Jag har fått lägenhet!

Måste tyvärr vara så att vi har dragit med oss det dåliga vädret från Melbourne, för idag regnar det och är rätt så kallt. Så idag har vi inte gjort så mycket vettigt. Gick en sväng på stan, handlade lite mat och gick tillbaka. Kollade på "Pulp Fiction" i tv-rummet, och käkade sedan lite pasta med tonfisksås. En rätt slappdag, men det känns inte så kul att vara ute när det ändå inte är fint väder.

Och mina kära vänner, jag kan nu meddela att jag har fått lägenhet i Surfers Paradise över jul och nyår!! Jag har ju alltid velat åka tillbaka till Surfers, och det var meningen att jag och Johanna och Mia skulle mötas upp där över jul/nyår för att fira tillsammans. Men nu har ju dom fått sitt jobb i Mount Molloy så dom kommer stanna där över jul och nyår. Så jag tänkte att jag skulle åka till Surfers själv, och när vi var där sist hade ju Johanna och Mia lägenhet där. Så jag frågade Johanna om hon fortfarande hade kvar numret till gubben som hyrde ut, och det hade hon, så jag ringde förra veckan, och han sa att det nog inte skulle vara några problem men att jag ändå skulle ringa en gång till denna veckan.

Så jag slog honom en signal idag och frågade om det gick bra att jag kom om två veckor, och då sa han att det var helt okej och att han kommer och hämtar mig vid busstationen i Surfers. Kostar $110 i veckan att hyra, dvs. sjukt mycket billigare än alla hostel, plus att alla hostelpriser går upp helt sjukt över jul och nyår. Så jag åker dit med nattbussen på söndag den 13:e december, och kommer fram på måndagmorgon på pappas födelsedag. Jag och My var ju där och kollade när Mia och Johanna bodde där, och det är jättefint och fräscht. Är som ett stort hus med flera sovrum, med delat kök och badrum så jag kommer ha mitt egna rum och dela de andra allmänna ytorna med andra. Ligger ungefär där mitt och Mys hostel låg när vi bodde i Surfers så jag känner till området. Är svårt att beskriva hur jävla skönt det känns att jag äntligen har fått lägenhet! Har varit sjukt orolig för att jag inte ska ha nånstans att bo över jul och nyår eftersom priserna går upp så överjävligt, och det känns så jäääkla skönt just nu!! Så om två veckor befinner jag mig i min lilla lya i Surfers Paradise!

Pratade med mamma i telefon igår och hon efterfrågade lite bilder på julpynt, och jag hittade en hemskt... ehm... fin julgran ute på stan idag, haha!

Kramar och pussar!

En julgran gjord av 7000 återvunna PET-flaskor!

Sydney igen

Då är man tillbaka i Sydney, efter två månader av resande. Var på pricken två månader sen som jag och My lämnade Sydney för att åka buss upp till Byron Bay. Känns rätt sjukt att tänka på hur mycket jag faktiskt har hunnit med under de två månaderna som har gått. Plus att jag dessutom har lyckats ta mig runt hela Australiens kust, och hunnit besöka alla stater i hela Australien (förutom en) - New South Wales, Queensland, Northern Territory, Western Australia, Southern Australia och Victoria. Är bara Tasmanien som jag inte har tagit, vilket är den lille ön söder om Melbourne.

Men men, nu är vi i alla fall här och det känns jättebra att vara i Sydney igen, jag som älskar den här staden så mycket. Våran sista dag i Melbourne gjorde vi inget vettigt. Gick ut på stan en sväng och kollade in köpcentrumet Melbourne Central, med sina 180 butiker. Men det var alldeles för förvirrande stort så vi var inte där så länge. Jag köpte bara lite underkläder och såg hundvalpar och kattungar på display i glasburar i en djuraffär. Lite hemskt faktiskt att se hundar och katter instängda sådär. Kattungarna var så jävla söta att jag hade sån sjuk lust att köpa en, hoho! Fick mig att sakna Muufi och Flåååzi och alla andra katze hemma! Kom tillbaka till hostelet rätt tidigt och bestämde oss för att tvätta. Degade sedan på hostelet och läste och duschade. Pallrade oss sen till McDonalds och Internetade och när vi skulle gå hem spöregnade det så sjukt att vi blev helt genomblöta.

Hade dock världens värsta natt. Delade rum med två holländska tjejer och ett franskt par. Alla ovannämnda hade varit sjukt respektlösa de tidigare nätterna, genom att tända taklampan i rummet mitt i natten och glömma att släcka när dom går ut osv. Vi gick och la oss rätt tidigt och det var världens fest i baren på första våningen. Och trots att vi bodde på femte våningen så hörde vi musiken hur tydligt som helst. Lyckas i alla fall slumra till lite men då kommer den franska tjejen in i rummet och tänder lampan. Så ber jag henne lite snällt om hon kan släcka, och det gör hon. Jag somnar, men vaknar sedan 03.15 av att de holländska tjejerna dundrar in och tänder lampan och har den tänd hur länge som helst. Då blir jag redigt förbannad och säger åt dom att dom fan i mig får visa lite respekt och släcka lampan. Nej men det tyckte inte dom var kul, så det tar typ en kvart till innan jag säger åt dom igen och dom verkligen släcker.

Min klocka ringde vid 04.30 och då var det hämnd ljuva hämnd som gällde. Vissa kanske tycker att det är lite töntigt, men om inte dom visar respet för mig så varför ska jag visa respekt för dom? Jag tände allt lampan och förde ett jävla liv så dom kunde få smaka på sin egen medicin. Lämnade sedan lampan på åt dom asen när jag lämnade rummet. Idioter alltså. Gick sedan i ösregnet till centralstationen och tog en shuttlebuss till flygplatsen. Krånglade lite när vi skulle checka in på flygplatsen eftersom dom först inte hittade Christopher i datorn. Men efter en stund fick dom till det och vi kom precis i tid till gaten. Lämnade pissregniga och kalla Melbourne strax efter 07.00, och var framme i varma, soliga Sydney vid 08.30.

Tog tåget från flygplatsen till hamnen i Sydney och vandrade sedan till vårat hostel. Är ett helt nyöppnat hostel som ligger precis vid hamnen - dvs. vid Operahuset och vid Harbour Bridge. Ute på the rooftop har man världens coolaste utsikt över hela hamnen och Operan. Tydligen har det här hostelet varit fullbokat över jul/nyår i hela nio månader! Tänk då också på att det har bara varit öppet i dryga tre veckor. Kom till hostelet vid 10-tiden, men dock fick vi inte checka in förrän kl. 14 av nån anledning. Gick ut på stan och handlade lite och gick tillbaka och lagade lite mat i köket. Slappade sen i tv-rummet och kollade lite på Love Actually. Efter ett par timmar joinade Jonathan oss, han som vi träffade i Surfers, som reste ihop med Johanna, Mia och Christopher innan. Han fick jobb i Surfers så det var därför han inte följde med resten av oss. Han hänger med oss nu i två dagar då han på tisdag drar vidare till Singapore och resten av Asien. Fick då checka in vid 14.00 och vi bor i ett rum med sex sängar, men än så länge är det bara vi tre här inne. Har eget badrum och egen dusch på rummet vilket inte direkt är så vanligt. Är egentligen som att bo på ett hotell med kök. Hur nice som helst.

Om jag nu ska betygssätta städerna jag har besökt nu då när jag har trippat hela Australien runt. Kan ju ta dom allra största.
Brisbane - Som vi var i för ca 1½ månad sen blev jag inte så imponerad av. Kändes som sagt som antingen en jobb eller pluggstad, och inte så mycket av en semesterstad. Ett sjukt stort plus var ju dock att dom hade Ikea, och det var ju nåt speciellt med det, eftersom det var det första Ikeat vi besökte i Australien.
Cairns - Tyckte det var rätt dåligt först, och att det kändes som en stor förort. Men vi var ju ändå där i två veckor och det blev riktigt mysigt tillslut. Det allra bästa var helt klart Cairns Central, dvs. det stora shoppingcentret med en stor food-court och en stor biograf. Var jättemysigt där. Synd bara att man inte kunde handla lika mycket som man hade önskat.
Darwin - Lite av en besvikelse. Trodde att stan skulle vara mycket, mycket större men tji fick jag. Var helt sjukt övermänskligt varmt, vilket var så pass att det blev riktigt jävla jobbigt att vara utomhus. Var dock bra att mitt hostel låg så nära en biograf, plus att dom hade gratis trådlöst Internet på biblioteket så man kunde sitta där och roa sig på eftermiddagarna.
Alice Springs - Var ju inte där så länge, men jag blev positivt överraskad. En rätt mysig stad som faktiskt ligger jättefint till med massa berg och öken runt omkring. Lite läskigt dock med alla aboriginer och att det var överjävligt varmt, men annars var det helt okej.
Perth - Precis som Darwin var även det lite av en besvikelse. Det var bra shopping dock, men jag trodde att själva staden skulle ligga precis vid havet. Fanns väldigt många mysiga caféer och torget precis vid två stora shoppingcenter var väldigt trevligt.
Adelaide - Helt klart bäst! Innan jag åkte dit hade jag ingen aning om alls vad man kunde göra där. Hade inte hört nånting om staden eller vad man kunde göra där. Men det är en jättemysig stad, helt lagom i storlek, perfekt shopping och härlig temperatur. Plus att dom hade Djungelvrål och kanelbullar på Ikea! Gjorde nog rätt mycket också att vi bodde på ett jättefint hostel, och att ett av caféerna på torget hade übergod vanilj-chailatte!
Melbourne - Helt klart totalt sågad! Hade höga förväntningar på Melbourne, eftersom jag har hört att det ska vara mer avslappnad stil där än i Sydney och att det helt enkelt ska vara trevligare atmosfär där. Men det var regnigt, kallt och fanns egentligen inget speciellt att göra. Visst, Rialto Towers var coolt, men det var typ det enda. Stan kändes alldeles för stor för att kunna tycka om, och jag fick egentligen ingen koll alls på stan. Är ju dock Australiens andra största stad, så det var överbefolkat med människor på gatorna och det kändes verkligen inte som att det var avslappnat - snarare tvärtom. Nej huga, jag är glad att jag inte stannade längre i Melbourne alltså. Mycket av minuspoängen kommer av att vi hade sån otur med idiotrumskompisar på hostelet, och att hostelet i sig var jävligt dåligt, men jag gillade verkligen inte staden i sig heller.
Sydney - Är ju helt klart oslagbart alltså. Jag älskar verkligen den här staden! När vi var ute och skulle handla mat tidigare idag så gick vi där jag och My hade strosat runt sist jag var här och det kändes lite som hemma. Det var så skönt att känna igen sig och känna att man verkligen trivs i en stad. Wunderbar.

Nu ska jag då vara här i Sydney i två veckor, fram tills den trettonde då My åker hem. My kommer ju tillbaka från Nya Zeeland nu på lördag och då byter jag hostel, så att hon och jag bor på samma. Ska bli jättekul att träffa henne igen nu när vi först har rest så intensivt tillsammans och så skiljdes vi bara åt.

Hoppas allt är bra med er där hemma.

Utsikt från taket

Sydney

Ja det är svårt att se snygg ut när man har massa sol i ansiktet, haha!

Ikea-dag!

Förlåt för mitt extremt aggressiva inlägg igår, men igår var verkligen inte en bra dag. Dagen idag började väl heller inte så bra, då man vaknar av att städerskan öser in i rummet med dammsugaren, trots att vi ligger och sover. Det stod på dörren att det skulle vara städning idag och att man skulle ha plockat undan sina grejer, men inte fan att det skulle vara så tidigt på morgonen. Blev ju inte lite sur. Men men, gick i alla fall upp och käkade frukost och gick sedan ut på stan.

Hade ju som sagt Ikea på schemat idag, men vi ville äta middag där så vi väntade lite med att åka dit. Tog oss istället till Rialto Towers som är den högsta kontorsbyggnaden på södra halvklotet, med sina 253 meter och 58 våningar. Den har dessutom en av världens snabbaste hissar, där du tar dig från gatuplan, till utkiksplanet på våning 55, på 38 sekunder. Betalade det lite överdyra priset på $15.50 och tog oss upp i hissen. Och jäklar vad det sprängde i öronen! Var precis som när man lyfter med ett flygplan, att det slog lock för öronen. Kom upp på utkiksplanet och då slog det oss hur jäääkla stort Melbourne faktiskt är. Det blir som ett helt annat perspektiv när man ser allting uppifrån. Tog lite bilder och tog sedan den übersnabba hissen ner igen.

Gick sedan till Bourke Mall, som är huvudshoppinggatan här i Melbourne. Bland annat har dom Australiens största Myer-varuhus. Myer är som en blandning mellan NK och Åhléns. Vi gick in där, men ganska snabbt ut igen eftersom det var så jäkla stort så jag var lite rädd att gå vilse, haha!

Vid 14-tiden tyckte vi att det var dags att pallra oss till Ikea, så vi tog spårvagnen dit och var där kanske en kvart senare. Var dock rätt lustigt eftersom det här var det första Ikeat jag har varit på som sitter ihop med ett stort varuhus, och för att komma in på Ikea måste du gå igenom hela varuhuset. Vi gjorde en tvärtom-tur där inne, genom att börja med att äta. Jag var inte så hungrig på mat just då eftersom jag hade ätit min vanliga dunderfrukost, så jag tog mig bara en kanelbulle. Mums! Gick oss ett varv inne på Ikea och jag inhandlade en burk lingonsylt och två Daimrullar på The Swedish Food Market och gick sen ut igen i övriga varuhuset och kollade runt i diverse butiker. Handlade sedan lite snabbt på Coles, och tog spårvagnen tillbaka in till stan igen.

Hittade en väldigt lustig skylt i restaurangen på Ikea om hur man firar jul i Sverige. Tog bild på den som ni kan se nedan. Ganska lustig!

Melbourne har faktiskt vuxit lite, lite i mina ögon eftersom det faktiskt har varit väldigt fint väder idag. När vi gav oss ut på stan imorse så var det väldigt mulet, men det var ändå så pass varmt att jag hade kortshorts och linne på mig. När vi kom ner från Rialto Towers så klarnade det upp och det blev faktiskt en väldigt fin och solig dag. Ett minus med stan är dock att det är S J U K T mycket människor här! Visst att stan har 3,7 miljoner invånare men det känns som att alla är ute på stan och rör sig hela tiden. Inte för att jag är folkskygg, men det blir nästan lite jobbigt när man måste trängas ute på gatorna.

Nu på eftermiddagen käkade jag nudlar och Christopher var snäll och bjuppade mig på en öl från hostelbaren. Nudlar och öl, det ni! Här får ni en blandad kompott av bilder från Melbourne.

Pussar!

Åhhh, lingonsylt och Daimchoklad

Åka spårvagn!

Melbourne

Efter flera dagar av positiva överraskningar i Adelaide kan jag ju bara säga som så - Idag är INGEN bra dag! Befinner oss nu i Melbourne och det har varit väldigt få positiva händelser under dagen. Dagen började då med att jag klev upp 03.50, upp på toaletten, sminka mig och packa i ordning. Fick i mig två nektariner och två bananer innan vi tog bussen till flygplatsen. Nåt positivt var väl då att busschaufförens biljettmaskin var trasig så vi fick åka gratisbuss. $2 insparat, weiho!

Kom till flygplatsen strax innan 05.30, checkade in och tog oss till ett café. Christopher hade inte käkat så han tog sig en macka och en kaffe och jag en överprizad juice. Vid 06.15 boardade vi planet och när jag satte mig ner på min plats kände jag tröttheten komma över mig. När vi hade lyft somnade jag nästan på en gång, men vaknar otaliga gånger av att en (ursäkta språket) jävla störig kinesjävel sparkar mig i ryggen, hela hela hela tiden! Jag var för trött för att ens orka prata så jag sa faktiskt inte till henne. När vi skulle landa då, hade jag pluggat ur iPoden och lagd poden och sladden synliga i knät så att det syntes att jag inte hade den i. Men trots detta blir jag klappad på armen av en väldigt feminin manlig flygvärdinna. "Du måste stänga av den där". Jag svarar inte utan visar honom bara ilsket att jag inte har den ikopplad. "Ja men du kan ändå inte ha pluttarna i, du måste ta ut dom". Men. För. Faan.

Landade in till ett fuktigt, regnstänkt Melbourne. Inte bara det att det var dåligt väder, utan vi var också tvungna att gå från banan in till terminalen, som inte ens var en terminal, utan typ en barack med bajamajor. Rullbandet var mitt på asfalten och allting kändes tillfälligt uppsatt. Tog sedan en shuttlebuss på $16 (!) in till stan. Blir avsläppta vid tågstationen, och vandrar sedan i ca. 20 minuter tills vi hittar vårat hostel. Hostelet är rätt så fräscht, men det sjönk redigt i våra ögon när vi upptäckte att köket är pyttelitet och att du måste lämna $20 i deposit om du vill låna en kastrulljävel! Förbannad är det ordet som kunde beskriva mig. Man måste ju passa på sin lilla kastrull som en hök, bara för att ingen annan ska norpa åt sig den och man ska bli av med $20.

Öste sedan ut på stan för att hitta en supermarket, och vi frågade en av tjejerna i receptionen efter närmsta väg. Hon var från Holland, så riktig engelska kunde hon ju inte. Så kärringjäveln sa ju helt fel väg åt oss och gjorde att vi gick vilse. Hittade dock Melbourne Central Station, som faktiskt inte är en centralstation för tåg eller buss, utan ett shoppingcenter. Hittade Coles, så jag inhandlade havregryn, mjölk, nudlar, frukt, cocktailtomater och avocado. Sen var vi redo och gick tillbaka till hostelet för att äta. Käkade min vanliga "frukost" vid 12-tiden, dvs. ägg och kaviarmackor och gröt med lingonsylt. Gick sedan upp på hostelrummet och la oss och sov i två timmar. Var som en klubbad säl och hörde inte om nån människa ens kom in i rummet när vi sov.

Vaknade som sagt två timmar senare. Gick upp och duschade, käkade nudlar och pallrade oss sedan iväg i regnet för att hitta ett McDonalds för lite Internet. Tro fan att vi hittar två stycken, och det första har inget trådlöst Internet alls och på det andra funkar det inte. Går vidare och öser in på ett café för en snabb chailatte och ser sedan ytterligare ett McDonalds där det som tuuuur är funkar.

Förlåt för min extremt irriterade ton idag, men den här dagen var ingen bra dag. Hoppas att det blir ett lite mer jolly inlägg imorgon när vi förhoppningsvis har hittat hur vi ska ta oss till Ikea. Ikea piggar alltid upp!

Första intrycket av Melbourne är att det är regnigt och jävligt och inge kul alls. Förhoppningsvis ändrar jag mig tills imorgon.

Pussepuss!

Bye Bye, Adelaide

Såhär sista dagen i Adelaide tänkte vi vara lite kulturella och gå på museum. Hade kollat upp att South Australian Museum var gratis, och eftersom jag inte är i det stadiet där jag kan spendera mycket pengar, passade gratismuseum-alternativet mig perfekt. Klev upp vid 9.30 och pallrade oss sedan ut på stan och mot South Australian Museum. Inträdet var som sagt gratis, men själva museet var rätt tråkigt. Första våningen var en utställning av vilda djur, och övervåningen var bara massa aborigingrejer. Egentligen inte så mycket att ha, så vi gick bara runt ett varv och sen ut igen.

Vandrade sedan till den botaniska trädgården, och den botaniska trädgården i Sydney är jättefin, så jag trodde att den här skulle vara jättefin. Men det var egentligen bara en park med massa träd och inte så mycket blommor så det var rätt tråkigt. Gick sedan ner på stan och kollade lite i butiker. Gick sedan till ett café och jag tog en chailatte för bara $3,60, mmmm-mums! Öste sedan in på en random butik och jag hittade en jättefin ring bara för $10. Gick sedan tillbaka till hostelet och käkade lite nudlar.

Imorgon tar vi vårt pick och pack och flyger till Melbourne. Flyget härifrån går vid 6.45, vilket innebär att vi måste ta en buss från stan vid 4.53, dvs. uppstigning klockan 3.50. Inte så mycket sova i natt då. Huga anamma! Nåt positivt är ju att vi kommer komma fram till Melbourne rätt tidigt så att vi ändå har hela dagen där imorgon, och inte som det blev när vi kom hit till Adelaide, att vi hade ställt fram klockan 2½ timme, och det var eftermiddag när vi kom hit.

Trots att vi bara har haft 2½ dag här i Adelaide har vi ändå kommit fram till att vi gillar staden väldigt mycket. Tråkigt dock att man inte kan shoppa så mycket, dels för att jag inte kan spendera pengar samt att det inte finns plats i väskan, haha! Skulle kunnat handla så mycket mer än vad jag har gjort i den här staden, men jag får väl begränsa mig till strax innan jag åker hem, vilket det förövrigt bara är prick tre månader kvar till idag. Om 93 dagar är jag på Sydneys flygplats och räknar ner timmarna tills jag tar flyget till Abu Dhabi och sedan vidare mot Bryssel och sen heeeeem!

Pussar och kramar!

Hej South Australian Museum. Dötrist, javisst!

Gött med chailatte!

Min nyinköpta ring. Fancy fancy!

Adelaide

Då har vi då landat in i South Australias huvudstad - Adelaide. Klev upp klockan 6.00 igår morse, och då köket på hostelet i Perth inte öppnade förrän 8.00 så jag fick bara i mig ett äpple innan vi tog taxi till flygplatsen. Var dock tvungen att köpa lite frukost på flygplatsen så jag köpte en alldeles för dyr juice och en alldeles för dyr yoghurt med müsli och färska bär, bara för att få i mig nånting. Lämnade Perth vid 9.20, flög i dryga 2½ timme och kom fram till Adelaide vid 14.30. Hittade våra väskor och gick ut till busshållplatsen och till vår stora förtjusning, vad tornar sig inte upp precis intill flygplatsen, jo - IKEA! Jag hade hela tiden trott att Ikea bara skulle finnas i Brisbane, Perth och Sydney, men efter närmre efterforskning så visar det sig att det finns även i Adelaide och Melbourne också. Och ja, vi ska på Ikea i Melbourne till helgen, hahaha! Så nästa vecka tar vi Ikea i Sydney. Det är en riktig merit, ha varit på alla Ikea som finns i hela Australien. Det är coolt! Eller så är det väldigt o-coolt, vad tycker ni?

Men men, vi tog oss i alla fall från flygplatsen och hittade vårat hostel. Bor på YHA, som är en hostelkedja som är kända för att ha ganska så hög standard. Bor i ett rum med sex sängar, men det här skulle likagärna kunna vara ett hotell, bara det att du lagar din mat själv. Allting är jättefräscht och det ligger jättecentralt, på gatan som löper paralellt med huvudgatan.

Eftersom vi reste från Perth med JetStar, som är typ som Ryan Air, dvs. att man måste betala för maten, och betala typ $7 för en sunkig liten macka är väl inte så lockande, köpte ingen av oss nån mat på planet. Så vi var gaaaaanska så hungriga när vi kom fram till hostelet. Dumpade av grejerna på rummet och gick till Woollies och handlade. Nudlar och en fralla och lite körsbärstomater stod på min meny. Efter vi hade käkat var klockan redan 17.30, men för oss var den ju egentligen 15.00, eftersom vi nu har vridit fram klockan 2½ timme. Gick sedan till donken och Internetade och sedan tillbaka till hostelet för att kolla lite film. Vid 22.30 var filmen slut, och jag låg vaken ett tag och läste för här är enda hostelet jag har varit med om som faktiskt har sänglampor! Är jättenötigt annars när man måste ha taklampan tänd om andra vill sova.

Vaknade vid 10.30 imorse, och jag fattar inte hur vi kunde sova så länge när vi egentligen gick och la oss vid 20.00. Nåja, klev upp och käkade frukost bestående av knäckebröd med ägg och kaviar och havregrynsgröt med lingonsylt. Gudomligt gott! Pallrade oss sedan ut på stan och kollade lite i butiker. Jag som egentligen inte har råd att shoppa var bara tvungen att köpa ett linne som det bara skrek Hanna-Sofia om.

Vid 14-tiden bestämde vi oss för att åka till Ikea så vi tog bussen ut dit och var där ca 20 minuter senare. Gick runt i varuhuset lite men anledningen till varför vi åkte dit var ju för att vi ville käka. Och lustigt nog hade dom tisdagsspecial med köttisar och dricka för bara $5! Mumsade i oss detta och så blev det kanelbulle och Ballerinakex till efterrätt. Tog oss sedan ner till The Swedish Foodmarket där dom hade smakprov på lingondricka. Mumsigt! Hittade också Djungelvrål och Turkisk Peppar, vilket dom inte har haft på något annat Ikea vi har varit på. Dock var jag tvungen att hålla min budget, så jag inhandlade inget av ovannämnda. Ett tag senare tog vi bussen tillbaka in till stan igen och lämnade av våra grejer på hostelet.

Första intrycket av Adelaide som vi fick redan igår när vi kom hit var att vi rådiggar den här stan. Vi har pratat endel om det, men vi kan liksom inte sätta fingret på vad det är vi gillar så mycket. Det känns mycket bättre än Perth, av nån andedning. Som sagt så vet jag inte riktigt vad det är men vi gillar verkligen den här stan. Stan känns fräsch, inte överdrivet stor, men ändå en storstad. Det är dock jävligt mycket folk här. Känns mer befolkat än Perth, även fast Perth har 1,3 miljoner invånare och Adelaide "bara" har 1,1. Nej men det känns jäkligt kul att vara i en stad där man verkligen trivs. Vädret här är några grader varmare än svensk sommar, dvs. riktigt behagligt.

Här får ni lite bilder från igår och idag här i Adelaide.
Hoppas ni har det bra hemma, saknar er!
Puss puss ♥

Första dagen i Adelaide

Dag 2 - IKEA!

Åååh, julmys!

Järpen!

Tummen upp för köttbullar med lingonsylt

Tummen upp för kanelbulle och Ballerinakex

En shot lingondricka, tack!

SNAAAASK!

Sista dagen i Perth

Sista dagen i Perth innan det bär av mot Adelaide imorgon. Har ju gjort allt vi har velat här, så idag var egentligen bara en extradag. Var dock jättefint väder när vi vaknade idag så jag har haft shorts på mig hela dagen istället för leggings jag har haft tidigare. Gick ut på stan och kollade lite i butiker på förmiddagen idag. Jag inhandlade ett nagellack och Christopher lite kläder. Visste inte vad vi skulle hitta på, men vi kom på att när vi är i Perth så måste vi ju ha sett havet, så vi nosade rätt på den bussen som gick ut till stranden och åkte i ca. 20 minuter innan vi kom dit. Hoppade av och gick promenad längs stranden och åkte sedan bussen tillbaka efter ca. en halvtimme senare.

Hade som plan att vi skulle käka middag på Ikea, men så kom vi på att det är ju trots allt söndag och att bussarna inte går lika ofta, plus att dom troligen stänger köket lite tidigare än när själva varuhuset stänger. Så Christopher bjuppade mig på en Subba innan vi gick tillbaka till hostelet.

Åker som sagt till Adelaide imorgon och även fast planet går vid 9.20, måste vi ändå ta oss härifrån hostelet vid 7.00. Skulle egentligen ta en shuttlebuss dit, men tydligen tar det över en timme att åka till flygplatsen med den eftersom den åker runt till alla hostel i hela stan och hämtar upp. Shuttlebussen skulle kosta $25 medan en taxi på 20 minuter kostar typ $30. Tyckte att det var mer värt att betala de extra dollarna så vi beställde en taxi tills 06.50 imorgonbitti.

Perth är en helt okej stad faktiskt. Var inte som jag trodde att det skulle vara, utan trodde att det skulle vara mer som Surfers, att själva stan skulle ligga vid havet, och även att det skulle vara mycket varmare. Men jag tror att Perth är mer en stad som du ska jobba eller plugga i, istället för att åka hit på semester. Det finns väl egentligen inte så mycket annat att göra än att shoppa och fika på stans hundratals caféer. Känns dock kul att ändå ha varit här så man har fått se stan. Har inte hört nånting alls om Adelaide så det blir spännande att se vad den stan har att erbjuda.

Jäklar vad jag har varit bra på att uppdatera de senaste dagarna förresten. Haha! Hoppas ni hinner med att läsa. Vill ju så gärna att ni ska veta vad jag gör här.

Hoppas allt är bra med er hemma. Jag har det bra här och jag trivs!
Kramar och pussar

P.s. Ni som inte har läst mitt förra inlägg, gör det, eftersom jag har skrivit nånting av intresse längst ner.

Jordgubbar i solen

Beachen

Perth Zoo

Ja då har man testat på Perth Zoo! Funderade på igår vad vi skulle roa oss med idag och det stod mellan Perht Zoo och Aquarium of Western Australia. Klev upp imorse, duschade och käkade frukost bestående av knäckebröd med ägg och kaviar och havregrynsgröt med lingonsylt och mjölk. Helt underbart.

Öste iväg in till stan och till en informationsdisk och frågade hur man skulle ta sig till de olika ställena. Om vi skulle till Akvariet var vi tvungna att först ta tåg och sen byta till buss och dessutom var det dyrare inträde än till zoot. Till zoot behövde man bara ta en färja över till South Perth, så det var rätt givet vad vi valde. Tog färjan över som kanske tog max 10 minuter och hittade zoot på en gång eftersom det ligger rätt nära hamnen.

Och eftersom jag då har varit på Australia Zoo så hade ju jag inte så jättehöga förväntningar på stället eftersom jag vet att Australia Zoo räknas som ett av de bästa i värlen. Men Perth Zoo var faktiskt helt okej. De hade många djur som dom inte hade på Australia Zoo, bland annat apor, zebror, björnar, noshörningar, lejon etc. Ett stort minus var dock att utanför många burar och inhängnader stod det att det just för tillfället inte fanns några djur där inne. Och det var inte bara på en eller två ställen, utan det var många djur vi blev utelämnade faktiskt. En cool grej vi fick veta var att det berömda fotot giraffkyssen faktiskt är taget på Perth Zoo. Tog bild på det som ni kan se nedan.

Var inte så länge på zoot eftersom vi tyckte att vi hade sett det vi ville plus att vi var lite sega så vi gick ut därifrån och tog en promenad på strandpromenaden innan vi tog färjan tillbaka till stan igen. Hittade sen en Discount Bookstore där jag inhandlade en bok om Steve Irwin, som hans fru har skrivit nu efter hans död, och Christopher inhandlade en biografi av Walt Disney. Gick sedan och handlade lite frukt och sen tillbaka till hostelet. Dessutom såg vi en kändis på färjan från South Perth! Ni har ju självklart ingen aning om det är, men det var skådespelerskan Jessica Marais från en jätteberömd australiensisk tv-serie som heter "Packed to the Rafters". Lite lustigt att man har sett en kändis, hoho!

Och nu mina kära vänner! Nu har jag bokat hemresa!!!Nu kan jag äntligen säga att jag kommer hem till Sverige den 26:e februari! Flyger från Sydney den 25:e februari och mellanlandar i Abu Dhabi och Bryssel och landar in i Göteborg på eftermiddagen fredagen den 26:e. Känns så jäkla skönt att jag vet när jag kommer hem och jag antar att det är skönt för er att veta också. Så nu vet ni när ni får hem mig, hoho!

Ikväll blir det film och Marabouchoklad.
Puss puss!

Så sjukt söta, hah!

Oj oj oj

Chillad björn

Orangutangen ville bygga bo, haha!

Apor

Zebra

Giraffpussen

Noshörningar

Lejon

Skön stil

I väntan på färjan på väg tillbaka till Perth

Perth

Hälsningar från Perth! Kom hit igår vid 12-tiden, även fast klockan egentligen var 13.30 för min del. Har ju ställt tillbaka klockan 1½ timme från Alice Springs-tiden nu så just nu är jag bara sju timmar fram i framtiden om man jämför med Sverigetid.

Tog en buss från flygplatsen in till stan och mötte sedan upp med Christopher. Och det var längesen jag blev så glad av att se en människa alltså. Var så otroligt skönt att äntligen träffa en polare igen så första halvtimmen gick vi bara och sa hur jävla skönt det var att se varandra igen, haha. Gick till vårat hostel där Christopher redan hade checkat in, och på grund av det fick vi tyvärr inte samma rum.

Fräschade till oss lite, gick och tog en Subba och satte oss vid en fontän i solen och käkade. Gick sedan runt lite i stan och kikade lite och gick ut en sväng till hamnen. Tog en tur till Woollies och köpte lite mat och sen tillbaka till hostelet. Gick egentligen bara runt och snackade och uppskattade varandras sällskap, hah! Men det är så obeskrivligt skönt att ha sällskap igen så ni anar inte.

Tog en dusch, lagade mat och sen satt vi där, utan att ha nån aning om vad vi skulle göra. Bestämde oss för att kolla på film i mitt rum, och när vi kom dit satt det två asiater där inne och pratade. Och tydligen hade jag fått ett Girls Only dorm, så Christopher passade på att fråga lite snällt om det var okej att han var där inne när vi kollade på film. "Eh... Tis is te gils room? I feel a bit uhn-con-for-table" Men för fan. Jaja, då kunde vi inte vara där inne för kinesjäveln kände sig obekväm. Skulle istället gå in till Christophers rum men där låg det två snubbar och sov. Jaha, då var det kört att kolla på film eftersom vi inte hade nånstans att vara. Satt istället ute i receptionen och snackade ett tag innan vi bestämde oss för att gå och lägga oss vid 21.30.

Imorse klev vi upp vid 8, men jag trodde att klockan var 9 för jag hade glömt att ställa om klockan, haha! Klev upp och käkade hostelets gratisfrukost bestående av pannkakor med lönnsirap och banan, muuuums! Frågade sedan i receptionen om det var möjligt att nån av oss kunde byta rum och nu har jag fått flytta ner till Christophers rum och bor nu tillsammans med honom och fyra andra karlar.

Öste iväg vid 10-tiden och tog bussen mot IKEA! Tog ca. 20 minuter att ta sig dit och det är helt sjukt vilken härlig känsla jag får i kroppen så fort jag kommer in på Ikea. Visst att det är kul när man är på Ikea hemma men jag har verkligen känt mig hemma när jag har varit på Ikea här. Strosade runt ett tag och tog jättemycket bilder och snackade om hur mycket vi längtar hem och hur mycket vi saknar Sverige. Inte bra, inte bra. Gick sedan till restaurangen och käkade sålklart köttbullar. Dock serverade dom det inte med potatismos som i Brisbane utan med, hör och häpna, pommes frites! Huga anamma! Frågade om man kunde få bakad potatis till istället och jajamän! Passade även på att fråga om extra lingonsylt, hoho! Mumsade i oss köttisarna och slog sedan på stort med efterrätt - Princesstårta, Daimtårta och kanelbulle. Och jag skämtar inte, utan den kanelbullen var den godaste jag nånsin har käkat.

Efter maten gick vi vidare i varuhuset och jag inhandlade bara lite batterier. Gick sedan såklart till The Swedish Foodmarket och jag köpte knäckebröd, lingonsylt, två tuber kaviar, Ahlgrens bilar och Marabouchoklad. Allt för $25. Oops! Men det är lätt värt det i alla fall! Vandrade sedan ut från Ikea och vidare mot resten av butikerna som fanns i närheten. Är typ som i Kållered eller i Boländerna, dvs. att det finns ett stort varuhus med massa andra butiker runtom. Inhandlade havregryn och mjölk på Woollies, så imorgon blir det havregrynsgröt med lingonsylt och mjölk och knäckebröd med ägg och kaviar till frukost. Mmm, wunderbar! Inhandlade också en sån extraplupp till datorn/iPoden så man kan koppla in två par hörlurar samtidigt. Så att det inte kommer några andra kinesjävlar och känner sig obekväma när man ska titta på film, utan man kan helt enkelt kolla ostört. Tog sedan bussen tillbaka och ikväll blir det väl till att inviga den nyinköpta pluppen och kolla på nån film.

Första intrycket av Perth - Det är en rätt stor stad med rätt mycket shopping, men det är ändå samma typ av butiker som det är i alla andra städer. Och det är kallt! Eller kallt och kallt, men det är typ svenskt sommarväder såsom det är typ i juni. Första känslan när jag klev av planet från Alice Springs var dock att det var jävligt skönt med lite kyla om man jämför med den 45-gradiga värmen jag hade lämnat bakom mig. Vilket även bättrar på min hemlängtan eftersom det känns lite mer som hemma nu i det här vädret. Var 20 grader igår och jag antar att det är ungefär lika varmt idag. Lite drygt bara att man inte bara kan lägga sig i en park och sola, men det är ändå skönt med lite omväxling i vädret.

Sitter nu på McDonalds som vanligt och Internetar. Bjuppar på bilder från de senaste dagarna i Perth.
Pussar!

Hej hjul i hamnen i Perth

Perth skyline

IKEA-dag!

Hej hej Ikea!

Jag vet, jag vet, man ser mina trosor, hahaha!

Lilla Hanna-Sofia reser jorden runt var det ja

En älg!

Graor!

Myspys

Julpynt!

Köttisar!

Muuums med efterrätt

Kaviar, just got to love it

Aladdinaskar för $18 styck

Dagens inköp

Hay Doe? What? Haha!

Alice Springs & Ayers Rock

Vilken jäkla tur man kan ha ibland! Sätter på datorn för att kolla på film innan jag går på flyget och voilá! Gratis trådlöst Internet vid gaten i Alice. Jag gillar't! Sitter på flygplatsen i Alice Springs nu och ska snart flyga iväg till Perth för att träffa Christopher. Jag varnar för ytterligare ett långt inlägg. Jag vet att vissa klagar och vissa tycker det är kul, men när man inte har nån att snacka med så blir det lätt att man skriver kanske lite för mycket ibland. Hoppas ni uppskattar det i alla fall.

Flygresan till Alice från Darwin gick bra, utan några större bekymmer. Fick mat mest hela resan faktiskt, hah! På flighten mellan Cairns och Darwin fick man ingen mat, så nu käkade jag en banan och ett äpple innan jag klev ombord för att vara förberedd. Men det första som händer på planet - dricka och småkex. Sen macka med rostbiff, kex med ost, dricka och kaffe/te. Sen en pinnglass till efterrätt och en Mentos strax innan vi landade. Jag var nyttig och åt allt utom glassen, hah. Har varit skittråkigt landskap hela vägen - bara röd sand och röd öken så långt ögat når. Inga hus, inga städer, ingenting alls. Det kröp lite i kroppen på mig när det slog mig "Vart faaan har jag hamnat egentligen?"

Nåt lustigt som hände precis innan vi landade, vilket faktiskt var väldigt lustigt. Tänkte på de gångerna pappa har berättat att preciiiis när man ska landa så kanske man måste dra på igen, om det är dålig sikt osv. Satt precis och tänkte på det när vi skulle landa och tänkte även att jag faktiskt aldrig har varit med om det. Men gissa vad som händer? Precis innan vi ska slå i marken så fräser piloten på igen och vi stiger uppåt. Han meddelar då senare att det var pga en "sandvirvel", ni vet en virvelvind av sand som precis hade tagit sig in på landningsbanan och han kunde inte "genomföra en säker landning" som han uttryckte sig. Fräste runt ett varv till innan vi landade som vi skulle. Inga problem alls, bara det att det var lite lustigt att jag tänkte på att jag aldrig har varit med om det, bara stunden innan det händer.

Kliver ur flygplanet ute på banan och jag min dåre trodde att det skulle vara lite svalare här eftersom vi är längre ifrån ekvatorn. Tji fick jag. Herrejävlar vad varmt det är!! Jag som hade leggings på mig var tvungen att ösa in på toaletten det första jag gjorde när jag kom in på terminalen och sätta på mig medhavda shorts i handväskan. Hittade sedan min väska och letade rätt på en tjej som körde gratis-transferbussen till hostelet. Fick vänta ett tag på flygplatsen för hon skulle vänta in en annan flight, så vi satt och snackade ett tag. Helskön människa. Frågade hur varmt det var, och hon sa att igår hade det varit 45 grader och igårkväll klockan 19 var det 38. Helt sjukt... Åkte buss (där AC:n var trasig) till hostelet och checkade in och tog en promenad till stan för att handla lite. Även fast det är så varmt är det dock mycket behagligare än i Darwin eftersom det inte är lika fuktigt här. Bodde i ett rum med sex bäddar med ensuite badrum.

På kvällen käkade jag lite nudlar och duschade och så visade dom "Harry Potter och den Flammande Bägaren" på storbildsskärm vid poolen vilket jag halvkikade på. Satt ett svenskt par från Skövde och kollade på filmen också, men det slutade med att vi sket i filmen och satt och snackade istället.

Onsdag = Ayers Rock-dag! Upp klockan 05.10. Zzz...Zzz... Eftersom jag gick och la mig vid 23-tiden och hade rätt svårt att sova så var jag ganska så trött. Käkade frukost och blev sen upphämtad med minibuss klockan 06.00. Blev sedan körda till ett ställe där den större bussen skulle plocka upp oss. Var 44 stycken sammanlagt på bussen. Och för er som inte vet så ligger Ayers Rock ca. 50 MIL från Alice Springs så det tar ju en liten stund att köra. Åkte först i två timmar där vi sedan stannade på enda bensinmacken på typ 40 mil, och tog en rast där en halvtimme. Åkte sedan vidare i ca. två timmar till, där vi stannade längs vägen för att ta lite kort på Mount Conner. Trodde att det var Ayers Rock när jag såg den först, men Mount Conner och Ayers Rock har inte samma form. Ayers Rock heter ju Uluru på Aboriginspråk och Mount Conner har blivit kallad Fool-Uru eftersom många trodde att Mount Conner var Uluru så dom tog kort på det och åkte tillbaka till Alice Springs, hah! När man sitter och åker genom öknen så förändras ju inte landskapet så mycket, men vägen vi åkte på kallas för Death Highway för att det är så mycket döda djur som ligger längs med vägen. Är precis som man ser på westernfilmer, att det ligger perfekt bevarade skelett efter djur, som bara har lagt sig ner och dött. Jävligt häftigt faktiskt.

Åkte sedan och hämtade upp några extra passagerare vid Ayers Rock Resort, som är ett hotell där det dyraste rummet kostar $2100. PER NATT! Sedan började man skymta siluetten av Ayers Rock och jävlar, den är stor alltså! Har fått lära mig att den är 348 meter hög och ungefär 10 kilometer i omkrets. Åkte först till The Cultural Centre och käkade lunch. Är typ ett center med massa information om The Outback och Aboriginernas traditioner osv. Stannade där en timme innan vi fräste vidare mot Kata Tjuta, även kallad The Olgas, vilket också är en stenformation. Tog en promenad på ca. 45 minuter upp genom en spricka i bland stenarna och tog lite bilder. Varmt och skönt med en stadig temperatur på 42 grader, hah!

Från Kata Tjuta åkte vi vidare mot Ayers Rock. Gick två olika turer runt, där våra guider berättade olika skrönor och berättelser om varför vissa hål och formationer har tillkommit på stenen osv. Såg även kedjan upp på stenen där man då kan klättra upp på den. Kedjan går uppåt, kanske 100 meter och efter det så får du klara dig själv. Eftersom själva Ayers Rock är väldigt helig för Aboriginerna så vill dom helst inte att man ska klättra upp på den. Men klättringen är stängd för det mesta i alla fall pga. för höga temperaturer eller andra väderförhållanden, såsom regn och vind. Är dryga 40 människor som har dött när som har klättrat. Fick höra lite olika historier, om bl.a. en japan som ca. 30 meter upp för kedjan hade tappat sin kameralins och när han skulle ösa efter den, släppte han kedjan och flaxade sedan ner för berget. En annan, vilket var en tysk, hade släppt kedjan när han hade 40 meter kvar ner (han hade alltså redan varit uppe), och skulle skutta de resterade 40 meterna ner, tappade fotfästet och slog sig så illa att han hamnade i koma i en månad, men dog sedan på sjukhuset. Men de flesta dör av vätskebrist, hjärtattack eller värmeslag.

En liten lustig historia var att Aboriginerna tycker ju som sagt att man helst inte ska klättra upp på Ayers Rock eftersom den är väldigt helig för dom, och Kevin Rudd som är premiärminister i Australien sa att det är upp till var och en vad man vill göra, och har inte utfärdat något förbud mot att klättra upp. Men Aboriginerna sa att Ayers Rock är typ som deras kyrka, och Kevin Rudd skulle väl inte bli så glad om nån höll på att klättra upp för hans kyrka. Nej, det skulle väl inte vara så kul, sa han, men utfärdade ändå inte något förbud. En söndag när Herr Premiärminister var i kyrkan kom ett gäng Aboriginer och klättrade upp för kyrktornet, vilket inte gladde Mr. Rudd så värst, haha! Trots detta så är det fortfarande möjligt att klättra upp för Ayers Rock, även fast klättringen är stängd hela december, januari och februari på grund av för höga temperaturer.

Efter vandringarna åkte vi till en plats där vi skulle käka middag, samt få fin utsikt på solnedgången. Innan barbecuen fick vi ett glas champagne. Det är väl inte många ni känner som kan säga att man har druckit champagne i öknen framför Ayers Rock i solnedgången? Det ni, haha! Fick barbecue bestående av korv och massa sallad och melon till efterrätt. Solen gick ner ganska snabbt och jag måste säga att det är jävligt coolt att sitta i öknen och se solen försvinna bakom bergen, samtidigt som man ser hur Ayers Rock skiftar färg. Jävligt mäktigt faktiskt (som pappa troligen skulle säga).

När solen hade gått ner var vi snabbt påväg därifrån eftersom vi som sagt hade en bit att åka. Åkte i 2½ timme innan vi stannade på samma bensinmack som när vi åkte dit, och hade lite kisspaus. Åkte sedan vidare och jag var tillbaka på mitt hostel vid 00.30. Rätt i säng och sen blev det sova i några få timmar innan jag skulle upp. Mitt plan till Perth går 10.10 och dom hade en transferbuss som skulle gå 07.00, och en vid 09.00. Tyckte 09.00 verkade lite sent så jag klev upp klockan 06.00, duschade och åkte sedan till flygplatsen vid 7-tiden.

Sammanfattning av turen: Eftersom det var en endagstur och inte en tredagarstur med camping ute i öknen kunde man räkna med att det inte direkt skulle vara så många ungdomar. Sagt och gjort. Det var jag och några enstaka ensamresare och resten par 30+. Men det gick verkligen ingen nöd på mig. Satt bredvid en kvinna från USA, men som ursprungligen var från Frankrike. Pratare rätt mycket med hon och hennes man, och pratade även med ett par från Danmark. Den enda svenska paret som var med var ett par från, tro't eller ej - Horred! Vilket är bara en bit utanför Skene. Guuuuuud så jag kände att jag längtade hem när jag snackade med dom, hah! Vid middagen fick jag en idol i en äldre herre från Nya Zeeland som hade varit överallt runt hela jorden, då han hade varit in the navy när han var yngre. Han hade besökt i princip alla länder i hela världen, inklusive Sverige. Übercool gubbe. Jag kan väl inte säga att jag hade roligt på turen utan mer... trevligt är väl ordet. Jag hade väldigt trevligt och det var faktiskt skönt att det inte var så många ungdomar med, utan jag fick chans att fraternisera med di gamle istället, haha.

Lite sammanfattning av Alice Springs då, även fast jag inte var där så länge: Jag kände faktiskt lite obehag att åka dit eftersom det verkligen ligger mitt ute i öknen och oavsett om du vill åka åt norr, söder, öster eller väster, så tar det minst två dygn med bil. Tror nog att hela jag-är-verkligen-ute-i-ingenstans skrämde mig lite. Och lilla naiva Hanna-Sofia trodde också att själva Alice Springs skulle leva upp till ökenryktet - dvs. att "stan" skulle bestå av typ 20 hus, att det fanns tre hostel, knappt nån elektricitet, att begreppet Internet inte skulle existera i folks ordförråd, och att det skulle krylla av Aboriginer överallt. Jag hade rätt om en grej och det är det sistnämnda. Det finns Aboriginer över, överallt som går omkring barfota på gatan och ser allmänt läskiga ut. Men annars så är Alice Springs faktiskt en väldigt mysig stad. Dryga 28 000 invånare, omringad av berg och öken så är det en oas mitt ute bland all sand. Dock skulle jag verkligen inte vilja stanna där längre än jag gjorde, eftersom det verkligen inte finns nånting att göra där, men det är faktiskt en väldigt mysig stad. Jag ångrar verkligen inte att jag åkte dit och det var helt klart värt pengarna, dels för flygen till och från och dels för Ayers Rock/Kata Tjuta-turen.

Ikea-dag imorgon! Weeeeeiho!

Bjuder på bilder på ett av världens sju underverk.

Puss!

På väg från flygplatsen

Öken!

På väg till Ayers Rock. Mer öken.

Mount Conner. Även kallad The Giant Toothbrush eftersom den ser ut lite som en tandborste.

Death Highway

Ayers Rock!

Vandring genom dalen i Kata Tjuta

Kata Tjuta

Öken

Liten Hanna-Sofia i stor öken

Close-up Ayers Rock

Wiho!

Tummen fick också vara med!

Champagne i öknen

Ayers Rock

Solnedgång i öknen

Ibland har man tur

Jag hade ju som sagt två missions idag - Hitta billiga hörpluttar samt skruv till mina trasiga glajjer, alternativt hitta likadana. Tro fan att jag lyckades med båda två! Hittade hörpluttar för $17 och öste sedan in hos en optiker där hon satte dit en ny skruv på glajjorna helt gratis. Blev så glad att jag firade med ett linne för $5 på rea, plus en Subba och en liten chokladmilkshake. Ibland har man tur!

Och inte nog med det! Christopher ringde mig igår och lät väldigt seriös. "Hur länge stannar du i Darwin?" "Tills på tisdag". "Vart ska du sen?" "Alice Springs" "Sen då?" "Perth på torsdag". "För jag tänkte om jag kunde möta upp dig i Perth, för jag pallar inte vara själv i Sydney i två veckor till". Christopher åkte nämligen hem tidigare från Nya Zeeland och har varit i Sydney själv sen i lördags. Jag kommer ju till Sydney den 29:e, vilket innebär att han skulle vara själv i Sydney i över två veckor tills jag kommer. Helt förståeligt att man blir rastlös. Så Christopher kommer och joinar mig i Perth på torsdag, och så kör vi Perth, Adelaide och Melbourne tillsammans. Han har bokat samma flighter som mig, så nu behöver jag inte vara ensam längre! Happy happy day! Inte för att det har varit helt åt helsike att vara själv men det är ju alltid mycket trevligare med sällskap. Tjoho! Så nu ska vi ta oss an Ikea i Perth på fredag. Köttbullar! Kaviar! Lingonsylt! Knäckebröd! Livet är bra underbart ibland.

Drar som sagt till Alice Springs imorgon. Planet härifrån går vid 13.35, och så är jag framme i Alice Springs två timmar senare. Då är det i princip bara middag och sen bums i säng. Ska sedan ta en endagstur till Ayers Rock på onsdag. Blir upphämtad med buss kl 06.00 från mitt hostel i Alice, och kommer sen tillbaka till hostelet vid 01.00. Sen rätt i säng, för att kliva upp och åka till flygplatsen där mitt plan till Perth avgår vid 10.10 och är framme vid 11.45 på torsdag. Blir rätt intensiva dagar de som följer nu, men jag orkar inte vara ute i öknen (Alice Springs) i flera dagar än vad som är nödvändigt. Och enda andlendningen till varför jag åker dit är ju för att jag vill se Ayers Rock. Får avlägga en rapport på torsdag eftermiddag när jag kommer fram till Perth och kan Interneta igen. Kommer inte direkt vara nån mening att Interneta imorgon när jag kommer fram till Alice eftersom jag ändå troligen inte kommer ha något att berätta.

Hör förhoppningsvis av mig på torsdag igen.
Puss och kram!

Bättrar på brännan

Söndag... Vad göra på en söndag i en stad där det är typ 99% luftfuktighet och 35 grader varmt? Jo, sola! Hittade ju som sagt ute i hamnen igår ett ställe som dom hade byggt till en liten lagun så dit pallrade jag mig och la mig under ett träd i skuggan. Råkade dock lägga mig precis vid ett myrbo, vilket resulterade i diverse kliattacker på kroppen.

Efter två timmar orkade jag inte svettas mer, så jag pallrade mig tillbaka mot hostelet och handlade lite snabbt på Woollies innan. Sitter just nu som vanligt på biblioteket och Internetar. "Slösa bort tiden vid datorn när du borde vara ute i det fina vädret!" Tänker säkert vissa av er. Men det är helt enkelt för varmt för att vara ute och vara aktiv hela tiden. Därför är det perfekt att ha min lilla datortid så här på eftermiddagarna.

Lite otursdag för mig idag dock - Mina hörpluttar till iPoden har börjat spraka och den lilla skruven som håller glasögonbågarna på plats, har lossnat från mina nya asballa glajjer jag köpte i Cairns. Mission imorgon - Hitta nya billiga hörpluttar och hitta en liknande surfbutik som vart jag köpte glajjorna, och se om dom har en liten skruv åt mig, eller helt enkelt köpa nya likadana.

En enda bild från mitt solande idag, hah!
Puss och kram!

Sola sola sooooola!

Svett!

Det är helt otroligt hur nån kan överleva i den här värmen. Oavsett situation - träning, solning, vara i ett tropiskt land, så har jag aldrig varit med om att jag har svettats så här mycket i hela mitt liv. Det låter otroligt, men det är helt sant. Och att det dessutom är i stadsmiljö jag befinner mig också.

Klev upp imorse, käkade frukost och hade som mål för dagen att hitta till hamnen. Kollade in kartan, men blev lite förvirrad så jag öste in på ett informationscenter där jag till slut fick rätt på vart jag var. Kommer ut i hamnen där dom har gjort som en liten lagun där man kan bada, och området med lägenheter och kontorsbyggnader påminner rätt mycket om Västra Hamnen i Malmö. Gick mig en tur i hamnen och skulle sedan gå ut till den långa bryggan Stokes Hill Wharf. Bara det att allting ser ut att vara så kort på långt avstånd, och jag fick faktiskt gå en bit för att komma ut på den långa bryggan. Gick längs med bryggan och frågade en snäll man om han kunde ta ett Hej-jag-är-faktiskt-i-Darwin-här-är-bildbeviset-kort på mig. Gick sedan på toaletten och när jag kollade mig i spegeln efteråt ser jag att jag har svettpärlor överallt - pannan, kinderna, hakan, axlarna, armarna, skulderbladen, ryggen, benen, fötterna, precis överallt. Var tvungen att köra lite raggardusch inne på toaletten men samma sekund jag kom ut i solen igen så var svetten där igen.

Tog mig i alla fall tillbaka till stan och kollade lite närmre på den kartan jag fått på informationscentret. Där stod det "Mall" ganska nära där jag var. Hmm... Köpcentrum alltså. Går ditåt och jag var nära på att börja lipa när jag ser min favoritklädbutik Cotton On. Jag som var tvungen att slänga ett linne jag köpte därifrån när vi var i Surfers pga. av oborttagliga fläckar från all sand och smuts på Fraser Island, öste såklart in och inhandlade det igen. Nu känns det bra när jag har hittat i alla fall två butiker (Cotton On och Supré som också är en klädbutik) som har shopping som passar mig. Kikade inte runt så länge eftersom jag tänkte fördriva tiden med det på måndag eftersom dom troligen har stängt imorgon då det är söndag. Skuttade lyckligt därifrån och mot Woolies där jag inhandlade apelsin, banan, äpple, ananas och zuccini.

Har i alla fall fått till att utforska stan lite mer idag än vad jag gjorde igår, och nånting som verkligen har slagit mig är hur mycket Andra Världskriget minnes-tjofräs det är överallt. Ute i hamnen stod det på jättemånga ställen "Bla bla, till minne av dom som dog när Japan invaderade Darwin bla bla..." Och fanns också endel minnesmonument i Bicentennial Park igår när jag gick där och tittade. Lite deprimerande faktiskt.

Sitter just nu på biblioteket där det är gratis trådlöst Internet och dom dessutom har uttag så jag kan ladda datorn. Ikväll vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på. Tänkte om jag skulle gå på bio igen, men för det första vet jag inte vilken jag vill se och för det andra kostar det $16, så det är rätt dyrt. "2012" var i alla fall helt okej. Och jag min lipsill grinade ju självklart, men den var helt klart sevärd.

Nu kan ni få se lite bilder från min svettiga tur idag. Fan så mycket snack om svett det blev idag då, haha!

Hoppas allt är bra med er hemma.

Västra Ham... Nej, Darwin Harbour

Darwin Harbour

En nersvettad Hanna-Sofia

"Låtsas som att det är jättekul att stå här i värmen när jag egentligen bara håller på att dö. Toppenkul!"

Blomma

Hej hej Darwin

Darwin

Då har jag tagit mig oskadd fram till tropiska Darwin. Åkte från Cairns på torsdagmorgon och sa hejdå till My, Johanna och Mia. När jag satt på shuttlebussen till flygplatsen kände jag tårarna tränga fram och jag försökte svälja klumpen i halsen. Kändes inte som att det var hejdå-middag i onsdags eftersom det var nog rätt svårt för mig att inse att vi faktiskt skulle skiljas åt. Har varit inställd på att åka i nästan en vecka nu men sen då jag väl åkte så ville jag bara gråta.

Kom fram till flygplatsen vid halv 11-tiden, checkade in och strosade runt lite bland samma gamla butiker som finns på flygplatser. På grund av min sinnestämning just vid det tillfället kände jag mig så jävla sugen på att bara boka en biljett och åka hem. Flygplats för mig = Hemresa. När jag satt vid gaten fick jag dessutom ännu mer hemlängtan då jag började prata med ett norskt äldre par. Har varit så hela resan att jag börjar längta hem som fan så fort jag hör norrmän eller norrlänningar. Pratade lite med dom och dom rekommenderade Perth väldigt starkt, så det känns ju roligt att jag ska åka dit.

Själva flygningen gick bra och min hemlängtan lugnade sig lite. Vet inte riktigt vad det berodde på, men jag räknade i alla fall daganrna tills den 1 mars, då jag har räknat med att åka hem, och det var "bara" 109 dagar kvar i torsdags. Men å andra sidan har jag varit här i 116 dagar, så jag har varit här mer än hälften. Blev dock rätt försenade för det var dåligt väder när vi flög in över Darwin, så vi var tvungen att hålla oss i luften en stund extra. Landade in vid 15-tiden, och det är sjukt konstigt, för här är vi 8½ timme före Sverige. Så jag ställde tillbaka klockan en halvtimme från Cairnstiden. Har faktiskt aldrig varit med om att man bara ställer om en halvtimme. Kom till slut ner på fast mark, tog en shuttlebuss till mitt hostel som heter The Dingo Moon Lodge. Bor i ett rum med fyra sängar, även fast jag bokade ett med sex sängar, men ju färre desto bättre. Hostelet är helt okej, dock är köket lite överbelamrat av grejer och framförallt av disk då folk struntar i att diska. Men det ligger hyfsat centralt, och det tar kanske fem minuter att gå till ett stort Woollies när man ska handla.

Vaknade vid 9 imorse, klev upp, käkade frukost och pallrade mig ut för att upptäcka staden. Tog mig en promenad längs med The Esplanade, typ strandpromenaden som går längs havet, och gick genom hela Bicentennial Park. Hittade Lameroo Beach på kartan och när jag såg skylten till det tänkte jag att jag skulle spana in det. En strand - perfekt! Jomenvisst. Så mycket till strand var det inte direkt, vilket ni kan se på bilden nedan. Vandrade på genom stan och kom till slut fram till Parliament House. Tog en bild och började gå tillbaka genom stan. Letade efter butiker jag kände igen, eller några butiker överhuvudtaget men det är fan klent med det alltså. Hittade ett McDonalds = gratis Internet. Hittade ett Coles (mataffär), och lite andra små souvenirbutiker och caféer. Sen är det inte så mycket mer. Var iväg i kanske en timme så jag har ju inte varit inne i stan så mycket, men det verkar inte som att det finns så väldigt mycket att göra i den här staden. Tog mig dock inte ut till Darwin Harbour, dels för att jag inte hittade det på kartan, och dels för att när jag väl hittade det, inte orkade gå dit eftersom det är en bit att gå. Det är inte det att jag är så slapp och lat som jag inte orkar gå, utan helt enkelt för att det är för varmt. Det är verkligen som att gå omkring i en jävla ångbastu. Visst, man kan få svettpärlor i pannan när det är varmt ute, men det verkligen rinner svett i ansiktet och längs med ryggen och även på armarna! Helt sinnessjukt så varmt och fuktigt det är här. Jag tackar högre makter att jag har AC på mitt rum.

Ikväll då, fredagen den 13:e ska jag gå på bio. Vet inte om ni har hört om den, men det är en katastroffilm som heter "2012" som hade premiär förra veckan som jag ska gå på. Måste ju försöka roa mig själv så gott det går i den här stan där det knappt finns nåt att göra. Tänkte pallra mig ut till hamnen imorgon i alla fall för att se vad som erbjuds där. Ingen brådska här inte, eftersom jag ändå ska stanna tills på tisdag så har jag ju ett tag på mig att utforska stan.

Nu har jag ju fått det att låta som att jag bara kommer ligga och grina mig igenom de här 2½ veckorna jag ska resa själv, men det är bara separationsångesten som satte in när jag lämnade Cairns i torsdags. Är ju självklart roligare att resa tillsammans och klart att det känns konstigt att vara helt och hållet själv när man är så van att ha andra människor runt sig, men jag ser det som så att jag ska väl inte klaga eftersom det inte är alla som får möjligheten att ens åka iväg. Klart att jag har mer hemlängtan nu när jag är själv men det är ju inte så konstigt. Men jag kommer allt stå ut, för åka hem tänker jag verkligen inte göra. Dels för att då missar jag Nya Zeeland och att jag förlorar massa pengar på det, samt att jag sätter Daniel i en jobbig sits eftersom han redan har bokat resa till NZ. Så ni som hoppades på att jag kommer komma hem tidigare kan ju bara glömma det, haha! Nejdå, men jag kommer troligen som sagt komma hem i början på mars, eftersom Daniel flyger från NZ den 27:e februari, så lär jag nog lämna landet ungefär samtidigt.

Och nu har jag dessutom bokat resten av min resa. Åker från Perth till Adelaide den 23:e november, och stannar i Adelaide tills den 26:e. Den 26:e flyger jag sedan till Melbourne, och är där tills den 29:e. Den 29:e flygar jag iväg till Sydney och möter upp med Christopher som redan är där, och med My som kommer dit efter sin tripp på Nya Zeeland. Har även bokat hostel i alla städer förutom i Sydney och det väntar jag med tills det börjar närma sig slutet av november så att jag, Christopher och My bor på samma hostel. Så nu har ju pengarna gått åt som bara fasen men nu har jag i alla fall allt klart och bokat.

Så "schemat" för de kommande veckorna ser ut som följer:
12-17:e november - Darwin
17-19:e november - Alice Springs
19-23:e november - Perth
23-26:e november - Adelaide
26-29:e november - Melbourne
29:e november - Sydney

Tog några enstaka bilder från min vandring idag.

Bicentennial Park

Skogsstigen till Lameroo Beach...

Fin strand, javisst!

Parliament House

Sista middagen

Ja då har de sista fyra av oss avnjutit en sista middag tillsammans. Som tur är så tog vi pizzapicknicken förra veckan när Christopher åkte, eftersom det började spöregna på eftermiddagen idag. Tänkte att vi skulle lyxa till det idag så vi valde ut en grekisk restaurang som vi traskade till idag. Lustigt nog hette restaurangen "Fetta's Taverna", haha! Käkade i alla fall tzatziki med bröd till förrätt och kyckligsouvlaki till varmrätt. Tänkte också lyxa till det med efterrätt, men vi måste ha valt enda restaurangen i hela stan som inte hade några efterrätter. Så efter vi hade käkat gick vi till ett café och åt diverse bakelser. Efter detta var vissa andra (dvs. alla utom jag) sugna på McDonaldsglass så vi stannade till där innan vi traskade hem i regnet.

Under dagen idag har vi inte gjort så mycket eftersom det har varit mulet väder hela dagen. Regnperioden här uppe i norr börjar i mitten av november, så det är nu det har börjat regna på riktigt och inte bara en liten skur om dagen som det var när vi först kom hit. Lite tråkigt att man inte har kunnat vara ute och hitta på nånting när det bara har regnat hela tiden, men vi fick i alla fall en mycket trevlig kväll. Så nu sitter jag här med datorn i knät och min mage är helt uppsvullen av massa god mat.

Bokade i alla fall lite grejer idag. Bokade resan från Darwin nu på tisdag, den 17:e, och då flyger jag till Alice Springs. Och eftersom Alice Springs ligger mitt ute i öknen känner jag inte för att vara där så länge. Så jag har bara bokat in mig på två nätter där. Kommer dit på eftermiddagen den 17:e, och på onsdag den 18:e har jag bokat in mig på en endagstur med buss till Ayers Rock. Sen lämnar jag Alice Springs på torsdag den 19:e, och flyger då till Perth. Har ännu inte bokat nåt hostel i Perth eller bokat nån resa därifrån, utan tänkte ta det när jag är i Darwin. Så nu har pengarna gått åt som smör de senaste dagarna, men nu har jag i alla fall bokat de dyraste flygresorna, dvs. dom till och från Alice Springs. Vilket då är speciellt riktat till er, mor och far, eftersom det är ni som har tillgång till mina konton, så om ni undrar vart alla pengar har tagit vägen. Fick lägga en peng på den dagsturen till Ayers Rock också men som sagt så är Ayers Rock enda anledningen till varför jag vill åka till Alice Springs över huvud taget.

Nu återstår det bara att packa det sista innan jag flyger och far iväg imorgon. Åker transferbussen från hostelet imorgon vid 10.00 och mitt flyg till Darwin avgår vid 12.45. Ni får vänta och se med spänning på mitt nästa inlägg, om jag har klarat att ta mig till Darwin, hoho!

Puss och godnatt!

Middag på Fetta's!

Hej hej! (Nej, jag har inte gått och blivit asfet i ansiktet, det är bara som det ser ut)