Bästa Sverige

Igår var en lång dag... Som jag skrev i onsdags så planerade vi åka tidigare till flygplatsen än vanligt, i och med att det ska ta extra lång tid genom säkerhetskontrollen i Tel Aviv. Sagt och gjort så sattes klockan på 06.00 och vi lämnade hotellet en timme senare. Tog en buss till samma tågstation som vi åkte till Jerusalem från och kom fram till flygplatsen vid 08-tiden. Väldigt smidigt att det bara tar drygt en kvart att åka till flygplatsen från centrala Tel Aviv.

Ställde oss i kön till incheckningen och strax före själva incheckningsdiskarna var första säkerhetskontrollen där man kontrollerade våra pass och ställde frågor kring vad vi hade gjort i landet, om vi har packat vårt eget bagage, hur jag och Fredrik känner varandra osv. Allt är ju för att förhindra att någon för med sig farliga saker i bagaget, eller smugglar knark eller liknande. Står sen i kön till incheckningen i säkert en halvtimme, och när det äntligen blir vår tur, vid 08.30, säger kvinnan att det är för tidigt att checka in, då incheckningen startar först tre timmar innan flyget ska avgå, så om 20 minuter. Så mycket för att vi var på plats i så himla god tid... Men vi stiger bara åt sidan, och säger att vi väntar där, och efter bara ca 10 minuter så får vi komma fram och de checkar in oss. Tur det, så vi slapp stå i kön igen.

Innan vi kommer fram till vår gate så får vi visa våra pass och boardingkort två gånger till, och sedan en gång till för att komma in till gaten, sedan boardingkortet för att gå ombord, och slutligen boardingkortet på själva planet. Hur man överhuvudtaget ska kunna ha gått till fel gate efter alla dessa konstanta visningar av boardingkort och pass fattar jag inte, men det stämmer verkligen att kontrollerna tar mycket längre tid än på andra flygplatser.

Vi kom iväg från Tel Aviv lite före utsatt tid, och landade i Istanbul ca 2 timmar innan flyget hem skulle gå. Fredrik hade inte ätit någon frukost än utan käkade istället sin frukost/tidiga lunch på flygplatsen i Istanbul. Det var skönt att vi bara hade drygt två timmars byte och inte över fyra timmar som vi hade på vägen till Israel, men vi blev nästan 1,5 timme sena från Istanbul nu, så det var väldigt drygt att sitta vid gaten så länge, och vi satt dessutom inne i planet i över en timme och väntade. Både jag och Fredrik hade sovit väldigt dåligt natten mellan onsdag och torsdag så vi var vid det här laget sjukt trötta och ville bara hem.

Vi kom till slut iväg och landade i Göteborg vid 19.30. Lite skillnad i temperatur från 31 grader i Tel Aviv till 13 grader och mulet, hehe. Men som alltid efter en resa brukar vi vara rätt trötta på värmen så det var faktiskt bara skönt. Tog flygbussen in till stan och sen nästa buss hem och vi var hemma i lägenheten vid 21-tiden. Köpte pizza och gick sen och handlade för att ha frukost till dagen efter och sedan däckade vi i säng vid 23-tiden och sov som två stockar.

Idag begav vi oss till Mellerud för att hämta Ellie och Thea och herregud vad skönt det var att träffa dem igen. De senaste dagarna har jag haft ont i hjärtat av saknad och knappt kunnat se en hund på stan i Tel Aviv utan att bli på gråten. De blev såklart superglada av att se oss också, så nu är ordningen återställd igen.

Tror att ni har förstått att vi har haft en jättebra resa och maten är verkligen det som har varit bäst. Har ätit gott varenda dag och det har varit så kul för mig som vegan att det har varit så lätt att hitta goda grejer att äta, och inte bara få äta pommes frites och sallad till lunch som jag fick göra när jag var med jobbet i Warszawa en gång... Tel Aviv är en superskön stad och det är alltid nice med storstäder som ligger precis vid havet. Jerusalem känns mer instängt, just för att det ligger mitt i landet, utan närhet till hav, och där tyckte vi också att de religiösa motsättningarna känns mer påtagliga. Ingenting hände ju när vi var där och det är ju inte så att det sker oprovocerade attacker varje dag, men var ändå lite mer obehagskänsla när vi var i större folksamlingar i Jerusalem än i Tel Aviv.

Det negativa, och det är verkligen väldigt negativt, är att det är LÖJLIGT dyrt i Israel. Nu är ju svenska kronan väldigt svag, men alltså vi har betalat mellan 500-900 kr per måltid, och när man äter både lunch och middag ute varje dag i 10 dagar så blir det otroligt dyrt. Både hotellen och Airbnb-lägenheten har också varit dyra, och vi har betalat mellan 1 500-2 000 kr per natt. Det är såklart väldigt tråkigt att det är så dyrt och det tenderar ju att överskugga glädjen av att vara på semester. Men vi har ju såklart sparat till den här resan och man vill ju kunna unna sig när man är iväg. Det är ju alltid roligare när man känner att det man gör och det man äter är väldigt billigt, typ som i östeuropa, men det är inte mycket att göra åt. Om det inte vore så jävla dyrt hade jag kunnat tänka mig att åka tillbaka till Tel Aviv nån gång i kanske 4-5 dagar bara för att äta gott och hänga på stranden. När kronan blir lite starkare så kanske det vore nåt.

En annan negativ aspekt är att majoriteten av israelerna vi har kommit i kontakt med, både restaurangpersonal, i hotellreception, ute på stan, i mataffärer, är så fruktansvärt otrevliga. Serviceminded är nog ett ord som de aldrig har hört, för de är väldigt ohjälpsamma, säger inte hej eller hejdå och är bara väldigt otrevliga. Man får i stort sett aldrig ett leende eller ett varsågod, och man måste verkligen buffla sig fram typ på bussen för att ens kunna gå på eller av om det är mycket folk. Har inte hört ett enda "Excuse me" under den här resan, och man inser snabbt att man måste bete sig likadant, eller bara inte bry sig om det, för att komma nånvart. Så det är såklart också en tråkig aspekt, men bortsett från båda dessa saker så har vi haft det jättebra, men för varje resa vi gör så blir det faktiskt skönare att skönare att komma hem. Det kanske beror på att vi under pandemin reste mer i Sverige än vad vi har gjort tidigare och vi har sett att det finns så himla många vackra platser i Sverige, och också att allt vad beträffar samhället, politik, säkerhet, rättigheter, klimat osv osv är fan bäst i Sverige. Fortsätta resa och upptäcka världen vill vi såklart göra men det är inget som helst snack om var vi vill bo och vilket land som är bäst i världen, enligt oss.

Så resandet är verkligen inte slut, så vi får se vart det bär av nästa gång.

Puss och kram!

Från Istanbul, på väg hem!

Återförenade ♥

Sista dagen i Tel Aviv

Då var vi nere på sista dagen här i Tel Aviv. Vi kände faktiskt inte för att spendera den på stranden, trots att det såklart är väldigt skönt att sola och bada, så efter frukost tog vi oss istället ut på stan för att promenera till TLV Fashion Mall som är ett shoppingcenter. Var inte särskilt mycket folk där inne på en onsdag förmiddag, men vi strosade runt en stund och trots att ingen av oss brukar gå i butiker längre, utan vi köper i stort sett alltid alla kläder på nätet, så hittade jag ändå ett par shorts, ett par jeans och en långtröja. Åt sedan lunch på ett asiatiskt ställe som verkade vara superpopulärt då det var en väntelista på att komma in. Dock sade de att det bara skulle ta 5-10 minuter, och vi väntade inte ens i fem minuter, men den lilla väntan var ändå värd det för det var supergott. Trots att all hummus och falafel vi har ätit här i Israel  har varit supergod så var det väldigt gott att äta något annat idag.

Efter ett par timmar på stan så rörde vi oss faktiskt hemåt igen, då det var 31 grader varmt och vi hade inget annat vi ville kika på idag. Dessutom så påverkar ju såklart gårdagens attack oss lite, så vi ville inte vara ute längre än nödvändigt idag fastän ingen av oss på något sätt kände oss otrygga när vi var ute idag. Så vid 14.30 kom vi tillbaka till hotellet där vi bara tog det lungt, jag tränade i lite mer än en timme och Fredrik tog en tupplur. Nu ikväll gick vi faktiskt tillbaka till samma veganska sushiställe vi var på igår då det var så jädra gott och de hade ju hur mycket som helst på menyn så idag provade vi två andra varianter som var om möjligt ännu godare än de igår. Funderade på om vi skulle ta ett glas på en av barerna på den livliga bargatan vi hittade igår, som bara ligger en liten bit från hotellet men vi gick istället och köpte en påse chips och ett par öl och tänkte titta på en film på rummet nu. Vi känner oss väldigt nöjda och klara med den här resan så vi vill egentligen bara att dagen ska ta slut så vi kan påbörja resan hem, haha.

Imorgon går flyget vid 11.50 mot Istanbul, där vi har 1,5 timmes byte, innan vi landar in hemma i Göteborg vid 18.15 om allt går som planerat. Säkerhetskontrollen när man lämnar Israel ska tydligen ta längre tid än vid andra flygplatser och jag har hört av en tidigare kollega att hon var på plats på flygplatsen fyra timmar innan hennes flyg skulle gå när hon var här för ett par år sedan, men hon hann bara precis med sitt plan. Så trots att flyget går vid 11.50 så planerar vi att vara där drygt fyra timmar innan också, så vi åker från hotellet vid 7-tiden imorgon.

Skriver som vanligt när vi är hemma igen och har fått landa, både fysiskt och psykiskt.

Vi ses snart!

Vackert hus

Sushi!

Stranddag

Efter egenköpt frukost som vi åt på rummet var vi ute på stan vid 10.30 och rörde oss mot stranden. Vi har ju två hela dagar kvar i Tel Aviv innan vi åker hem på torsdag, så dagen idag har vi spenderat på stranden. Gick till Jerusalem Beach som var den vi var på sist också, då det var så bra här, och gångavstånd från hotellet. Och vad mycket skönare det är att bada i Medelhavet än i Döda havet som inte ens svalkar! Är så skönt i vattnet här att man inte ens vill gå upp.

En grej som hände på stranden var att vi observerade två unga killar, kanske i 18-års åldern, några rader framför oss, som kom och lade sig på solsängarna med en stor jädra högtalare på släp. Är ju alltid störigt när någon på stranden tar med sig högtalare för att blasta musik som ingen annan vill höra på. Men när de började spela så var det ändå inte helt dålig musik, men de spelade ändå väldigt högt. Efter en stund kom dock en av badvakterna och bad dem att sänka, vilket de gjorde. Men efter en stund så säger Fredrik "varför är polisen här?" varpå vi ser fem poliser och två badvakter stå och prata med killarna. De pratar ju på hebreiska så vi har ju såklart ingen aning om vad de säger. Och som jag har sagt tidigare så har ju polisen och militären här inte bara små pistoler i hölster utan de har automatvapen bärande på axeln. Så om jag stod med fem tungt beväpnade poliser runt mig hade jag inte varit så kaxig som en av killarna var. För herregud vad han höll på att tjafsa tillbaka mot dem, så som vissa kaxiga killar kan hålla på. Undrade såklart vad som hade hänt, då de hade sänkt musiken och nu när poliserna var där hade de stängt av den helt. Efter en stund kom en annan badvakt till oss för att kolla vårt kvitto för att se så att vi hade betalat för våra solsängar, vilket vi såklart hade gjort, och då frågade jag vad som pågick vid killarna. Badvakten säger då att de har haft med sig glasflaskor till stranden, vilket är strängt förbjudet, och medför en bot på 500 shekels, alltså nästan 1 500 kr. De gör utrop i högtalarna på stranden med jämna mellanrum, t.ex. att man ska hålla koll på sina grejer, eller meddela personalen om någon "misstänkt aktivitet" på stranden. Och i dessa utrop säger de också mycket riktigt att det är förbjudet att ta med glasflaskor till stranden, och nu blev de här killarna alltså tagna för det. Efter mycket om och men så följde en av killarna med där ifrån, men kom tillbaka lite senare. Men det tog inte länge till innan poliserna kom tillbaka och bad dem båda gå där ifrån, vad de nu kan ha gjort den här gången. Så trots att det stod fem poliser med automatvapen runt honom så vågade han ändå tjafsa tillbaka, trots att de troligen visste om att de hade gjort fel. De lämnade igen men vi såg dem ännu en gång och de blev nu avvisade en tredje gång. Ungdomar...! Allt gick såklart lungt till, trots lite tjafs, men det var ju verkligen första gången vi såg så många poliser i full uniform med automatvapen på stranden.

Mitt på dagen gick vi och åt lunch vid stranden, och jag såg då att jag hade fått ett sms från min kollega Dada som frågar om vi är okej då det har varit en attack i Tel Aviv. Ni har säkert sett på nyheterna att Israel igår slog till mot ett palestinskt läger på Västbanken som tros vara ett tillhåll för terrorister. Vi såg det på CNN-nyheterna igårkväll och kollade även nyheterna imorse för att se om något har eskalerat eller blivit värre. Staden där de slog till ligger trots allt bara drygt 10 mil här från Tel Aviv och när nyheterna säger att det är det största anfallet på över 20 år så är det klart man blir lite orolig. Och attacken som då hade skett här i Tel Aviv idag var att en bil hade kört in i en mindre folkmassa, men där uppgifterna just nu är att själva bilföraren är den enda som har dött, och fem personer har olika omfattning på sina skador. Mannen som körde ska ha varit från Västbanken och ha gjort det här som en vedergällning för Israels attack igår. Det som skedde här i Tel Aviv var långt från stranden där vi var, så om inte Dada hade skrivit till mig eller att vi sen hade sett det på nyheterna så hade vi inte märkt av det. Det är såklart väldigt obehagligt att sådant här händer när man är i landet och även i samma stad, och när vi gick hem från stranden vid 16.30 i eftermiddags var det klart att man var lite extra vaksam när man gick över gatan, men det obehagliga med alla sorters attacker är ju att man aldrig kan förutse dem. Det är klart vi kan hålla oss inne de här sista dagarna innan vi åker hem, men så länge stämningen på stan inte är obehaglig eller vi märker att folk börjar hålla sig inne mer, och om vi bara är lite mer vaksamma när vi är ute så känner vi att det är okej. Och framförallt om inte UD uppmanar alla svenskar att ta sig hem nu på fläcken, men det tror jag inte kommer hända om inget mer överjävlig händer. Så vi håller koll på nyheterna men vältrar oss inte i det, för att inte uppslukas totalt av allting, och just nu rapporteras det inte om något nytt heller.

Så vi kom tillbaka till hotellet strax före kl. 17, duschade och tog det lungt en stund innan vi gick ut och käkade. Idag gick vi till ett helt veganskt sushiställe som hade säkert 50 olika varianter på menyn. Så vi blev helt överväldigade och fick fråga servitrisen vad hon rekommenderade. Det vi valde var hur gott som helst och vi blev till och med bjudna på varsin shot av servitrisen, haha. Gick hem genom en jättemysig gata som hade stängts av från all biltrafik och gjorts om till en bargata, med fler vinbarer och restauranger som hade bord ut på gatan. Väldigt mysigt.

Nattinatti!

Gyoza till förrätt

Och edamamebönor

Sushi!

En liten sitthörna på restaurangen

Bargatan

Snyggt upplysta fönster!

Besök på Yad Vashem och nu tillbaka i Tel Aviv

Sista morgonen i Jerusalem och vi åt frukost, gjorde oss i ordning och checkade ut från hotellet vid 10.30. Lämnade väskorna på hotellet för att ta oss till västra Jerusalem och gå på förintelsemuséet Yad Vashem. Vi tog spårvagnen som går precis utanför hotellet och åkte till ändstationen, för att sedan gå i bara fem minuter för att komma fram till muséet. Entrén till muséet är faktiskt gratis, men av nån anledning måste man boka sitt besök på förhand, vilket vi upptäckte av en slump igårkväll när vi skulle kolla hur mycket det kostade att gå in på muséet. Men när vi kom dit idag så såg vi att man bara kunde scanna en QR-kod utanför, för att boka på "förhand" också, så jag vet faktiskt inte vad tanken med förhandsbokningen var.

Av respekt för allt som visas inne i muséet så får man inte ta några bilder där inne, men muséet ligger i en enorm betongbyggnad med väldigt fina omgivningar så det blev ändå några fina bilder från utsidan. Vi har ju varit på ett par muséer som har haft fokus på andra världskriget och vi har ju till och med varit i Auschwitz, men muséet idag visade faktiskt vissa bilder och filmer som var betydligt mer grafiska än vad jag har sett innan. Varje gång man påminns om vad som faktiskt hände före, under och även efter kriget så blir man förundrad och skakad över hur fan det kunde hända. Helt sjukt.

Vi var inne på muséet i ca 2,5 timme innan vi tog spårvagnen tillbaka till hotellet. Vi åt lunch först, bestående av sallad och pizza, och hämtade sedan våra väskor och åkte mot centralstationen för att ta tåget till Tel Aviv. Tågen gick två gånger i timmen och vi missade ett tåg med bara ett par minuter, men behövde som sagt inte vänta allt för länge innan nästa gick. Kom fram till Tel Aviv ca 40 minuter senare och tog bussen till vårt hotell som inte ligger så långt ifrån lägenheten vi hade här sist, så vi känner igen oss i området. Vi bor på ett väldigt fint hotell som är lite konstnärsaktigt, och det ligger ett café i entrén så det verkar vara ett populärt ställe. Hotellet ligger därför inte heller långt från restaurangen där vi åt förra veckan där allt är veganskt och vi åt så jädra god mat sist, så vi gick dit även ikväll. Jag tog en vegoschnitzelsandwich, samma som Fredrik tog när vi åt där sist, och Fredrik tog en vegowrap i det israeliska brödet laffa. Och den här gången lyxade vi till det med efterrätt; mangocheescake och chokladkaka. Så jädra gott! Gick förbi en mataffär och köpte lite frukost till imorgon och nu hänger vi bara på hotellet.

Några ord om Jerusalem är att det både är en stad som märks att den är otroligt gammal, men samtidigt så byggs det otroligt mycket runt om i stan. Det finns bara en spårvagnslinje, som går som en rak linje genom hela stan, och den byggdes så sent som för fem år sedan. Tågstationen är jättemodern och även tågen känns helt nya. Uppe på hotellets terass hade de ett fotografi som pekade ut alla stora och viktiga byggnader i området, och när vi tittade på det fotot så var det jättemånga hus som inte ens fanns med på bilden, då det är så mycket som har byggts nytt bara de senaste åren. Det var ju också lite annorlunda att anlända till Jerusalem när sabbaten i stort sett hade börjat och under nästan 1½ dag var i stort sett hela stan helt död. När vi var ute på stan igårkväll så var det som att vi var i en helt annan stad än den vi anlände till, då det ju myllrade av folk ute. Så det var ju lite speciellt.

Tack för idag!

Utanför Yad Vashem

Yad Vashem

Utsikten man möts av när man kommer ut från muséet

Utsikt

Innergården

Tillbaka i Tel Aviv. Snyggt tak!

Stort badrum

Maat!

Efterrätter

Min fina man ♥

Masada och Döda havet, i land nr. 54

Första dagen på semestern som vi inte har tagit sovmorgon! Klockan ringde redan vid 06.40, och en timme senare var vi ute på stan för att ta oss till ett närliggande hotell för att bli upphämtade av vår turbuss. Vi har dividerat fram och tillbaka i flera dagar hur vi skulle göra för att ta oss till Döda havet som bara ligger drygt tre mil från Jerusalem. Vi har tänkt alltifrån att ta en vanlig lokalbuss till att hyra bil och köra själva. Men vi har också tittat på olika dagsturer och hittade flera stycken som inte bara gick till Döda havet utan även till Masada, som är en antik fästning som ligger högt uppe på en klippa i Judeiska öknen, öster om Jerusalem. Det tyckte vi verkade coolt, så vi bokade turen som avgick idag vid åttatiden.

Blev upphämtade vid hotellet som sedan tog oss till en större uppsamlingsplats som ligger på Skopusberget, nära Olivberget här i Jerusalem. Utsikten över stan var superfin och vi klappade en söt liten kattunge under tiden vi väntade på guiden. Totalt blev vi 16 stycken i gruppen där alla, utom vi och en kille från Tjeckien, var amerikaner. Det var väldigt skönt att vi inte var så många, då vår guide berättade att han hade gjort samma tur förra veckan, och då var de 46 stycken (!).

Vi lämnade Jerusalem strax före kl 9 och första korta stoppet vi gjorde var vid punkten som ligger vid havsnivån, alltså 0 m.ö.h. Därefter befinner man sig i så låg terräng att man är under havsytan. Så vi stannade där, tog ett par bilder och åkte vidare.

Jag skrev ju igår att jag inte är någon expert på konflikten mellan Israel och Palestina, eller Västbanken som många också kallar Palestina. Men förenklat sett så beslutade FN på 40-talet, efter andra världskriget, att göra en tvåstatslösning, alltså att både Israel och Palestina skulle få finnas här, istället för att låta judar och muslimer leva sida vid sida i ett och samma land, på grund av historiska konflikter mellan religionerna. Muslimerna ville ha sitt land Palestina, och judarna ville ha en egen stat i form av Israel. Varför de ville åt samma land, är ju helt enkelt för den heliga status som Jerusalem och hela området här har för båda religioner, så det var inte så enkelt som att t.ex. judarna kunde flytta till ett annat land. Efter flera krig där grannländer inte tyckte att det var okej att Israel helt plötsligt skulle kunna överta delar av det som sedan länge varit Palestina, så har dock Israel ockuperat större och större delar av landet som inte har varit bebott av muslimer, och därför har man idag delat in Israel i tre zoner: A, B och C där zon A är helt under palestinskt styre, zon B är även det under palestinskt styre men Israel har militär kontroll över området, och zon C är helt under israeliskt styre. Vi har idag varit i zon C alltså rent geografiskt ligger i Palestina, men står under israeliskt styre. Zon C börjar i stort sett redan i Old City i Jerusalem, då gränsen mellan zonerna skär mitt igenom stan. Vissa länder har inte ens erkänt Palestina som ett eget land, och som ni hör, så är ju allting väldigt komplicerat. Men om du skulle fråga en palestin skulle hen garanterat säga att vi har varit på palestinsk mark idag, då vi ju har befunnit oss i zon C som geografiskt tillhör Palestina. Så jag säger check till land nr. 54 idag!

Vi åkte nu vidare österut, mot Döda havskusten. Och även om vi skulle valt att hyra bil eller ta lokalbussen hit så är det inte bara att köra till Döda havet och hoppa i vattnet. Området är enormt hårt drabbat av erosion och vattenlinjen sjunker med över en meter per år. Den djupaste punkten i Döda havet är idag på 374 meters djup, så om havet fortsätter att sjunka så kommer havet vara borta om ett par hundra år. På grund av erosionen så har flera slukhål öppnat sig och marken nära strandkanten är mycket instabil. Längs vägen stod det hur många skyltar som helst om att man inte får gå ner mot vattnet, på grund av att marken är så instabil. På ett ställe så har man varit tvungen att dra om vägen då en del av den briserade ner i ett slukhål för 15 år sedan. Så hela området är väldigt instabilt, så man måste åka till rätt ställe om man på ett säkert sätt ska kunna ta sig ner till vattnet.

Men innan vi åkte ner till själva havet så åkte vi till den gamla antika fästningen Masada. Den ligger på en 400 meter hög platå och fästningen byggdes som ett palats på 30-talet före Kristus. Fästningen togs över av romarna år 73 e.Kr., och enligt "traditionen" brukade alltid romarna förstöra det man har tagit över. Men de drygt 1 000 judar som bodde här ville inte få fästningen förstörd, så när de insåg att romarna skulle ta över, så dödade alla män sina familjer för att slutligen dra lott om vem som skulle döda vem av de kvarvarande männen, då självmord är förbjudet inom judendomen. Slutligen var det bara en man kvar, och han föll över ett svärd, som för att "oavsiktligt" ta livet av sig. Så när romarna slutligen lyckades ta sig upp för platån och fann att alla var döda så lät de fästningen stå kvar, men den förstördes ändå i en jordbävning ett par hundra år senare. Men arkeologer har byggt upp mycket av det som var raserat, och längs med väggarna på de olika byggnaderna så har man ritat ett streck för vad som var original och vad som var rekonstuerat. Vi tog förresten en linbana upp, vilket var väldigt coolt då man fick en majestätisk utsikt över öknen. Det fick vi såklart uppe på platån också, men jag insåg att när allt är färgat i samma sandiga färg så är det nästan svårt att förstå hur högt uppe vi är. Kan ju också tillägga att det var orimligt jävla varmt idag, och när vi var uppe på platån så blåste det förvisso lite då och då, men temperaturen låg på "behagliga" 38 grader...!

Efter ca 1,5 timme uppe vid fästningen åkte vi ner och åt lunch på restaurangen vid informationscentret. Vid kl. 14 åkte vi tillbaka norrut för att nu åka till stranden vid Döda havet. Det finns ett par stränder och ställen att åka till längs med kusten, och vi åkte till den nordligaste där världens lägst belägna bar ligger. Det är en anläggning så det finns omklädningsrum, duschar, en restaurang och så vidare, så vi bytte om för att ta flera långa trappor ner till vattnet. När man byggde parkeringsplatsen, omklädningsrummet osv. så var det inte så långt ner till stranden som det är idag, så det blir tydligare för varje år att vattnet sjunker undan så mycket som det gör.

Och man tror inte att det är möjligt, men temperaturen hade nu stigit till underbara 43 grader så vi hade bråttom att komma i vattnet, men det finns mycket tydliga regler kring hur man ska bete sig i vattnet. Man flyter ju som bekant i Döda havet, på grund av att det är så otroligt salt. Salthalten är hela 34% och på grund av det får man under inga omständigheter bl.a. doppa huvudet under vattnet (pga. att det svider ohyggligt mycket i ögonen om man gör det), skvätta vatten på andra, dricka vattnet (vem fan som nu skulle få för sig det), simma på mage och lite annat. Vi hade också med oss badskor på grund av att vattnet är väldigt grumligt på grund av salthalten men också all mineralrik lera, och för att det finns vassa stenar i vattnet. De första stegen ut i vattnet var som att kliva ner i ett badkar. Luften var 43 grader och vattnet höll nog en temperatur på 33 grader. Det var inte så att man brände sig men det var orimligt varmt, och inte svalkande alls. Och det här med flytandet är ju väldigt lustigt. Man sätter sig ner som på en stol och när man lyfter upp benen från bottnen så ploppar underkroppen bara upp som en kork, haha. Jättelustigt! Och om man står lite lutad åt sidan så ploppar underkroppen upp av sig själv, och man vill inte ligga på mage på grund av risken att få vatten i ansiktet. Det är jättekul men en jättekonstig känsla. Man får inte bada i mer än 20 minuter för att det är så jädra salt, så man får gå upp och skölja av sig och sen vänta en stund innan man får gå i. Och den enda regeln jag bröt mot var såklart att smaka på vattnet. Jag duttade tungan pyyyyttepyttelite på min hand och alltså det fräter på tungan för att det är så salt. Det skvätte upp lite på mina läppar också så när jag slickade mig om läpparna så sved det på hela tungan och man får rysningar över hela kroppen för att det är så salt. Sjukt äckligt!

Vi stannade inte vid Döda havet mer än i 1,5 timme, men det räckte mer än väl, då 1) det var 43 grader varmt ute, 2) vattnet svalkade inte 3) man KAN INTE vara ute i den värmen längre än så. Om vi hade tagit lokalbussen t.ex. så hade vi fått stanna där i 4-5 timmar och då hade vi nog svimmat av värmeslag, så 1,5 timme räckte mer än väl. Vi samlade sedan hela gruppen och åkte vidare mot Jerusalem där vi var tillbaka vid 17-tiden.  När vi klev ur bussen så var de 28 graderna en oerhörd lättnad och för första gången sen vi kom hit till Jerusalem så tyckte vi att det var riktigt behagligt ute, haha. Har nog aldrig känt att jag behövde en dusch mer än idag, så vi gick tillbaka till hotellet efter att ha blivit avsläppta och njöt på rummet av de 23 graderna vi hade ställt in AC:n på imorse. Efter vi hade duschat så gick vi ut på stan och vi var inte jättehungriga så jag tog en falafel i pitabröd och Fredrik tog kebab. Köpte med oss lite öl och satte oss uppe på hotellets terass innan vi gick tillbaka till rummet.

Är väldigt glad att vi valde att ta en tur idag, trots att det såklart är lite dyrare än att göra det själv så är det ovärdeligt att få så mycket information av någon så kunnig, som det vi har fått från vår guide idag. Så vi är jättenöjda med vår dag i Palestina och var även väldigt glada över det kyliga kvällsvädret här i Jerusalem nu ikväll, då det har varit ca 20 grader svalare än vid Döda havet.

Puss och godnatt!

Utsikt över Jerusalem

Redo för en dag i öknen!

Supersöt och aschill kattunge

Öken

Havsnivån! Alltså 0 m.ö.h.

Döda havet

En växt med den giftiga frukten sodomsäpple

Masadaområdet

Upp på klippan

Öken!

Sista delen av stigen om man vill gå upp, vilket tar ca. 45 minuter, men som alltid är stängt mitt på dagen på grund av värmen

Stor flagga. Och fastän vi var i Palestina, så är inte staten Palestina erkänd av Israel, så det är inte så att palestinerna kan sätta upp sin flagga där de vill, särskilt inte i zon C

Ruiner av en pool

Masada

Öken

Stare

Mer öken på väg mot Döda havet

Framme vid Döda havet

Beachbabe

Nämen här ligger jag och flyter!

Så konstig känsla!

Fredrik flyter

Jag flyter

Lerigt värre

Kalia beach

Badare!

Mur mellan Israel och Palestina som Israel har satt upp för att hindra palesinska terrorister att ta sig in i Israel

Jerusalem by night

I Jesus fotspår i Old City

Började dagen med frukost på sängen, bokstavligt talat. Dukade upp pitabröd, hummus och frukt på sängen och åt vår frukost där. Lyxigt värre, haha. Tog oss ut på stan strax efter kl. 11 och satte kurs mot Old City i östra delen av Jerusalem, som är ett ca 1 kvadratkilometer stort inmurat område som är både kristendomens, judendomens och islams vagga. Det tog oss inte mer än 20 minuter att gå från hotellet och sabbaten fortsätter ju även idag så det var väldigt lite folk ute på stan.

Själva Old City ligger som sagt innanför murar, som uppfördes på 1530-talet, då ju Jerusalem i alla tider har stått under olika styren, och som än idag inte direkt lever i harmoni med varandra. Innanför murarna finns det kristna, judiska, muslimska och armenska kvarteren och vårt mål för dagen var dels Västra muren (även kallad Klagomuren) och även att komma närmre Klippdomen och al-Aqsamoskén. Vi kastade oss rakt in i myllret och de smala gränderna med hundratals små butiker som säljer allt möjligt. Vi hittade först rätt på Västra muren som ligger intill ett stort öppet torg, som helt enkelt är en vägg i muren dit både kristna, judar och muslimer går för att be, och även för att stoppa in små lappar med önskningar mellan stenarna, om sådant de önskar få uppfyllt. Det är en helig plats för både kristna, judar och muslimer, och på grund av respekt av dem som står där och ber, men också för att det är sabbat just nu, som ju är en helig högtid, så fick man inte ta några bilder inne på torget eller på muren. Men vi stod en bit ifrån och tittade på de som stod där innan vi rörde oss vidare i värmen.

Fortsatte att gå runt bland alla gränder och satte sedan kurs mot ingången till Klippdomen, så vi gick genom de muslimska kvarteren, men när vi kom till ingången till torget där Klippdomen ligger så tog det stopp, för där är bara muslimer tillåtna. Väldigt synd, då själva domen är väldigt vacker. Så vi kom inte ens nära, utan fick nöja oss med att se den på håll. Vi slingrade oss ut från gränderna och gick sedan in till muséet Tower of David som är en del av Old City som är ett citadell där man har hittat arkeologiska fynd som är över 2 700 år gamla. Slutligen gick vi upp högst uppe på muren så vi hade jättefin utsikt över Klippdomen och Olivberget som ligger i bakgrunden. Efter tre timmar ute i den 30-gradiga värmen gick vi in på ett lunchställe och åt hummus och falafel till lunch. Därefter gick vi i sakta mak tillbaka mot hotellet.

En stor skillnad här i Jerusalem mot Tel Aviv är att vi ser sååå många fler poliser, militärer, och även civilklädda (vad vi antar och hoppas är militärer eller poliser) som bär enorma vapen. Och då pratar vi inte bara pistoler, utan enorma automatvapen. Det är en grej att se någon bära vapen som samtidigt har uniform, men det känns rätt läskigt när man ser snubbar i 20-25-års åldern gå omkring i civila kläder med ett enormt vapen runt kroppen. Jerusalem är ju en stad som är helig för både kristna, judar och muslimer och det har i tusentals år varit en konflikt mellan dessa religioner. På grund av det utförs det ibland attentat och attacker, och konflikten mellan Israel och Palestina är så långtgående och komplicerad att jag inte alls är tillräckligt insatt i det för att förklara det här. Men det är i alla fall en av anledningarna till varför vi ser betydligt fler beväpnade militärer och poliser här än i Tel Aviv då ju Jerusalem är den heliga staden där både Jesus och profeten Mohammed ska ha gjort vissa saker som människor av dessa religioner skattar högt. Så det är minst sagt en komplicerad historia här i Jerusalem, och som utsomstående är det både skrämmande och intressant att lära sig mer om det.

När vi kom tillbaka till hotellet tog Fredrik en tupplur och jag tränade i en timme, och sen satt vi en stund ute på terassen innan vi gick ut för middag. Och vid solnedgång idag så är ju sabbaten slut så det var enormt mycket mer folk ute på stan idag än igår kväll. Trots det håller inte alla restauranger öppet utan har stängt hela dagen idag och öppnar först imorgon. Men vi hade i alla fall kollat upp en restaurang vi ville gå till, men de tog endast förbokningar, om man inte ville vänta 30-40 minuter, vilket vi inte kände för. Så vi strosade runt en stund innan vi hittade ett burgarställe där vi tog varsin burgare innan vi gick hemåt igen.

En rolig grej angående det här med sabbaten är att vi har två hissar här på hotellet. Och nu under sabbaten så får man ju inte jobba eller använda elektricitet, så en av hissarna är så kallad "sabbathiss", vilket innebär att den går av sig själv dygnet runt och stannar på varje våning. Så om du är praktiserande jude så kan du alltså åka hiss utan att aktivt trycka på knapparna, om du använder sabbathissen. Daniela berättade också för oss att de som är riktigt hardcore, de förbereder till och med bitar av toapapper innan sabbaten börjar för att man inte ska behöva "arbeta" med att dra av toapapper från rullen när man är på toaletten. Både intressant, speciellt och konstigt enligt mig!

Vi såg varken Jesus, Mohammed eller Abraham idag, men det är ju onekligen coolt att gå omkring bland hus och innanför murar som är flera tusen år gamla och tänka på hur det såg ut på Jesus tid.

Nattinatt!

Jaffa Gate

Inne i gränderna

Gränder

Klippdomen, och man ser Västra muren precis nedanför, in mot torget. Nu hade vi lämnat torget, så jag tänkte att det var okej att ta en bild här, då man ju knappast ser människorna som står och ber

Toppen av al-Aqsamoskén

Flaggor

Vacker buske

Fler paraplyer, men i miniversion

Jag strosar

Jerusalem, och muren till höger

Inne i Tower of David-muséet

Inne i tunnlarna

Utgrävning

Minaret

Så här ser Klippdomen ut i närbild, och i genomskärning

Utsikt över Klippdomen och Olivberget

Klippdomen

Jerusalem

Hej från Jerusalem!

Hummus, falafel och sallad till lunch

Utanför muren

Fick en liten kompis på fönsterbrädan

En chassidisk familj, i typiska kläder