Grattis, Judit & Paul!

Igår morse klev ­­vi upp vid 9-tiden och gick ner och åt frukost på hotellet i Budapest. Vid 11.30 hade Judit bokat en buss som skulle ta alla vi som bodde i Budapest till Tata. Så efter vi hade checkat ut gick vi in på en supermarket och handlade lite lunch att äta innan bröllopet då vi inte skulle ha tid att gå ut och äta nåt när vi ankom till Tata. Det skulle ta ca 20 minuter från hotellet till där bussen skulle hämta oss, så vi strosade genom stan och kom till slut fram där vi stötte på några av britterna som vi hade träffat på ruinpuben kvällen före.

Bussen var lite sen så vid 11.45 kom den och hämtade upp oss. Det var jag och Fredrik samt fyra andra svenskar och sen ett gäng britter från Pauls sida. Resan till Tata tog lite mer än en timme men i och med att bussen var sen att hämta upp oss samt att det var rätt mycket trafik ut från Budapest så hade vi knappt 45 minuter att göra oss klara på. Vi bodde på ett litet hotell tillsammans med Janna som också har jobbat på Hotel Allén där jag tidigare jobbade, men hon och jag har konstigt nog aldrig träffats. Hon jobbade inte lika ofta som jag, så jag har egentligen bara sett hennes namn flimra förbi på schemat. Så hon och hennes kille samt en av Pauls kompisar med flickvän bodde på samma hotell som oss, och när vi äntligen hade fått checka in så var det som sagt inte så mycket tid kvar att göra sig i ordning på.

Så jag sminkade mig samtidigt som jag åt riskakor, nötter och frukt som vi hade köpt som provisorisk lunch. Vi hann dock bli klara i tid så strax efter kl. 14 mötte vi upp med våra fellow hotellkompisar och gick till bussens upphämtning tillsammans. När vi kom dit stod en snubbe där i kostym som frågade på engelska om vi skulle till bröllopet. Vi sa såklart ja, och då hänvisade han oss till en buss som stod och väntade i korsningen. Så vi gick dit, hoppade på och så började bussen köra. Men så efter bara 50 meter så börjar snubben med kostymen, som vi utgick ifrån var vår toastmaster, ropa till chauffören och bussen stannar. Jag tänkte att vi hade glömt någon som kanske kom springandes där ute, men så frågar toastmastern vilket bröllop vi ska på. Då visar det sig att det här var en helt annan bröllopsbuss som tillhörde ett annat par som också skulle gifta sig. Vad är oddsen på det?? Haha! Vi kände inte igen några av de andra på bussen när vi steg på, förutom två av Judits svenska kompisar som också hade åkt med från Budapest, men tänkte att det är säkert Judits ungerska släktingar, men det var som sagt några helt okända människor. Haha! Så vi hoppade av och gick tillbaka till upphämtningsplatsen och kort därefter kom vår riktiga buss med vår riktiga toastmaster, som smart nog hade upprop innan vi klev på bussen. Det kanske det andra sällskapet skulle ha tänkt på också…

Väl på den rätta bussen satt övriga gäster som vi hade åkt dit med från Budapest, och vi åkte då till kyrkan i Tata. Kyrkan var ganska liten men jättefint utsmyckad. Så vid kl. 15 började ceremonin och både Judit och Paul var jättefina men Judit var såklart allra vackrast i sin vita klänning i spets och långt släp. Ceremonin hölls på ungerska men de ”viktigaste” delarna tog prästen också på engelska. Det tog kanske 45 minuter i kyrkan innan vi var klara och de kom ut och fick applåder, löv och såpbubblor på sig. Vem kunde tro det när Judit visade oss runt i Tata sommaren 2012 att vi 7 år senare skulle komma tillbaka och stå utanför kyrkan som hon visade oss även då och gratulera henne och hennes nya man till giftermålet? Så himla kul!

Bussen hämtade nu upp oss för att köra oss till slottet, vilket tog kanske 20 minuter. Och herregud vad himla fint det var! Lokalen var så vackert dekorerad och allt var verkligen så genomtänkt. Allt gick i hösttema och med höstfärger, så det var torkade löv, bilder på Judit och Paul, små lyktor, ljus och annan fin dekoration i hela lokalen. Slottet hade bara haft öppet för sådana här evenemang sedan förra sommaren, så allt där inne var jättefint och fräscht. När brudparet anlände skålade vi i champagne och så bjöds det på snacks i form av grönsaker med dipp, bröd och små krutonger. Så gott!

Innan middagen skulle vi fotas tillsammans med brudparet i lite olika konstellationer, så vi fotades tillsammans med min och Judits f.d. kollega Janna och hennes man Niklas som bodde på vårt hotell, Judits norska kompis Öyvind, hennes svenska vän Peter som bor i Budapest och Tina som bor i Alingsås och som var den första person som Judit fick kontakt med i Sverige och som hon också bodde hemma hos i början. Lite av Judits extramamma i Sverige.

Efter fotosessionerna var det dags för middag och till förrätt bjöds det på grön ärtsoppa, till huvudrätt ställdes det in enorma träplankor med olika kött, potatis och ris, och jag fick in en separat enorm tallrik med grönsaker och tofu Jättegott! Efterrätten var såklart bröllopstårta men de bjöd också på den största dessertbuffé jag har sett, med olika tårtor och kakor. Vi var verkligen inte hungriga när kvällen var slut om man säger så, haha.

Hela kvällen var det också gratis öl, vin, gin & tonic samt den ungerska inhemska spriten palinka som Judits pappa tillverkar själv. Allt vin var också tillverkat i regionen, så där kan man snacka närodlat. Innan middagen var det förresten lite palinkaprovning, men bara under en halvtimmes tid, då palinka är så satans starkt så de ville inte riskera att det skulle bli för out of control genom att ha palinkan framme hela kvällen, haha. Och trots att jag är så himla lättpåverkad nu för tiden, och kan känna av alkoholen redan efter ett halvt glas vin så drack jag ändå typ fyra glas vin och tre gin & tonic under kvällen. Klart man blev på lyset men jag blev inte så fullständigt plakat som jag ”borde” ha blivit. Måste ha varit alkoholfritt vin, haha.

Kvällen var verkligen så himla fin, med jättefina tal från flera av deras vänner och släktingar. Paul höll ett jättefint tal till sin nyblivna fru så jag hade helt ont i kinderna efter för att jag log så mycket under hans tal. Så himla fint. Efter middagen så var det dansgolv och vi dansade hela kvällen och jag svängde även runt lite med Judits pappa. Hennes föräldrar är verkligen så himla mysiga, men det är så synd att vi inte kan kommunicera med dem då ingen av dem kan engelska. Hennes mamma har dock nyss börjat lära sig, så jag frågade henne ”Are you happy?” och hon log med hela ansiktet och sa ”Yes!”. Vi umgicks mycket med Janna och Niklas men även med Pauls kompis Matt och hans flickvän Grace från England. Vi hade också en liten dance off med Pauls äldsta bror Martin och hans flickvän Charlotte, haha. Skönast måste dock ha varit Pauls irländska kusin Stephen och hans fru Michelle. Vi satt bredvid dem på middagen och hade även en lektion i svenska svordomar under småtimmarna, haha. Har inte skrattat så mycket på länge tror jag. Så himla sköna människor!

Vid 2-tiden kände vi dock att det var dags att lägga sig, så då sade vi hejdå till Judit och Paul och delade bil med Janna och Niklas tillbaka till hotellet. De hade fixat så att det gick en bil mellan slottet och Tata hela kvällen och natten så det var bara att säga till när vi ville åka. Så vi var hemma strax efter klockan 2 och släckte väl lampan vid 02.30.

Jag var nere vid frukosten vid 9.30, där jag träffade på Janna, Niklas, Matt och Grace, men Fredrik stannade kvar i sängen. Det var utcheckning vid 11 men vårt tåg tillbaka till Budapest skulle inte gå förrän 12.30 så vi hängde kvar på hotellet en stund innan vi gick ut i regnet och tog oss till tågstationen. Matt och Grace hade gått i förväg, så vi träffade dem på stationen och när tåget väl kom var även Paul, och några av hans släktingar ombord, då de hade klivit på en station före oss. Så vi satt och pratade hela vägen till Budapest och jag måste säga att Paul såg oförskämt fräsch ut under omständigheterna, haha. Alla var vi såklart väldigt trötta, men irländarna Stephen och Michelle var fortfarande fulla så de var på gott humör, haha! De hade fått en rundvisning i slottet vid 03.30-tiden av ägaren till slottet, och trots att ägaren inte pratade engelska och irländarna inte förstår ungerska så hade de ändå ”förstått allt han sa!” enligt dem själva, haha.

På stationen vi anlände till skiljdes vi åt från de flesta av gänget, och åkte vidare med tunnelbana tillsammans med Paul och hans kompis John till centralstationen i Budapest, därifrån vi skulle ta flygbussen, och Paul och John skulle till sitt boende för natten, då de båda skulle åka hem först imorgon. Väl där sade vi hejdå även till dem, och jag och Fredrik gick och käkade burgare och pommes på Hard Rock Café. Mycket välbehövligt må jag säga! Strax efter kl. 15 tog vi flygbussen som tog lite mer än en halvtimme ut till flygplatsen. Flygresan gick bra och vi sussade båda två under största delen. I skrivande stund sitter vi på Münchens flygplats där vi sammanlagt har 2,5 timme innan flyget hem går. Just nu är det ca en timme till avgång så vi ska väl så småningom ta oss lite att äta innan vi kör sista rycket hem. Ellie får stanna hos moster tills imorgon så hämtar vi henne efter jobbet. Blir lite väl sent att hämta henne ikväll, då vi troligen inte kommer vara hemma i lägenheten förrän säkert 23.30.

I och med att vi bara har den lilla sista flygresan hem kvar så tänkte jag att jag avslutar den här bröllopshelgen med det här inlägget. Jag vet ju att Judit läser min blogg så till dig och din nyblivna man: Tusen tack för att vi fick komma och fira den här underbara dagen tillsammans med er. Ni är så himla fina tillsammans och ni strålade verkligen igår båda två! Vi har haft så jädra kul och har träffat så mycket av era roliga och trevliga släktningar och vänner. Tack för att vi fick komma!

Som ni förstår har vi ju haft en jättebra och mysig helg och Ellie är förresten på bättringsvägen så det känns jätteskönt att vi kunde åka och att ingenting förvärrades medan vi var borta. Som alltid ska det bli skönt att komma hem och att få gosa på vår lille bebis igen.

Bildbomb följer som alltid. Until next time!

Julpyntad shoppinggata i Budapest

Palinka till salu i en shop

En liten julmarknad. Redan nu!

Bröllopsbussen!

Över Kedjebron

Kedjebron

Åka buss

Parlamentet, sett från Kedjebron

Vårt lilla hotellrum i Tata

Bröllopsselfie på fel buss!

Utanför kyrkan

Party!

Presenthörnan

Med Pauls bror Martin och flickvän Charlotte

I ett regningt Tata på väg till tåget

I Budapest i tunnelbanan

Legogubbar

Fredrik i detta nu, lite trött!

Hej igen, Budapest

Trots alla resor jag har gjort hittills i mitt liv så har jag faktiskt aldrig varit med om att ett flyg har blivit avbokat. Men så i onsdags eftermiddag får jag ett mail från Lufthansa om att vår flight mellan Frankfurt och Budapest på torsdag kväll var inställd, men att flyget mellan Göteborg och Frankfurt skulle gå som vanligt. Efter många timmars försök att få tag på Lufthansas kundtjänst samt att försöka komma in på deras hemsida så fick vi till slut meddelandet att hela vår resa hade blivit ombokat till ett flyg med Czech Airlines på fredag morgon.

Trots irritationen över att flyget först var inställt, och att vi inte kan få tillbaka pengarna för vår första av två hotellnätter i Budapest pga. att hotellet redan var betalat så var vi båda väldigt glada över att vi fick ett ombokat flyg. För natten mellan tisdag och onsdag var vi uppe ungefär varannan timme för att Ellie hade fått väldig diarré. Hon var dock som vanligt under onsdagen, men var hemma med Fredrik som jobbade hemifrån. Natten mot torsdag gick bra, så jag tog med henne till jobbet som vanligt, men så strax efter kl. 11 så försökte hon kräkas men det kom inte upp något. Så började hon plötsligt skaka, som att hon fick frossa, så jag tog på henne kopplet och gick ut med henne. Och direkt när vi kom ut så bajsade hon, men inte bara bajs utan väldigt mycket blod. Jag ringde direkt till veterinären som tyckte att vi skulle komma dit så snart vi kunde. Så jag packade ihop allt på jobbet och åkte hem med henne. Veterinären kände igenom henne och kunde inte vare sig se eller känna några fel på henne, men hon ville ändå lägga in henne för att ta lite prover osv. Så hon blev inlagt hos veterinären kl. 13 och under de timmarna hon var där tog man blodprov, hon fick dropp, antibiotika och smärtstillande samt att man röntgade magen. Det enda man hittade under undersökningen var en begynnande inflammation i magen och tarmen vilket kan vara anledningen till varför hon har haft diarré. Svårt att säga vad det kan bero på, hon kan ha ätit något dåligt ute till exempel, men det var i alla fall ingenting vasst inne i magen som hon hade svalt och som hade gjort hål någonstans vilket såklart var skönt att höra.

När vi hämtade henne kl. 18 så var hon jättepigg då hon ju hade fått dropp i och med att hon var lite uttorkad pga. diarrén. Så hon var sig själv när vi hämtade henne, vilket gjorde att vi beslutade att ändå lämna henne hos Jossefin som planerat. Det hade varit en annan sak om hon hade varit jättetrött och slut och inte alls sig själv, då hade vi nog inte åkt. Men i och med att allmäntillståndet ändå var så pass bra så lämnade vi henne hos Jossefin igår kväll.

Imorse var vi uppe strax före kl. 5 då flyget mot Budapest, via Hamburg, avgick 7.55. Vi har hörts med Jossefin hela dagen och Ellie har varit pigg och sig själv hela dagen och hon har fått ätit av skonkosten vi fick med oss från veterinären och hon äter sin antibiotika, så det går bra. Fastän vi allra helst skulle vilja ta hand om henne själv, så är Jossefin minst lika bra på att ta hand om henne som vi. Jag ska vara ärlig att säga att det är svårt att helt och hållet kunna slappna av och njuta av att man är borta på en weekend då det här hänger över oss, i och med att hon faktiskt inte är helt frisk ännnu, men vi vet ju samtidigt att vi inte kan göra något för Ellie som inte Jossefin kan göra. Så vi pratar med Jossefin flera gånger om dagen, samt att hon är så gullig och skickar uppdateringar om vad dom gör och hur hon mår så det känns ändå så bra som det kan kännas under omständigheterna.

Så åter till resan, så mellanlandade vi i Hamburg där vi käkade lite innan vi boardade planet mot Budapest vid kl. 11. Vi landade ungefär 1½ timme senare och tog sedan taxi till hotellet som ligger mitt i stan. Det var en del trafik på vägen från flygplatsen så klockan hade nu hunnit bli 14.30 så vi bara lämnade väskorna på rummet och gick ut på stan för att hitta mat. Vi hade kollat upp att Budapests bästa veganska café skulle ligga i närheten men när vi kom dit så hade mycket av deras mat tagit slut så vi gick vidare. Ramlade istället över ett mysigt litet café där Fredrik tog en baguette och jag en linssallad. Vi delade också på en lemonad som är så jädrans gott och som ungrarna har en förkärlek till. Det var efter vårt förra besök i Ungern som vi köpte en sodastream och började göra egen lemonad hemma.

Efter lunchen gick vi ner till floden och såg Kedjebron, Gellért Hill, slottet, presidenthuset och parlamentet. Vi bor på Pest-sidan av stan och förra gången vi var här, 2012, så gick vi på Buda-sidan när vi gick i det här området så den här gången så fick vi se allt från andra sidan. Dock innebär det att man inte får en jättebra vy av parlamentet, eftersom det ligger på samma sida som den vi var på, och det är omöjligt att få en bild på hela då byggnaden är så enorm, men vi har ju faktiskt sett den förut.

Vi strosade vidare och hamnade till slut vid centralstationen där ett stort shoppingcenter ligger. Mina Levisjeans har fått ett hål i sig så jag tänkte se om jag kunde hitta ett par då det förhoppningsvis är billigare här än hemma, men de jag hittade var inte märkbart billigare här så jag köpte inga. Däremot hittade jag ett par på H&M för knappt 150 kronor, så fastän kvalitén kanske inte är den bästa så köpte jag dem ändå.

Vi gick sen tillbaka till hotellet och gjorde oss i ordning innan vi gick ut och åt på restaurang Dobrumba som vi hade blivit tipsade av Judit att gå till. Det är en meze-restaurang som alltså har lite olika plockmat från Mellanöstern, med massa hummus, bröd, röror, oliver osv. Så. Jädra. Gott!! Efter maten hade vi tänkt gå vidare till en såkallad "ruin pub" som är en grej här i Budapest. Det är alltså pubar som har lite förfallet och speciellt tema, och precis när vi tänkte kolla upp det så skrev Paul i vår Facebookgrupp som har med bröllopet att göra, att han och några av hans kompisar skulle vara på en sådan pub strax före kl. 20 och att den som ville kunde komma dit. Vi var bara fem minuters promenad därifrån så efter middagen gick vi dit och tog en öl och pratade med Paul och hans kompisar och bröder och lite andra släktingar. Ruinpuben vi gick till, Szimpla Kert, var verkligen jättehäftig med flera olika rum, med olika soffor, stolar, vattenpipa, vinbar osv. Varje rum hade nästan ett eget tema så det var verkligen jättehäftigt. Vi tog en öl och efter kanske 45 minuter så gick vi hemåt igen och duschade och gjorde oss klara för kvällen.

Imorgon har Judit fixat en buss som vi som bor i Budapest över natten idag ska ta till Tata, så imorgon vid 11.30 avgår bussen och så tar det kanske en timme. Utcheckning från hotellet är kl. 10 så vi får se hur vi spenderar tiden innan bussen avgår. Temperaturen här är förresten ca 14 grader och grått precis som hemma. Aningens varmare dock.

Vi får se om jag lägger upp nånting imorgon, eller om jag drar hela bröllopet på söndag, då vi troligen kommer komma väldigt sent i säng imorgon kväll. Trots situationen med Ellie så ska det ändå bli kul att få fira Judit och Paul imorgon, och även att få piffa sig lite nu när man har ordnat med finklänning och allt!

Nattinatti!

Inflyg över Hamburg

Redan julpynt på Hamburgs flygplats...

Nationalmuséet, sedd från taxin. Jag hade precis kollat på bilderna från vårt förra besök i Budapest när jag såg den här från taxin. Den gången hade jag tagit en lite finare bild på nationalmuséet, men kul att känna igen det igen efter över 7 år sedan sist!

Vårt hotellrum

Szent István-bazilika

Nationalbanken

Första lemonaden i Ungern

Go'-lunch

Kedjebron

Hej från Budapest!

Den höga statyn där borta är uppe på Gellért Hill som vi besteg i typ 33 gradig värme under vårt förra besök

Slottet med den gröna kupolen och den vita avlånga byggnaden med rött tag är presidenthuset

Skor vid floden till minne av ungerska judar som sköts här under Andra Världskriget så att deras kroppar skulle falla ner i floden och flyta iväg så man slapp ta hand om dem

Parlamentet

Fredrik strosar

Sådana här munk/kakor kunde man också köpa i Prag

Ser ni de färgade lamporna som hänger över gatan?

På väg mot restaurangen gick vi förbi vårt hostel Wombats som vi bodde på sist

Öl och lemonad

Såååå gott!

Szimpla Kert ruinpub

Vi med the groom-to-be!

Szimpla Kert

En streetfoodmarknad utanför Szimpla Kert

Bröllopsdags!

Enda sedan vårt eget bröllop för lite mer än två år sedan så har vi, eller åtminstone jag, längtat tills någon av våra vänner gifter sig, eller att man åtminstone ska bli inbjuden till en lite större och finare fest. Och nu äntligen så är det dags! Min tidigare hotellkollega och vän Judit ska gifta sig med sin irländare Paul, och det ska de göra på inget mindre än den ungerska landsbygden! Judit är ju från Ungern men har bott i Sverige i 10 år, och som ni kanske minns så var vi och hälsade på henne och hennes familj när vi tågluffade i Östeuropa sommaren 2012.

Så nu till helgen, den 9 november, gifter de sig i Tata, som ligger ca en timme utanför Budapest. Festen kommer att hållas på herrgården Balogh–Esterházy-kastély, vilket ser fantastiskt vackert ut på bilderna jag har sett. Vi kommer flyga från Göteborg på torsdagkväll, via Frankfurt och kommer fram till Budapest vid 23-tiden torsdagkväll. OM! Och det är ett stort j*vla OM. OM inte vår flight blir inställd på grund av att idioterna på Lufthansa ska gå ut i strejk torsdag, fredag den här veckan. Det är ännu inte klart vilka flighter som kommer att påverkas, och när jag ringde deras kundtjänst igår så sade dem att vår flight är bekräftad, men att de skulle gå ut med allt idag klockan 12. Så efter lunch idag vet vi om vi kommer iväg som planerat. Det var ju Lufthansa vi flög med när vi åkte till Portugal 2013 och min väska var borttappad i sex dagar pga att flygbolaget strejkade. Där och då svor jag att vi aldrig skulle flyga med dem igen men man glömmer snabbt bort, plus att det är svårt att hitta flygbolag som kan matcha deras biljettpriser, om man inte vill flyga med Ryan Air eller annan skit. Som tur är så är ju bröllopet först på lördagen så vi har ju hela fredagen på oss om det verkligen skulle krisa men vi håller såklart alla tummar på att vi kommer iväg som planerat.

Så förutsatt att allt går bra så kommer vi fram till Budapest på torsdagkväll, och sen har vi hela fredagen i huvudstaden innan vi på lördag förmiddag tar buss till Tata innan det är dags för bröllop och kalas hela lördag eftermiddag, kväll och natt. Vi kommer sen flyga hem från Budapest på söndag eftermiddag och landar sent i Göteborg på söndagkväll. Ellie kommer bo hos moster under långhelgen så vi hämtar henne från Jossefin troligen på måndag morgon innan vi åker till jobbet.

Vi har haft resan bokad i ett par månader och jag har fixat klänning som jag och Jossefin hjälptes åt att sy upp för ett par veckor sedan, vilket inte var det lättaste... Fredrik kommer återanvända sin kostym från vårt bröllop.

Så nu hoppas vi att vår flight inte blir inställd och att vi kommer fram som planerat. Som jag sa till Judit igår så går vi till Tata om vi måste, för på bröllopet ska vi till varje pris! Kanske inte kommer skriva nåt på torsdag eftersom vi kommer fram så sent, men vi hörs i alla fall på fredag när vi förhoppningsvis är framme i Budapest. Det ska bli jättekul att återse Ungern igen, då vi redan 2012 sa att vi gärna åker dit igen!

Hej svejs!

Snart ses vi, Budapest!

Balogh–Esterházy-kastély. Rätt okej ställe för ett bröllop!