Jerusalem

Imorse vaknade vi av oss själva vid 9-tiden och åt frukost och gjorde oss i ordning för att lämna vår lägenhet i Tel Aviv. Vid 10.30 gick vi hemifrån för att ta bussen mot HaShalom tågstationen för att ta tåget till Jerusalem. Jerusalem ligger ca 6,5 mil öster om Tel Aviv så tågresan tog inte mer än 40 minuter. Resan gick bra och vi kom fram till Jerusalem vid 12.30. Här bor vi på hotell och inte i lägenhet, och det skulle ta ungefär 15 minuter att gå från tågstationen till hotellet men då det var runt 29 grader varmt tänkte vi att vi ändå kunde kolla om vi kunde ta en buss eller liknande. Visar sig att vi kunde ta en spårvagn som praktiskt nog stannade precis utanför tågstationen och en spårvagn rullade precis in när vi stod där, så vi hoppade ombord och åkte de tre stationerna till hotellet. Supersmidigt.

Vi bor på ett hotell mitt på Jaffa Street som är en av de längsta och äldsta huvudgatorna i Jerusalem. Hotellet har 15 våningar med en stor terass som har superfin utsikt över hela Jerusalem. Vårt rum ligger på våning 13 och har utsikt rakt mot Tempelberget och Klippdomen med sitt guldfärgade tak, och al-Aqsamoskén.

Från fredageftermiddag till tidig lördagkväll är det förresten sabbat här i Israel, vilket kort sagt innebär att judar inte får jobba. Det grundar sig i att efter att Gud skapade världen så vilade han på den sjunde dagen, så var sjunde dag så ska man helt enkelt vila, och inte jobba. En del av "jobbandet" är att man gammalt tillbaka inte fick tända eld, och nu i modern tid innebär det att man inte får använda elektricitet då det är en form av "eld". Det innebär under sabbaten att det inte finns någon kollektivtrafik och alla restauranger, butiker osv är stängda. Vi visste detta innan vi åkte från Tel Aviv, men i och med att sabbaten börjar på kvällen så var det aldrig någon fara för oss att kunna ta oss till Jerusalem idag. Men på hotellet sade hon i receptionen att vissa ställen stänger så tidigt som kl. 14 idag, så vi lämnade bara väskorna på hotellet och gick direkt ut på stan för att äta lunch.

Vi bor väldigt centralt och bara ett stenkast från Machane Yehuda Market som är en stor inomhusmarknad med massa matstånd, kryddor, frukt och allt man kan tänka sig. Det kryllar av folk, både turister och locals och vi hittade till slut ett hummusställe där vi fick ett bord för att äta lunch. Beställde in falafel, hummus och pitabröd med öl och lemonad att dricka. Det här var första falafeln vi äter på den här resan och jädrar vad mycket godare den är här än hemma! Så det var inte sista gången vi beställde det!

Då vi inte har frukost inkluderat på hotellet så köpte vi med oss extra pitabröd och en burk hummus direkt från restaurangen, och köpte också lite frukt från ett stånd inne på marknaden. Fick också smaka på ett supergott te från ett utav stånden, så vi köpte en blandning av hibiskus och körsbär med oss hem. Supergott! Gick sen in på en supermarket och köpte vatten och ett par öl innan vi gick tillbaka till hotellet.

Tog en liten tupplur på rummet innan vi gick ut på terassen här på hotellet och tog varsin öl. Och så där på eftermiddagen kunde vi faktiskt sitta i solen, då det nog inte var mer än 25 grader ute då. Så redan vid 18-tiden hade det blivit lite svalare än när vi kom hit, och när vi gick ut för att äta middag en timme senare så var det nästan lite kyligt så man hade kunnat tänkt sig att ha en tröja på sig. Vi visste redan att Jerusalem skulle vara svalare än Tel Aviv men att det så snabbt skulle bli sån skillnad i temperatur var vi inte beredda på. Kollade på appen och i natt kommer det gå ner till under 20 grader så det är större skillnader här än i Tel Aviv. Daniela sade här om dagen när vi träffade henne att när hon bodde i Jerusalem för åtta år sedan så snöade det faktiskt här på vintern. Det är väldigt ovanligt, men det säger en del om att klimatet här är annorlunda än vid kusten.

På grund av sabbaten så är ju knappt några restauranger öppna, men alla affärsinnehavare och restaurangägare är ju inte praktiserande judar, så vi hade fått en lista på restauranger från hotellet på ställen som faktiskt håller öppet idag. Så vi gick till en italiensk restaurang bara ett par minuters promenad från hotellet, där Fredrik tog ravioli och jag tog vad restaurangen kallade focaccia, men som jag snarare skulle kalla pizzadeg, med tre olika röror till. Trots att det var pizzadeg och inte focaccia så var det ändå jättegott. I och med att i stort sett allt ändå är stängt idag så käkade vi bara och gick sedan direkt tillbaka till hotellet.

Har ju inte varit i Jerusalem så många timmar ännu, men något man ändå väldigt snabbt ser är att det är betydligt fler människor i "religiös" klädsel här, dvs. kippah, höga hattar och fler andra klädesplagg som hör judendomen till. Det hade vi i och för sig förväntat oss i och med Jerusalem ju är en väldigt helig stad både för judar och även för muslimer.

Imorgon blir det dags att utforska stan!

I Tel Aviv, i väntan på tåget

Ute på stan

Machane Yehuda Market

Nötter och torkad frukt

Trodde först det bara var torkad frukt men det här är te! Köpte hibiskus och körsbär

Kippor

Hummuslunch

Hej från Jerusalem!

Nu har sabbaten börjat. Knappt en människa ute, och ingen spårvagn

Julpynt, haha

Uppe på hotellets takterass

Fin utsikt!

Otursdag

Igårkväll släckte vi inte lampan förrän 01.30 då vi kom hem vid 00.30 och jag skulle skriva ett inlägg här innan vi somnade, så imorse sov vi nästan till kl. 10. Så vi tog en väldigt lugn morgon och var ute på stan vid 11.30. Målet med dagen var att ta oss till muséet ANU Museum of the Jewish people, som är, som namnet antyder, ett judiskt museum som pratar om judars historia och nutid. Vi hade kollat upp att det fanns ett informationscenter 500 meter från lägenheten, dit vi tänkte gå för att fråga vilken buss vi skulle ta, då Google maps gav oss olika besked.

Kartan visade oss till ett närliggande köpcentrum, men väl där inne hittade vi ingen informationsdisk, och vi frågade säkert fem olika personer i olika butiker om var informationsdisken fanns men ingen av dem visste. Vi visste däremot att vi skulle behöva köpa ett busskort som vi skulle ladda med pengar, innan vi klev på bussen. Så inne i köpcentret ser vi en liten disk med själva busskortets logga, så vi går till henne för att fråga om vi kunde köpa ett busskort där. Det kunde vi, men endast ett personligt sådant, där man får sin bild och sin kontaktinformation på. De flesta turister väljer såklart att köpa ett icke-personligt som man bara laddar med pengarna man behöver för vistelsen man är här, men sådana sålde inte hon. För att köpa ett personligt kort av henne behövde hon våra passnummer, då det inte funkade med våra personnummer. Frågade var vi kunde köpa de icke-personliga varpå hon säger en supermarket som ligger en våning ner till vänster. Vi går ditåt men hittar ingen supermarket. Vi börjar bli lite less så vi går ut och tänker att vi kan lika gärna köpa busskortet på bussen, vilket vi har läst att man också kan göra.

Vi kollade på Google maps och såg att det skulle gå en buss om en halvtimme, så under tiden så tänkte vi att vi kan ju testa gå in på 7 Eleven för att se om de säljer busskort där. Det gjorde de inte heller, men tjejen i kassan sade på knackig engelska att en supermarket i närheten sålde. Så vi gick mot dit hon beskrev men inte heller där inne sålde dem. Tjejen i kassan på supermarketen kunde ingen engelska, men en kund som stod i kö före oss sade att hon visste var bussskorts-företaget hade ett kontor, och försökte beskriva det för oss. Hon var lite speciell och var inte heller 100 % säker på var det låg, så vi struntade i hennes beskrivning och gick tillbaka till busshållplatsen och tänkte att vi KAN ju ändå köpa på bussen, så som det har stått på nätet.

Bussen kommer och vi frågar busschauffören, men nej då, man kan inte köpa busskort på bussen och inte heller betala kontant. Så vi ska precis gå av bussen när en tjej säger att man kan köpa en biljett i appen. Vi hade redan laddat ner en app, som för övrigt funkar i hela världen, där man kan söka efter buss, tåg och spårvagnar. Så vi stannar kvar på bussen och jag visar henne appen och hon säger att man kan köpa biljett i den. Så jag tackar henne och vi sätter oss ner för att köpa biljett. Men självklart krånglar appen och jag lyckas inte registrera mitt mobilnummer och tro fan att det kommer ombord en kontrollant då, som ska kolla att alla har giltiga biljetter... Gubben kan såklart inte engelska, men jag säger bara att jag håller på att köpa biljett och pekar på mobilen. Appen bara snurrar och snurrar och det går helt enkelt inte. Jag tänkte att vi får väl då kliva av och strunta i att åka buss, men då kliver kontrollantgubben av, så vi tänkte att vi fortsätter att åka och får kliva av när/om nästa kontrollant kommer.

Men det kom ingen, och efter ca 30 minuter så är vi nästan framme vid muséet men med tanke på att vårt frenetiska bussbiljettförsäljarställe-letande hade tagit hela förmiddagen så var klockan nu strax efter kl. 13 så vi insåg att vi måste äta lunch innan vi går in på muséet. Så vi hoppar av en bit ifrån muséet och går in i ett shoppingcenter och äter lunch. Och där ser vi att det finns en mataffär så vi går in där för att se om vi kan köpa ett busskort så vi kan åka tillbaka hem igen. Men nope, inte där heller. Ingen av de i kassan pratade engelska, men en kund sade att vi skulle köpa det på nåt som hette "Super-pharm", som är ett apotek (av alla ställen) där de säljer de här bussbiljetterna. Så alla vi hittills hade frågat hade inte refererat oss till en "Supermarket", utan ett jädra apotek som heter "Super-pharm". Så vi går dit och äntligen hade vi hittat rätt så vi kunde köpa oss varsitt jävla busskort.

Från köpcentret var det en 20 minuters promenad till muséet som ligger på samma ställe som Tel Aviv University. Google maps visade oss att vi kunde gå igenom hela campusområdet för att komma till muséet, men icke, då man behövde vara student och visa sitt student-ID för att komma in på området. Så vi fick snällt gå runt det enorma campusområdet och det hjälpte ju inte att det var 5000 grader varmt ute, och ingen bris från havet och vi båda dryper av svett. Efter vad som kändes som en evighet hittade vi slutligen rätt, och nu var klockan 14.30. Så TRE TIMMAR efter vi lämnade lägenheten så kom vi alltså fram till dagens mål. Herregud...  Vi betalade i alla fall entréavgiften och strosade omkring där inne i lite mer än två timmar och lärde oss massvis om judendomens historia, nutid, kultur osv. Väldigt intressant.

Nu när vi hade ett giltigt busskort så var det bara att hoppa på första bästa buss som stannade utanför muséet och vi åkte tillbaka hemåt. Bussresan tog ca 40 minuter på grund av flera vägarbeten, så vi var hemma i lägenheten igen vid 17.45. Vilade en stund på rummet och en timme senare gick vi ut för att äta middag. Daniela som vi träffade igår hade rekommenderat oss en restaurang som enligt henne hade Tel Avivs bästa veganburgare. Restaurangen låg en 25 minuters promenad från lägenheten så vi vandrade iväg och kom fram till den lilla restaurangen som är ett hål i väggen med små bord direkt på trottoaren. Det var mycket riktigt väldigt gott, och det roliga var att man på menyn kunde välja vilken sorts burgare man ville ha baserat på märke. Och då jag ju är rätt bevandrad i vegoprodukternas värld så var det kul att se att de faktiskt hade skrivit ut märkena, och inte bara kallar det "vegoburgare" som i Sverige. Det var såklart också roligt att få tips från en local, då vi troligen aldrig hade stannat på det här stället om vi inte visste om det, då det är väldigt anonymt från utsidan. Istället för att gå hem direkt efter middagen gick vi omvägen via stranden och satte oss på en strandbar och tog ett glas, och stoppade fötterna i sanden och såg ut över Medelhavet. Väldigt mysigt.

Inte lika många bilder idag, då jag inte brukar ta bilder inne på muséer, och dessutom var jag rätt irriterad på förmiddagens jädra krångel så jag var inte så fotosugen, haha. Det blev kanske ingen otursdag direkt, men dagen gick i alla fall inte som planerat, men det blev ju bra till slut ändå.

Puss och kram!

Tel Aviv University

ANU Museum of the Jewish people

Promenad i närheten av lägenheten

På väg på middag

Burgare!

Hål i väggen

Strand

Ett glas på stranden

Mysigt!

Strandpromenaden

Hej!

Ett hostel i närheten av vår lägenhet

Stranddag och dejt med översättare

Idag stod stranden på schemat! Vi var uppe vid 09.30 och åt en betydligt billigare frukost hemma i lägenheten än den på caféet igår. Avokadomacka, apelsinjuice och kokosyoghurt med banan. Inte illa. Gjorde oss i ordning och packade ihop väskorna för en dag på stranden. Trots att jag smörjde mig med spf 30 igår så lyckades jag ändå bränna axlarna så jag är rätt röd och öm där idag...

Vi valde att gå till Jerusalem Beach som ligger bara 10 minuters promenad från vår lägenhet. Stränderna har olika namn men i grund och botten ser de likadana ut, men vissa är mer lämpade för barnfamiljer och andra är hundvänliga osv. Det är väldigt smidigt att hyra solstolar här, då man gör det i en automat vid stranden. Man väljer hur många solsängar, solstolar eller parasoll man vill ha, så betalar man med kort eller kontanter i automaten. Så får man en biljett som man sedan visar för personalen som sitter vid den delen av stranden, och biljetten gäller i 24 timmar. Och det här var faktiskt något som var billigt i Israel, då vi betalade drygt 120 kr för två solsängar och ett parasoll. Den delen av stranden vi var på var dessutom inhängnad så man behöver inte oroa sig allt för mycket för skumma typer som vill åt ens grejer. Det fanns även en gratis toalett, flera papperskorgar och en fin lunchrestaurang bara några steg från vår plats. Så vi har haft en superhärlig dag, och Medelhavet har säkert hållit en temperatur på 26 grader idag, så otroligt varmt och skönt. Det har varit rätt vågigt då det blåser en del, men det har bara varit skönt i den 30-gradiga värmen.

Vi låg på stranden till 16.30 innan vi gick tillbaka till lägenheten och tog ett glas på balkongen innan vi gjorde oss i ordning för kvällen. För ikväll har vi nämligen haft en dejt med en av mina "kollegor", nämligen en hebreisk översättare som heter Daniela Migdal som jag har jobbat med i flera år. Vi är ju tekniskt sett inte kollegor, men hon har jobbat för mig på flera projekt på jobbet, och jag har alltid tyckt om henne, då hon alltid är så väldigt trevlig och enormt begåvad. Jag vet att hon bor i Tel Aviv men jag hade inte planerat i förväg att kontakta henne förrän då jag i söndags fiick ett infall och tänkte att jag ändå kan skriva till henne för att se om hon ville ses. Jag har ju hennes kontaktuppgifter i våra register på jobbet, så i söndags skrev jag ett mail till henne och sade att jag skulle hit på semester och frågade om hon hade lust att ses, men att det självklart var okej om hon sade nej. Men hon svarade mig i söndagskväll och blev jätteglad för att jag hade skrivit och ville väldigt gärna ses. Så vi bestämde lite löst i söndags att vi skulle ses idag, och hon föreslog Serona Market, som är en stor inomhusmarknad ca 20 minuters promenad från vår lägenhet.

Så vid 19-tiden gick vi från lägenheten och vi kom fram till Serona Market som är över 8000 kvm stor med massvis av matstånd och småbutiker. Den stod klar så sent som 2015 så den är väldigt ny och modern. Den ligger dessutom i ett område med väldigt många skyskrapor så hela området kändes väldigt modernt. Strax efter 19.30 mötte vi upp med Daniela som är ett par år yngre än mig och enormt social, öppen, intelligent, rolig och verkligen supertrevlig. Vi hade smsat lite innan och jag nämnde att jag är vegan när hon frågade vilken mat vi kunde tänka oss. Och den gulliga människan hade med sig en liten present till mig i form av två veganska chokladkakor av ett israeliskt märke. Så himla gulligt!

Vi bestämde oss för att inte äta inne på Serona Market, då det var lite bullrigt där inne, och vi ville gärna äta på ett ställe där vi kunde prata utan att behöva skrika åt varandra. Så hon tipsade om en vegansk restaurang ett par minuter därifrån, så vi gick dit och tog in varsin öl. Fredrik och Daniela beställde tofuwok och på Danielas rekommendation tog jag en vegansk rostbiffmacka med vegokött, tomat och jalapeñosenap. Och alltså vegoköttet de har här i Israel... Det är helt GALET gott! Konsistensen och smaken är exakt så som jag minns vanligt kött och även Fredrik tyckte att det var supergott. Så vi har pratat om allt mellan himmel och jord - hundar (hon har också två stycken!), språk, politik, djur, covid, resor och allt möjligt. Hon är verkligen så lätt att prata med. Vi mötte upp med henne strax efter 19.30 och när hon helt plötsligt säger att restaurangen håller på att stänga så tittar jag på klockan och ser att det snart är midnatt! Vi har alltså suttit ner och pratat med en människa som ingen av oss har träffat förut, i över fyra timmar och ingen av oss har märkt att tiden bara har rusat iväg. DÅ har man verkligen trevligt, haha! Så efter över fyra timmars umgänge sade vi hejdå, och vi hörs igen, för hon skulle kolla upp diverse grejer och smsa mig tips på saker att göra och se här i Israel, som vi pratade om under middagen. Det var verkligen så himla trevligt, och hon sa igen att hon hade blivit så glad att jag hörde av mig, då ingen annan vendor hon har jobbat för har nånsin hört av sig, så det här var första gången hon träffade en projektledare som hon har jobbat med. Jag har ju träffat en del översättare i olika sammanhang på jobbet osv, men det var extra kul att träffa Daniela då hon var så otroligt trevlig och lättsam att umgås med. Så vid midnatt traskade vi hemåt till lägenheten, nöjda efter att ha haft en supertrevlig kväll.

Så bilder från stranden och kvällens middag följer. Hej hopp!

Jerusalem Beach

Hej brända axlar!

Tel Aviv

Medelhavet

Lunch! Jag åt israelisk sallad med tahini och pitabröd, och Fredrik åt caesarsallad

Sola

Fet macka!

Selfie!

Första dagen i Tel Aviv

Shalom från Tel Aviv! Igår morse startade vi dagen hemma vid 7-tiden för att drygt två timmar senare ta flygbussen till Landvetter. Precis när bussen stannar vid Landvetter så ser jag en äldre kvinna sitta på en bänk utanför terminalen och ser att det är Jadranka, alltså Emmas syster Åsas svärmor som vi ju träffade på bröllopet i Frankrike förra sommaren. Lustigt nog satt hon i videosamtal med sin man Esad och sonen Bojan, som vi ju hängde med mycket under vistelsen i Frankrike förra sommaren, så vi vinkade till dem och pratade en stund med Jadranka innan vi gick för att checka in. Ibland är världen bra liten!

Flyget mot mellanlandningen i Istanbul avgick vid strax efter 11 och bortsett från att kvinnan som satt bredvid mig luktade ofantligt mycket svett gick flygresan bra. Det här var också första gången jag har beställt "specialmat" på flyg, i form av vegansk mat, och jag blev positivt överraskad av kvaliteten på maten faktiskt, så det var en trevlig överraskning.

Det var rätt coolt att flyga in över Istanbul för vi flög så att vi hade tydlig utsikt över Bosporen, alltså sundet där Europa och Asien möts. Sen flög vi in rätt lågt över stan så vi såg tydligt flera kända landmärken, bland annat Çamlıcamoskén som är Turkiets största moské. Vi landade på Istanbul International Airport som invegs för bara fyra år sedan, vilket märks då den verkligen är helt jädra enorm och supermodern. På flygtplatsen hade vi lite mer än fyra timmar innan planet mot Tel Aviv skulle avgå. Så vi satte oss först och tog en dricka på Starbucks och strosade sen omkring bland butiker och tittade på folk. Tog oss sedan lite att äta, jag tog en Subwaymacka och Fredrik tog en pide, som är en turkisk pizzapirog som var väldigt god.

När det var lite mer än en timme kvar till avgång letade vi rätt på vår gate och såg att kön för att komma in till gaten var rätt lång och vi hade praktiskt nog en "nap zone" mitt emot vår gate där vi slog oss ner. Alltså ett gäng lutade bäddar där man kunde ta sig en tupplur om man ville. Tänkte att vi går och ställer oss i kön när klockan är 19, då flyget skulle avgå 19.50 men kön blev inte särskilt mycket kortare på väldigt lång tid så vi kunde lugnt sitta kvar i våra bäddar. Insåg ju att vi inte skulle avgå i tid och mycket riktigt hade vi inte boardat förrän efter kl. 20 och vi var inte i luften förrän en timme efter ordinarie avgångstid.

Lite lustigt var att vi vid gaten såg en man med kippah och korkskruvslockar, så som de tranditionellt ortodoxa judarna har. Männen har ju även hög hatt, men han hade som sagt kippahn på sig nu, men han hade en väska, eller snarare ett fodral som såg ut precis som en sådan hatt gör, men med ett handtag på sidan. Så han hade väl sin höga hatt där i, då den var dels för stor, dels riskerade att bli tillknycklad om han hade haft den i den vanliga resväskan. Lite lustigt.

Flygresan till Tel Aviv tog strax under två timmar och i och med att vi var sena från Istanbul kom vi fram vid 22.30. Tog en liten stund att gå igenom passkontrollen samt att få våra väskor så klockan var runt halv tolv när vi var klara. Hade tänkt att ta tåget in till stan för att sedan gå drygt 2 km från tågstationen till vår Airbnb-lägenhet men vi var rätt slitna så vi tog en taxi istället. Tog ungefär 25 minuter att hitta hit och vi bor i en väldigt fin liten lägenhet med balkong mot en lugn bakgård så det är skönt att slippa massa trafik. Duschade och gick och lade oss på en gång då vi var väldigt trötta och tog sovmorgon till kl. 9.

Vaknade av oss själva utan larm, och det är så skönt att bo i lägenhet och inte på hotell där man måste rätta sig efter frukosttider. Så vi tog det lugnt på morgonen och gick sedan ca 100 meter till ett café för att äta frukost. Orkade inte ge oss ut direkt på morgonen för att hitta nån matbutik för att köpa frukost så vi käkade på ett café idag. Vi fick sällskap av en jättegosig katt som antingen brukar hänga på caféet eller ägs av någon där, för ägaren sade att hon heter Tipi. Så hon låg faktiskt i mitt knä och spann under hela tiden vi åt frukost och hon fick smaka skinka från Fredriks macka flera gånger. Fredrik tog en ost- och skinkmacka med pocherat ägg och sallad till och jag åt havregrynsgröt med nötter och frukt och färskpressad äppeljuice. Mums!

Efter frukosten gick vi däremot till en mataffär för att köpa frukost till de kommande dagarna, då vi betalde ungefär 500 kronor för frukosten på caféet... Israel är brutalt dyrt!! Köpte lite frukt, yoghurt, bröd, juice och vatten på en mataffär och även det landade på runt 450 kronor. Så innan lunch hade vi spenderat runt en tusenlapp redan...! Traskade hemåt och gjorde oss klara för att gå ut på stan.

Temperaturen idag har varit runt 30 grader och vi hade gått en stund när jag sade att jag inte tyckte att det var så farligt varmt. Vi satte kurs mot Old Jaffa, som är den äldsta delen av Jaffa, som är en stadsdel i södra delen av Tel Aviv. Promenaden tog lite mer än 30 minuter och vi gick längs strandpromenaden hela vägen där det fläktade väldigt skönt från havet. När vi kommer fram till Old Jaffa så kommer vi däremot in i massa smågränder där det inte fanns någon bris över huvud taget och på 2 minuter så är vi båda genomsvettiga. Så mycket för att jag sa att det "inte var så farligt varmt", haha! Strosade runt en stund i Old Jaffa som är väldigt mysigt och fint och man har fin utsikt över havet.

Vi hade på förhand kollat upp vilken restaurang som har bäst hummus i Tel Aviv och det låg praktiskt nog i Old Jaffa. Ett litet hål i väggen där lokalbefolkning och turister trängs för att få en plats bland de 10 borden som finns inne och utanför restaurangen. De serverar bara en rätt - hummus med bröd och gul lök. Vi beställde en blandad hummustallrik, med vanlig hummus, stark och en favabönorröra med pitabröd till och vanlig gul lök. Vi tog med oss maten och satte oss på en stenmur utanför och alla 2600 Trip Advisor-recensioner om det här stället hade rätt - hummusen, och även pitabrödet var helt magiskt. Och med en liten bit rå lök så blev det succé. Supergott! Ingen av oss var superhungrig i värmen så det blev en perfekt lunch.

Efter lunchen gick vi vidare mot Jaffa Flea Market som är en stor utomhusloppis där jag köpte mig en hatt. Min stråhatt har blivit så knölig efter alla resor så den har jag gjort mig av med, så jag prutade mig till billigare pris på en stråhatt, väldigt lik den jag har haft innan. Hittade också två porslinsskålar som jag köpte av en gubbe i en liten butik, som jag blev väldigt nöjd med. Därefter började vi röra oss tillbaka till lägenheten, och på vägen gick vi igenom Carmel Market som inte ligger långt ifrån där vi bor. Carmel Market är den största utomhusmarknaden i Tel Aviv och det finns både mat, kläder, godis, elektronik - allt man kan tänka sig. Vi gick bara igenom men kommer troligen gå tillbaka nån fler dag för att köpa frukt och annat gott. Slängde oss direkt i duschen när vi kom in för att svetta av oss och tog sen en liten tupplur för att vila oss efter över 10 kilometer och 15 000 steg i benen.

Vid 19.30-tiden rörde vi oss ut på stan och hittade en trevlig bar där vi tog ett glas innan vi gick vidare för att käka middag. Bara ett par hundra meter från lägenheten ligger en vegansk restaurang som vi hade kollat upp på förhand som hade fått jättebra recensioner, så jag tog en vegansk gyroswrap och Fredrik tog en vegoschnitzel-sandwich, och till efterrätt delade vi på en pistagemilkshake. Och den gyrosen var nåt av det godaste jag har ätit. Vegoköttet var helt brutalt gott och även Fredriks schnitzel i det israeliska brödet challah var så jädra gott. Kalaset gick loss på närmre 800 kr, vilket är helt sjukt, men maten var så otroligt god så det får det vara värt. Promenerade sen den korta biten hem, genom en park med en hundrastgård och ska strax kolla på en film i sängen.

Första intrycket av Tel Aviv är att det är en skön och avslappnad stad. Det bor ca 1,4 miljoner människor här men det känns inte trångt eller överbefolkat på något sätt. Vi ser jättemycket hundar i koppel och det finns fler hundvänliga stränder och många butiker och restauranger har vattenskålar utanför, så det är en väldigt hundvänlig stad. Varje gång jag ser en hund säger jag till Fredrik "Åh, titta hunden!", och det hade jag sagt kanske 10 gånger bara på vägen till frukostcaféet som ligger på krypavstånd från lägenheten, haha. Det får mig såklart att sakna Ellie och Thea men jag vet att de har det så bra hemma hos mamma. Hittills har vi hört vääääldigt mycket amerikaner ute på stan. Man brukar ju höra tyskar lite överallt när man reser men inte en enda har vi hört, utan det är bara engelska och hebreiska såklart, som vi hör det pratas.

Här kommer en enorm bildbomb från de senaste två dagarna.

Puss och kram!

Fredrik kontrollerar passet vid busshållplatsen hemma

Bosporen

Istanbul

Det vita området i mitten av bilden är Çamlıcamoskén

Dricka på Starbucks på Istanbul International Airport

Starbucks frågar ju alltid vad man heter när de förbereder ens beställning och en del av deras affärsidé är att låtsas inte höra vilket namn man säger, för att man ska fota det konstiga namnet och dela bilden vidare så att man gör reklam för Starbucks. Rätt smart faktiskt. Och trots att man tror att Fredrik inte kan feltolkas så kan det allt det. Har sett ett annat exempel på det när en kille sade att han hette "Marc, with a C", varpå personalen inte skrev "Marc", utan "Cark", haha!

Solnedgång över Istanbul

Utsikt från Old Jaffa

HaPisga Garden

Önskebron

Önskebron igen. Längs med bron finns en bild av varje stjärntecken. Om man håller på sitt stjärntecken och sedan går över bron kommer alla ens önskningar att slå in, tydligen!

St. Peter's Church

Strosa i Old Jaffa

Cool tiger!

Mat!

Nöjd tjej

Flea market

Tel Aviv

I butiken där jag köpte skålar

Carmel Market

Drinkar

Nöjd!

Så sjukt gott!

Fredriks schnitzelsandwich

Efterrätt!

Snart ses vi, Israel!

Våren och början på sommaren har gått otroligt fort, och nu har vi helt plötsligt gått på semester och så sitter vi här, dagen före avresa till Israel. Igår åkte vi till mamma och Gunnar i Mellerud för att lämna Ellie och Thea och det var otroligt jobbigt att säga hejdå till dem idag när jag och Fredrik åkte hem. Jag vet ju att de kommer ha det jättebra, utan det är mest jobbigt för mig, att behöva vara utan dem i nästan två veckor. Vi är ju självklart så tacksamma för att vi har mamma så pass nära nu för tiden så att vi faktiskt kan lämna dem där. Mycket hellre där än på ett hundhotell/pensionat. Men det är bara ovant och jobbigt att behöva vara utan dem, och lägenheten är otroligt tom utan dem. Men jag vet ju att de kommer ha det jättebra, och jag kommer så småningom att komma över min separationsångest.

Så sedan vi kom hem från Mellerud idag har vi packat och farit omkring här hemma och ordnat med allt inför imorgon. Kl. 11.10 går flyget till Istanbul, där vi har fyra timmars väntetid och vi kommer landa in i Tel Aviv vid 22-tiden imorgonkväll. Israel (och även Istanbul) ligger en timme före oss. Har skrivit lite med vår Airbnb host idag om ankomsttid osv och han hoppas och tror att vi kommer älska Tel Aviv, vilket vi såklart också gör!

Så trots min separationsångest idag så ska det såklart bli superkul och skönt att äntligen åka iväg och att få ha semester. Vi ses nästa gång i Tel Aviv!