Auf Wiedersehn, Berlin

Sista dagen i Berlin inleddes precis som första dagen: vaknade vid 8.30, gjorde oss iordning och sen frukost. Var ute på stan vid 10.30 och tog då pendeltåget till grönområdet Tiergarten för att kika på den stora segerkolonnen Siegessäule. Innan vi kom fram till statyn gick vi igenom Tiergarten och det har varit så pass mycket snö att det var många barnfamiljer som var ute och lekte med sina barn i snön och drog dem i pulkor. Mysigt! Även vi hade ett litet snöbollskrig vid Siegessäule, hehe.

Därifrån gick vi ner längs med Strasse des 17 juni mot Riksdagshuset och gick sedan vidare till Brandenburger Tor som ligger precis intill. Trodde faktiskt att det omgivande Pariser Platz skulle vara lite större, men Brandenburger Tor är rätt maffig ändå.

Bredvid Brandenburger Tor ligger Judarnas förintelsemonument som är en 19 000 kvm stor yta bestående av massor med olika betongklossar som symboliserar de miljontals judar som dog under Andra Världskriget. Trots att det monumentet står för är väldigt hemskt så var det ändå lite lustigt att gå omkring bland alla betongblock som löper som en labyrint genom hela området.

Vi gick sedan vidare en sväng till torget Gendarmenmarkt innan vi satte oss på ett café längs med Unter den Linden och tog en lunch och tinade upp oss lite. Vid det här laget befann vi oss så pass nära Tv-tornet Fernsehturm att vi bestämde oss för att åka upp i tornet. Vi struntade i det igår eftersom det snöade och man knappt såg toppen av tornet från marken. I söndags var det också varit rätt disigt men vi chansade och tog oss i alla fall upp i tornet. Vi fick ändå rätt schysst utsikt över stan och vi blev kvar en stund där uppe och tog oss varsin öl/drink i deras bar. Rätt nice att ta en drink på 203 meters höjd över Berlin sådär på en söndag!

När vi hade tagit oss ner från högre höjder gick vi in en sväng i intilliggande Galeria Kaufhof där jag blev ett par jeans rikare. Av en ren slump såg vi på morgonen att just det shoppingcentret skulle vara öppet i söndags mellan 13-18 trots att all shopping, som jag skrev häromdagen, vanligtvis är stängd på söndagar. Gick sen tillbaka till hotellet och satt en stund i deras restaurang innan vi gick ut för att käka sista middagen i den tyska huvudstaden.

Både fredag och lördag hade ju jag bokat bord för att undvika att det blev som i Tallinn, dvs. att det inte fanns bord någonstans. Men på söndagen tänkte jag att det blir som det blir, och vi kikade i alla fall lite på nätet och bestämde oss för en vietnamesisk restaurang bara ett kvarter från vårt hotell. Och vilken lyckträff! Herreguuuuuud vad gott det var! Jag fick upp ögonen lite för vietnamesisk mat i höstas när jag och Jossefin var ute på en vietnamesisk restaurang i Göteborg, och i Berlin så svämmar det över av just vietnamesiska restauranger. Jag åt risnudlar med tofuvårrullar och Fredrik tog ris med kyckling med någon stark sås. Och så massa grönsaker och kryddor. Så jädra gott! Till efterrätt delade vi på en mangoshake, äppel- och ingefärste och någon sorts risbollar med kokosmjölk och jackfrukt. Jättejättegott verkligen.

Vi tog oss från restaurangen vid 19-tiden och gick tillbaka till hotellet och packade om väskan och gick sen mot flygbussen. Tog lite mer än en halvtimme så var vi ute vid flygplatsen. Väldigt smidigt. Dock blev vi nästan en timme sena från Berlin, så flyget avgick inte förrän 22.30. Med andra ord landade vi hemma ungefär 50 minuter efter utsatt tid så klockan var över midnatt när vi fick vår väska (som var den tredje på bandet!). Hade tänkt att ta flygbussen, men då det var så sent så tog vi faktiskt taxi. Var en kille som skulle åka själv som passade på att dela med oss, vilket innebar att vi betalade hälften var. Perfa! Blev en snabb uppackning innan vi slängde oss i sängen helt döda, och somnade väl på typ 20 sekunder.

Jag behöver väl knappt säga att min överraskningsresa till min käre fästman blev väldigt lyckad. Fastän att det var jag som överraskade honom så var det minst lika kul för mig att se hans reaktion och förvirring, haha. Berlin som stad tycker vi båda är en helt okej stad, men inte så livlig och mysig som t.ex. Paris. Berlin är rätt uppdelat vad gäller "centrum" så det finns liksom ingen naturlig stadskärna. Det blir väl lätt så i stora städer, men vi saknade också det här med att bara kunna smita in på ett café eller titta ut mysiga restauranger. Berlin känns mer som en arbetar och studiestad och inte kanske lika mysigt och trevligt som Paris. Det kan ju också ha berott på vädret men vid flera tillfällen märkte vi hur pass lite folk det var och var tyst gatan vi gick på blev.

Men allt som allt har vi ändå haft det jättebra, och vi har strosat mycket och ätit god mat och haft det hur bra som helst. Jag har även briljerat med min tyska, till Fredriks förskräckelse, haha. Var en man på tunnelbanan som inte kunde hålla sig för skratt när jag satt och pratade på till Fredrik och sa "Was is das problem, Friedrich?" när han skämdes över mig, haha. Kul att man kan göra någon glad i alla fall!

Här kommer nu de sista bilderna från våran Deutsche-tripp.

Until next time!

I labyrinten

Betongblock

Französischer Dom vid Gendarmenmarkt

Har sett hur mycket julgranar som helst ligga slängda så här på gatan

Unter den Linden

På vietnamesiska restaurangen

En sista titt på Fernsehturm

Berlinmuren, Berliner Dom och museum

Det blev en lång dag igår så det var väldigt skönt när vi väl släckte lampan för att sova i vår stora hotellsäng. Vaknade vid 8.30 imorse, gjorde oss iordning och gick ner till frukostbuffén som hade allt man kan önska. Vi tog oss ut på stan strax före 11, och tog då pendeltåget från Alexanderplatz österut till East Side Gallery som är en lång utsmyckad sträcka av Berlinmuren som finns kvar. Vi glömde förresten att stämpla våra tågbiljettet, då systemet här är jätteskumt. Man köper biljetter i en automat men det finns inga spärrar eller kontrollanter innan man kommer ner till tunnelbanan. Så det är ju egentligen sjukt lätt att inte betala för dig, utan efter man har köpt biljetten så ska man validera den genom att stoppa den i en annan liten stämpelmaskin bredvid biljettautomaten. Det är ju väldigt lätt att glömma att validera dem, vilket vi då gjorde idag och med andra ord åkte gratis till East Side Gallery. Väldigt märkligt biljettsystem faktiskt...

Var bara tre hållplatser mellan vår och East Side Gallery och sedan bara några hundra meter från stationen till muren. Är rätt läskigt att tänka på att hela den här stan har varit avdelad av en 3,5 meter hög jävla mur som de gjorde allt för att man inte skulle kunna klättra över... Det var dock lite tråkigt att det var ett stängsel som stod precis intill muren längs nästan hela vägen. Med andra ord blev inte alla bilder så bra, då det av någon anledning står ett stängsel framför.

Promenerade sedan från Berlinmuren tillbaka mot Alexanderplatz, och gick till Berliner Dom och Altes Museum. Berliner Dom är Berlins största kyrka som byggdes på 1700-talet. Altes musem ligger precis intill kyrkan, men inhyser massa konst som vi inte direkt är så intresserade av. Däremot gick vi till Deutsches Historisches Museum vilket är Tysklands nationalmuseum som berättar allt från Tysklands historia från 100-talet och framåt. Andra världskriget-delen av museet tyckte jag var mest intressant där det stod mycket info om hur Hitler och co. kunde få så mycket makt, och vilken propaganda de använde sig av. Huga!

Efter museibesöket gick vi till ett stort shoppingcenter precis vid Alexanderplatz och käkade först en sen lunch innan vi spenderade resten av eftermiddagen åt att shoppa. Till och med shoppingcentren är stängda här i Berlin på söndagar, så vår ursprungliga plan att shoppa sista dagen gick ju åt skogen. Så Fredrik shoppade en hoodtröja och ett par handskar och jag köpte en skjorta och en tjocktröja. Vandrade sedan hemåt i snöyran och gjorde oss iordning för middag.

Även idag hade jag förberett och bokat bord på en restaurang. Så vi tog tunnelbanan till stadsdelen Prenzlauer Berg för att äta på ett hamburgerhak som heter The Bird. Fredrik tog en vanlig burgare och jag tog en portobelloburgare. Och så öl på det. Sååå gott! Efter middagen valde vi bort tunnelbanan och strosade istället genom snöiga gator hem till hotellet. Efter ca 45 minuter var vi hemma och ligger nu och värmer oss under täcket och äter resterande frukt och praliner från igår.

Det har varit säkert -10 grader här idag och någon gång mitt på dagen så började det snöa! Vi som knappt fått någon snö alls hemma i Göteborg den här vintern passar på och njuter och skakar på huvudet åt alla dumma turister som inte är rätt klädda. Men som jag skrev igår så går det ingen nöd på oss i våra långkalsonger och vinterkängor.

Imorgon är sista dagen här i Berlin men flyget hem går inte förrän 21.30, så vi kommer hem strax före kl 23. Lite drygt när vi båda jobbar på måndag, men det innebär ju en hel extra dag här vilket är ett stort plus. Vet inte om jag bloggar från hotellet innan vi åker till flygplatsen, annats blir det en uppdatering hemifrån på måndagkväll.

Hej hopp!

Frukostdags!

På Alexanderplatz mot East Side Gallery

Ich bin der Berlin-master!

Muren

Kyssen mellan Brezhnev och Honecker, en av de mest kända målningarna på muren

Mer mur

Vi och muren

Helt rätt!

Berliner Mauer

Spårvagn som det står Falkenberg på. Då får den allt köra en bit!

Herr Gårman i Berlin har en jätteballe, haha!

Floden Spree

Berliner Dom

Altes museum

Syns inte direkt, men här började det precis snöa!

SS uniform på nationalmuseet

Naziprylar

Byst av Hitler

Rätt stor pistol det där...

Vi och baksidan på Berliner Dom

Berlin by night

Haha, en kukaffär!

Surprise from Berlin!

Hurra hurra hurra för Fredrik som fyller 30 år idag! Förra året firade vi hans 29-års dag i Miami och idag säger vi Hallo! från Berlin! Självklart ska det firas när ens fästman fyller 30, så vad passar då bättre än en weekend i Deutschland?

I hela fyra månader har jag haft den här resan planerad. Det har faktiskt varit förvånansvärt lätt att inte avslöja någonting för Fredrik eller någon annan för den delen. Som tur var började Fredrik jobba i måndags den 2 januari, medan jag började först på tisdagen. Då fick jag tid att börja packa så smått och planera inför resan i lugn och ro när Fredrik var på jobbet.

Imorse hade jag satt klockan på 07.30, men vaknade en halvtimme tidigare då jag har haft väldigt svårt att sova på grund av halsont. Så jag gick upp, gjorde frukost och väckte den nyblivna 30-åringen med frukost och tårta på sängen. Ca. en timme senare blev jag tvungen att köra ut födelsedagsbarnet i trapphuset så att jag kunde packa ihop det sista. När jag hade gjort klart allt, försåg jag honom med ögonbindel och ledde honom ut till bilen där Sofie stod redo att skjutsa oss till Landvetter. Så satte jag honom i bilen och sprang sedan in och hämtade väskan.

Sofie var lite lurig och körde massor med omvägar och köra flera varv i rondeller för att förvirra Fredrik, haha. Och förvirrad blev han nog, då han inte hade någon aning om vart vi var på väg. Väl framme vid Landvetter tog jag av honom ögonbindeln och han var minst lika förvirrad. Jag skötte incheckningen så det var först när vi kom igenom säkerhetskontrollen och in vid gaterna som han fick reda på vart vi skulle, hehe.

Flygresan mellan Landvetter och Berlin tog inte mer än 45 minuter. Sjukt smidigt. När vi kom igenom in i terminalen så känner jag direkt igen mig då vi åt på ett café på Berlins flygplats för snart fem år sedan när vi mellanlandade här när vi skulle vidare till Krakow och vår tågluff.

Hittade rätt på flygbussen som tog ca 40 minuter in till Berlin och Alexanderplatz. Därifrån tog det bara fem minuter att hitta rätt på hotellet. Vårt rum var inte färdigt när vi kom dit så vi gick till ett intilliggande hotell och åt lunch bestående av pasta och den tyska rätten flammkuchen. Gick sen tillbaka till vårt hotell och checkade in på vårt fina rum där jag hade fixat att hotellpersonalen skulle utsmycka rummet åt födelsedagsbarnet. Hade även fått ett fruktfat och chokladpraliner dagen till ära. Fredrik var väldigt imponerad över hur jag har lyckats fixa och planera allt utan att vid något tillfälle avslöja eller yppa något om det.

Vilade en stund på rummet innan vi gick ut på stan och tog tunnelbanan mot Stadtmitte. Därifrån gick vi till ett museum som jag tänkte att jag skulle bjuda Fredrik på så här på hans bemärkelsedag, nämligen Deutscher Currywurst Museum, haha! Det är alltså ett litet museum som ägnar sig helt åt currywursten och dess historia. Hela besöket avslutades med en provsmakning av några korvbitar med currysås. Gott om man tog bort skinnet på korven...!

Precis vid museet ligger Checkpoint Charlie som är en av övergångarna mellan forna öst- och västtyskland. Kikade lite på bilderna som pryder gatan samt läste lite info om de som hade lyckats och inte lyckats ta sig över muren... Därifrån gick vi vidare till Topographie des Terrors som är ett byggnadskomplex som en gång inrymde Säkerhetstjänsten, Gestapo och SS. Det var gratis inträde hit så vi gick in och läste massa hemska historier om andra världskriget och vilken människosyn man hade då. Fruktansvärt.

Gick sedan vidare till Potzdamer Platz och tog tunnelbanan tillbaka till hotellet för att fixa oss i ordning innan det blev dags för middag. Jag hade bokat bord på en italiensk restaurang ca en kvart från vårt hotell. Vi åt antipasti och caprese till förrätt, räkpasta och svampravioli till huvudrätt och pannacotta till efterrätt. Super gut! Nu är vi tillbaka på hotellet och ska bara mysa i sängen återstoden av den här födelsedagen.

Vädret här i Berlin är faktiskt kallare äv hemma, så långkalsongerna och vinterkängorna har varit på hela eftermiddagen vilket är skönt. Trots det ser man ändå flera turister som har tunna höstjackor, sneakers och ingen mössa. Men på oss går det ingen nöd så vi har myst ute i kylan på Berlins gator hela eftermiddagen och har inte frusit ett dugg.

Vi konstaterade häromdagen att jag nu har känt Fredrik både när han har haft en ålder som börjar på 1, då han var 19 när vi träffades, 2 och nu 3. Vem kunde tro det för 10,5 år sedan när vi först träffades?

Imorgon är det fler äventyr på gång här i Berlin. Godnatt!

Vart ska vi?!

På planet. Mot Berlin!

Över Danmark

Flammkuchen till lunch

Vårt snygga pyntade rum

Frukt och praliner

Födelsedagsbarnet!

Utsikten från hotellrummet, med toppen av Fernsehturm

Fernsehturm

Hej Berlin!

Stadtmitte

Julpyntat hus

Fredrik tyckte det var jäääättekul att gå på currywurstmuseum!

Hallå ketchuptelefon!

Wurst!

Wurstsoffan!

Olika sätt att äta wurst

Sås-tak

Ein kleine wurst?

Plastwurst till salu!

I gästboken. Classy...

Wurstsmakprov

Checkpoint Charlie

En del av Berlinmuren

Karta över Väst- och Östberlin

Checkpoint Charlie. Och KFC...