På svensk mark

Sista dagen i Riga varade inte särskilt länge, då vi åkte från hotellet redan vid 10.30. Så vi hann inte mer än vakna, göra oss i ordning och äta frukost innan det blev dags att åka. Tog inte mer än en kvart till flygplatsen så det måste ha varit för att det var mycket trafik som det tog så lång tid mellan flygplatsen och hotellet i fredags. Vi kom fram till flygplatsen typ 1 timme och 45 minuter innan flyget skulle gå så vi kikade lite i taxfreen och åt lite lunch innan vi boardade. Landade i Göteborg i utsatt tid och tog oss hem med flygbussen.

Vi funderade just på det om vi någonsin har varit i en stad som vi inte har tyckt varit trevlig. Visst, det finns väl städer och platser man har varit på som man kanske inte nödvändigtvis vill åka tillbaka till men det behöver ju inte betyda att staden i sig inte är trevlig. Så det kanske låter lite enformigt när jag gång på gång beskriver varje plats vi besöker som trevlig, men jag vet inte hur annars jag kan beskriva Riga. För det är verkligen en trevlig stad. Riga är störst av de tre huvudstäderna på Baltikum (Vilnius tvåa, Tallinn trea) men känns ändå väldigt lagom. Som jag skrev här om dagen så är det gångavstånd till det mesta och som i de flesta andra städer är ju Gamla Stan väldigt trevlig.

Något som är gemensam för alla tre städer, som kanske är lite oväntat, är att vi i både Vilnius, Tallinn och Riga har ätit väldigt god mat och det finns väldigt nya och trendiga restauranger. Det kanske finns de som tänker på Baltikum som att det bara finns kålsoppa och andra sovjetiska maträtter men det finns väldigt många flashiga restauranger med miljötänk och framförallt väldigt god mat. Vi käkade ju tapas igårkväll vilket var hur gott som helst, och konceptet med vinautomater på Easy Wine är ju verkligen jätteroligt. Så det är kul att alla tre länder har ett väldigt brett och bra restaurangutbud.

Som vanligt är vi väldigt nöjda med även den här resan och det är kul att åka iväg sådär bara över en helg.

Ett par bilder från en gråmulen lettisk himmel från idag.

Kram!

Riga International Airport

Hej då Lettland!

I väntan på flyget

En dag i Riga

Efter idag visar våra stegmätare på mobilerna att vi har gått närmre 12 000 steg och över en mil vilket kändes i kroppen efter ett par timmar på stan. I natt sov jag tyvärr ganska dåligt då vi bor mitt i Gamla Stan bland en massa barer, så det var ett jädra liv utanför i natt. Inte så konstigt att det finns varsitt paket öronproppar på rummet... Blir kanske till att använda dem i natt. Hur som helst så klev vi upp strax före 9 imorse och gick för att äta frukost. Vi verkar vara de enda runt 30 här, då hotellet i stort verkar inhysas främst av danska pensionärer, haha.

Tog oss ut på stan vid 10.30-tiden och tog sikte på Latvian Academy of Sciences som har en utkiksplats med fin panoramautsikt över hela Riga. Så vi promenerade dit, betalade 5 euro per person, tog hissen upp till femtonde våningen och promenerade sedan två trappor upp. Utsikten var det verkligen inget fel på, och vi gillar ju att komma upp på högre höjder när vi är utomlands för att få lite perspektiv på stan. Går inte direkt att jämföra med Burj Khalifa, men det var väl värt ett besök.

Efter detta promenerade vi ett par kilometer till ett KGB-museum, där huset som museet ligger i en gång har varit högkvarteret för underrättelsetjänsten KGB. Man kunde få en guidad tur i fängelsehålorna men den turen startade först efter två timmar, så vi gick in i övriga museet vilket var gratis. Påminde lite om det museet vi var på i Vilnius faktiskt.

Strosade omkring i museet en stund innan vi tog oss vidare. På vägen därifrån fick vi syn på en second handbutik som vi gick in i. Hittade två fina jultröjor och en till Fredrik och lustigt nog tog dom betalt i vikt! Det stod inga priser per plagg utan hon lade tröjorna i en korg som stod på en våg, så fick vi betala 26 euro för tre tröjor, lite mer än 250 kronor. Kul idé!

Promenerade sedan vidare längs med Brivibas iela ner mot Frihetsstatyn och pep in i ännu en butik där jag hittade en fin kofta och... ännu en jultröja, haha! Så nu är jag kittad för heeela december! Hittade sen en liten julmarknad med små stånd som sålde stickade vantar, mössor, hemgjort marmelad osv. Jag var på jakt efter efter ett par vantar, då jag faktiskt tappade det par jag köpte i Vilnius för två år sedan, men jag hittade inga som passade. Nu var vi tillbaka i Gamla Stan ganska nära vårt hotell, så vi gick först in på en restaurang och tog varsin pizza till lunch och gick sen tillbaka till hotellet och lämnade shoppingkassarna innan vi gick ut på stan igen.

Nu rörde vi oss vidare mot Rådhustorget där den största julmarknaden skulle ligga. Även här såldes mycket stickat och hemgjorda saker och även en lettisk variant på glögg. Vi köpte inget utan strosade bara omkring och tittade på allt som såldes. Gick sen ner till floden Daugava och gick längs den en stund innan vi gick upp till Riga Castle där presidenten bor. Innan vi rörde oss tillbaka mot hotellet igen gick vi in i shoppingcentret Galerija Centrs men hittade inget mer att köpa. När vi kom tillbaka till hotellet tog vi oss båda en liten power nap då framförallt jag hade sovit dåligt i natt men också för att Fredrik tråkigt nog har blivit förkyld. Han kände sig krasslig redan i torsdags, och det blir ju inte bättre av att man är uppe och aktiverar sig hela tiden... Så det kom ju inte så lägligt i samband med den här resan, men så var det ju för mig när vi var i Miami för två år sedan också.

Vi är nu precis hemkomna från en kväll på stan. Vi gick först till en bar som heter Easy som har ett väldigt roligt koncept. När man kommer dit får man ett litet platskort som man blippar i en automat. Sedan tar man ett glas, väljer öl och trycker på ok. Så sätter man sitt ölglas under kranen samtidigt som displayen tickar ner hur mycket ölet man tappar upp kostar. Med andra ord är det flera öldispensers som man får ta själv ifrån. Kortet är laddat med 20 euro för att man inte ska bli helt ruinerad, men om man vill köpa för mer så säger man bara till. Det fanns kanske 15 ölsorter, några vinsorter och även lite sprit. Intill "spritstationen" fanns även blanddricka, citron, is, osv så man kunde blanda sin egen drink. Vi satt där i kanske en timme och drack totalt 6-7 olika ölsorter (inte fulla glas) samt att jag tog en gin och tonic. Allt detta gick på ynka 13 euro.

Efter det gick vi vidare till deras "syskonställe" Easy Wine. Här har dom bara vin och desto mer än på första stället. Vägg i vägg med Easy Wine ligger Easy Beer som bara har öl. Men vi hade bokat bord på vinstället så där har vi spenderat största delen av kvällen med att prova massa olika viner samt äta tapas till middag. Till efterrätt tog Fredrik chokladfondant (idag igen!) och jag åt en jättegod jordgubbssoppa med vaniljglass och prosecco i. Supergott! Gick sedan in i en matbutik och köpte med oss lite chips som vi tänkte knapra på framför en film innan vi släcker lampan för dagen.

Kan bara säga lite snabbt (då jag tänkte vara mer utförlig imorgon) att Riga är en väldigt trevlig stad och det är positivt att det är gångavstånd till allt så man slipper sätta sig in i kollektivtrafiken. Vädret har varit sisådär med några minusgrader men rätt blåsigt. Hade ju varit trevligt med lite sol, men det är inte mycket att göra åt.

Det blev ju en riktig snabbvisit här i Riga då vi redan vid 10.30 imorgon ska röra oss mot flygplatsen. Flyget går 12.35 imorgon och tar 1½ timme men i och med tidsskillnaden så landar vi 13.15 svensk tid. Återkommer med ett sista inlägg imorgon.

Puss och kram på er!

Godmorgon Riga!

Utsikt från hotellrummet

Frukost!

Gamla Stan

Skyddsrum som skyddar sådär om ni frågar mig...

De har spårvagnar även här

Blomstermarknad med jättevackra buketter. Och billiga!

Latvian Academy of Sciences där vi åkte upp

Det höga tornet är tv-tornet i Riga, på 368 meter, EU:s högsta byggnad, tredje högst i hela Europa

På höga höjder

Den avlånga byggnaden med lite halvkonstig form är Lettlands Nationalbibliotek som inhyser över 4 miljoner böcker

Gamla Stan längst bort

En liten julmarknad

Lunsj

Luncharen

Det fina huset jag tog kort på igårkväll

S:t Peterskyrkan

På det här torget var vi igårkväll

Entrén till julmarknaden vid Rådhustorget

Julmarknad

Hej där!

Program för julmarknaden. Det står att mellan framträdandena blir det aktiviteter tillsammans med dvärgar. Ooookej?

En halv cykel

Solen tittade fram lite

Här är vi!

Shroud-bron

Riga Castle

Vakter framför presidentpalatset

Hej Lettland!

Fin byggnad vid Rådhustorget

The Cat House. Ser ni katten på taket?

Gamla Stan

Tapas

Vinväljar'n

Supergod efterrätt

Icas I love eco-sortiment inne på en mataffär

Ett "katthostel". Så himla gulligt! I Cat S.O.S-lådan till höger kunde man ge donationer till kattmat, så vi gav tre euro

Tre av tre

Godkväll och hälsningar från Riga! Då kan vi säga check på land tre av tre i Baltikum; Litauen 2015, Estland 2016 och nu Lettland 2017. Fastän det inte direkt har varit en lång resdag så känns det ändå lite konstigt att tänka på att vi för bara 12 timmar sedan precis startade våran fredag på våra respektive jobb. Lustigt vad ett geografiskt miljöombyta göra med perspektivet.

Vid strax efter kl. 13 fick vi skjuts av min kollega och hennes kille som ändå skulle till Landvetter för att hämta upp min kollegas mormor som anlände från Moskva via Riga. Så vi räknade ut att hennes mormors plan från Riga måste ha varit det som vi sedan åkte tillbaka med, haha. Vi kom fram till Landvetter vid kvart i två, och gick direkt till säkerhetskontrollen då vi endast reser med handbaggage.

Vi flög med Air Baltics lilla propellerplan och landade i Riga på utsatt tid. Vi hade beställt en taxi via hotellet för att ta oss in till stan, då det bara skulle kosta 15 euro. Så när vi kom fram så hittade vi en kvinna med en skylt det stod "Carlson" på. Tog taxi mot hotellet som tog kanske en halvtimme med all trafik. Vi ligger ju en timme före här i Riga så jag antar att det var många som skulle hem från jobbet, då klockan var runt 17.30 när vi landade.

Vi bor på ett... ja, vad ska man säga. Det är ju inte lyxigt och inte "wow-super-duper-fint-hotell" men det är ändå väldigt charmigt. Det ligger mitt i mysiga Gamla Stan och har en väldigt maffig inredningsstil på något vis. Vid incheck fick vi veta att vi hade blivit uppgraderade så vårt rum är väl kanske 30 kvm med fem meter högt i tak. Själva sängen är inbyggd i en sorts ram (sjukt svårt att förklara) med draperier som man kan dra för mot övriga rummet. Är tunga skinnsoffor blandat med blommiga rullgardiner och trots att jag aldrig i mitt liv skulle inreda så här hemma så är det ändå väldigt mysigt. Sängen är stor och badrummet är fräscht så vi trivs!

Gick egentligen bara upp på rummet och packade upp lite lätt innan vi gick ut på stan. I inflight-tidningen på flyget så såg vi att det fanns en bra grillrestaurang i gamla stan som vi ville kolla upp, och det visade sig att den bara ligger ca 50 meter från hotellet, haha. Så vi gick dit och Fredrik åt rostbiff med grillade grönsaker medan jag tog grillad getost och bakpotatis. Till det lettisk öl och till efterrätt chokladfondant och äppelpaj. Mums!

Efter middagen gick vi en sväng i Gamla Stan men det blåser rätt mycket ikväll så vi gick bara en kort sväng innan vi rörde oss mot hotellet. Gick in på en bar mitt emot hotellet och tänkte ta en öl, men då vi båda var väldigt mätta så ångrade vi oss och gick tillbaka till rummet istället. Jag tog en dusch och nu ligger vi i vår superbekväma säng och kollar på BBC News som vi alltid gör när vi är utomlands.

Då det har varit mörkt ända sedan vi landade så har det varit lite svårt att få en känsla av stan, vilket jag tycker är lättare när det är dagsljus, men här i Gamla Stan är det i alla fall väldigt mysigt med julpynt och restauranger och barer överallt. Imorgon är det en heldag av sightseeing som står på schemat då vi egentligen bara har en heldag här i Riga.

Ett par bilder från i eftermiddag/kväll.

Kram och puss från oss!

Mot Lettland!

Vårt hotell Radi un Draugi

Vårt stora rum

Utsikt från hotellrummet. Restaurangen med de gula markiserna var där vi åt middag

Min snygga man

Häftigt hus i Gamla Stan

Baksidan av katedralen Rigas Dome

Jag med julgran

House of the Blackheads

6 timmar till avgång

Jaha, då var det dags att åka iväg på vår lite halvt traditionsenliga julweekend. Om man nu kan kalla något man gör för tredje året i rad för tradition haha. Det här är ju inte någon "stor" resa, så det är ju inte lika mycket vi har behövt förbereda inför den här resan som för t.ex. bröllopsresan så det slog mig faktiskt precis just nu att jag kanske ska skriva ett blogginlägg innan vi åker.

För vid 14.45 idag går flyget som tar oss direkt till Riga utan mellanlandning, vilket känns väldigt skönt. Lettland ligger ju en timme före oss i tid, så vi kommer landa vid 17.20 lokal tid, men flyget tar ju bara 1½ timme. Smidigt! Så vi jobbar båda två halvdag idag och sen drar vi oss mot flygplatsen.

Vi hörs ikväll från Lettlandet!