Shopping i Kringlan

Första hela dagen i Reykjavik var då avklarad. Borde ha haft en stegräknare med oss idag då vi har gått rackarns mycket. Trots det har jag inte alls fått ont i fötterna, vilket har varit skönt.

Dagen började i alla fall med hotellfrukost vid 9-tiden. Då vi på våra senaste resor inte har haft frukost inkluderad kändes det lite lyxigt att kunna äta frukost. Den var inte lika stor och varierad som frukosten på jobbet, men ändock väldigt bra.

Efter frukosten gjorde vi oss i ordning och gick sen ut på stan. Promenerade till östra delen av Reykjavik där det finns ett jättestort köpcentrum vid namn Kringlan. Där shoppade vi loss i ett par timmar och jag hittade två tröjor, två halsband och en kräm från Body Shop. Body Shop produkterna var förövrigt jättemycket billigare än hemma, vilket jag allt tyckte var bra! Fredrik inhandlade även ett par Levi jeans på Levi's Store, där det faktiskt jobbade en svensk kille som Fredrik fick hjälp av. Käkade lite och tog en supergod smoothie innan vi gick tillbaka mot stan igen.

På vägen tillbaka in till stan gick vi förbi Perlan museum, men det var lite överpriceat inträde så vi gick inte in. Vi valde en lite konstig väg tillbaka så vi gick lite i skogen och på skogsstigar från Perlan innan vi kom ut på asfalterade vägar igen, haha!

Sen hittade vi till slut rätt på Hallgrímskirkja som är en gigantisk kyrka mitt i stan. Kyrkan är nästan 80 meter hög så vi åkte upp i tornet och hade en jättefin utsikt över hela Reykjavik. Kollade runt lite inne i kyrkan också, och jag tände ett litet ljus för mormor. Vandrade sedan ner längs Skólavörðustígur, och kikade i lite småbutiker innan vi gick tillbaka till hotellet.

Hängde sen på hotellet i ett par timmar och passade på att boka lite olika grejer som vi ska iväg på här under veckan. Men vad avslöjar jag inte, hohoo! Ni får hålla utkik här för att se vad kan tänkas hitta på. Gick sen ut en sväng på stan och kollade in Rådhuset innan vi gick till Herford Steakhouse och åt nåt så jäääävla gott kött så vi nästan svimmade. Jag åt grillat lamm och Fredrik tog oxfilé. Åååh det var så gott! Det var rätt dyrt dock, men det var det fasen värt när det var så gott.

I detta nu hänger vi bara på hotellet och inväntar Earth Hour. Då tänkte vi släcka ner här på rummet och tja... Inte vet jag vad vi ska göra, då vi inte har några ljus eller nånting, haha. Får kanske ge oss själv lite dispens och ha en liten lampa tänd så vi ser nånting under nästa timme.

Nu kommer maaaaassor med bilder från denna småmuliga dag.

Frukosttime

Väggkonst

Färgglada hus

Fredrik på Reykjaviks gator. Lite av de tommare gatorna, dock

Feta däck!

Inne i Kringlan

Fredik köpte jeans för 21 990 kronor! Isländska kronor dock, hah!

Jag hittade en gunga

Väggkonst

Vårat hotel Klöpp

Framme i Reykjavik

Godkväll! Och hälsningar från Reykjavik! Nu har vi äntligen landat efter en väldigt lång dag av resande. Trots att det bara tar dryga tre timmar att flyga hit så har vi varit på resande fot hela dagen.

Började dagen med att klockan ringde strax före kl. 6.00 då vårat plan till Stockholm gick vid 8.30. Tog oss iväg till Landvetter och kom iväg med planet dryga 10 minuter före utsatt tid. Detta var för vår del dock lite drygt eftersom vi redan hade 4½ timmes väntetid i Stockholm, och nu blev vi dessutom tidiga. Hur som helst så kom vi fram till Stockholm vid 9.30 och då gick vi till Sky City och satt och spelade kort och slappade ett par timmar. När det sen var dags gick vi och checkade in och boardade på planet mot Reykjavik vid tvåtiden. När vi kom fram till gaten insåg jag just då att det var precis den gaten som jag åkte ifrån när jag åkte till Bangkok för att sen åka vidare till Australien. Lite lustigt.

Flygresan gick bra, och tog ungefär tre timmar. När vi äntligen kom ner genom molnen och såg land var första tanken "Vart är alla träd?". För landskapet runtikring flygplatsen är verkligen Mordor-likt. Det är svarta lavastenar, mull och mossa överallt. Inga träd, inga kullar, inga hus eller nånting. När vi hade hämtat ut väskorna gick vi först och växlade pengar, och hittade sedan rätt på den buss som skulle ta oss in till Reykjavik. Flygplatsen ligger förresten i Keflavik som ligger ca. 45 minuter utanför Reykjavik.

Bussen stannade först vid nån sorts busstation och därifrån tog vi en taxi till vårt hotell. Nu när jag som sagt är i hotellbranchen så har jag hela tiden tänkt att jag skulle se hur receptionisten tog emot oss för att se om jag skulle ha nåt att anmärka på efteråt, haha. Men hon var så duktig och väldigt trevlig. Fick oss ett rum på fjärde våningen som är väldigt mysigt och framförallt badrummet är väldigt fräscht. Har gått omkring och inspekterat rummet och hittills har jag kommit fram till att vi på Hotel Allén har likadana stadskartor man får ta, likadana handdukar (som dom dessutom viker på samma sätt som vi!) och likadana rumsnycklar. Detta är ju första gången jag bor på hotell sen jag själv började jobba med det, och jag antar att jag har blivit lite arbetsskadad, haha! Hotellet är hur som helst jättemysigt och ligger väldigt centralt. Känns väldigt bra att vi bytte hotell från det första vi valde eftersom nu är det gångavstånd till huvudgatan.

Lämnade av grejerna på hotellet och gick sen ut för att leta mat. Dom jävlarna på Iceland Air tog betalt för maten på flyget, så för vår del blev det bara varsinn dricka och en frukt och en mini chipspåse att tugga på, med tanke på den vidrigt dyra maten. Så vi öste ut längs med huvudgatan Laugavegur och hittade en jättemysig liten italiensk restaurang där det både blev pizza och sen även en liten chokladefterrätt. Efter maten gick vi vidare längs med huvudgatan och med tanke på klockslaget så var det väldigt lugnt ute eftersom alla butiker hade stängt för kvällen. Hittade tillslut en mataffär där vi inhandlade lite snask och kollade runt bland alla varor. Dom har faktiskt väldigt mycket svenska märken, typ som Pågen, Euro Shopper, Marabou osv. Efter handlingen gick vi ner en sväng till promenadstråket vid vattnet, eftersom solen hade börjat titta fram. Kikade en stund på utsikten över havet innan vi rörde oss tillbaka till hotellet.

Isländska språket är förövrigt väldigt intressant, för det är väldigt många ord man förstår då de heter exakt samma på svenska. Men annars låter isländska som en blandning mellan alla nordiska språk, dvs. norska, danska, svenska och även lite finska. Framförallt när man läser isländska är det lätta att förstå många ord. Dock är väldigt många ord jätteroliga då de slutar på -yr och -ur. Det är precis så, åtminstone jag, tänkte mig att isländska lät när jag var liten - att allt slutar på -ir och -ur. Känner att vi kommer ha ganska roligt åt språket den är resan, haha! Men på ett vis känns det dumt att prata engelska när man ändå är så "nära" varandra, eftersom vi båda tillhör Norden och geografiskt sätt inte ligger allt för långt ifrån varandra. Läste förresten att isländska är så pass likt de gamla vikingaspråken att isländare utan problem kan läsa gamla vikingatexter från typ 500-talet. Hur coolt är inte det?

Första intrycket av Reykjavik är att det är en väldigt liten huvudstad. Bor ju trots allt bara dryga 100 000 pers här. Gatorna i innerstan är väldigt små och mysiga och det ska bli roligt att utforska shoppingen här i dagarna, för ikväll gick vi förbi många butiker jag blev sugen att titta närmre på. Vädret är ganska rått om man jämför med hur det är i Göteborg just nu, där det nyligen har blivit vårvarmt och man inte behöver ha vantar eller halsduk på sig längre. Här är det rätt kallt och imorgon blir det nog till att dra på sig långkalsongen och ta på sig mössan när vi ska ut på äventyr.

På tal om äventyr har vi ännu inte bestämt exakt vad vi ska göra varje dag. Vi kommer troligen hyra bil i en eller eventuellt två dagar och sen får vi avvara en dag för shopping också. Ni får tills dess fundera på vad vi kan tänkas hitta på för roligt här borta!

Förresten så är vi två timmar efter er i Sverige med tiden. Island går på Greenwich Meantime, dvs. egentligen bara en timme efter Sverige, men eftersom vi nyss ställde fram klockan till sommartid hemma, så är skillnaden just nu två timmar. Så här är klockan strax efter åtta på kvällen just nu.

Här kommer ett litet bildregn från dagen!

I Sky City i väntan på att få checka in

Just det! Glöm inte din björgunarvesti!

Snart kommer vi!

Lite kallt där ute

Under veckan ska vi testa Skyr, en isländsk yoghurt. Finns även hemma i Sverige

Hahaha, kommer ha så roligt åt språket hela veckan!

Mordo... nej, Island var det, ja

Hotellrummet

Middag

Mumsig efterrätt

På promenad nere i hamnen

Reykjavik

Hej hej!

Tre dagar kvar

Kan knappt fatta att det är över två månader sedan som vi bokade resan och jag skrev inlägg här sist. Det har gått rackarns fort! Både jag och Fredrik har både jobbat och pluggat och sett fram emot resan, och vips så var det bara tre dagar kvar tills vi åker!

Helt ärligt har det inte hänt så mycket på resfronten sen jag skrev sist. Med tanke på att Islands ekonomi inte är den stabilaste i världen så vill inga svenska växlingskontor köpa in isländsk valuta med tanke på att det är lite riskabelt. Med andra ord så har vi inte växlat några pengar nu innan vi åker, utan tänkte lösa det på plats i Reykjavik.

Det enda som egentligen har ändrats sen vi bokade resan är att vi har bytt hotell. Vi bokade först ett hotell som heter Arctic Comfort Hotel och som verkade jättebra. Dock låg det ca. 30 minuters promenad från centrum vilket var lite av en nackdel. Nu när jag själv är i hotellbranchen (höhö) så vet jag att många hotell brukar lägga ut sista minuten-priser dagarna innan ankomst, så jag var inne och kollade på lite olika hotell idag. Då hittade jag ett som låg väldigt centralt, och som dessutom skulle bli billigare än det första vi hade bokat. Vi har nämligen upptäckt att knappt några hotell i hela Reykjavik har frukost inkluderat, och på Arctic Comfort skulle vi betala 8 euro per person och per dag för att få frukost. Med andra ord, för 6 dagar skulle det bli dryga 850 kronor extra, utöver det vi betalade för själva hotellrummet. Det nya hotellet jag hittade var ca. 400 kronor dyrare än det första, men det inkluderade frukost. Med andra ord, sparar vi några hundralappar plus att vi bor mer centralt. Så nu kommer vi bo på Center Hotel Klöpp i centrala Reykjavik.

Nu är det som sagt bara tre dagar kvar, och ni som har missat det, så flyger vi först till Arlanda från Landvetter eftersom Iceland Air bara flyger till och från Arlanda i Sverige. Flyger till Arlanda vid 08.30 på fredag morgon och sen vidare mot Reykjavik vid 14.10.

Så nästa uppdatering blir på fredag, ute på en ö i Norra Atlanten!