utanför hotellet

Nicosia

Som jag hintade igår så har vi inte spenderat dagen vid stranden utan vi har istället varit på en heldagsutflykt. Vi klev upp strax efter 6.30, gick sen och åt frukost och blev sen upphämtade av en buss som skulle ta oss till Cyperns huvudstad Nicosia! Åkte längs med kusten och hämtade upp lite mer folk innan vi åkte de dryga 8 milen till huvudstaden.

Vi hade bokat en heldagstur med Fritidsresor med svensktalande guide, och det var faktiskt lite jobbigt för mig att haka på det här med "nu ska vi alla gå i samlad trupp och stanna var 100:e meter och lyssna på guiden". Men vår guide var jättebra, hon var född i Sverige till grekiska föräldrar men har bott på Cypern största delen av sitt vuxna liv, så hon var både väl insatt i det svenska samhället som i det cypriotiska. Hon berättade bland annat att det är i genomsnitt 40 års väntetid för att få bli lärare i Cypern, då läraryrket här är extremt eftertraktat. När du är färdigutbildad lärare får du skriva upp dig på en lista och när det dyker upp ett ledigt jobb på den här listan, så tilldelar staten dig ett jobb på en skola vart som helst på Cypern. Så dom tar ingen hänsyn till om du bor i Nicosia och det finns ett ledigt jobb ute på landsbygden. Men då får man dock inte vara kräsen då man dels troligen har väntat sjukt länge på att få jobb som lärare, plus att lönen ligger på mellan 30 000-40 000 kronor i månaden för en lärare. Borde Sverige lära sig nåt av Cypern, tro?

Vi började turen i Nicosia med att stanna till vid någon sorts center där man kunde köpa souvenirer och annat krafs. Vi köpte bara en dricka och väntade på att vi skulle åka vidare. Sen åkte vi till Johanneskatedralen som är en gammal katedral från 1500-talet. Det var en ganska liten katedral, men sjukt fint utsmyckad på insidan. Man fick dock inte ta kort där inne så jag kan tyvärr inte visa hur det såg ut. Därifrån åkte vi vidare mot de centrala delarna av Nicosia, och gick längs med huvudgatan Ledra Street på väg upp mot den gröna linjen. Det är ju nämligen så att Nicosia är delat mitt itu (av en gräns som kallas den gröna linjen), och totalt 37 % av hela Cypern är ockuperat av Turkiet sedan 70-talet. Allting har ju med politik att göra och jag ska inte dra hela den historien nu, men Turkiet har tagit en stor del av huvudstaden i besittning, men det är sedan 2003 inga problem att besöka den sidan av Nicosia, så länge man har med sig passet.

Så vi gick till passkontrollen och visade upp passen först på den grekisk-cypriotiska sidan och sen på den turk-cypriotiska sidan. Det är kanske inte så jättestor skillnad på de två sidorna av staden, förutom att den turkiska sidan har priser i turkiska lira istället för euro och det känns mer "bazarigt", med små gator och stånd överallt. Vi gick sedan till Selimiyemoskén där man var tvungen att både ta av sig skorna och till min irritation även ta på sig slöja. Blev ju irriterad när vi var vid Batu Caves i Malaysia när jag var tvungen att skyla mina knän, och likaså blev jag lite smått irriterad att ta på mig ett huckle när det är 35 grader varmt ute. Självklart ska man respektera andra religioner, vilket jag gör, och det är därför jag tar på mig tyget på huvudet, men det är ändå lite störigt...

Efter besöket i moskén fick vi lite mer än tre timmar på egen hand att upptäcka Nicosia. Vi började med att äta lunch på Subway, tog ut lite pengar och åkte sen upp i en byggnad där man kunde åka upp på elfte våningen för att få en fin utsikt över stan. Vi har nästan varit uppe i Nicosias högsta byggnad, bortsett från Tower 25 som har 17 våningar. Efter lite utsiktsbilder gick vi sen för att shoppa. Jag hittade ett par shorts, och Fredrik en t-shirt och en långärmad tröja. Då det som sagt har varit 35 grader idag så var vi rätt urlakade efter några timmar så vi satte oss på en uteservering och tog varsin juice.

Lämnade Nicosia vid 15.30-tiden och styrde raka vägen mot östkusten och Fig Tree Bay. Dock fick dom inte igång AC:n förrän det var ca. 15 minuter kvar av resan så vi svettades sönder på bussen. Trots det lyckades vi båda somna i ca. 20 minuter så man fick sova bort svettningarna, haha. Både på dit- och hemvägen åkte vi igenom partyorten Aiya Napa som ligger ca. 20 minuter ifrån Fig Tree Bay. Det är lustigt vad man ändras, för om det här hade varit för 7-8 år sedan hade jag tyckt att Aiya Napa var ett perfekt ställe att åka till på semester, men hela charter-partygrejen känns verkligen som ett avslutat kapitel. Hälsar tanten Hanna-Sofia, haha. Direkt när vi kom tillbaka till hotellet gick vi upp och bytte om till badkläder och slängde oss i poolen ett tag för att svalka av oss all Nicosiasvett.

Trots att det var lite "drygt" att acceptera det här med att tillhöra en guidad grupp så har ändå dagen varit bra och lärorik. Vi funderade på att ta en snorkeltur istället men trots att vi inte har snorklat i Cypern förut så kändes det som att vi ville göra nånting lite mer annorlunda och även få omväxling i form av att shoppa och åka till en stad och inte bara plaska i havet. Nicosia kändes som en mysig liten huvudstad som har det mesta man behöver. Dock är det ju alltid sjukt jobbigt att vara i en stad när det är så förbannat varmt utan möjlighet att svalka sig, men som tur är så hade vi ju den möjligheten när vi kom tillbaka till hotellet. Det har varit en fin dag och skönt att inte bara pressa i solen varje dag på semestern.

Som vanligt är vi nu nyss hemkomna från middagen. Italienskt blev det idag, med en tur förbi en yoghurtbar för lite frozen yoghurt till efterrätt. Nu ska vi sätta på en film innan vi tar och släcker lampan.

Puss och kram!

På väg längs kusten

Innegården på första stoppet

Drickapaus

Heja Cypern!

Haha! HA HA!

Vandring i en gammal del av Nicosia

Pensionärstripp...

Johanneskatedralen

Fredrik på Nicosias gator

På smala gator

Smala gator

Gränskontrollen mellan grekisk- och turkisk-cypriotiska sidan

Syns lite dåligt, men bakom parasollerna är det taggtråd och sandsäckar för att markera den gröna linjen

På den turkiska sidan

Muren som döljer...

...innegården Büyük Han

Jag är lagom nöjd inne i Selimiyemoskén

Den turkiska och den turkisk-cypriotiska flaggan inne i moskén

Selimiyemoskén

Vackert!

Bazarigt

På gränsen på den turkiska sidan

Tillbaka på den grekisk-cypriotiska sidan

Jag posar på Nicosias huvudgata, Ledra Street

Utsikt

Utsikt över den turkiska sidan

Nicosia

Foto taget mot den moderna delen av stan. De gulvita trekantiga solskydden ger skugga åt huvudgatan

Där ser ni Selimiyemoskén, med de två minareten

Karta över Nicosias innerstad som en gång var omgiven av en mur, byggd med pilformade bastioner

Juicepaus

På väg ut på middag

Världens finaste ♥

Godkväll!

Sol och bad, bad och sol

Uppstigning kl 9, frukost, upp och smörja in sig och sen ner till våra solstolar. Så började dagen och förutom flertalet svalkande dopp i både havet och poolen så har det inte hänt något annat spännande idag. Gick upp vid tvåtiden och handlade lunch som vi åt på balkongen innan vi gick ner och la oss i solen igen. Eller jag har fått ligga i skuggan hela dagen idag för jag blev faktiskt lite bränd efter gårdagen. Då det bara är andra dagen i solen så får man ju vara lite försiktig.

Har just ätit en supergod cypriotisk middag bestående av kyckling i pitabröd och tzatziki (och pommes frites) på en liten restaurang med jättetrevlig personal. Blev serverade av en gammal skruttig gubbe som hade gått långt över pensionsåldern om man säger så. Försöker komma på något annat spännande att berätta, men det finns liksom inget särskilt att säga. Vi har det jätteskönt och njuter av att läsa, äta god mat, slappa och bara ha det gött här nere.

Imorgon blir det dock inget vågrätt läge på en solstol utan då blir det andra fasoner. Men som vanligt får ni se vad vi har hittat på först efter imorgon, hihi!

Jag skämmer ut Fredrik med att ta bild med vår selfiestick, haha

Min utsikt största delen av dagen

Strand

Svårt att få med på bild, men vattnet är verkligen kristallklart och jätterent

Mer strand

Strandpromenaden

Här sitter min fästman och läser Vilhelm Moberg

Chips med fetaostsmak! Är vi i Medelhavet eller är vi i Medelhavet?