Från Asien till Europa

Aaaaah... Nu sitter vi hemma i lägenheten i vår soffa och slötittar på film. Vi lämnade Asien strax innan midnatt lokal tid igår, söndag och hade 13 timmar framför oss innan vi skulle ankomma till Amsterdam. Jag var ju så imponerad att vi båda på ditresan hade lyckats sova i sex timmar, men tro på fasen att jag den här gången sov hela elva timmar! Okej att man inte sover särskilt djupt när man sover sittandes på ett trångt flyg, men det var ändå väldigt skönt att beta av så många timmar av flygresan genom att sova.

Skrev ju här om dagen om hur dåliga vi tyckte Malaysia Airlines var, och jag kan ju nu istället spä på hur bra holländska KLM är. Dom har jättebra service, helt okej flygmat och jättefräscha flygplan. Det känns väldigt bra att ha ett "tryggt" flygbolag, särskilt på sådana här långflygningar. Vaknade mitt i natten och var tvungen att dricka vatten, så jag gick upp, sömndrucken och dan, för att dricka vatten vid en liten drickfontän dom hade precis vid toaletterna. Så när jag står där typ halvsovandes kommer en flygvärdinna och ursäktar sig, för hon vill gå förbi mig. Så när jag är klar går jag tillbaka till min plats och hack i häl kommer samma flygvärdinna och ger mig en flaska vatten utan att jag hade bett om det. Så himla gulligt. Och jag som helt ärligt nästan började gråta när idioterna på Kuala Lumpurs flygplats nekade oss att ta ombord två halvliters vattenflaskor som vi hade köpt i taxfreen bara ett 20-tal meter från själva gaten. Jag är ju en sån som måste ha vatten bredvid sängen, och jag får lite panik när jag inte har tillgång till det, så flygvärdinnans handlande var extremt uppskattat.

Som sagt sov jag väldigt länge, och Fredik sov även han i 8-9 timmar så resan till Amsterdam gick extremt fort. Hade lite mindre än två timmar i Amsterdam innan vi flög mot Göteborg, och den resan tog lite mer än en timme. Fick hämtning av Fredriks kompis så vi var hemma i lägenheten strax efter kl. 10 imorse. Enligt våran asiatiska tidszon så var ju klockan fem på eftermiddagen så vi var ju redo att äta middag. Men vi packade upp och gick direkt och handlade för att ha det klart. När vi kom hem gjorde vi lunch och slängde oss i soffan och sov nån timme för att slippa gå och lägga oss klockan sju ikväll.

Är som vanligt superskönt att vara hemma, särskilt när man har rest extra långt. Vi är ju också så praktiska av oss, att vi packar upp och tvättar direkt när vi kommer hem. Skulle aldrig kunna låta resväskan stå i ett par dagar innan man tar tag i det, som vissa gör. Känns också skönt att komma hem till frisk, klar luft, och ett par minusgrader. Dock ingen snö, men jag får hoppas att det finns kvar när jag åker hem till Norrland nästa vecka.

Som traditionen bjuder efter varje resa så följer här en utvärdering om resan, och då alltså om Kuala Lumpur, Bali och Nusa Lembongan:

Kuala Lumpur
KL är en väldigt modern stad, vilket jag faktiskt också trodde innan vi väl åkte dit. Jag har ju egentligen bara varit i Asien en gång, och det var när vi var i Thailand för snart 10 år sedan och det är den enda erfarenheten jag har av Asien. Nu har det ju såklart hänt väldigt mycket på tio år, men man har kanske någon sorts förutfattad mening om att det ska vara krångligt att resa i Asien. Men i Kuala Lumpur är dom ofta väldigt bra på engelska och kanske 80 % av alla skyltar står både på malaysiska och på engelska så det är lätt att hitta. När vi åkte tåg till Batu Caves så fick vi ju känna på deras kollektivtrafiksystem och det är hur smidigt som helst. Man betalar i en automat och istället för att få en pappersbiljett så får man ut en liten plastpeng, ser nästan ut som en leksakspeng. Det är då den man stoppar i automaten för att komma förbi spärrarna och in till tågen. Jättesmidigt!

Shopping är ju helt sjukt i KL, då stan har hela 66 shoppingcenter! Och då pratar vi inte typ Domus i Östersund, och inte ens Nordstan i Göteborg, utan shoppingcenter bestående av 6-7 våningar som inhyser ibland över 1000 butiker. Det tar en typ en halvtimme för att komma längst uppifrån och ner och det känns nästan alldeles för stort. Man kan ju tycka att det är lite opersonligt att shoppa på det här sättet, men KL har utvecklats till en stor och modern stad och jag tror nog att det är så här malaysierna vill ha det. Vi har knappt sett butiker längs med gatan, som man bara kan kika in i, utan här är det shoppingcentrena som dominerar. Det är smidigt att ha allt på ett ställe men ibland kan det som sagt bli för mycket, när det är så jävla stort att man inte ens kan greppa vart man är, eller vart utgången är.

Vi har ju såklart inte upplevt hela Kuala Lumpur utan bara sett en liten del av den, men när vi åkte mot Batu Caves så fick vi se lite mer nedgångna områden där det är väldigt skitigt och sjaskigt. På det sättet skiljer sig KL mot vissa europeiska storstäder, att det inte finns områden som egentligen borde rivas på fläcken. Vi har dock inte sett mycket "tråkigheter" inne i själva stan, med uteliggare eller liknande, utan allt är väldigt städat. På det stora hela gillar vi båda Kuala Lumpur och det är en perfekt stad för den som vill shoppa. Priserna generellt sett är mycket lägre än hemma och det finns ett oändligt shoppingutbud. Skulle inte ha något emot att åka hit igen.

Bali, Sanur
Vi bodde ju på östra sidan av Bali första gången vi åkte dit, i området Sanur. Vi hade undersökt lite på nätet innan vart man skulle åka om man ville bo i ett lugnt område, och då dök Sanur upp på kartan. Vi bodde ju på ett fantastiskt hotell som låg supernära stranden och allt var jättebra och jättefint. Det hade precis det vi var ute efter; sol, bad, god mat och framförallt var det lugnt och skönt. Ja, man kunde hyra typ vattenskoter och sånt men det var inte direkt någon som kom och besvärade en hela tiden med förslag på att åka på olika turer eller så. Om man sa nej en gång behövde man inte bli besvärad igen. Så det var jätteskönt att bara vara där och ta det lugnt och sola och läsa så vi trivdes jättebra med valet med att bo i Sanur.

Trafiken på hela Bali är ju helt sinnessjuk och jag är glad att vi valde att hyra vespa på Nusa Lembongan och inte på Bali, och på Lembongan var det ju illa nog ibland. Just trafiken var det vi ofta pratade om när vi satt i taxi eller i något annat fordon och man får ju hjärtat i halsgropen ibland när ens chaufför gör nån manöver med fordonet så man är helt stensäker på att man ska krocka, haha. Men majoriteten verkar veta vad dom gör och vi bevittnade inte en enda trafikolycka under vår tid i Indonesien. Med det sagt innebär ju inte det att dom är odödliga, utan trafikdödligheten är nog ruskigt hög, men som tur är gick det bra när vi var där.

Priserna i Indonesien är ju ibland löjligt låga och man kan inte förstå hur man kan åka taxi i en timme för under 200 kronor eller en middag för två med alkohol för 250 kr. Klart att man kan äta billigare än vad vi gjorde, men så är det väl alltid.

Nusa Lembongan
Åh, denna fina lilla ö som jag tror att tyvärr många missar. Antingen stannar man på Bali eller så åker man till de populära Gili-öarna, som ligger utanför Balis "grann-ö" Lombok. Lembongan är inte alls så turistigt eller utforskat som t.ex. Sanur på Bali är, men det bidrar bara till mysfaktorn. Det gjorde ju väldigt mycket att vi första dagarna bodde på ett sånt otroligt fantastiskt hotell som vi inte ens trodde var sant för att det var så fint. När vi hyrde vespa fick vi ju möjlighet att se mer av ön, och det är väldigt många hyddor och fattiga människor som bor under helt ofattbart risiga förhållanden, så långt bort ifrån de vackra turistresorterna ute vid havet. Men alla människor är glada och trevliga och vinkade och hejade när vi susade förbi. Vi pratade lite om det under kvällen sen att frågan är om dom känner till typ Facebook, eller att det finns ett land som heter Sverige osv. Det är klart att bara för att dom är fattiga behöver ju inte det betyda att dom är obildade eller dumma, men deras värld och deras verklighet och vardag ligger så långt ifrån min. Men trots det verkar de människor vi mötte ändå nöjda med sitt liv och majoriteten är glada och leende.

Något roligt vi upptäckte när vi körde runt med vespan var att många stånd som sålde godis och annat även sålde bensin på 1,5 liters PET-flaskor. Det finns ju ingen tung trafik på ön, utan endast ett fåtal minibussar och sen är ju resten vespor och motorcyklar, och det finns egentligen ingen anledning att bygga en stor bensinstation där. Så då fraktar dom dit bensinen i 20-liters tunnor som dom sen tappar upp på flaskor och säljer till förbipasserande. Skymtade även det här fenomenet i Kuta på Bali, även fast det är mycket större och visst har bensinstationer. Är väl också kanske småföretagares sätt att kunna tjäna en slant på att sälja bensin.

Det är såklart svårt att svara på om vi kommer åka tillbaka till Nusa Lembongan, men det är verkligen en jättemysig ö som jag skulle rekommendera folk att besöka, om man är lite i valet och kvalet med vart man ska åka i Indonesien. Kanske inte direkt att rekommendera till partypeople, men det passade perfekt för oss. Vi lät inte direkt krånglet med vårt andra hotell överskugga besöket utan vi njöt och hade det jättebra på ön.

Bali, Kuta
Trots att vi bara vi bara var i Kuta en natt tror jag nog att de flesta av er förstod att vi inte var särskilt imponerade. Det är ju i Kuta många turister bor när dom kommer till Bali, i alla fall om man är ute efter fest och surf. Vi valde det ju bara för att det låg nära flygplatsen och även för att få oss en egen uppfattning om stället. Det australiensiska par vi delade minibussen med när vi skulle till Nusa Lembongan hade varit i Kuta ett par gånger, och när jag sa att vi skulle bo där en natt innan vi flög tillbaka till Malaysia sa dom att en natt räcker gott och väl. Dom var med andra ord inte heller så imponerade av det. Det kanske är lite orättvist att uttala sig om det eftersom vi inte var där så länge, men jag kan nog vara villig att hålla med dom som tycker att Kuta är Balis rövhål, haha.

På hela Bali och Nusa Lembongan så kryllar det av australienare. Återigen till det paret vi delade minibuss med, dom var från Port Hedland i West Australia, och hade bara tvåtimmars flygtid för att komma till Bali. Så tar det heller inte mer än sex timmar att flyga mellan Sydney och Bali, så det är klart att det ligger på bekvämt avstånd för australienarna att ta sig till Indonesien. Vi har även sett väldigt mycket indier, vilket troligen också beror på att det är relativt nära.

Det har blivit nästan 300 bilder den här resan så jag hoppas att ni har haft bra koll på vad vi har gjort och hur det har sett ut där vi har varit. Såklart har det varit annorlunda att fira jul och nyår i tropiskt klimat, men allt som har med svenska traditioner att göra finns ju såklart kvar här hemma inför nästa jul, och framöver.

Hur mycket jag än älskar att resa så är det alltid lika skönt att komma hem till underbara Sverige. Men 2015 har ju bara börjat, så det kanske blir dags för en ny resa redan i år, vem vet?

Kram och puss!

Gourmetmiddag på flygplatsen i Kuala Lumpur

I Amsterdam

Snart hemma!

Mot Göteborg

Vacker soluppgång

24 timmar kvar

Bara 24 timmar kvar tills vi landar hemma i Sverige! Då vi båda har hemlängtan känns det jätteskönt att åka hem, men som alltid, när en resa kommer till sitt slut så känns det också lite konstigt att man nu ska återgå till vardagen. Sista natten i Kuala Lumpur, och vi vaknade imorse vid 8.30. Vi hade inte bråttom upp så vi låg kvar och kikade på en dokumentär om Snoop Dogg på tv:n innan vi gick upp och åt frukost.

Vid halv elva var vi ute på KL:s gator för att ta oss upp på högre höjder, nämligen till KL Tower som är ett torn för telekommunikation och även det sjunde högsta tornet i världen. Det ligger inte alls långt från hotellet, så vi gick väl i ca. en kvart innan vi kom fram, men då det ligger lite på en höjd så var vi extremt svettiga när vi kom upp. Precis när vi kom ut från hotellet på morgonen sa vi båda att det var väldigt skön temperatur ute idag, men efter den stigningen ångrade vi oss genast, haha. Har säkert legat runt 30-31 grader idag. Löste biljetter, som kostade typ 120 kr per person och åkte 275 meter upp i luften. Hela tornet är lite mer än 420 meter, men för att åka hela vägen upp skulle dom ha dubbelt betalt och vi tyckte det räckte med den första nivån.

Jag har sagt det förut när jag har varit uppe i höga byggnader, att det ändå är något speciellt att se en stad från ovan. Man får en överblick över stan och ser hur jäkla stort det är, så man känner sig rätt så liten när man står där. Gick runt en stund innan vi åkte ner igen och tog oss mot Pavilion, shoppingcentret där vi var igår.

Så idag har vi shoppat upp varenda krona av reskassan, moahaha! Nej då, inte direkt. Jag shoppade faktiskt mer igårkväll än vad jag har gjort idag. Men jag har ändå hittat mig en jeanstopp och en bodybutter från Sephora och en bodylotion från Victoria's Secret. Fredrik har hittat väldigt mycket, både tröjor, t-shirts och en hoodtröja. Inne i Pavilion gick vi in i en mataffär för att handla vatten och lite snask och jag utstötte ett läte av förtjusning när jag ser att dom säljer "mina" chips från Australien! Hittade ju ett favoritmärke där, som dessutom Daniel tog med sig hem till mig efter sin Australienresa. Tyvärr fanns inte exakt den smaken jag var ute efter, men vi köpte ändå en påse och mums så gott det var! Hittade även något annat sjukligt otippat i matbutiken, som ni aldrig kommer kunna gissa. Se bild nedan, hehe... Efter Pavilion gick vi till shoppingcentret Suria och kikade innan vi gick tillbaka till hotellet där vi nu hänger i hotellobbyn.

Vårt flyg går ju inte förrän kl. 23.49 ikväll och just nu är klockan inte ens 17. Vi har beställt taxi till klockan åtta eftersom vi vill äta middag på flygplatsen innan vi flyger. Vi tänker som så att det är lite "dumt" med tanke på dygnsrytmen att äta middag på flyget, eftersom vi ju då kommer äta middag vid typ två på natten. Så vi tänkte käka middag på flygplatsen, strunta i flygplansmiddagen, för att istället äta frukost när den serveras på flyget. Vi kommer att landa i Amsterdam kl. 6 på måndagmorgon och 7.45 går flyget vidare till Göteborg, och vi ska vara hemma vid 9.20.

Får hoppas att vi båda får till att sova, precis som på hitresan, då vi båda sov i typ sex timmar. Skulle vara väldigt bra både för vårt välmående som för dygnsrytmen, så att vi inte behöver vara som zombies när vi kommer hem.

Så vi får försöka underhålla oss här i ungefär tre timmar till innan vi beger oss till flygplatsen. Sitter rätt gött i hotellobbyn och surfar och lyssnar på en kvinna som spelar piano, vilket hon har gjort varje kväll vi har varit här. Mysigt!

Utvärdering av resan kommer i nästa inlägg, som vanligt. Snart ses vi! ♥

På väg mot KL Tower

Dit upp ska vi!

På väg upp för backen

Djungel på väg upp mot tornet

Utsikt

Kuala Lumpur

Jag och Petronas Twin Towers

Petronas Twin Towers

Världens högsta torn. KL Tower med sina 421 meter ligger ganska högt upp på listan. Tokyo Skytree leder ligan med sina 634 meter

Fredrik spanar ut över KL

Fina blommor

"Mina" chips! Var en kvinna som gick förbi efter jag hade tagit kortet och hon glodde rätt ordentligt på golvet för att se vad fasen jag tog kort på, haha!

Det här trodde vi aldrig att vi skulle hitta i Malaysia!

En sista bild på Petronas

Vi och tornen

Från dagens shoppingtur, i hotellobbyn

Hej igen, KL!

Imorse vaknade vi för sista gången i Indonesien, i ett regnigt och grått Bali. Eller ja, sista och sista, det vet man ju aldrig, men sista för den här gången i alla fall. Gick ner och åt av hotellets gigantiska frukostbuffé och hängde på rummet fram till kl 10.30 då vi gick ner och checkade ut. Hade bokat taxi till 10.45, som stod och väntade på oss när vi kom ner till receptionen. Det kostade oss 75 000 att åka de 10 minuterna det tog oss att åka till flygplatsen. Som tur är var det ju så klart 75 000 rupiah, och inte kronor, hah. Motsvarar mindre än 50 kronor. Billigaste taxiresan jag har varit med om i alla fall!

När vi kom till Indonesien fick vi ju betala 35 USD för att få ett visa on arrival, och nu när vi skulle lämna landet var vi fan också tvungen att betala! Dom skulle ha 200 000 rupiah per person, ca. 125 kronor, vilket dom sa var någon sorts flygplatsskatt (?). Så bara för att komma in och ut i Indonesien så har vi alltså betalat ungefär 400 kronor per person.

Hur som helst så gick flyget på utsatt tid, och vi hade ju såklart det kraschade planet i åtanke idag. Och jag säger bara såhär: aldrig mer Malaysia-skit-Airlines. Alltså... Många asiatiska flygbolag, typ Thai Airways och Singapore Airlines är ju kända för sin utomordentliga service, och därför har jag såklart tänkt att Malaysia Airlines är bra dom också. Både fram och tillbaka till Bali flög vi med dom och på vägen till Bali så tyckte vi inte att servicen var så bra, och maten var verkligen skitdålig. Fick bara några få bitar kyckling i nån sås med lite ris. Fick en liten påse jordnötter och en torr kaka till det, och that's it. Flygplansmat brukar ju annars innehålla nån sallad, efterrätt och lite mer "roliga" saker än endast huvudrätt men det kändes verkligen som att man inte hade ansträngt sig alls med tanke på maten. Likaså var det idag. Nån kycklingbit i sås med potatis till. Vi hade dock tur att få de sista matpaketen med kyckling, för dom tog slut efter halva planet, och efter det hade dom bara fisk kvar.

Men men, angående det kraschade planet så lovar jag att det inte bara var vi som hade det i åtanke. Men alltså dom här idioterna på flighten skrämde ju upp oss flera gånger genom att säga "Nu har vi tänt skylten med säkerhetsbältet, och på grund av dåliga väderförhållanden så måste ni återvända till era säten IMMEDIATELY!". Så springer flygvärdinnorna iväg med matvagnen, som dom då måste ställa undan under tiden det är turbulens. Det här hände två gånger under matserveringen och sen säger dom också att dom inte skulle komma ut med te och kaffevagnen eftersom det var så extremt dåligt väder på sträckan. Det känns ju jävligt kul att höra när ett plan bara för några dagar sen kraschade just i det här området på grund av dåligt väder. Plus att när det väl blev turbulens så var det inte alls så farligt så jag tyckte att dom blåste upp allting så väldigt så man blev ju fan lite nervös. Sen tyckte jag att de flygvärdinnorna som vi pratade med och som assisterade oss var jävligt otrevliga. Nej tack, aldrig mer Malaysia Airlines.

Som tur är så landade vi ju i ett stycke i Kuala Lumpur och precis som förra gången tog det ganska långt tid att få våra väskor. Men när båda hade dykt upp tog vi taxi in till stan med en taxichaufför som faktiskt körde fel och fick vända ett par gånger. Konstigt, för även om det kanske var hans första dag på jobbet så tycker man ju att han ändå borde veta hur man kör från flygplatsen in till KL.

Vi bor nu på samma hotell som vi gjorde sist vi var här, dels för att det ligger så centralt, plus att det var rätt billigt (ca. 800 kr/natten), och att vi trivdes bra här. Lite lustigt för förra gången bodde vi i rum 1120 på elfte våningen, och den här gången bor vi i rum 920, på nionde våningen, så rummet är exakt som vårt förra, bara två våningar längre ner. Lämnade bara väskorna och stack ut direkt för att få något att äta. Var ju som sagt lite skralt med mat på flyget och vi hade ju inte ätit sen frukost, och vi checkade in på hotellet kl. 18. Gick till det närliggande shoppingcentret Pavillion, där vi även kikade runt lite förra gången vi var här, och hamnade på en amerikansk diner där vi åt varsin burgare. Var väldigt kul för mitt i alltihop så vrider dom upp musiken och ca. 15 pers ur personalen börjar helt plötsligt dansa och gjorde ett dansnummer. Tror att det var deras manager eller nånting, för personalen jublade extra mycket när en av dom shakeade och det såg extra roligt ut eftersom han var lite tjock, haha.

Sökte sen upp min favoritbutik Cotton On, som blev min favvo redan i Australien, och där shoppade jag loss. Handlade en skjorta, en blus, en kofta och ett par tunna mönstrade byxor. Fredrik hittade sig också en tröja på butiken Forever 21. Vi tittade egentligen inte på klockan men den visade sig vara 20.30 när vi kände oss klara. Ingen aning när shoppingcentrena stänger här men det lär vara rätt sent.

Imorgon är vi ju faktiskt nere på sista dagen på den här resan. Flyget mot Amsterdam går inte förrän 23.49 härifrån KL så imorgon tar vi en sista shoppingdag innan vi åker hemåt. Jag kanske hinner uppdatera en sista gång härifrån hotellet innan vi åker till flygplatsen, om inte, så landar vi in på Landvetter kl. 9.20 på måndagmorgon.

Puss på er!

På Ngurah Rai International Airport på Bali

En sista blick på ett grått Indonesien

Maaaaat! Kolla vilka fina ketchupgubbar vi fick, haha!

Personalen dansar loss

Shoppar'n

Trött kille

Tillbaka på Bali

Hälsningar från Kuta på Bali! Imorse checkade vi ut från vårt hotell på Lembongan vid 12 och en halvtimme senare skulle vi bli upphämtade av en bil för att ta oss till hamnen. När vi checkade ut fick vi se kvittot på vad vi skulle betala och tro på fan att dom hade smugit dit notan från middagen från första middagen, trots att vi skulle få den gratis. Men jag sa bara åt dom att ta bort den, vilket receptionisten gjorde på en gång och vi betalade bara minibaren och ett par drickor. Tror nog att dom var lite rädda för mig och inte orkade ta en till diskussion, haha.

Vid 12.30 blev vi upphämtade och uppkastade på flaket på en minibuss och åkte till hamnen. Väl där fick vi vår biljett och fick till vår stora glädje veta att vi skulle bli skjutsade till hotellet i Kuta från hamnen i Sanur på Bali helt gratis. Vi fick ju också gratis hämtning från hotellet i Sanur till hamnen när vi skulle åka till Lembongan, så då var ju det lätt värt 50 dollar i och med att både hämtning och lämning ingick.

Vi var ju lite oroliga att båtfärden skulle bli jobbig i och med att den var det på vägen till Lembongan och det verkade ju inte bättre eftersom det har blåst sjukt mycket idag. Men förra gången satt vi också längst fram i båten vilket nog kan ha bidragit till att varje nedslag kändes mycket hårdare. Dessutom tog dom det lite lugnare och öste inte på så fort dom kunde i och med att vågorna var rätt höga. Så det gick utan problem och i hamnen i Sanur fick vi vänta ett tag innan vår chaufför var redo innan vi fräste västerut mot Kuta.

Vi delade buss med ett japanskt par som inte sa ett ord under hela turen och vi var framme i Kuta efter lite över en timme. Det var ju helt och hållet trafikkatastrof, vilket också får chaufför sa. Det är många som kommer från andra delar av Indonesien just runt den här tiden på året, dels för ledighetens skull men även för att det kommer vara någon religös tillställning i januari som många vallfärdar till. Hur som helst var vi framme i Kuta vid tretiden och vårt rum var inte klart just då, så vi åt lunch i hotellrestaurangen innan vi fick tillgång till rummet. Det här hotellet är mer resortliknande med fem våningar och från vårt rum har vi fin utsikt mot poolen på innegården. Vilade lite på rummet en stund innan vi gick ut på stan och ner mot stranden.

Som jag skrev igår är ju Kuta lite av Balis svar på Ibiza och det är mycket högre tempo här än vad vi upplevde i Sanur. Här känns det också väldigt mycket mer turistigt med försäljare som vill dra med en på olika dagsturer och locka in en i deras butiker. Men vi gick bara till ett stort shoppingcenter som man måste gå igenom för att komma ner till stranden, för att kika lite på den "berömda" Kuta Beach. Varför jag skriver "berömda" är för att det just är på den här stranden många surfare och partyfolk hänger, men alltså det ser mer ut som en sophög. Det är jättemycket bråte som har flutit upp från stranden plus att stranden i allmänhet verkar användas som sopstation. Det är jätteskitigt och inte alls trevligt. Så vi gick bara en liten stund innan vi gick in i shoppingcentret och kikade lite och gick sen tillbaka till hotellet.

Eftersom vi åt en väldigt sen lunch och inte var särskilt hungriga nu ikväll så lyxade vi/slappade vi till det och beställde upp room service på rummet. Blev lite småplock bestående av nachotallrik, kyckling- och pumpasoppa med getost, kyckling- och ananassallad och buffalo wings. För att inte spilla i sängen bredde vi ut en av morgonrockarna som skydd, hehe. Låter kanske lyxigt med room service, men för det här betalade vi knappt 200 kr. Lätt värt! Var också supergod och fräsch mat, vilket vi har ätit i princip hela resan. Med undantag av Fredriks äckelpizza på Lembongan då, haha.

Imorgon åker vi som sagt tillbaka till Malaysia igen och flyger härifrån Bali kl. 13.10 och ska vara framme i Kuala Lumpur tre timmar senare. Försöker inte tänka på det här planet som kraschade häromdagen som flög mellan Surabaya här i Indonesien på väg mot Singapore. Får hoppas att det var en kombination av ruskigt dåligt väder och andra faktorer som gjorde att det kraschade och inget annat. Jag är inte direkt orolig, så vi hörs imorgon när vi är tillbaka i KL igen.

Puss på er!

I minibussen på väg mot hamnen i Lembongan

I väntan på att gå ombord på båten

Väskor redo att tas ombord

Framme i Kuta. Lunch!

Vårt fina rum. Kolla in påfågeln ovanför sängen!

Finn en Fredrik!

Fin utsikt från hotellrummet

Hej Indonesien!

En marknad inne i shoppingcentret

Kuta Beach

Kuta Beach. Vackert?

The streets of Kuta

Nöjd kille med room servicead mat

In i djungeln

Som jag skrev igår så hade vi ju betalat för att vara med på hotellets nyårsmiddag. Vad som skulle ingå i priset var gratis cocktails, buffémiddag, varsitt glas alkohol, efterrättsbuffé samt ett glas mousserande vin vid tolvslaget. För det här betalade vi 1 000 000 rupiah per person, vilket är lite under 700 kr. Men precis som i Kalifornien så slår man här också på skatt på dryga 21%, så totalpriset för oss två blev lite mer än 2,4 miljoner rupiah, vilket blir 1500 spänn.

Allt skulle börja igår vid kl 17 så innan det gick Fredrik till receptionen och frågade om vi behövde ha med oss nåt, typ en biljett eller skriva upp oss någonstans att vi har betalt middagen. Men nej, vi kunde bara gå ner och dricka drinkar och se på solnedgången sa mannen i receptionen. Så vi gjorde ju det, och drack två drinkar var innan kvällen var slut.

Men hela kvällen igår var sjukt dåligt uppstyrd, för all mat som stod på "inbjudan" fanns inte. Stod till exempel att det skulle finnas hummer. Visst. Grillmaten vi åt var god men det var verkligen inget speciellt. Efterrättsbuffén som utlovades bestod av ett fat med frukt, friterade bananbitar och två olika indonesiska efterrätter. Men vi åt oss mätta ändå trots att vi var besvikna.

Så vid 12-slaget skulle man få ett glas mousserande vilket vi inte såg röken av. Fredrik gick och frågade i baren men bartendrarna såg helt oförstående ut. Så när det är typ fem minuter kvar till tolvslaget kommet managern själv fram och önskar gott nytt år. Så frågar vi vart vinet finns, varpå hon säger "One bottle?" Men nej, vi vill ha varsitt glas, alltså det som utlovades. "Okey, I'll get two glasses" säger hon och går iväg mot baren. Så går vi bokstavligt talat bara två meter från bordet där vi satt, ner till stranden eftersom fyrverkerierna hade börjat. Och vinet? Tja. Vi kikar in i restaurangen, och då har den här pajasmanagern gått och satt sig bland sina kolleger med ett nyårstuta i munnen och kunde inte bry sig mindre om att hämta vin till oss. Så efter alla fyrverkerier sket vi i allt och gick tillbaka till rummet.

Imorse var jag fan förbannad så jag gick till receptionen för att klaga. Men innan jag bad om att få prata med managern bad jag om att få se våran nuvarande nota eftersom allt man äter och dricker på hotellet skrivs bara upp på rummet och man betalar när man checkar ut. Så ser jag på kvittot att det igår, den 31 december står "Dinner 470 000 rupiah (300 kr)". Så säger jag att vi redan har betalat för nyårsmiddagen, och dessutom stämde ju inte priset, eftersom nyårsmiddagen kostade en miljon per person. Så säger receptionisten att det var för de fyra drinkarna vi beställde igår. Men för i helvete! Drinkarna var ju inkluderade i nyårspriset?! Så då ringer hon nån högre uppsatt än hon själv (dock inte managern) som kommer och förklarar att de drinkar som ingick, stod uppskrivet på vouchern (biljetten) vi fick igår. Vilken jävla voucher? Vi gick ju till receptionen innan kl 17 och frågade om vi behövde ta med oss något till middagen och man sa nej! Så då blev jag ännu mer förbannad och sa att vi är sjukt missnöjda med kvällen och att vi inte heller fick vinet som utlovades samt att buffén inte alls var så storslagen som den verkade på inbjudan. Så säger hon att hon kan gå med på att dra av de här 470 000 för drinkarna, men jag sa då att det tänker vi ändå inte betala för eftersom det stod att drinkar skulle ingå i priset och att dom fick skylla sig själva för att inte ha markerat ut vilka drinkar det gällde.

Jag sa också att vi inte hade fått det vi hade betalat för, och att vi egentligen bara åt en vanlig middag. Det var bara Fredrik som drack vin, och jag drack fasen vatten. Så en buffémiddag för två med ett glas alkohol skulle alltså kosta oss 1500 kr. Aldrig i livet. Då sa hon att hon är villig att dra av resten av notan, vilket var middagen första kvällen (ca. 180 kr) och det vi hade tagit från minibaren, runt 50 kr. Jag sa att jag skulle prata med Fredrik om det och att jag skulle återkomma.

Vi pratade ihop oss på frukosten varpå en setvitris kommer fram med drinkkvittot från igår och ber oss skriva under, vilket vi alltid har gjort när vi har ätit i hotellrestaurangen. Det är typ som ett godkännande, att man accepterar priset som dom då lägger till på ens hotellnota. Men då sa jag att vi inte skulle betala det, och att jag redan har pratat med receptionen om det. Så förklarar jag allt för henne och så går hon iväg. Efter en stund ursäktar sig ett amerikanskt par bredvid oss och frågar vad det gällde, eftersom dom inte bodde på hotellet utan var bara där och åt frukost, men dom funderade på att ta en natt här. Så berättade jag för dom men tillade att vi också har haft en väldig otur och att hotellet egentligen är fint men att det har hänt mycket dåligt på en gång. Dom sa då att de själva har haft mycket otur på sin resa hittills och att dom inte orkade med det, så jag rekommenderade dom istället Batu Karang, vårt supefina hotell vi bodde på första dagarna här på Lembongan. Vet inte vad dom beslutade sig för, men det var ju ändå lite smart av dom att höra sig för innan dom bestämde sig.

Vi kom sen fram till att om hotellet var villiga att bjuda oss på vår kommande sista middag här på hotellet så var vi nöjda. Receptionisten sa då att hon skulle prata med restaurangchefen och senare återkomma. Hon som var lite högre uppsatt men ändå inte manager var verkligen jättetrevlig hela tiden och jag förstår att man inte har samma arbetssätt på alla hotell överallt, utan att man måste få godkännande från flera andra personer först. På mitt jobb har vi väldigt stort ansvar och vi kan ta de flesta besluten själva utan att behöva ringa vår manager. Självklart är det olika standard på det här hotellet och min arbetsplats, och även kulturerna skiljer sig så jag har stor förståelse för att vi inte kunde få ett svar där och då.

Återigen är det här hotellet jättefint men jag förundras av deras arbetssätt och att dom verkar krångla till väldigt mycket, som det där med rumsbytet igår. Hotellet är det egentligen inget fel på utan det är bara vi som har haft en redig otur med mycket bara.

Men men, nog om det, för idag har vi nämligen susat fram genom djungeln! Den trevliga receptionisten fixade nämligen så att vi kunde hyra vespa för dagen. Woho! Superkul! Bara det att det dels är vänstertrafik i det här landet, plus att trafiken är helt sinnessjukt galen, samt att vägarna är extremt dåliga. Som Fredrik sa att "man la asfalt en gång, sen la man ingen mer", dvs. att man inte någonstans har ansträngt sig för att laga eller förbättra vägen. Men vi betalade de dryga 60 kronorna och begav oss iväg. I princip "Vi vill hyra vespa" "Okej, här är nyckeln!" Inget snack om försäkring eller hjälm eller nånting, haha. Galet!

Fredrik började köra och efter en stund fick han kläm på vespan och vi åkte igenom mangroveskog och djungel. Norra delen av ön består nämligen av mangroveskog så vi såg en del krabbor nu när det var lågvatten. Efter en stund ville jag köra och fasen vad vi susade fram, haha! Har inte kört vespa på 10 år så det var riktigt skoj. Som tur är är det inte så mycket trafik här på ön, utan det är mest vespor. Men trots det kör folk som dårar och vid varje krök, backe eller sväng säger trafiklagen att man ska tuta två gånger för att uppmärksamma att man kommer.

Började med att åka till en stor hängbro som förbinder Nusa Lembongan med den ännu mindre ön Nusa Ceningan. Trots att bron är relativt smal får man ändå åka vespa över men det gjorde inte vi. Gick över bron, tog några bilder och körde sen vidare. Åkte till stränderna Dream Beach och Mushroom Beach och vid den sistnämda satte vi oss på en restaurang och tog varsin dricka. Tog en sväng till en utkiksplats innan vi åkte tillbaka till hotellet. Hade bara vespan i ungefär två timmar men vi fick egentligen ha den till kl 21, och för 60 kr är det väl värt det.

Som sagt är ju trafiken helgalen och man kan bland möta fem pers på samma vespa. Mer än en gång fick vi stanna till när vi mötte en minibuss, då det helt enkelt blev för trångt att mötas. Förutom när Fredrik körde alldeles i början körde jag hela dagen med min svenska försiktighet. Och så blir man omkörd av kids som inte är mer än 8-9 år som gasar på själva bakom styret. Tror inte att dom har någon åldersgräns för att köra vespa här alltså, haha.

Vi är precis hemkomna från middagen här på hotellet vilket dom faktiskt gick med på att bjuda oss på. Servitrisen kom fram och frågade försiktigt vilket rumsnummer vi hade varpå hon lämnade över en annan meny där vi fick välja från förrätt, huvudrätt och efterrätt plus dryck. Med andra ord bjöd dom oss på trerätters vilket var mycket uppskattat. Det var väl också deras sätt att försäkra sig om att vi inte gick lös på menyn och beställde mat för hur mycket pengar som helst. Men vi var nöjda och jag åt vegetarisk lasagne och Fredrik åt skaldjurpasta, och till efterrätt delade vi på en chokladfondant. Mumma! Kom tillbaka till hyddan och satt och myste lite på uteplatsen och gick sen in och la oss i sägen och pratade och lyssnade på ösregnet som precis började. Väggarna på hyddan är ganska tunna så man hör regnet och åskan jättetydligt. Supermysigt!

I natt är sista natten här, innan vi imorgon beger oss tillbaka till Bali för att sova en natt innan vi flyger tillbaka till Malaysia den 3 januari. Vi hade ju tänkt att vara alla nätter här på Lembongan och inte en extra natt på Bali innan vi åker till Malaysia igen, men vi hade faktiskt missat att boka en natt. Strax innan vi åkte hit så satt jag och skrev ut alla hotellbekräftelser och upptäcker då att vi helt enkelt har missat att boka en natt. Det är första gången det händer mig, jag som brukar vara så noga med allt. Vi försökte boka en natt extra på vårt nuvarande hotell men det var fullt, så då tänkte vi att vi åker tillbaka till Bali och tar en natt där istället för att leta nytt hotell här på ön. Den här gången kommer vi bo på västra sidan på Bali, i området Kuta som är väl känt för att vara Balis partydestination nummer 1. Vi kommer troligen inte gå ut att kalasa, utan valde Kuta för att det ligger väldigt nära flygplatsen.

Så imorgon måste vi åka den gudsförgätna speedbåten över till Bali och vi får bara hoppas att vi kommer fram i ett stycke. Det är inte det att båten är osäker på nåt sätt men dom åker ju så jävla fort, tvärs över sundet med ibland svinhöga vågor.... Nu ska vi se en film och mysa innan vi släcker för dagen.

Så om allt går bra så hörs vi imorgon på Bali!

Jag är redo att fräsa iväg!

Djungel

Liten drickapaus

Nusa Ceningan

Bron mellan Lembongan och Ceningan

Ser ni sjöstjärnorna?

Hängbron

Vårt nästa hotell! Hehe...

I en liten by på ön

Framme vid Dream Beach

Dream Beach

Det här är typ "bra" väg om man jämför med mycket annat vi körde på

Mushroom Beach

Drickapaus vid Mushroom Beach

Stannade till vid nåns kyrkogård/sophög där alla gravar hade paraplyer på sig?