Tillbaka i Dubai

Efter en väldigt lång resdag är vi nu på plats tillbaka i Dubai igen. I förmiddags checkade vi ut från vår underbara resort och lämnade faktiskt Kuramathi i riktigt ösregn. Morgonen började jättefin, men efter frukost verkligen öppnade sig himlen och regnet öste ner i flera timmar. Var lite fundersamma på om sjöflyget skulle kunna starta, men det var inga direkta problem.

Flygturen från Kuramathi till Malé tar inte mer än 20 minuter, men vi skulle släppa av två passagerare som skulle till en annan ö, så efter 10 minuter gick vi ner igen och släppta av dom. Dock meddelar då kaptenen att alla kan gå ut på bryggan och vänta, då han nyss hade fått meddelande om att Malés internationella flygplats faktiskt var stängd på grund av det dåliga vädret. Så hellre än att cirkulera runt i luften så passade vi på att stanna på marken (eller på en brygga i havet) i väntan på besked.

Tog inte mer än 20 minuter innan vi fick klartecken, och flög då vidare till Malé. Väl där hade vi lite mer än två timmar, så vi käkade lunch innan vi gick för att checka in. Det fortsatte att regna men vare sig med sjöflyget eller flyget från Malé till Colombo upplevde vi som särskilt skakig. Tyckte bara det var märkligt att man valde att stänga hela flygplatsen, men bättre att ta det säkra före det osäkra.

Tog lite mer än en timme till Colombo men vi blev lite sena från Malé så när vi kom fram till Sri Lanka stod det "Final call" på vår flight, så det var bara att gå raka vägen till gaten. 4½ timme och två filmer senare var vi tillbaka i Dubai. Det varma vädret var inte en lika stor chock för oss den här gången som när vi landade här sist, haha. Tog en taxi från flygplatsen direkt till hotellet. Vi bor på samma hotell den här gången som sist så det känns skönt att vi känner till området och inte behöver sätta oss in i hur vi ska gå nu när vi redan är locals, hehe.

Hotellet var vänliga nog att uppgradera oss till en svit när vi kom, men trots den generösa gesten så var det bara att byta rum när vi insåg att det var ett rökrum. Sviten hade ett stort sovrum, ett vardagsrum och två badrum, och det hade såklart varit väldigt coolt att bo i en svit, men jag är helt sjukt känslig mot röklukt, och särskilt inomhus så det var inte mycket att göra åt. Så jag gick ned till receptionen och tackade så hemskt mycket för att vi hade blivit uppgraderade och bad om ursäkt om jag verkade otacksam, men det går verkligen inte att bo i två dagar i ett rökrum. Bara på "promenaden" från rökrummet, in i hissen och ner i receptionen kände jag att jag började få huvudvärk. Väldigt tacksamt att man blir gratis uppgraderad, men no way att jag kan bo i ett rökrum. Så vi fick ett vanligt dubbelrum två våningar upp, ganska likt det rummet vi hade sist vi bodde här.

Nu ligger vi och bara slökollar på tv och har ätit lite chips men släcker nog snart lampan, då den är över 01.00 på natten för oss, som fortfarande går på Maldiverna-tid. Här i Dubai är den strax efter midnatt, så tre timmar före er.

Några få bilder från idag. Puss och godnatt!

I buggy-stoppet i väntan på golfbilen och receptionen för utcheck på Kuramathi

Utsikt över en atoll

På väg mot Malé

På Colombos flygplats Bandaranaike

Total avkoppling

Sista heldagen här på Maldiverna har förflutit i lugnets tecken. Inte för att vi inte har tagit det lugnt de andra dagarna, men idag har vi spenderat hela dagen på vår terass. Enda "utflykterna" vi har gjort var när vi imorse gick och lämnade tillbaka vår snorkelutrustning, samt när vi har varit och ätit frukost och lunch, och nu alldeles nyss middag. Annars har vi bara legat i varsin solstol och lapat sol och badat i havet och doppat oss i jacuzzin omvartannat. Blev totalt över sju timmar i solen och jag läste ut 1½ bok. Kan även tillägga att jag också igår läste ut en hel bok på en dag. Så ska det vara när man har semester - så jädra skönt!

Har precis kommit tillbaka till vår hydda efter sista middagen här på ön. Temat i restaurangen för kvällen var "Medelhavet", men trots det var det faktiskt mest mexikansk mat som serverades, med tacos, burritos och annat. Men precis som alla andra dagar vi har ätit i vår bufférestaurang så var allting jättegott. Efter middagen tog vi golfbil upp till längst upp på ön till poolbaren vi var härom kvällen och tog oss varsin drink och kollade på stjärnorna. Är svårt att hitta alla stjärnbilder man känner till när man är på en annan plats på jorden, då de inte befinner sig på samma ställe som hemma. Promenerade sedan hemåt men tog en sista öl på en av strandbarerna innan vi till slut gick hem.

Tror knappt att det är nödvändigt att skriva någon sorts utvärdering om Maldiverna för jag tror att alla ni som har läst har förstått hur (förlåt) jävla fantastiskt vi har haft det här. Det är så obeskrivligt vackert så det är svårt att förmedla både på bilderna och i text hur magiskt det är. Och den här fantastiska resorten har varit helt underbar att bo på. Allt är så himla genomtänkt och alla är så otroligt vänliga och hjälpsamma. Både frukost, lunch och middagsbufféerna har varit helt fantastiska och vi har ätit oss proppmätta tre gånger om dagen, haha. Vi har inte nyttjat någon av resortens alla utflykter eller andra tidsfördriv utan vi har mest bara njutit och tagit det lugnt. Men det finns något för alla och man har så många olika alternativ för att ingen ska behöva bli uttråkad.

Bortsett från aggressiva-fisk-incidenten häromdagen så har snorklingen varit toppen; vi har sett så många fina fiskar, vi har även sett revhajar och vid två tillfällen (dock inte när vi snorklade) har vi sett rockor som har hoppat upp i luften för att sedan slå ner i vattnet igen. Det finns massor av söta fladdermöss och ödlor som man ser titt som tätt och att somna till ljudet av både vågor och alla olika djur uppe i palmerna är verkligen en upplevelse.

Oavsett vart du åker i världen så är en sak säker, och det är att det kommer finnas mycket asiater där. Och här på ön har det nästan utesluteande varit kineser, men även väldigt mycket tyskar och även förvånansvärt mycket spanjorer. Många i personalen, som består av både maldivier och en hel del kineser, kan enkla fraser på tyska så det har nog inte bara varit under vår tid här som det är många tyskar här. Har bara stött på ett gäng med svenskar, men de verkade vara stockholmare så det var inga vi närmade oss i onödan, haha.

Det var en jädra djungel att välja resort här på Maldiverna, då de flesta öarna är väldigt små, samt att vissa ligger väldigt långt bort från Malé och att det därför kostar extra mycket att ta sjöflyg dit. Men allt som allt har vår resort varit helt perfekt och trots att vi båda hade väldigt höga förväntningar innan vi kom hit, så har både resorten och Maldiverna överträffat de förväntningarna med råge. Det är inte direkt varje dag det händer!

Fick en lapp på dörren ikväll att vi imorgon ska lämna våra väskor utanför dörren vid 10.30 så tar personalen hand om dem. Lämnar sedan Kuramathi med sjöflyg en timme senare, och sedan flyger vi från Malé vid 15.30 och styr kosan tillbaka till Dubai. Även den här gången har vi mellanlandning i Colombo på Sri Lanka, i ungefär 1½ timme. Kommer komma fram till Dubai vid kl. 22 lokal tid, och i och med svenska omställningen av klockan i lördags så kommer vi ligga tre timmar före i Dubai nu, och inte två timmar som det var när vi var där sist.

Även fast dagarna här i paradiset har gått väldigt fort så känner vi inte att vi har stannat vare sig för länge eller för kort tid, utan vi tyckte det blev alldeles lagom. Såklart lite sorgligt att lämna ett så här vackert ställe, men så är det.

Godnatt från oss!

Hittade en tavla på hur vår atoll ser ut. Kuramathi, vår ö, är den lite konformade ön till vänster. Där ser ni också sandbanken längst till vänster som vi var uppe på igår

Dagens utsikt

Vår söta lilla hydda

Bubbligt!

Skål

Skål!

Drömbröllopsresan fortsätter

Återigen vaknade vi imorse upp till en strålande vacker dag, och med vågorna skvalpande utanför terassen. Gick och åt frukost i vanlig ordning och fixade oss i ordning för dagen. Idag valde vi att ta golfbilen upp till poolen längst upp på ön, där vi var och drack drinkar häromkvällen. Så vi åkte upp dit och lade oss i skuggan och badade i poolen och i havet omvartannat.

Och trots den läskiga snorkelupplevelsen igår så snorklade vi lite idag också. Där vi låg idag är det inte lika mycket korall som det är utanför vår hydda, dvs. förhoppningsvis mindre risk för att en jävla triggerfish har sitt revir där. Så vi plaskade runt en stund i det grunda vattnet, men inte allt för länge då en utav snorkelmaskerna sitter så jädra tajt åt mellan ögonen. Och trots att vi byttes av fick vi båda till slut så ont att vi valde att lägga ner. Men inte gick det någon nöd på oss inte, då vi plaskade i den stora infinitypoolen och låg och läste istället.

Efter en stund promenerade vi upp till allra längst upp på ön, där det finns en lång sandbank som till slut sväljs av havet. Antar att den är olika bred beroende på hög- och lågvatten men det är rätt coolt att se hur skör ön ändå är. Om havsnivån hade höjts med bara en halvmeter så hade mycket av ön bara försvunnit. Som överallt på ön vi befinner oss på var det även uppe vid sandbanken stört vackert. Har sagt det innan, men jag säger det igen; det är svårt att ta in hur jädra fint det är här. Såg förresten ett par som fotograferades i bröllopskläder ute på sandbanken, och vi såg en skylt i receptionen här om dagen att man kan hyra bröllopskläder både om man vill ha sitt bröllop här eller om man bara vill fotograferas. Tror inte direkt att man kan bli missnöjd med bilderna om man säger så!

Strosade sen tillbaka och gick och åt lunch och gick sen och lade oss vid den lilla strandviken som vi hittade häromdagen. Låg sedan där och läste i ett par timmar innan vi gick tillbaka till vår hydda och satt och drack öl i jacuzzin tills solen gick ned.

Vi är nu nyss hemkomna från att ha ätit en privat romantisk middag för bara oss två mitt på en avskiljd del av stranden. Vi bokade hotellets såkallade "Romance Dinner" som innebär att man äter middag vid ett ensamt bord mitt på stranden och har en egen privat servitör. Så när vi kom dit var det tända små lampor i sanden ut till bordet och små elektriska ljus var tända på bordet. Så vi beställde in en flaska vin och åt sedan fyrarätters precis vid strandkanten. Sämre kan man ha det! Är såklart lite svårt att få bild på allt när det är mörkt, men jag gjorde mitt bästa!

Nu ska vi snart släcka lampan här i vår hydda och sova, mätta och belåtna efter den supermiddagen vi just åt. Insåg förresten idag att ni därhemma ju har ställt bak klockan en timme. Det har inte vi gjort, så vi ligger ni fyra timmar framför er i tiden här på Maldiverna!

Hoppas allt är bra i höstrusket där hemma!

Längst borta är villor med egen pool som ligger längst upp på ön

Infinitypoolen till höger

Här har vi det gött!

Dagens utsikt

Rätt okej miljö att befinna sig i, va?

Poolen sedd från vattnet

Snorkelredo!

Snorklaren

Hej hej!

Jag vilar mig från snorkelmasken en stund

Lite fiskar

Sandbanken

Villorna högst upp på ön, till vänster

Tillbaka mot resten av ön

Skutt!

♥♥♥

Kvällens middag

Helt ensamma på stranden

Förrätt: Tomat och mozarella inlindad i parmaskinka

Mellanrätt: Majssoppa med rostad paprikasås

En solbränd Hanna-Sofia

Huvudrätt: Oxfilé med bönmos, tomatsalsa och olivtapenade. Efterrätten var hallontårta för Fredrik och tropisk fruktsallad för mig

Happy honeymooners!

Livsfarlig snorkling

Efter frukosten idag tog vi en golfbil till längst ner på ön till deras utflyktscenter för att hyra snorkelutrustning. När vi kom ut på bryggan vid vår hydda så ser vi en stor grupp med delfiner simma förbi! Så vi skyndar oss in i hyddan och ut på terassen för att knäppa lite bilder av dem. Var säkert 10-15 stycken som simmade förbi bara 50 meter här utanför.

Gjorde oss i ordning för att snorkla, men snart inser vi att ena masken läcker in vatten. Fastän vi bytte och testade så det inte var den andres huvud det var fel på, så konstaterar vi att den läcker och inte går att snorkla med. Med andra ord var det inte något annat att göra än att klä på sig igen och promenera tillbaka till centret och få en ny mask. Drygt!

Den nya masken funkade bättre så vi klev bara ned för vår stege och började snorkla. Det är väldigt lågt vatten här men korall och sten för det mesta, så Fredrik hade simfenor medan jag snorklade i vanliga strumpor. Hade återigen med oss Daniels GoPro och filmade en massa fiskar under vattnet. Tråkigt nog är all korall så där vit/brun och tråkig som den tyvärr ser ut i större delen av världen på grund av för mycket utsläpp i vattnet, så själva korallerna är inte särskilt vackra. Men fiskarna kommer ju i alla möjliga färger så det var kul att se. Kom lite väl nära en muräna som låg och lurade inne i en korallhåla, plus att vi skymtade en revhaj bara ett tiotal meter ifrån oss.

Men det är ju inte direkt hajarna man behöver vara bekymrad över här, vilket vi snart blev varse. Ligger och snorklar ganska nära hyddorna, lite längre bort från vår, när Fredrik säger åt mig att titta under vattnet (då jag stod upp just då) då det är en väldigt stor fisk, kanske 60-70 cm stor precis nära mig. Så när jag tittar ner så ser jag att den är precis vid mig, men den simmar sedan mot Fredrik. Och Fredrik som har GoProkameran på sin pinne sträcker ut den emot fisken och då ser vi hur den verkligen anfaller mot kameran. Jättekul tycker jag, så jag börjar promenera på bottnen mot Fredrik, men då jävlar blir jag fan anfallen av den jävla fisken! Jag känner ett hugg mot ena benet och skriker till men den går till attack gång på gång och verkligen biter mig i benen! Då får jag panik på riktigt och börjar springa på bottnen mot den närmsta hyddan, där ett par ligger ute på soldäck. Så frågar jag om jag snälla får komma upp på deras stege och då ser jag ju att fiskjäveln har bitit flera sår i mina ben, där det ena såret blöder asmycket och är verkligen jättestort. Det är inga köttsår, men man ser ändå märkena efter tänderna. I hyddan bredvid den jag gick upp var det två städare ur personalen som kom ut på terassen som säger att det säkert var en Titan Triggerfish, då de är kända för att vara aggressiva. Mannen i hyddan jag kom upp till sa att även han hade blivit biten, så det verkar som att just den här fisken hade sitt revir precis där. Googla bilder på Titan Triggerfish så ska ni få se. Det är fan inga små tänder den har!

Jag tyckte hela grejen var riktigt obehaglig så jag ville inte ner i vattnet igen när vi var så pass nära den, så det vänliga paret lät mig gå igenom deras hydda och ut på framsidan och tillbaka till våran hydda igen. Fredrik snorklade tillbaka men klarade sig undan den aggressiva fiskjäveln. Kom tillbaka och rengjorde såren och det ser egentligen mest ut som skrapsår men när ni googlar bilder på den så ser ni att den har rejäla tänder. Googlade lite om fisken och det är väldigt många som har liknande upplevelser som mig, både från Maldiverna och andra ställen i världen, där just den här fiskarten har blivit väldigt aggressiv. Tur i oturen att den inte var giftig, för man vet ju aldrig hur det kan vara med okända fiskarter.

Efter den otrevliga starten på förmiddagen så gick inte jag ner i havet igen utan vi låg mest uppe på terassen i solen. Sen kom det faktiskt en skvätt regn så vi drog oss tillbaka under taket på terassen och gick sedan för att äta lunch. Fick en lapp på rummet igår att man efter lunch skulle rengöra trappan ner till vattnet på vår terass så då passade vi på att gå till poolen istället. Så vi låg där och solade och plaskade omvartannat tills vi gick tillbaka till vår hydda igen. Låg och läste en stund och passade också på att bubbla i jacuzzin tills det blev mörkt. Fixade då i ordning oss för middag, och gick till vår restaurang i vanlig ordning.

Efter middagen tog vi golfbil ner till den delen av ön där huvudreceptionen ligger och satt i en av de många barerna, i saccosäckar mitt på sanden, och bara pratade en stund. Tänkte sedan ta ett parti pingis, men bordet var upptaget så vi gick istället tillbaka till en av barerna precis där vi bor, och tog varsitt glas och spelade yatzy. Nu är vi tillbaka i hyddan och tänkte även idag kika på en film innan vi släcker.

Bilder på fiskar, blödande sår och lite djur kommer här. Puss!

I golfbilen

En prickig liten fisk

Mer fisk

Kolla näsan!

Så här ser det ut när vi snorklar

Tumme upp!

En till fisk

Hej!

Den orangegula fisken är samma sort som den som anföll mig. Den ser inte så stor ut på bilden, men just den här var ganska långt ner

Jag simmar

Skadad

En revhaj precis nedanför vår trappa

Ser ni den pyttelilla ödlan på lövet?

Hej från oss!

Ser ni fladdermusen? Finns jättemånga sådana här på ön, som flyger omkring även på dagtid

Coola rötter på trädet

Huvudreceptionen, dit vi anlände i förrgår

Inga asfalterade vägar här inte!

Här är min man ♥

Restaurang vid infinitypoolen

Receptionen igen

Obeskrivligt vackert

Igår somnade vi till vågorna som slog mot pålarna under hyddan; onekligen en ny och häftig upplevelse. Vi vaknade vid 8.30 imorse och promenerade sedan till frukosten. Åt en god frukost bestående av bl.a bröd, frukt och pannkakor med utsikt över vattnet och palmerna.

Strosade sen tillbaka till rummet och gjorde oss i ordning för dagen, och valde idag pool två av tre här på ön. Lade oss på ett par solstolar och låg och läste (läs; sov) i nån timme innan vi lämnade poolområdet för stranden. Och stranden här är inte som på en "vanlig" semesterort, alltså att det är en lång sandstrand med solstolar varannan meter. Utan här är det mer som små vikar, där det står nån solstol här och där. På den strandbiten vi gick ner på var vi så gott som ensamma, så vi tog två stolar och doppade oss lite då och då. Och där, när vi låg i vattnet och verkligen tog in omgivningarna slog det oss verkligen hur omöjligt vackert det är här. När vi var i Indonesien för snart tre år sedan så var vi även då helt hänförda av hur fint det var, men det här slår faktiskt allt vi har sett tidigare. Känns verkligen helt sjukt att det finns sådana här ställen och att vi faktiskt är här nu och får uppleva det!

Efter en stund på vår lilla strand gick vi till lunchrestaurangen och åt, och gick sedan tillbaka till våran hydda. Där låg vi sedan resten av dagen och solade och badade från vår trappa rakt ner i Indiska Oceanen. Och man ser lite fiskstim, lite revhajar och någon enstaka rocka simma förbi titt som tätt. Så jädra häftigt. Tog också och ringde videosamtal till mamma och Daniel och visade dom hur vi har det, och när mamma filmade ut genom fönstet och visade ett 2-gradigt och regningt Jämtland så kändes det rätt gött att vara här, haha! Passade också på att inviga vår jacuzzi och satt och bubblade en bra stund innan vi gjorde oss i ordning för middag.

Ikväll tänkte vi först gå till en annan restaurang istället för den vi har tilldelats, men det visade sig att den var fullbokad, så vi gick till "vår" restaurang istället. Dock visade det sig att det just ikväll var asiatisk mat, och den restaurangen vi tänkte gå till var ett thaiställe så det var väl ödet att det skulle vara fullt där. Så vi har ätit alltifrån vegetarisk sushi till vårrullar och kokossoppa så vi lämnade restaurangen mycket nöjda.

Istället för att gå direkt hem så promenerade vi till längst upp på ön och valde en av öns många barer och satte oss och drack drinkar med utsikt över poolen och en stjärnbeströdd himmel. Låter kanske klyschigt men det är verkligen så det ser ut här! Efter det promenerade vi i sakta mak hemåt och ska nu strax kika på en film.

Hoppas allt är bra med er hemma. Vi har, som ni förstår, hur bra som helst!

Puss!

God morgon!

Ett av många fiskstim man ser simma förbi

Mot frukosten

Frukost!

Poolen

Ett vattenfall i poolen

Aaaah

Jag plaskar

Bytte sedan poolen mot stranden

Här kan man va'!

Rätt schysst utsikt

Vackert!

Ser ni sjöflyget som lyfter?

Inte våra hyddor, våra ligger på andra sidan ön

Hyddor

Jag plaskar

Tja!

Vackert!

Vackert

Fiskstim

Hej!

Sitta och posa i sanden = sand i hela rumpan, haha!

Aaaahh...

En av öns många restauranger

Vi hittade en lök-liknande gunga

Vi har det gött i löken

Inte bara vi som fotar överallt

Här ligger min man och har det skönt

Premiärdopp från vår trappa

Hej hej!

Jag bubblar

God mat!

Så här ser det ut kvällstid, på de upplysta sandvägarna

Här satt vi och hade det gött

Baren

Är man svettig måste man svalka sig med öl

Vår länga med hyddor

Touchdown Maldiverna

God afton! Hälsningar från omöjligt vackra Maldiverna! Ligger just nu i vår stora säng i vår bungalow som står på pålar ovanför vattnet och hör Indiska Oceanens vågor slå mot pålarna under oss...! Men innan jag fortsätter berätta om paradiset vi nu har landat i, så börjar vi från när vi hördes sist.

Igårkväll vid 20-tiden tog vi en taxi från hotellet i Dubai till flygplatsen och kom fram i lagom tid. Var rätt lång kö till incheckningen så vi checkade in och hittade oss sedan en restaurang och käkade en sen middag innan vi rörde oss mot gaten. Första flighten gick som sagt till Colombo i Sri Lanka och det tog lite mer än fyra timmar. Vi lämnade Dubai strax efter 23 efter lite försening så vi hade ju redan käkat och gjort oss i ordning för att sova. Men för mig var det lättare sagt än gjort då jag knappt sov en blund. Fick väl kanske 30 minuters sömn totalt...

Colombo ligger 1½ timme före Dubai i tidsskillnad, så vi kom fram vid 05.00 lokal tid men för oss var den ju fortfarande 03.30. Hade lite mer än två timmar i Colombo och vi kom till en väldigt liten del av terminalen så vi hade inte så mycket annat val än att bara sätta oss på en bänk och vänta. Jag lade mig i Fredriks knä och försökte blunda en stund, men på stenhårda bänkar gick det inte särskilt bra. Vi boardade vid 06.30 och flygtiden mot Malé på Maldiverna var bara dryga en timme.

Flygresan till Malé gick helt fint, men det kändes rätt konstigt när piloten meddelar att vi strax ska gå in för landning när det enda som syns utanför fönstret är hav. Så märker man hur vi börjar tappa höjd men ännu är ingen landmassa i sikte. Det enda som skymtas lite är små korallöar, så kallade atoller, som är utspridda lite här och var.

Tog en liten stund för oss att få väskorna och efter det gick vi ut i ankomsthallen och tog reda på var vi skulle gå för att åka med sjöflyget till vår resort. Hittade rätt efter en stund och checkade då in våra väskor igen och tog en minibuss vidare till rätt terminal. Väl där fick vi gå in i hotellets lounge där det bjöds på gratis dryck och tilltugg och det skulle dröja ca. 45 minuter innan vårt sjöflyg skulle avgå. Så när det var dags så blev vi tillsammans med kanske 10 andra hämtade av personal för att bli eskorterade ut till vårt sjöflyg. Och det är så tufft, för det är precis som på en bussterminal, att alla sjöflyg står parkerade längs med kajen, så lastas man bara in tills det är dags att åka.

Vi fick varsitt par öronproppar då det skulle visa sig vara ett jävla liv inne i kabinen, då det är små propellerplan man flyger med. Vi "taxade" ut i viken och fick vänta på två plan innan det var vår tur. Gick väldigt snabbt och smidigt att komma upp i luften men det var riktigt häftigt att göra det från vattnet. Resan till vår resort på ön Kuramathi tog ungefär 20 minuter, och landningen med sjöflyget var inte heller det några problem. Så flyget taxade fram till en liten flytbrygga ute i vattnet, så kom det sedan en speedboat och hämtade oss.

Åkte sedan de få hundra metrarna in till bryggan på land. Väl där blev vi välkomnade på bryggan av personalen och blev sedan anvisade till receptionen där vi fick kalla handdukar och en fruktdrink. Vi ankom vid strax efter 10, och vårt rum skulle inte vara färdigt förrän klockan 14, så vi fick åka med en av resortens många elektriska golfbilar till deras lounge som var ett rum med en massa sköna sängar/soffor där vi också kunde duscha och vila ut. Och då jag knappt hade sovit på flyget så slängde jag mig i duschen och fick bort all resesvett och lade mig sedan i en av sofforna och sov i 1½ timme.

Vaknade vid kl. 13 så då tänkte vi att vi går och äter lunch innan vi får tillgång till rummet, men det visade sig då att vårt rum redan var färdigt så vi hoppade in i en golfbil och åkte till vår bungalow. Vår bungalow ligger som sagt på pålar ovanför vatten, och det ligger tio bungalows per brygga. Så vår bungalow, nummer 240, ligger längst ut på ena bryggan. Bungalowen är kanske 40 kvm med ett sovrum med fantastisk utsikt över Indiska Oceanen och ett badrum där man kan gå ut från duschen rakt ut på trädäcket. Och ute på trädäcket har vi en jacuzzi och en trappa rakt ner i havet så det är bara att börja snorkla!

Vår resort ligger på en ö som är ca 1,5 km lång så den är relativt stor om man jämför med många andra atoller här på Maldiverna. Och det är så otroligt fint här att det känns som ett skämt. Alla vägar som golfbilarna kör på och som vi även promenerar på är små sandvägar kantade av palmer, bananträd och en massa annan växtlighet. Känns verkligen som en djungel när man går här, och det känns knappt som att det finns på riktigt! Det är så otroligt vackert och romantiskt och det är nästan svårt att förstå att vi faktiskt är här nu!

Så efter att vi hade gjort oss i ordning i vår bungalow gick vi och käkade lunch och gick sedan och bytte om till badkläder och promenerade till en av öns tre pooler och lade oss på varsinn solstol. Så vi plaskade i infinitypoolen och låg i solen och drack öl och drinkar i ett par timmar innan vi gick tillbaka till bungalowen och låg på uteplatsen och tog varsinn öl i solstolarna.

Fixade sen i ordning oss för att gå och äta middag. Och på den här resorten så har vi helpension, alltså med frukost, lunch och middag inkluderat, då det är satans dyrt om man ska betala det individuellt. Så vi gick till bufférestaurangen och käkade maldivisk mat, som påminner mycket om indiskt, med olika currygrytor och massa annat gott. Så när vi sitter och äter efterrätt så kommer en servitör fram till oss med en sådan där ställning för vin/champagneflaskor och ställer ner en flaska bubbel och två glas. Så säger vi bara att vi inte har beställt den, men då säger han "Men det är rum 240, eller hur?". "Jaaa?". "Det här är från hela ledningen, då ni är här på er bröllopsresa så vill vi bjuda er på det här". Men jag tackar, jag! Kändes nästan lite pinsamt på något vis, haha, men såklart väldigt gulligt! Så vi käkade upp vår efterrätt och tog sedan bubblet och satte oss i den närliggande baren i lite mer bekväma fåtöljer och satt där tills flaskan var uppdrucken. Strosade sedan tillbaka till vår bungalow, där vi som sagt nu ligger och lyssnar till havet!

Ni förstår säkert hur jädrans bra vi har det, och det är som sagt svårt att förstå hur det kan finnas sådana här ställen på jorden. Det är så vackert och vi känner oss så lyckliga över att vara här!

Bildbomb comin' up! Puss och godnatt!

Mot Malé!

Men först mot Colombo

Tröttisar på väg mot Sri Lanka

Stort plan. SriLankan Airlines var riktigt bra!

Zoomade in lite på kartan i sätet framför...

Anlände till ett regnigt Colombo

Vårt flyg till höger

Trångt var det

Snart redo för take-off

Ingen dörr fram till piloterna

Då kör vi!

Andra flyg på rad

Airborne!

Så här kan en atoll se ut från ovan

Eller så här

Eller varför inte så här

I båten in mot vår resort

Välkomstbryggan

"Hamnen" på vår atoll

Framme!

En revhaj till höger

In i djungeln, mot receptionen

I receptionen

En av tre receptioner

Inne i loungen, där vi hängde ett par timmar

Utanför vår hydda

Nr 240

Hallen

Sovrummet

Vackert pyntad säng

"Happy Honeymoon, Mr and Mrs Carlson" står det på lappen

Badrummet med duschen som även har utgång direkt till terassen

Utgången från sovrummet

Terassen. Jacuzzin till höger

Sugen på ett dopp?

Här kan man vara!

Två nöjda honeymooners

Så här ser det ut lite överallt på ön

Bananer!

Coolt träd

Mot vår bungalow, som ligger utanför bild, längst till höger på den här bryggan

En liten häger-kompis

Hej Fru Carlson!

Här låg vi ett bra tag

Semester!

Klart man måste ha en Piña Colada också!

Solnedgång

Vår bungalow sedd från terassen

Middag

Skål från brudparet!

Maldiverna nästa!

Då var vi nere på sista dagen här i Dubai för den här gången, innan vi som sagt kommer tillbaka innan vi åker hem. Så idag åt vi frukost och fixade oss i vanlig ordning, och tog det lugnt på rummet en stund innan vi checkade ut vid 11.30. Lämnade väskorna på hotellet och promenerade i sedvanlig ordning till vår hållplats i Mall of the Emirates. Tog och åkte norrut till Burj Khalifa då vi gärna ville få en titt på den i dagsljus, då vi hittills bara har sett den i mörkret.

Hoppade av vid Dubai Mall och gick sedan ut mot fontänen där vi var häromkvällen för att knäppa lite bilder på den. Apple Store inne i köpcentrat har en stor balkong som vetter ut mot fontänen och tornet så vi gick ut dig och tog bilderna, och alltså... det ser verkligen ut som en stor rymdraket bara har slagit sig ned mitt bland alla andra byggnader. Den är så omöjligt jävla hög så det är helt sjukt. Är kanske svårt att förstå utifrån bilderna men övriga byggnader runt omkring är ju svinhöga dom också. Den slår ju alla andra skyskrapor i världen med hästlängder också, då Burj Khalifa är 828 meter medan tvåan är Shanghai Tower på 623 meter. Men om ett par år kommer Jeddah i Saudiarabien stoltsera med att ha världens högsta byggnad; strax över 1 000 meter hög, alltså över en kilometer hög. Helt galet!

Efter vi hade stått ute och tagit bilder i typ fem minuter så höll vi på att smälta bort i hettan och gick in i Dubai Mall. Så det är där vi har spenderat största delen av dagen, där jag gick loss på Victoria's Secret (eller gick loss och gick loss, jag "småhandlade" bara en bh och sju par trosor, så mer ska det bli på hemvägen!). Fredrik handlade sig ett par t-shirts och lite kalsonger, plus att vi båda slog till på varsitt par nya Rayban solglasögon. Billiga var dom f*n inte, men sjukligt snygga, och jag har egentligen bara ett par som jag använder så vi unnade oss. Och det är ju faktiskt inte varje dag man är vare sig i Dubai eller på bröllopsresa, så det så!

Efter en heldag inomhus tog vi sedan tunnelbanan tillbaka till hotellet vid 17-tiden. Nu är klockan 18.30 och vi tänkte åka mot flygplatsen om 1½ timme.

För ett år sedan när vi började planera den här resan och började titta på fina hotell på Maldiverna så sade jag till Fredrik lite halvt på allvar och halvt på skämt att om jag får åka till en sådan vacker plats till Maldiverna så kommer mitt liv vara komplett. Så vi får väl se imorgon om det stämmer, haha!

Internet kan som sagt vara lite skakigt där mitt ute i Indiska Oceanen så vi får se hur bra det går att uppdatera er hur vi har det, men förhoppningsvis så funkar det. Men annars hoppas jag att ni förstår att jag inte vill lägga hur mycket tid som helst framför datorn för att det ska funka, utan då får jag slänga upp inläggen allteftersom när vi har kommit tillbaka till Dubai igen.

Så om ett par timmar flyger vi iväg till paradiset och fortsätter njuta av vår fantastiska bröllopsresa!

Puss och kram!

Rymdskeppet!

Hallå där!

Fontänen. Där ville man gärna ta sig ett dopp!

Omöjligt att få med hela på bild

Tjoho!

Jag spanar

Souk al Bahar

Panoramavy över området. Khalifa till höger

Vackert tak inne i Dubai Mall

Här inne kan man shoppa niqab, alltså den heltäckande svarta dräkten som många kvinnor här klär sig i

Skridskobana inne i Dubai Mall

Fontänen

Fontänen med hoppande statyer

Lunch på en italiensk restaurang inne i Dubai Mall

Mumsigt!

Akvarium inne i Dubai Mall

Syns lite dåligt på grund av den disiga himlen, men ni ser ju hur pass mycket högre Burj Khalifa är än de andra byggnaderna

Hej Förenade Arabemiraten!

Lååångt där borta syns Burjen

Så här sitter vi just nu, i hotellet i väntan på att vi ska åka til flygplatsen

Våra svinsnygga solglasögon. Fredriks längst upp, mina längst ner

Atlantis Aquaventure Waterpark

9.30 imorse slog vi upp ögonen och var redo för ännu en dag i öknen. 1½ timme senare var vi redo för dagen och gick ner till receptionen för att hoppa in i en taxi för att åka till vattenparken Atlantis Aquaventure Waterpark! Men för att vara helt ärlig så åkte vi först till fel vattenpark, haha! Det finns nämligen två, och av någon anledning så har vi pratat mycket om den andra, men när vi kom fram för att visa biljetterna så visar det ju sig att vi har åkt fel. Ooops! Så vi fick ta en ny taxi och åka till rätt vattenpark, som ligger inuti det flådiga hotellet Atlantis (som förövrigt också finns i Nassau, som vi besökte förra året!) och ute på den konstgjorda Palmön här i Dubai. Googla "The Palm Dubai" så vet ni vad jag pratar om.

Kom i alla fall till slut fram till rätt vattenpark och fick köa en stund för att komma in och få våra armband som man använder för att öppna/stänga sina skåp samt handla inne i parken. Så efter allt det här började en dag av flera timmars badande, och det var riktigt skönt med tanke på den rådande hettan. Vi spenderade mest tid på stora flytringar, bara glidandes genom stora kanaler i hela parken. Ibland kommer det något mindre vattenfall och ibland även lite vågor och backar, men för det mesta ligger man bara och glider runt. Superskönt!

Vi åkte även lite rutschkanor med större badringar vilket även det var väldigt roligt. Daniel har varit jättesnäll och lånat ut sin GoPro actionkamera till oss så vi har filmat jättemycket hela dagen från poolerna, då kameran ligger i ett vattentätt litet hus. Förbaskat synd bara att de flesta filmerna blev rätt dåliga då det var en gigantisk vattendroppe mitt på linsen som gjorde att våra huvuden såg ut som badbollar, så vissa filmer där man ser våra ansikten var obrukbara... Det är därför vissa bilder har en stor boll på sig i mitten, men den sköljdes bort till slut men tyvärr blev många filmer inte så bra som vi hade hoppats. Men det var såklart jättekul att ändå få endel bilder från dagen!

Vi stannade inne i parken ända till stängning vid 17.30 och tog sedan taxi tillbaka till hotellet som tog över en halvtimme på grund av rusningstrafiken. På vägen hem stannade vi till för att köpa lite vatten och stötte då in i en man från Danmark som vi småpratade lite med. Vi beklagade oss lite över värmen, men han sa att vi inte hade så mycket att klaga på, då han som är här och jobbar måste ha kostym på sig hela dagarna...!

Duschade och fixade oss på rummet men kände inte för att gå ut och käka middag så vi beställde upp roomservice och käkade indiskt på en liten vagn som dukades upp framför tv:n och som vi åt iförda morgonrockar. Härligt!

Imorgon är sista heldagen här i Dubai tills vi kommer tillbaka igen innan hemresan. Så imorgon 22.50 avgår flyget till Colombo i Sri Lanka där vi landar vid fem på morgonen, och efter några timmar där är det sedan vidare till Malé och Maldiverna. Tänkte bege oss till flygplatsen vid kl. 20 imorgonkväll så vi får se om jag bloggar något från hotellet innan vi åker till flygplatsen. Annars hörs vi igen från paradiset (!!!)

Entrén inne i Aquaventure

Så här flyter man omkring

Aquaventure Waterpark

Vattenparken

Park

Barnens område

Tjusig park ändå

Lagunen

Man tar sig en ring i lagunen och plaskar sedan ut mot kanalerna

Härligt!

Här kan man vara

Här har vi just glidit igenom ett vattenfall

Tjoho!

Plaska

Mer plask

Kanal

Den här snubben stod och drog in folk in till höger för där kom...

...en gigantisk våg!

Åkte upp för ett rullband som sedan tog oss ner för en stor rutschkana

Solnedgång utanför hotellet

Solnedgång

Hela the Palm består av sådana här lägenhetskomplex

Två av måååånga höghus i den här stan

Middag

Jumeirah Beach och Burj Khalifa

Vad har jag och Fredrik pratat mest om idag? Värmen. Den här jädra värmen. Alltså det är så varmt här att det är helt sjukt. Efter bara 5 minuter utomhus är man helt genomsvettig och svullen om fötterna. Det är med andra ord inte så konstigt att man direkt blir tillfrågad om man vill ha taxi så snart man rör sig mot entrédörrarna på hotellet och att man verkar tycka att vi är galna som ens väljer att stoppa näsan utomhus.

Vi sov i alla fall gott i vår enorma säng i natten som var. Klev upp vid 10-tiden och pallrade oss ner för att käka frukost. Vi var ute på stan nån timme senare och gick bara förbi en supermarket för att köpa vatten innan vi gick de 300 metrarna till Mall of the Emirates. Och på den lilla promenaden var vi redan helt slut och ifrågasatte varför i helvete folk vill bo så här. Men men, nu ska vi inte klaga utan det är såklart jätteskönt att vara på semester i finväder, men det är ordentligt jobbigt att vara utomhus alltså...

Så vi gick in i Mall of the Emirates som är helt sjukt enormt, och strosade omkring en stund mest för att svalka oss. Tog oss också ett kik på Ski Dubai som är Dubais ökända inomhusskidbacke. Helt absurt att man mitt i öknen har en skidbacke med möjlighet att också åka pulka och klappa livs levande pingviner. Men vi har förstått att i den här stan är fasen ingenting omöjligt, haha.

Efter lite letande hittade vi tillslut metron som vi hoppade på för att åka till Dubai Marina i området Jumeirah Beach. Metron är supersmidig, då det är ett förarlöst tåg som går på räls ovan jord så det är ingen tunnelbana. Tågen går ofta och det är rent och fräscht till skillnad från hur det brukar vara i kollektivtrafik. Vi strosade omkring en bra stund i marinan som är precis som det låter; en marina med en massa båtar och även en jädra massa höga hus. Gick sedan ner till havet och Marina Beach och käkade lunch på vårt favorithamburgerställe Shake Shack.

Efter lunchen strosade vi vidare tillbaka mot metron igen för att åka tillbaka till hotellet för att svalka oss i poolen innan middagen. Det kanske låter som att vi bara var ute och vände, men när man är utomhus i sådan här hetta så tar allt så mycket längre tid i och med att man inte går så fort samt att man stannar hela tiden för vatten- och andningspauser. Även att avstånden är så jädra stora, så även om vi bara åkte metro i 20 minuter mellan hotellet och marinan så tar det ändå en jädra stund att ta sig från metron, genom hela Mall of the Emirates och ut på gatan innan vi traskar de 300 metrarna tillbaka till hotellet. Så klockan var strax före 16 när vi var hemma igen så vi bytte direkt om och gick upp på takterassen och svalkade oss i poolen. Vi låg där i kanske en timme innan vi gick ner igen och duschade och gjorde oss i ordning för kvällen.

Återigen tog vi metron men den här gången åt andra hållet än tidigare på dagen, då vi klockan 19 hade bokat biljetter för att åka upp i världens högsta byggnad, Burj Khalifa. Då vi åkte från hotellet strax efter kl 18 så var det rusningstid och fullt med folk på metron. Och efter den resan ska jag aldrig klaga på att folk i kollektivtrafiken i Göteborg inte kan bete sig, för här kastar sig verkligen folk in i vagnen innan man ens har en chans att komma ut. Så det var verkligen att armbåga sig fram och göra illa folk för att man skulle hinna ut innan dörrarna stängdes. Idioter!

Så kom vi i alla fall fram till Dubai Mall som även det är ett enormt köpcentrum, som vi skulle gå igenom för att komma till Burj Khalifa. Men alltså det tog en kvart bara att gå från metrostationen och fram till köpcentrumet och väl inne så var det sjukt dåligt skyltat så vi visste inte vart vi skulle gå, och nu var klockan 18.45. Så vi kutade omkring som dårar innan vi till slut hittade rätt, och då var klockan fem i sju. För man blir nämligen av med sin biljett om man skulle komma sent, då det är så högt tryck på de här turerna. Vi trodde att det skulle gå snabbare bara för att vi hade förköpt biljett, men nej. Det tog kanske 10 minuter att gå igenom allt efter vi hade uppvisat biljetten; upp för trappor, ner för trappor och sen kom vi fram till kön som visade sig vara sjukt lång och med en väntetid på minst 40 minuter. Suck...

Efter 40 minuter fick vi till slut komma fram till hissarna som skulle ta oss upp till 125:e våningen. Hela tornet är 164 våningar och helt sjuka 828 meter hög, men vi åkte inte enda upp då det skulle kosta dubbelt så mycket som vi betalade, och det var dyrt nog... Men det räckte gott och väl med 125 våningar för det är alltså så pass högt att man inte ens kan greppa det när man står där uppe. Allt ser ju såklart alltid pyttelitet ut när man är uppe i en skyskrapa och även fast den här är sjukligt mycket högre än i något annat torn man har varit i så känns allt bara... högt. Det är jättefin utsikt och det var särskilt häftigt att se det i mörkret men det är typ för högt för att man ska kunna fatta. Lite svårt att få bra bilder bara, men det var riktigt coolt att vara så högt uppe och bara vetskapen om att vara i världens högsta byggnad.

Sen fick vi köa (igen!) i typ 20 minuter för att komma ner från tornet också. Därifrån gick vi sen ut till området runtikring tornet som ligger framför den konstgjorda sjön Burj Khalifa Lake som precis som framför Bellagio i Las Vegas har en fontänshow två gånger i timmen. Vi kom ut precis när showen började så vi kikade på den innan vi hittade oss en mysig restaurang precis vid vattnet och med utsikt över hela Burj Khalifa. Vi satt och åt i nån timme innan vi strosade vidare in i Dubai Mall och tog en glass till efterrätt innan vi tog metron tillbaka till hotellet igen.

Det har varit en lång, händelserik och framförallt varm dag så nu är våra fötter väldigt trötta och redo för ett par timmars sömn. Vi hörs imorgon igen! Puss!

Utsikt från rummet; ett nybygge i förgrunden och bakom det, världens största köpcentrum Mall of the Emirates

Frulle

Upp i taket på hotellet, hissarna går på utsidan

Kamelmjölk till salu på mataffären

Skidbacken Ski Dubai sedd från utsidan

Hej från värmen!

Snygg karl

Beachen

Stranden med Ain Wheel i bakgrunden, som håller på att färdigställas

Höghus i Jumeirah

Strand

Så rolig städ-kona!

Det platta "taket" är metrostationen

Hissarna sedd från ovan, på vårt hotell

Fredrik plaskar

Utsikt

Fontänshow

Det mysiga området nedanför Burj Khalifa

Svårt att få med hela på bild

Rätt liten Hanna-Sofia i jämförelse...

Mer fontänshow

Show och lite Burj Khalifa

Vacker byggnad

Mysigt värre!

Ligger massor av sådana här restaurangen precis vid vattnet

Supermysigt område

Khalifan igen

Pyntade palmer

Hello!

Dubai Mall

Inne i Dubai Mall. Massor av pappersfjärilar i taket

Greetings från Mellanöstern!

Strax före halv sju imorse ringde klockan och vi vaknade till 10 grader och ösregn. Käkade frukost och gjorde oss klara för att åka ner till stan och ta flygbussen till Landvetter. Var framme vid Landvetter vid 08.30, käkade lite frukost och boardade sen till Frankfurt strax före kl. 10. En liten rolig grej som hände precis innan vi skulle boarda var att jag blev uppropad i högtalarna; "Kan Hanna-Sofia Carlson komma till gate 16". Vi brukar alltid sitta kvar till sist och inte hetsa upp för att kliva på flyget först, och den här gången var vi verkligen helt sist. Men vi satt vid gaten hela tiden, så precis när vi går fram för att scanna boardingkorten så ropar dom upp mig i högtalarna, haha! Mig veterligen är det första gången det händer.

Flyget till Frankfurt tar ju knappt 1,5 timme och väl där hade vi ungefär lika lång tid innan flyget mot Dubai. Så vi passade på att käka lite lunch innan vi rörde oss mot gaten. Flygningen på 5½ timme gick helt felfritt och vi roade oss med att kolla på film, läsa, och småprata med en trevlig tysk som satt bredvid oss.

Landade i Dubai strax före kl. 22 lokal tid och efter lite köande till passkontrollen så fick vi till slut hämta våra väskor. Något som var lite drygt var att vi gick direkt till metron för att ta oss in till stan. Vi hann köpa biljetter och sen gå fram till slussarna för att scanna dom när en man säger att sista tåget har gått. Men ställ dig vid biljettmaskinen istället då, och "varna" folk att det inte är någon mening att köpa då man ändå inte kan åka...! Biljetterna kostade bara dryga 70 kronor och vi kommer ändå kunna använda dom på metron under vistelsen här, men ändå drygt att dom inte kunde säga något innan man hann köpa biljetter.

Så vi gick ett par våningar ner igen för att ta taxi, och det här var första gången vi kom utomhus sen vi kom fram, och H-E-R-R-E-G-U-D JÄVLAR vad varmt det är! Vi frågade taxichauffören som sa att det var 33 grader, och nu var klockan lite över elva på kvällen. Vi konstaterade att det var ju nästan 1½ år sedan vi var med om liknande värme, när vi var i Nice förra sommaren, så det är väl en kombination av att det var länge sedan sen vi kände sådan här värme och även att vi lämnade 10 grader bara några timmar tidigare. Sheise, hur ska det här gå, haha!

Måste säga att det var jävligt coolt att åka taxi på den femfiliga motorvägen in mot Dubai för satan vilka skyskrapor som finns här alltså! Och så ser man ju världens högsta byggnad, Burj Khalifa, sticka upp vart än man befinner sig. Det är helt sinnessjukt hur hög den byggnaden är alltså. Galet att man kan bygga något så högt.

Vi bor på ett jättefint, femstjärnigt hotell precis i närheten av världens största shoppingcenter Mall of the Emirates och vårt rum är säkert 30-35 kvm. Tog oss en stund att fatta hur vi tänder och släcker lyset då all belysning i rummet styrs av en liten digital panel som står på ena nattduksbordet. Blev nästan löjligt imponerade när vi förstod hur det funkade, haha. Och när Fredrik slog på tv:n och jag stod i badrummet så ropade jag åt honom att sänka ljudet, ända tills jag insåg att tv-ljudet även strömmas ut från en högtalare i taket i badrummet. Har vi kommit till hi-tech landet eller? Haha!

Nu är klockan ett på natten här, men för oss är den ju "bara" 23 så vi är inte helt slutkörda som man annars kan vara efter en hel dags flygande, men det är ändå dags att släcka snart.

Imorgon beger vi oss ut på äventyr i ökenhettan, så hörs vi då igen!

Puss och godnatt!

På busshållplatsen hemma imorse

På Landvetter - I min sedvanliga reseoutfit

På väg på bröllopsresa!

Lunch i Frankfurt

Mot Dubai!

Vårt feta plan

Stort plan!

Framme i vårt enorma rum i Dubai

Badrummet

Godnatt!

Dagen före

Efter över ett års planerande för den här resan är det nu snart bara 12 timmar kvar tills vi sätter oss på det första flyget och är påväg på vår bröllopsresa (!). Idag, så här dagen före avresa, var vi nere en sväng på stan i vanlig ordning och växlade pengar och inhandlade småsaker som fattades. Och resten av dagen här hemma har mest gått åt till att packa, duscha och fixa i ordning. Vi flyger från Göteborg strax efter 10 imorgonbitti, för en mellanlandning i Frankfurt, och sedan vidare mot Mellanöstern och Dubai.

I Dubai kommer vi vara två timmar före i tiden, och i Maldiverna ytterligare en timme, så tre timmar före svensk tid. Vet dock inte hur det kommer vara med Internetuppkoppling på Maldiverna, då det som sagt ligger mitt ute i havet så uppkopplingen kanske inte är den starkaste. Men jag ska såklart göra mitt bästa att lägga upp bilder till er som ni kan njuta av hemma i regniga, höstiga Sverige, hihi!

Har egentligen inte så mycket mer att säga än att det ska bli så otroligt skönt att åka iväg och vara ledig i två hela veckor tillsammans med min nyblivna make ♥ Om allt går som det ska, landar vi i Dubai imorgon vid 22.30 lokal tid, så vi får se om det blir något bloggande imorgonkväll, annars hörs vi i början på veckan.