Vi gillar dig, Cypern

Vad gör man på en solsemester egentligen? Jo, man solar och semestrar. Och det är precis det vi har gjort idag. Vi somnade till "ljuv" klubbmusik från huvudgatan och klev upp imorse vid 8.30. Gick ner och åt av hotellets massiva frukostbuffé innan vi gick ner mot poolområdet strax före kl. 10. När vi checkade in igår så fick vi en biljett som vi lämnade in vid poolområdet så får man välja en solstol som man sen har resten av veckan. Rätt smart idé så slipper man det här larvet med att paxa en solstol redan vid kl. 6 på morgonen.

Det fanns inte så många lediga solstolar att välja på, så vi fick ett par i deras trädgård, dvs. på den stora gräsplanen där dom har ställt ut solstolar. Just då var det skugga så vi var rätt missnöjda med platsen, men efter nån timme hade även vi sol så vi behåller troligen platsen hela veckan.

Pappa hade en fråga om vädret igår, och det är väldigt behaglig temperatur här på Cypern, idag har det legat runt 30 grader i luften, men det blir inte överdrivet varmt eftersom det blåser en del. Blåsandet är faktiskt väldigt skönt då man slipper bli svettig som en gris när man ligger i solen. Temperaturen i havet är helt okej, det är inte som det var i Indonesien då man inte ens vill gå upp för att det var så skönt. Poolen är nån enstaka grad varmare vilket har gjort att vi har föredragit den framför havet. Men ett par dopp har det ändå blivit i Medelhavet!

Så dagen har verkligen förflutit i lugnets tecken. Jag har läst ungefär 200 sidor i min bok, och förutom ett avbrott för lunch mitt på dagen så har vi spenderat nästan åtta timmar i solen idag. Så en riktigt skön "arbetsdag" med andra ord, hehe.

Efter soltimmarna gick vi till en närliggande supermarket och handlade lite öl och gick sen till hotellet och duschade och satte oss sen på balkongen med lite öl och nötter. Ljuva semesterliv!

Första intrycket av Cypern och Fig Tree Bay är att vi gillar det. Det är en väldigt typisk semester/charterort men den har precis det vi var ute efter för den här semestern: sol, värme, god mat och avkoppling. Det ligger också en stor supermarket i närheten av hotellet där man kan handla allt möjligt, vilket jag gillar. Det är nästan det första vi brukar fråga när vi är utomlands, vart det finns en matbutik. För även om alla restauranger skulle vara skit och jättedyra så finns i alla fall en mataffär.

En skillnad från andra semesterorter kring Medelhavet som jag har varit på är att det är väldigt mycket ryssar här. I Montenegro var det i och för sig en del ryssar, men här är det mer ryssar än tyskar faktiskt. Engelsmän är det också gott om, men det känns det som att det är nästan vart än man åker.

Nu ikväll har vi precis kommit hem efter att ha ätit middag på en sportbar och sett Sverige vinna EM-finalen i U21! Matchen gick till förlängning och avgjordes på straffar vilket alltid är både orättvist och roligt. Klockan är ett på natten här nu så det är verkligen dags för sängen.

WiFit funkar förresten skit på det här hotellet så ni ska vara glada över att det ens blir rapportering härifrån. Blir galen på hur långt tid det tar att ladda upp bilder och inlägg, så det finns risk för att jag nån gång får bryt och skiter i det, men jag försöker!

Kram på er!

Snygg man vid frukosten

Plask i poolen

Haha, kolla in Fredriks palmfrisyr!

Plask!

Poolområdet

Vitast i stan!

Redo för middag

Fotboll och öl!

Fotboll och te

Fotbollsfika

Semester!

Just nu har jag en känsla i kroppen och det är: aaaaah! Är väl inte direkt någon känsla, men det är så det känns nu efter att ha kommit fram. Vi klev som sagt upp kl 04.00 imorse för att ta flygbussen till Landvetter vid 05.45. Vi kom iväg med flyget i rätt tid och jag hade förväntat mig ett plan fullsmockat med partypeople som skulle till Cyperns partyort nr. 1 Ayia Napa, men det var inte så farligt faktiskt. Vi slumrade båda till ett par gånger under flygningen, och det tog oss ca. 4 timmar innan vi landade in på Larnacas flygplats.

Och jaaaa, jag tycker att det är lite "jobbigt", det här med charter. Okej, det är sjukt smidigt när det kommer till transfer från flygplatsen och man får all information utan att behöva fråga, men som jag sa till Fredrik så kan man vara både blind, döv och dum i huvudet för att åka på charter för man behöver knappt göra nånting själv. Hela vägen fram till incheckningsdisken är allt på svenska och alla sköter allting åt en.

Hur som helst tog vi transferbussen mot Fig Tree Bay och dryga timmen efter vi hade lämnat flygplatsen var vi framme vid vårt fina hotell. Hotellet Sunrise Beach ligger precis på stranden och är jättefint och fräscht. Har ett rum med superfin utsikt ut mot havet.

Vi packade upp väskorna innan vi gick ut på stan för att handla lite. Klockan var runt kl. 15 och vi hade inte ätit någonting sedan den "utsökta" frukosten på flyget, så vi köpte lite lunch som vi sen tryckte i oss på balkongen på hotellet. Slappade ett bra tag på rummet innan vi gick ut och åt middag på en italiensk restaurang längs med huvudgatan. Och sååå många restauranger man har ätit på, både hemma och utomlands, och det här var det sjukaste jag har varit med om. Vi hade satt oss ner, beställt, ätit och betalat på 30 minuter. Min sallad och Fredriks pizza stod framför oss fem minuter efter vi hade beställt. Fattar inte hur dom bar sig åt. Jättegod mat också! Efter middagen tog vi en tur till stranden för att känna på vattnet innan vi gick upp på rummet.

Just nu är vi bara på rummet och det blir nog en rätt tidig kväll idag eftersom vi klev upp så tidigt imorse. Det är förresten en timmes tidsskillnad här, så klockan här är närmre 21.00 just nu.

Några första härliga bilder från Cypern följer!

På Landvetter

Du och jag! ♥

Första anblicken av Cypern

Utsikten från vårt hotellrum

Utsikt från terassen på hotellet

Poolområdet

En liten tur på stan

Öl-lunch!

Middagsfin

Haha, ser ut som att jag inte har några fötter!

Solnedgång

Vårt hotell

Snart dags för land nr. 46

Swish sa det, så hade mer än tre månader gått och så var det dags att åka till Cypern! Det känns lite tråkigt att säga det, men varken jag eller Fredrik har varit så jättepeppade inför den här resan, på samma sätt som vi har varit för tidigare resor. För min del beror det nog till största delen på att jag de senaste månaderna har jobbat som satan med min magisteruppsats, och det har känts som att arbetet med den aldrig skulle ta slut. Uppsatsen i samband med att jag har jobbat väldigt mycket, och att jag har jobbat fyra helger av fem de senaste veckorna. Semestern har med andra ord känts som något väldigt avlägset.

Men nu är uppsatsen klar och godkänd, jag fick semester i onsdags och nu är det äntligen dags! Igår var vi en sväng på stan och inhandlade lite smågrejer till resan; jag köpte ett gäng fina sommartoppar, Fredrik köpte badbyxor plus att vi växlade pengar. Resten av lördagen spenderades med att tvätta och packa så resfeelingen började så smått infinna sig. Som jag skrev i förra inlägget har vi inga direkt stora planer med den här resan, utan vi ville bara komma iväg och ha en veckas solsemester. Flyget går imorgon vid 07.45, och så får vi stå ut med chartercirkusen i ett par timmar innan vi landar i Larnaca på Cypern vid kl. 13. Det är ca. 6 mil från Larnaca till Fig Tree Bay där vi ska bo, så det lär väl ta en timme med buss från flygplatsen innan vi är på plats på hotellet.

Så, klockan är satt på 04.00 imorgon, pengarna är växlade, väskorna är packade (med åtta par av mina skor) och vi är redo för soooool!