Whitsundays

Då var vi tillbaka från våran tur till Whitsunday Islands. Åkte som sagt i måndags eftermiddag från Airlie Beach och åkte ca 2½ timme ut på havet. Ankrade där och efter ett tag så fick vi mat. Asgod mat bestående av fisk i folie med coleslaw och potatismos. Installerade oss i våra hytter som var pyttepyttesmå sängar, och jag och My delade dessutom säng, så ännu mindre plats till oss. Vi var ca 30 pers inklusive besättningen så vi var ett par stycken som klämde in oss på båten. Vi var inte så peppade på att dricka på kvällen, utan vi gick och la oss vid 21-tiden.

Blev väckta vid 7 på tisdagmorgon och då var det frukost. Sedan åkte vi vidare ut på havet, men vädret var inte direkt med oss så för en stund var vi tvungna att gå in för att det började regna. Kom till slut fram till Whitehaven Beach där vi gick upp i skogen för att sedan komma ut till ett utkiksställe där man hade jättefin utsikt över stranden. Var jäkligt svårt att fånga på bild hur fint det verkligen var, eftersom allting var så himla ljust, men det var helt otroligt fint. Tog lite bilder (dom obligatoriska hoppkorten såklart) och sen vandrade vi tillbaka till båten igen. Fick jättegod lunch bestående av tonfiskwraps och sen åkte vi vidare.

Stannade sedan vid det stället där vi skulle snorkla. Vi var tvungna att ha våtdräkt på oss med tanke på faran för både maneter och stingrockor, så alla var väldigt snygga. Måste dock säga att jag blev lite besviken på Stora Barriärrevet, eftersom korallerna var sjukt tråkig färg, typ gul/brun/grå, och inte så fint jag hade tänkt mig. Fiskarna var dock väldigt fina i alla färger, men jag blev inte så impad av resten. Var mycket bättre i Egypten faktiskt. Satte oss sedan och tog det lugnt och ölade på den lille stranden innan vi begav oss tillbaka till båten för middag. Kvällen spenderades med några av crewet på båten, men eftersom alla hade festat hårt kvällen innan var det inga av passagerarna som ville festa med oss, så det var i princip bara vi. Hamnade i säng vid 2-tiden och sen var det väckning klockan 7 igen.

Vi hade chans att snorkla igen på morgonen, men vi skulle ändå göra det på samma ställe och eftersom ingen av oss blev så jätteimpade av det, så la vi oss bara på stranden och tog det lugnt. Lämnade stranden och snorklandet vid 9.30 och seglade sedan tillbaka till Airlie Beach. Kom fram till hamnen vid 11.30 och så traskade vi tillbaka till samma hostel vi bodde på innan segelturen. Checkade in och fick samma stuga vi hade sist, tog en välbehövlig dusch och packade upp.

Dagen därpå var det uppstigning vid 7.30, utcheckning och sen tog vi oss till bussterminalen. Åkte vid 9.40 mot Cairns och resan skulle som sagt ta dryga 11 timmar. Stannade flera gånger på vägen och vi var framme i Cairns vid 20.30. Christopher, Mia och Johanna hade redan kommit fram och letat rätt på hostelet och vi stötte på dom när vi öste in på Wollies och handlade. Så vi gick till hostelet som ligger ca 10 minuters gångväg från centrum. Alla i personalen är sjukt mysko och man kan inte avgöra om dom är fulla eller nyktra. Nästan på alla andra hostel vi har varit på så har det varit förbjudet att ha alkohol på rummet, men här är det i princip förbjudet att INTE ha alkohol på rummet. När tjejej i receptionen skulle visa oss på kartan vart allting låg (lagunen, Woolies, osv.) pekade hon ut närmsta spritbutik och sa "Det absolut viktigaste är ju då spritbutiken". Haha, vette fan hur det här kommer sluta. Bor i alla fall i ett rum med fem sängar, men det måste ha blivit nåt strul när vi bokade på Internet, eftersom vi har fått ett tjejrum. Så stackars Christopher får sova i ett rum som är helt rosa med massa fjärilar målade på väggarna, hahaha! Men det är ändå skönt att vi har ett rum helt för oss själva så vi slipper ta hänsyn till andra. Men överlag är detta det skabbigaste hostelet vi har bott på hittills, och allting handlar om att dricka, dricka, dricka och dricka. Helst ska man vara full 24/7. Stannar ju här i en vecka, och frågan är om vi orkar stanna längre än så på detta hostelet. Så just nu är vi alltså i Cairns och vi får se hur länge vi stannar här.

Hoppas ni har det bra hemma. Jag har det underbart här, hoho! Pussar!

Öööööl!

På vår båt New Horizon, på väg till Whitsundays

Airlie Beach

Min och Mys extremstora säng på båten

Jag och Mia

Snyggingar

Jag gör... Nåt?

Solnedgång

Whitehaven Beach

Hoppkort!

Hoppkort igen!

Fräs!

Jag är snyggare än nånsin

The Snorkel-Pack

Här ligger en hund.. nej! En Hanna-Sofia begraven

Johanna ville klättra lite

Hittade ett lustigt djur

Ölande på stranden

Tummen är med

Tummen

Mot Whitsundays imorgon!

Ja det blev allt internetande idag i alla fall, hah! Sitter återigen på Hungry Jack's och utnyttjar deras gratis trådlösa Internet vilket är alldeles perfekt. När vi köpte turen till Fraser Island så köpte vi ju också en tredagars segeltur till Whitsunday Islands, dit vi då åker imorgon. Gick till lagunen idag också och la oss och solade, och efter ett par timmar gick vi till resekontoret för att bekräfta våran bokning, så vi drar imorgon vid 14.30.

Har egentligen inte gjort så mycket vettigt idag. Låg som sagt vid lagunen på förmiddagen, fixade med bokningen, gick och subbade oss (med andra ord - käkade på Subway), gick tillbaka till hostelet för att tvätta lite och nu sitter jag, Christopher, My och Mia här med varsin dator.

Efter Whitsundays så åker vi upp till Cairns. Men återigen är det så störigt att vi inte åker med samma bussbolag, så därför kunde vi inte åka direkt på onsdag när vi kommer tillbaka från seglingen, eftersom Premierbussen avgår vid 9.30 på onsdagmorgon och vi kommer tillbaka vid 12-tiden på onsdag. Måste därför boka en extranatt på vårat hostel här mellan onsdag och torsdag, och så tar vi den 11 timmar långa bussresan upp till Cairns på torsdagmorgon. Kommer komma fram vid 21-tiden på torsdag, och så har vi bokat in oss en vecka på ett hostel för 112 kronor/natten i Cairns till att börja med.

Blev tyvärr ingen utgång igår eftersom då var det andra halvan av gänget (My, Mia och Johanna) som inte orkade gå ut. Var ju tvärtom häromkvällen, men allting slutade i att ena halvan av oss tog en nattlig promenad och den andra halvan gick och fyllekäkade.

Har inte tagit några bilder idag, men jag tänkte att jag ändå kan skriva ett par rader när jag ändå sitter vid Internet. Vet inte om min mobil kommer funka på Whitsundays, men vi är i alla fall tillbaka här i Airlie på onsdagförmiddag.

Måste bara slänga in ett par ord om att jag har det verkligen hur bra som helst här. Det stämmer det som ni säger - Att det ser ut på bilderna som att jag har det bra och det har jag verkligen. Firar 100 dagar i Australien om tre dagar och jag måste faktiskt säga att jag inte längtar hem. Jag vill faktiskt inte åka hem! Klart jag saknar er därhemma, men jag vill inte åka hem! Har nog aldrig trivts så bra i ett annat land än Sverige som jag gör här. Jag har det helt underbart bra och jag mår underbart bra i hela kroppen! Så nu kan ni ju verkligen börja vara oroliga om ni nånsin kommer få hem eran dotter/flickvän/syster/vän/barnbarn igen! Haha!

Puss och Kram! ♥

Airlie Beach

Hälsningar från Airlie Beach! Åkte nattbussen från Agnes Waters i torsdagskväll och bussresan upp hit tog ca 10 timmar. Var framme vid 6.30 på morgonen och fick transfer till vårat hostel som ligger ca 2 km från stan. Känns lite som en stugby där vi bor just nu, eftersom vi har en egen liten stuga med fem sängar, kök och toalett. Har egen uteplats också samt egen hängmatta, så det är helt perfekt.

Jag och My kom fram före dom andra igår så vi käkade frukost på hostelet (gratis frukost här, sweet!) och sen gick vi och la oss. Vaknade ett par timmar senare när dom andra kom. Slappade hela morgonen och förmiddagen, men sen gick vi och handlade lite och kollade in alla feta båtar i hamnen. Båten (eller fartyget enligt min mening) som jag har på bild nedanför tillhör tydligen en mångmiljonär från USA vid namn Tom Black. Inte för att det sa mig så mycket, men tydligen är han rätt känd inom försäljningsbranschen, så jag har sett en kändis båt, haha! Traskade sedan tillbaka och jag och Christopher var über och gjorde tacos. Så jävla gott! Sen goonade vi hela kvällen men jag var så sjukt trött efter bussresan och hade inte sovit så mycket, så jag orkade inte följa med ut på krogen.

Vaknade vid 7.30 imorse av att jag var hungrig och ville utnyttja gratisfrukosten så alla pallrade sig upp och käkade. Degade lite här först innan vi gick till stranden. Eller stranden och stranden... Eftersom vi är så långt norrut nu och risken för dödliga jellyfish (maneter) är sjukt stor så är det inte så säkert att bada i havet. Men det finns i alla fall en lagun, liknande den som finns i Brisbane, dvs. en stor pool som ligger vid havet som man kan bada i. Så vi la oss vid lagunen och har legat där och solat hela dagen. Och det märks så sjukt tydligt att vi är längre norrut nu, dvs nära ekvatorn, eftersom solen tar så sjukt mycket mer här. My har bränt sig som fan och ser ut som en stor kräfta, haha! Själv måste jag nästan ha gener från Afrika eftersom jag är i princip svart. Mor och far, är det nåt ni har glömt att berätta för mig kanske? Hah!

Sitter just nu på Hungry Jack's (typ Burger King) och utnyttjar deras gratis trådlösa Internet. Ikväll ska vi Goona och jag ska försöka ta mig ut på krogen eftersom jag som sagt var för trött igår. Jag har det hur bra som helst här och jag lever livet med allt vad det innebär. Helg varje dag! Åker förresten på en tredagars seglingstur ut till Whitsunday Islands på måndag, och jag vet inte om jag kommer kunna Interneta nånting imorgon, så annars blir det uppdatering igen nästa vecka.

Bilder från Airlie Beach följer.

Puss puss puss!

Våran lilla stuga i Airlie Beach

Fjortisbild!!

På promenad

Fetingbåt!

Lagunen

Fraser Island & surfande!

Så där ja! Då var man tillbaka i civilisationen efter helgen på Fraser Island! Åkte i lördagsmorse tillsammans med resten av gänget, en österrikare, två canadensiska tjejer och fem amerikaner. Trodde att amerikanerna var canadensare först, eftersom det var det som sa till oss på hostelet, men skit samma. Innan jag börjar berätta om allt måste jag säga att jag verkligen, verkligen skulle vilja skriva varenda liten detalj vad vi har gjort och varit med om, men återigen skulle jag vara tvungen att skriva hela natten. Känns jättefrustrerande att inte kunna berätta exakt allt för er därhemma, men jag kommer ju såklart berätta allt jag kan när jag kommer hem.

Åkte i två bilar och jag, My, canadensarna Kayla och Sarah och österrikaren Christoph, som även blev kallad Apan, hade den minsta bilen. Vi åkte i en stor jeep, och resten i en ännu större jeep med typ "soffor" där bak, så man satt mitt emot varandra. Tog en färja ut till Fraser och sen fräste vi iväg. Och det är liksom inte på nån fin grusad liten skogsväg man kör, utan det här är verkligen ute i outbacken på lös jävla sand. Oddsen att fastna i sanden är sjukt stora och mer än en gång var vi tvugna att kliva ur och knuffa på och gräva loss oss.

Första stoppet på dagen var Lake McKenzie. Jag är inte en person som brukar säga ordet "vackert" speciellt ofta, men det här var verkligen otroligt vackert. Tyvärr var inte vädret med oss hela tiden när vi var där, för det var lite molnigt, men vattnet var helt underbart och det var jättehärligt att vara där. Drog sedan oss vidare genom regnskogen och sedan blev det fräs längs med stranden. Är jävligt häftigt att sitta i framsätet med vinden i håret, en burk öl i handen och dunka ashög musik när man åker i 90km/h på stranden. Det är nämligen förbjudet att både sola på stranden och bada i havet, eftersom stranden i princip är en motorväg och i havet är det 70% chans att bli dödad av en haj, så därför är det bara att stå på på stranden. Åkte sedan till ett vrak som ligger uppspolat på stranden, som har legat där sen 1905, så det blev lite bilder tagna, lite mer öl druckna och sen öste vi vidare.

Hittade sedan våran campingplats, och för att skryta lite så var det JAG som hittade den, för jag satt i framsätet i den bilen som körde först och trots påverkan av Forexen, så hittade jag rätt, och alla andra tyckte jag var jättecool som sprang omkring med kartan i ena handen och ölen i andra och hoppade ut ur bilen och frågade folk längs vägen vart vi skulle, haha! Kom fram till campingplatsen, slog upp våra tält och barbecuade till oss hamburgare. Satt sedan och drack och hade trevligt hela natten vid elden och trots lite tjafs och bråk på natten så hade vi i alla fall superkul.

Klev upp vid 8 på söndagmorgon, packade ihop allt och gav oss iväg till nästa stopp som var Eli Creek vilket är en ström som går från djungeln ner till havet. Var iskallt vatten, men vi vadade i alla fall upp längs med strömmen ett tag och det var jättefint och klart vatten. Stannade på stranden ett tag (på säkert avstånd från vattenbrynet på havet eftersom det som sagt är motorväg). Skulle sedan ta oss till Indian Head, vilket är typ ett berg som man kan gå upp på och ha jättefin utsikt över stranden. Men vi låg lite efter i tidsschemat och alla var hungriga och trötta så därför stannade vi kvar vid stranden nedanför Indian Head utan att gå upp. Körde sedan till Champagne Ponds, som är små pooler som har bildats i berget, precis vid havet, så man kan ligga i "poolen" Och ha havet bara ett par meter ifrån sig.

So far hade vi följt vår lista på saker att göra, som själva företaget som vi åkte med hade rådit oss till att göra, men på stranden var det en man sa att lite längre bortanför Champagne Ponds låg det en död val på stranden. Eftersom det inte var så långt ifrån där vi befann oss, så bestämde vi oss för att åka dit. Vi hade bytt ut Apan som chaufför i våran bil och hade istället Joe, en riktigt redig vildmarksamerikan som körde mig, My, Kayla och Sarah och vi hade jättekul i bilen.

Körde i alla fall från stranden och upp genom regnskogen för att komma till den strand där valen låg, och allting gick perfekt och vi såg tillslut stranden där valen skulle ligga. Det är dock här allt går rent sagt åt helvete. Innan vi kom ut på stranden så var man tvungen att köra bredvid ett gäng med sötvattenspölar som har bildats en bit från stranden. Joe ville vara lite rolig så vi körde igenom en pöl så det skvätte som fasen på bilen. Men det skvätte inte tillräckligt så han ville även köra igenom nästa pöl. Som var mycket större. Väldigt mycket större. Och väldigt mycket skitigare - dvs. ingen aning om hur djup den är. Tror att ni kan ana vad som hände... Joe tar fart och fräser genom pölen och det skvätter verkligen jäävligt mycket och man känner att det inte riktigt är så pass grunt som vi trodde, så jag känner att bilen börjar sjunka ner lite, och när vi då ska upp på stranden igen så bara stannar bilen. "Why the hell are you stopping?!" är ju så klart frågan till Joe, men han behövde inte direkt svara på det, då vi ser rök stiga upp från motorhuven. Helvetes jävla skit jävel! Hoppar ut ur bilen, öppnar motorhuven och hej hopp så ryker det värre än en skorsten. Den andra bilen var efter oss och hade sett allting så dom kommer dit och försöker hjälpa oss men bilen är dödare än död. Jag glömmer såklart att ta kort på hela spektaklet men hur som helst: Bil i vatten - Inte bra.

Men vi kunde egentligen inte valt ett bättre ställe att crasha bilen på, då vi var precis nere på stranden, bredvid en Ranger Station, dvs. en station där typ naturvårdare jobbar, och precis bredvid en campingplats. Det var inte där det var meningen att vi skulle campa från början, men ändå. Hur som, innan vi åkte hade vi fått ett nummer dit vi skulle ringa till företaget om det nu skulle bli problem, så den andra bilen åker till the Ranger Station och ringer. Dom sa att vi skulle vänta ett tag och sen provköra bilen för att se om den funkade. Under tiden tog jag, Christopher, Mia och Johanna oss en tur ner till den döda valen. Vette fasen vad det var för val men den var sjukt stor och luktade sjukt illa. Var väldigt äckligt, men på nåt skruvat sätt blev jag ändå fascinerad eftersom den var så stor, plus att jag aldrig har sett en val innan.

När vi är på stranden ser vi att dom har fått igång bilen men det ryker som fan ur den, men dom lyckades i alla fall ställa den på parkeringsplatsen på campingen, och så ställer vi upp tälten där istället. Jag var the grillmaster och stekte hamburgare till alla (ja, hamburgare även den kvällen) och käkade och drack öl. Även fast ingen skylde på Joe eller på nån annan, så var alla rätt tysta och vår grupp och canadensarna hängde hela kvällen medan resten var med varandra. Ingen var direkt sugen på att dricka med tanke på att alla hade druckit rätt friskt kvällen innan, så vi gick till tältet och spelade kort och la oss strax efter 21.

Skulle egentligen dragit ifrån campingplatsen vid 7.30, men det skulle komma två killar från företaget för att bärga bort bilen vid 11, så vi stannade i campingen fram tills dess. Bilen kom, så nu skulle vi bara frakta tre bilar, varav en (den trasiga) absolut inte var att lita på om den var körbar eller inte, genom regnskogen. Tog oss igenom den värsta sandbiten och kom sedan ner på stranden där det gick hyfsat bra. Dock när vi skulle genom en passage vid Indian Head, som i vanliga fall är sjukt svår att köra, så var vi tvungen att bogsera den trasiga bilen med hjälp av både företagets bilar, och vår andra bil. Som sagt är den här passagen skitsvår bara med en bil, och med andra ord så stannade vi här i två timmar, körde fast, fick hjälp av ca. 5 andra bilar, hade sönder kanske 4 bogserlinor och sen tog det fan stopp. Kan ju bara säga att det inte var bara vi 13 i våran grupp, utan i bilen från företaget var två riktiga Aussies, Kris och Troy, som vi hade träffat innan vi åkte. Och det var dom som berättade om allt dumt man inte ska göra osv, men dom var väldigt lugna över situationen och pratade och skämtade även fast dom egentligen (säkerligen) var sjukt irriterade på oss. Hur som helst kunde inte den trasiga bilen på nåt jävla sätt ta sig ifrån passagen, inte ens med hjälp av två bogserande bilar och typ 15 pers som knuffade på (inklusive mig själv, hah!) utan vi var helt enkelt tvungen att lämna den där. Så vi tog företagets bil, och vår andra bil tillbaka. Var dock väldigt tysta under färden, eftersom vi alla skämdes rätt rejält.

Kom fram till hamnen när färjan skulle komma och hämta oss, och även fast Kris (som körde vår bil) hade pratat med oss, var han inte direkt glad och sprallig som han var på briefingen dagen före. Och eftersom ingen vågade fråga när färjan skulle komma, eller vad som skulle hända med bilen så var stämningen rätt tryckt. Till slut så gick jag fram till honom och frågade vad som skulle hända med allt och alla och om vi var betalningsskyldiga på nåt vis och helt plötslig hade alla i gruppen samlats runt om för att höra vad som sades. Så än en gång räddade jag de andra (första gången med kartan och hittandet av campingplatsen) och jag blev väldigt stolt över mig själv. Själva bilen är värd ca $60 000, dvs ca 400 000 kronor, men det var bara motorn som var urfuckad, och den skulle gå på ca $10 000 - 60 000 kronor. Men NEJ, vi behöver inte betala nånting, för vi betalade ca $150 extra för försäkring och sånt på bilen så att även om vi skulle crasha totalt med den skulle vi inte bli betalningsskyldiga. Och Kris sa att dom är det enda företaget som har turer till Fraser som har det så, så om vi hade åkt med nåt annat bolat hade vi varit tvungna att belala för en ny motor.

Tog färjan över sundet (färjorna var sönder till Köpenhamn, Daniel! Haha!) och där skulle vi möta upp med Dave som äger företaget. Dave är typ 70+ och väldigt grinig av sig, vilket även Kris sa, och vad som händer när vi kommer i land och möter Dave är följande. Vi sitter inklämda i bilen och vi ser Dave komma ut ur sin bil och komma emot oss. Eftersom det inte direkt är lagligt att sitta 13 pers i en bil så skulle 4 av oss vara tvungna att åka med Dave, men han kommer mot oss, tittar in genom fönstret och säger "I hope you had a miserable fucking time!!" och kallar oss för "motherfuckers" och "fucking idiots" osv, osv. Med andra ord är han sjukt förbannad för att vi har "lämnat hans bil på ön" bla bla. Vi blir ju skiträdda för gubben, men till och med Kris säger åt honom att lugna sig och att olyckor händer. Men Dave sa att han fan inte tänkte ta resten av oss 4 i hans bil och att vi fan kunde gå tillbaka till hostelet, vilket är ca 20 minuter bort med BIL. Nej tack. Så då ringer Kris till en annan kollega som kom och hämtade resten, och Dave tog sin egen bil tillbaka själv.

Allting var ändå lugnt när vi kom till hostellet, och inga avgifter måste betalas. Dock hade Dave hotat att stämma Joe som körde, men det är egentligen inte vårat problem. Tog en dusch väl tillbaka på hostelet vilket verkligen var välbehövligt. Har nog aldrig varit så här skitig och sandig i hela mitt liv, hah! Sammanfattning av helgen är dock att jag har haft sjukt roligt och trots all skit med bilen så är egentligen ingen skada skedd. Jag kan ju som ni nog vet bli rätt hispig när saker och ting händer, som egentligen inte "ska" hända, men jag höll mig lugn hela tiden och jag tyckte bara allt det här var en kul grej som vi kommer skratta åt i framtiden. Förresten skrattar jag redan åt det, haha!

Inte nog med att helgen blev som den blev med att bilen gick sönder osv, utan vi skulle ju som planerat åka till Bundaberg vid 21-tiden på måndagen. Hade inte bokat något hostel på Internet, utan bara ringt till ett för att bara boka en natt. Men mannen jag fick prata med tog inget telefonnummer eller andra uppgifter på oss utan sa bara att det inte skulle vara några problem att vi kom. Men när jag och My (som kommer fram före de andra) kommer till Bundaberg och ringer hostelet för att få transfer, nej men oj då är det plötsligt fullt på hostelet vi har bokat. Han ger mig då fyra andra telefonnummer till andra hostel och samma sak där - alla är fullbokade. Springer då över gatan till ett hostel, men receptionen är stängd, men hittar i alla fall tre tyskar som sitter utanför sitt rum. Frågar om dom har nån aning om man kan ringa deras reception för att få ett rum, men dom sa bara att vi skulle dra därifrån så snabbt som möjligt eftersom det finns INGENTING att göra i Bundaberg. Vi åkte ju dit för att försöka fixa jobb, men eftersom vi inte direkt är dom enda som gör det så slåss alla om jobben och det är i princip omöjligt att få jobb. Så efter ett tag ser vi Johannas, Mias och Christophers buss och när dom kommer dit säger vi bara att det är helt kört med hostel och att vi har ringt hur många som helst. Då frågar Christopher deras busschaufför om det är möjligt att jag och My också får åka med dom upp till Agnes Waters, typ 1½ timme från Bundaberg. Vi frågar hur mycket det kommer kosta, men då säger han bara "You're not on the bus. Just take your seats, you don't have to pay". Har nog aldrig varit så tacksam mot en människa i hela mitt liv, för över min döda kropp att jag vill sitta fast i hålan Bundaberg utan boende. Så vi åker vidare och kommer fram till Agnes Waters vid 00.30, och även fast busschauffören sa att vi inte behövde betala nåt, så gav jag och My honom varsin $20-sedel för att han var så otroligt snäll. Får transfer till ett hostel som busschauffören har fixat till oss. Bor i ett tiobäddars rum tillsammans med en annan kille som jobbar här. Har ca 200 meter till stranden, och hostelet är jättemysigt. De två dagarna vi har varit här har vi bara legat på stranden, druckit öl och goonat oss.

Idag tog jag och My dessutom vår första surflektion! Var en av anledningarna till varför vi ville åka hit till Agnes Waters för att de har en av Australiens billigaste surfskolor. Kostade bara $17 för tre timmar, då det i Surfers Paradise gick på $45 för tre timmar, så det var ju inget snack om saken. Var hur kul som helst, men mycket svårare än jag trodde. Är jävligt trött i armarna nu efter allt paddlande, men jag klarade att stå upp flera flera gånger. Bildbevis följer, hah!

Ikväll tar vi nattbussen upp till Airlie Beach. Har bokat in tre nätter där, så vi stannar åtminstone över helgen, och nån dag nästa vecka blir det tur till Whitsunday Islands. Har som sagt inte kunnat uppdatera på ett tag, men här följer i alla fall bilder från Fraser och från dagens surflektion.

Vill lägga upp hundratusen bilder som vanligt, men jag ska ta och försöka välja ut dom bästa. Titta och njut och bli avundsjuka, hoho!

Pussar!

På väg till Fraser Island!

På färjan

Trafikstopp i djungeln, vad gör man då - Jo, dricker öl!

Jag och Sarah vid Lake McKenzie

Christopher och Sarah

Drive on the beach

Hela gänget vid Maheno Shipwreck. Apan, Mia, My, Christopher, jag, Joe, Johanna, Kayla, Sarah, Shannon, John, Mike och Shobana

Touching the ship!

Jag och död val. Mums!

Jag är stekarn!

Vårat camp

Sarah på taket av den enda fungerande bilen

Bogsera fanskapet!

Surfdag i Agnes Waters!

Jag är taggad för surf!

Paddla, paddla, paddla, paddla!

Surf School

JAG STÅR UPP! YIIHA!

Helt slutkörd!

Hervey Bay

Sista dagen i Hervey Bay för våran del. Som ni förstår så rör vi på oss rätt mycket men det är väldigt lätt att bli uttråkad när man ändå gör samma sak hela tiden, dvs. stranden.

Johanna, Christopher och Mia anlände strax efter 21 i onsdagskväll hit till Hervey Bay och då tog vi det bara lugnt eftersom alla var rätt sega efter bussresan. I torsdags gick vi ner till stranden för att kolla in vad för typ av strand Hervey Bay har att erbjuda. Visar sig att det knappt är en enda människa på hela stranden, även fast den är rätt lång. Är sandstrand, men eftersom högvattnet går enda upp till strandpromenaden så är sanden fuktig hela tiden. Men men, vi gick en bit och la oss sedan ned och gick sedan för att känna på vattnet. Vattnet var jättevarmt, men det var väldigt grumligt eftersom sanden i vattnet var typ gråaktig och lerig. Lite läskigt att gå ut i vattnet när man inte ser botten, eftersom var och varannan meter så var det jätteslemmiga alger. Var även jättelånggrunt så det blev kärringdopp för våran del.

Trots alkoholförbud på rummet och straffet var vräkning från hostelet, så goonade vi på kvällen på rummet. Men vi blev väldigt snabbt uttråkade så vi släckte ner i rummet och lekte mörkerkurragömma, haha! Är i ett rum med åtta sängar, men det är bara vi fem här så därför kunde vi leka bäst vi villeLite senare gick vi ner till en parkering vid stranden och lekte Dunken, dvs. dunk-kurragömma. Folk kollade väldigt konstigt på oss när vi sprang omkring på parkeringen med Goon i våra vattenflaskor, haha! Hade väldigt roligt dock. Hittade oss en liten vän, som vi döpte till Ernie. Var ett djur som liknade en blandning mellan en råtta och en apa, och vi vet fortfarande inte vad det var för djur. Han var dock jättetam och ville komma fram och nosa på oss.

Idag tog vi oss en sväng in till "stan" med hostelets minibuss bara för att kolla lite. Hittade inget intressant så vi tog oss en promenad tillbaka och på vägen hittade vi lustiga träningsmaskiner längs stranden som vi roade oss med. Tog sedan och bokade en tredagars tur till Fraser Island, dit vi då åker imorgon. Resan vi bokade inkluderade även tur till Whitsunday Islands, som ligger typ 13 timmar härifrån, men det är öppet bokningsdatum på den resan så därför har vi inte bokat något dit ännu. Fraser Island är världens största sand ö, och den fjärde största ön utanför Australiens kust. Eftersom ingen av oss är över 21 så får vi ju tyvärr inte köra egen bil, trots att alla har körkort, men man måste vara över 21 för att köra hyrbilar. Men vi åker i alla fall en grupp på 13 personer, det är vi fem, en österrikare och sju canadensare. Åker färja till Fraser Island och sen har vi som sagt tre dagar och två nätter att spendera hej vilt. Gick och handlade mat till hela gruppen tidigare, där notan slutade på ca. $250. Alla la $20 var, och så fick man köpa egen alkohol. Goon och Forex blev det för oss, så klart!

Åker vid 9 imorgon bitti och är tillbaka på måndag eftermiddag, då vi åker upp till Bundaberg. Hade tänkt  kolla på lite jobb där, så vi får se om vi hittar något och därmed se hur länge vi stannar där. Men bara så att ni vet så funkar inte mobiler på Fraser Island, därför kommer det vara lite radioskugga från min del tills på måndag.

På tal om inget så har mina sårskorpor på ryggen efter min longboard crash trillat av så jag har 4 stora rosa fläckar längs ryggraden. Assnyggt! Eller inte... Men men, bjuder på lite bilder från de senaste dagarna. Får se om vi har Internet på hostelet i Bundaberg. I sånna fall hör ni kanske nåt av mig på måndag eller troligast tisdag.

Pussar och kramar!

Hervey Bay

Hoppkort!

We love the Goon

Slap the Goon!

Bästa t-shirten

Dunk-kurragömma

Ernie!

Nån som vet vad det är för djur?

Johanna tränar

Mia och Christopher

Sött!

Australia Zoo & Noosa Heads

Jag och My lämnade Brisbane strax före 8 på söndagmorgon för att ta oss till Australia Zoo, dvs. The Crocodile Hunters zoo! Som sagt så stannade inte resten av gängets buss där, så dom kunde tyvärr inte följa med. Tog ungefär 1½ timme från Brisbane till Australia Zoo och jag och My var dom enda som hoppade av där. Betalade inträde på $54, vilket är ca. 350 spänn, letade rätt på skåp att lägga alla våra väskor och sen började vi rundvandringen inne på zoot.

Vilket många av er säkert redan har listat ut, så är Australia Zoo jättestort. Hela parken, inklusive stigarna där det inte är några djur, är jättefin och allting är jätteväl planerat och välbyggt. Känns som att man går omkring i en djungel. Om jag ska skriva exakt vad vi gjorde minut för minut så kommer jag få sitta här halva dagen. Började i alla fall med ormarna, wombats och massa olika papegojor. Sen kommer vi in i inhägnaden för kängurur! Och där skuttar dom omkring helt fritt och är helt orädda när man närmar sig. Så självklart satt vi oss och klappade en massa kängurur och dom är jättemjuka och jättesöta. Påminner om en stor råtta/mus/marsvin i ansiktet. Sen gick vi vidare mot koalorna, och dom fick man också klappa! Happy day! Dom hade en avdelning med typ fem träd där det satt en koala i varje, men dom turades om vilken av koalorna man fick klappa. Dom bara sitter i sitt träd hela dagarna och sover mellan 18-20 timmar per dygn. Men dom är hur fluffiga och gosiga som helst att ta på.

Efter det gick vi vidare mot elefanterna och tigrarna och vi såg även röda pandor, som jag tyvärr inte fick bild på eftersom dom satt så högt upp i träden, men det ser ut som stora katter med jättelånga svansar. Gick sedan vidare och såg lite fler kängurur, men bebisar denna gången. Sen begav vi oss mot The Crocoseum, vilket är "arenan" där dom håller sina berömda krokodilmatningar. Först fick man se en massa olika fåglar som dom hade tränat till att flyga in till arenan och dom flög sjukt nära publiken, vilket var väldigt kul. Sen var det dags för krokodilen att komma in och matas, och den som var med i showen vi såg var ca 4 meter lång och väldigt aggressiv. Var jättecoolt när skötaren hoppade runt med massa kött och blev jagad av krokodilen.

Under showen började det regna, men vi satt under tak så det var lugnt. Gick sedan och käkade och kollade in resten av djuren, t.ex. echidnor, emuer, cassowaries, dingos, uttrar, saltvattenskrokodiler, sötvattenskrokodiler och ödlor och varaner. Var en väldigt trevlig dag, men att vara där från 9 till 16, när bussen kom, var lite för länge. Var väldigt trötta när vi satte oss på bussen till Noosa. Eftersom The Crocodile Hunter Himself är död så såg vi ju inte honom men vi såg däremot hans son Robert åka omkring på en liten minifyrhjuling. Så jag har sett en kändis, haha!

Kom fram till Noosa vid 17.30, och mötte upp med resten av gänget. Hade ingen aning om åt vilket håll vi skulle gå eller nåt telefonnummer att ringa, utan vi hade bara en adress till vårat hostel och namnet på det. Efter att ha gått fel typ hundra gånger, frågat om vägen minst lika många gånger, mötte vi i alla fall två amerikanska tjejer som bodde på hostelet och dom skulle visa oss vägen. Men dom hade inte direkt så bra lokalsinne så dom ringde tillslut till hostelet så att dom kunde komma och hämta oss. Vi kom i alla fall fram vid 20.00, och då hade vi alltså irrat runt hur länge som helst med våran packning utan nån aning om vart vi skulle. Men hostelet var jättemysigt, det är i källaren på ett vanligt bostadshus och är väldigt hemtrevligt.

Dag två i Noosa gick vi till stranden, men det blåste som faaaan när vi väl var där så det var jättejobbigt att försöka ligga och sola. Istället badade vi typ hela tiden då vattnet var jättevarmt och det var jättehöga vågor. Efter ett tag gick vi istället till en park och solade på gräset, men inte det var bra då jag blev myrbiten av en av alla hundra myror som befann sig på gräset där vi var. Men men, tog oss tillbaka till hostelet, käkade och så Goonade vi med våran holländska rumskompis halva natten. Mycket trevlig kväll.

Dag tre i Noosa skulle vi leta rätt på Noosas Naturreservat. Men återigen gick vi hur fel som helst och hamnade åt helt fel håll i staden. Hittade i alla fall rätt tillslut, och valde en av stigarna som skulle ta ca 1½ timme att gå. Vi vandrar på genom djungeln och efter ett tag skriker My (som går först) till och hej hopp slingrar sig en asfet orm ut på stigen! Den var väl dryga 1½-2 meter lång och alla blir jätteimpade och tar hur mycket kort som helst. Sen skulle Christopher leka The Snake Hunter och skulle peta på svansen på den, men jävlar då blev den förbannad och fräste till. Som ur är blev ingen biten, men lite läskigt var det i alla
all. I slutet av vår vandring ser vi även en superstor ödla, lite mer än en meter lång, men den var så snabb så jag hann inte ta nåt kort på den. Tog istället på en liten pluttödla vi hittade på en trädstam. Sammanlagt gick vi väl kanske 5 kilometer, men eftersom det är upp och ner och hit och dit så kändes det sjukt mycket längre, och alla var jättetrötta när vi kom ner från vandringen. Gick och tog oss varsin Subwaymacka och efter det kändes allt mycket bättre.

Sammanfattning av Noosa - Litet ställe, inte allt för mycket att göra, utan det är egentligen bara ligga på stranden och ta det lugnt. Vi testade aldrig på utelivet eftersom vi bodde rätt långt från centrum, men enligt andra fanns det egentligen inte så mycket att göra ändå. Mest ett ställe dit människor åker för att slappna av och ta det lugnt.

Idag har vi då tagit oss upp till Hervey Bay och bussresan skulle egentligen ta 4½ timme men vi blev istället 45 minuter sena på grund av skogsbrand. Den vägen vi egentligen skulle ta var avstängd eftersom det brann så mycket, och istället för att stå och vänta längs med den vägen i tre timmar, vilket det skulle ta innan vägen öppnades igen, fick vi ta en omväg på 10 mil istället. Men det gjorde inte allt för mycket, utan vi satt och tog det lugnt på bussen och lyssnade på musik. Kom i alla fall fram till Hervey Bay strax efter 18.00, ringde hostelet och fick gratis pick-up. Men återigen, eftersom My och jag reser med Grayhound och Johanna, Christopher och Mia reser med Premiere, så kom vi ju inte hit samtidigt. Deras buss avgick vid 17-tiden från Noosa så dom har inte kommit hit ännu. Fick ett SMS av Christopher nyss att dom hade blivit eskorterade genom branden med en polisbil, coolt! Men My och jag har i alla fall checkat in på hostelet och vi bor i ett rum med åtta sängar och eget badrum. Än så länge har vi bara hunnit handla lite mat och Goon och käkat och har inte hunnut kolla in stan så mycket men vi bor i alla fall väldigt nära stranden vilket är ett plus.

Ikväll blir det lite Goonande och imorgon är det planer på slapp på stranden. Har bokat tre nätter på det här hostelet och sen ska vi ta en tur till Fraser Island, och ni som inte vet hur det ser ut där kan ju ta och googla och bli redigt avundsjuka, hah!

Tog ca 140 bilder från Australia Zoo och jag skulle verkligen vilja lägga ut alla, men jag har varit tvungen att begränsa mig lite. Ni får se alla när jag kommer hem istället. Bjuder
i alla fall på ett par stycken, samt några från Noosa.

Puss puss!

Hej Australia Zoo!

Beviset på att jag har klappat en känguru (med svullen stjärt)

Elefanter

Tigers

Mini-hoppetihopp

Hej Känguru

Krokodilmatning

Krokodil!

En cassowary

Herr Snäll

Nej, släng inga bollar till krokodilerna. Haha!

Familjen Irwin

Uttrar

Så snygg var jag när det började regna, hah!

Beviset på att jag har klappat en koala, hoho!

Bilder från Noosa följer

Johanna och Christopher på väg till beachen

Hej hej Noosa Heads

Dag två - Skogsvandring

Ormjävel!

ORM!

Okej-jag-står-väl-här-och-posar-även-fast-jag-håller-på-att-dö-av-svettningar

In der skog

Brisbane

Dåligt med uppdatering de senaste dagarna, vilket beror på att jag inte har haft tid till datorn. Är i alla fall i Brisbane nu, och har varit här sen i fredagsmorse. Jag och My lämnade Surfers vid 9-tiden på fredagen och åkte hit och mötte upp med Christopher.

Checkade in på vårat hostel som är det sämsta jag har bott på. Man måste lämna deposition för att få tallrikar, bestick och glas. Keycarden som man har som rumsnycklar, funkar inte på de våningarna där ens rum inte ligger, vilket då innebär att vi måste ta hissen en våning upp för att komma till köket. Rummen och sängarna ser ut att tillhöra ett fängelse för dom är så små och sängarna är rangliga. Personalen smyger in på rummen och säger att dom bara "checkar läget", och man blir utslängd från badrummet när dom ska städa. Inte heller fick vi örngott till sängarna när vi kom, utan Christopher var tvungen att använda sina shorts som örngott. Som tur är sover vi bara här i två nätter.

Men men, efter vi dumpat våra grejer på hostelet gick vi och köpte varsin Subwaymacka och kollade in Brisbane. Själva staden är verkligen jättetråkig och det finns inte alls mycket att göra här. Brisbane ligger ju inte vid havet utan för att kompensera upp brist på strand så har man gjort en lagun mitt i staden. Lagunen är dock bara en jättestor pool med massa sand runt. Badade inte eftersom den lär vara rätt nerkissad med tanke på att det bara var barn som badade där. Gick sedan tillbaka till hostelet och då hade Johanna och Mia kommit, eftersom deras buss avgick senare från Surfers än vad min och Mys gjorde. Gick och handlade lite, gjorde mat, förfestade och gick sedan ut på krogen. Jättedålig musik, dåligt uteställe och allting var bara dåligt.

Lördag - Ikeadag!! När vi åkte från Surfers såg vi Ikea från motorvägen och självklart skulle vi åka dit! Letade rätt på rätt buss för att ta oss till Ikea, och sammanlagt tog det en timme, eftersom det ligger lite utanför stan. Okej, det är jäävligt svenskt och ni tycker säkert att vi är jättelöjliga, men jag blev verkligen genuint lycklig och helt exalterad när vi kom dit. Allting är precis som i Sverige, alla möbler har samma namn som hemma och jag kände mig verkligen hemma! Jag bara gick och log den första kvarten, haha! Jag behöver väl inte säga vad vi skulle käka i restaurangen, hoho! Köttbullarna och lingonsylten var fasen de godaste jag har smakat i mitt liv. Inte det att dom var så överdrivet goda, utan bara det att det var köttbullar! Tog sedan en tur runt i varuhuset och sen har dom nånting som vi inte har hemma på Ikea - Swedish Food Market, dvs. en liten shop med SVENSK MAT!! Är nog väldigt svårt för er därhemma att förstå, men bara synen av en tub kaviar, ett paket knäckebröd eller Marabous mjölkchoklad gjorde mig helt exalterad och överlycklig. Vilken jävla tur ni har där hemma som bara kan gå på Ica och köpa en burk lingonsylt när ni vill! Det var lite överdrivet dyrt dock, men jag inhandlade ett paket knäckebröd, kaviar och en påse Ahlgrens Bilar, vilka aldrig har smakat bättre. Till middag idag blir det ägg och kaviarmackor. Herregud så jag har längtat!

Imorgon drar vi oss från Brisbane, vilket känns rätt skönt eftersom ingen av oss har gillat staden speciellt mycket. Lite störigt är dock att jag och My reser med Greyhound, och Johanna, Mia och Christopher med ett annat bussbolag så bussarna stannar inte på samma ställen och avgår inte samma tider. Men jag och My tar i alla fall vår buss till Australia Zoo imorgon, dvs. Steve "The Crocodile Hunter" Irwins zoo eftersom Johanna, Mias och Christophers buss inte stannar där. Åker imorgonbitti så tar resten av gänget sig upp till Noosa Heads, dit jag och My åker på eftermiddagen imorgon. Har planerat att stanna i tre dagar i Noosa till att börja med, så får vi se om vi stannar längre

Sammanfattning - Brisbane är tråkigt, dåligt uteliv, inte speciellt fint men ett stort, stort plus är såklart att dom har Ikea. Svensk mat har aldrig smakat bättre och jag har aldrig blivit gladare av att se en kaviartub än vad jag blev idag. En väldigt bra dag idag och den avrundades med tre knäckebrödsmackor med ägg och kaviar. God damn vad gott det var. Och för er som inte har förstått så reser jag nu som sagt tillsammans med My, Christopher, Mia och Johanna och vi trivs alla jättebra tillsammans.

Kommer lite bilder från stan och självklart besöket på Ikea.

Puss puss!

Hej Brisbane!

Subwaaaaaay!

The Wheel of Brisbane

"Lagunen"

Schysst smutsvatten i bakgrunden, haha!

Johanna käkar nudlar

Lördag - Ikea!

Hej hej, vi ska till Ikea!

Tjohej

-Vi är hungriga på köttisar

KÖTTBULLAAAAAAAR

Gottigott

Mysa lite i sängarna på Ikea

Marabou, Kopparbergs cider och Estrella chips

Knäckebröd, kaviar och Ahlgrens bilar - Fina grejer

Lakrits!

Åhhh... Kaviar!

Nån som vill köpa en korv-Mia?

Skadad

Vet inte hur jag har lyckats, men på nåt vis så kan jag använda den trådlösa anslutningen här på hostelet utan att behöva betala en krona! Därav anledningen till varför jag har kunnat skriva så ofta de senaste dagarna. Vet som sagt inte vad jag har gjort. Jag är väl allmänt grym helt enkelt, haha!

Igår hade vi väldigt trevligt. Mia och Johanna kom förbi här på hostelet en sväng innan vi gick till Christopher och co. Där hade vi det mycket trevligt och senare skulle vi gå in till stan för att gå ut på krogen. Christopher tog med sig sin longboard (dvs. typ en skateboard men lite större) och självklart ville ju jag prova! Var dock lite instabil så jag tyckte det var lite lättare att sitta ner så fick Christopher skjutsa mig. Bara det att han knuffade på lite hårt så att jag tappade balansen och gled av longboarden på ryggen. Gjorde lite ont, men tänkte inte mer på det. Men efter en stund börjar det göra väldigt ont så jag drar upp linnet och frågar Christopher om det syns nåt märke. Ehm... ja. Resultatet ser ni nedan, och det är inte vackert. Konstigt att det inte gick hål i mitt linne bara. Gick istället hål i huden, haha. Nej då, så farligt är det inte. Har dock jävligt ont i hela huden idag, men jag har inte ont i själva ryggen så jag har troligen inte slagit mig så illa. Bara skavde av huden lite grann. Så går det när man ska vara smidig på fyllan! Vi gick heller inte ut på krogen, utan McDonalds lockade mer, haha! Kommer vara så tjock när jag kommer hem...

Gick ner till stranden idag för att lägga oss och sola, men efter typ en timme börjar det blåsa jääääättemycket och så helt plötsligt känner vi regn på oss. Ja, regn! Inte okej alltså... Började duggregna och hux flux blev det jättekallt. Så vi gick och tog en Subwaymacka, handlade lite och sen gick vi tillbaka till hostelet. Trots att vi gick tidigt upp från stranden så har vi ändå uträttat lite nyttigheter. Har fått till att tvätta, vilket var väldigt nödvändigt. Sen blir det väl lite käk och sen ska vi möta upp med Johanna och Mia för lite Goon. Vi åker i alla fall till Brisbane på fredagmorgon och stannar över helgen. Om vi trivs kanske vi stannar lite längre, och efter det får vi se vart vi tar vägen. Ikea är i alla fall planen på lördag. Happy happy day!

Lite söta fyllebilder från igår följer, samt min snygga ryggskada.

Pussar!

Jag och My - Nyktert

Mia och jag - Nyktert

Snyggt!

Ser väldigt mysigt ut, eller hur?

Tacokväll!

Gårdagskvällen var mycket trevlig. Jag, My, Johanna, Mia, Christopher, Emil och Jonathan hade picknick vid vattnet med tacos och det nya måstet: Goon. Goon är ett boxvin på 4,4 liter för ca $10, dvs. 60 spänn. Smakar väl inte allt för gott, men billigt är bra! Hade jättemysigt och ingen av oss var egentligen sugna på att ut och festa, så vi letade rätt på den rätta bussen och tog oss till Pacific Fair, vilket är ett jättestort köpcentrum strax utanför Surfers. Där bestämde vi oss för att gå på bio och det blev "Inglorious Basterds" med Brad Pitt. Den som inte har sett den har verkligen missat något. Så sjuuukt bra film! Filmen var slut strax efter 00.00, och då tog vi bussen tillbaka till Surfers igen. Hoppade dock av på fel hållplats så vi var tillbaka på hostelet vid 01.30, oops! Hade i alla fall en jättetrevlig kväll och jag och My har nu bokat ytterligare en natt här på hostelet, dvs. till fredag. Åker troligen upp till Brisbane då, även fast vi har hört att det är skittråkigt där så vill vi ändå kolla in staden.

Eftersom Christopher, Emil och Jonathan har lägenhet här så blir det som vanligt förfest hos dom ikväll. Sen blir det ut och göra Surfers osäkert, moahaha! Kan ju bara berätta att Johanna är Mys barndomskompis från Växjö, Mia är från Kungsör, Emil är från Lidköping och Christopher och Jonathan är från Göteborg. En väldigt trevlig blandning om jag får säga det själv.

Måste bara säga att härom natten när vi var på McDonalds och (fylle)käkade såg vi en kille som var totalt nerblodad i hela ansiktet och en tjej som var helt hysterisk bredvid honom, samt en polis stå och förhöra båda två. Vi hade ju ingen aning om vad som hade hänt, men efter ett tag så drog dom i alla fall. Men tro på fasen att idag när jag och My kollade på nyheterna så visade dom från övervakningskameran på McDonalds här i Surfers en kille som slår ner en annan, och så ser vi samma hysteriska tjej på övervakningsbandet! Väääldigt coolt, eller hur? Haha!

Nu måste jag sminka mig så man ser lite mer duglig ut inför kvällen.

Lite bilder från gårdagen följer.

Puss!

Jag, My, Christopher, Emil och Mia

Tacos!

Mia

Bio

My

Johanna

Livet i Surfers

Sitter just nu på hostelet med sand i håret efter ytterligare en dag i solen. Har bokat tre extra nätter på samma hostel, så vi stannar nu här till torsdag. Eftersom vi gick ner direkt till receptionen istället för att boka på nätet behövde vi inte byta rum vilket är väldigt skönt. Våra rumskompisar har nu flyttat ut och när vi kom upp från stranden idag såg vi två nya ryggsäckar i rummet, så vi får se vilka det är som kommer bo med oss.

De senaste dagarna här har vi bara solat, festat och solat lite till. Dagarna ser rätt likadana ut och jag har det jättebra. Kliver upp vid kanske 10.00, äter frukost, tar en hurtig promenad på en halvtimme, tillbaka till hostelet, gör oss i ordning för stranden, solar fram till kanske 15-16. Går och handlar, tillbaka till hostelet, duschar, lagar mat, möter upp med resten av gänget och festar. Har det jätteskönt och min och Mys duo har ökat nu med ett par stycken i form av bl.a. Johanna, Mia och Christopher. Får väl ta allt som det kommer men troligen kommer vi resa med dom från och med nu, vilket känns väldigt roligt.

Blir lugn kväll ikväll, då vi ska göra lite tacos med Johanna, Mia, Christopher, Emil och Jonathan nere vid vattnet vilket ska bli väldigt nice. Hade egentligen inte så mycket mer att säga. Måste bara säga att det känns så jävla skönt att ha åkt ifrån familjen och Cootamundra och bara kunna leva livet. Jag saknar er därhemma såklart, men annars har jag ingen hemlängtan. Jag mår bra!

Bjuder på lite mer bilder så ni kan bli avundsjuka, haha!

Kram och puss på er!

Surfers Paradise

Här bor och lever jag just nu. Ja, det är GÖTT!

Är nu som sagt i Surfers Paradise och har det gött! Är mycket varmare här än vad det var i Byron Bay och stan är mycket, mycket större. Trivs mycket bättre här där det är lite mer liv och rörelse.

Sista kvällen i Byron spenderade vi ute på klubben Cocomangas ihop med vår rumskompis Chris och hans syster Nikki och hennes pojkvän Dan. Hade väldigt trevligt men var inte uppe alldeles för sent med tanke på att vi skulle ta bussen till Surfers dagen därpå.

Åkte som sagt från Byron i fredags och det tog ca 1½ timme att åka hit. Hade gratis hämtning från busstationen så vi inte behövde gå och svettas i värmen. Hostelet är helt okej, vi delar rum med tre amerikanska tjejer och en tjej från Canada. Är fyra svenska tjejer till på vår våning, men inga som vi har pratat så mycket med, för dom är sjukt dryga, fulla och jobbiga hela tiden.

I fredagseftermiddags när vi kom hit till Surfers gick vi och köpte varsin macka på Subway och sen ner till stranden och käkade. Subway har blivit våran hemliga last, och igår käkade vi där två gånger, haha! Handlade sedan lite mat, lagade pasta och pastasås på hostelet och sen gick vi ut för att träffa Mys kompis Johanna. Gick till en pub och satt där och hade trevligt med Johanna och hennes polare Christoffer. Var inte så peppade på att gå ut, så jag och My gick och käkade pizza och gick sedan tillbaka till hostelet och sov.

Började dagen idag med att ta en hurtig promenad på dryga en halvtimme. Superskönt! Var dock jävligt svettiga när vi kom tillbaka, men svettig är man här dygnet runt i alla fall, hah! Gick sen ner till stranden och mötte upp med Johanna, Christopher och Johannas reskompis Mia och Christophers reskompis Emil. Hade det gött i solen hela dagen och jag badade i havet för första gången! Var lite varmare än i Byron men ändå inte varmt. Men väldigt svalkande med tanke på att vädret är jättemycket varmare här än i Byron. Efter stranden gick vi och handlade lite mat och nu håller vi på att göra oss i ordning för att ut och parta med Johanna och Christopher och co.

Har inte bokat nåt nytt hostel här ännu men vi kommer troligen stanna typ tre nätter till. Ska kika på lite hostel ikväll.

Hoppas ni har det bra därhemma. Puss och kram!

Surfers Paradise

Subwaymacka!

Hej hej!

Första gången i havet

Stranden

Mot Surfers Paradise imorgon

Då var det andra dagen i Byron Bay. Hann inte skriva nånting igår för vi hade fullt upp hela dagen. Sov ut till 10.00 igår, klev upp och gick ut på stan för att handla frukost. Orkade inte hitta Woolworths för att köpa "riktig" frukost, utan vi tog oss varsin macka på Subway och köpte färskpressad juice från en juicebar. Ovannämnda förtärde vi på en bänk i solen på Byron Bays gator, hoho! Är så jäkla skönt att vi har kommit till värmen nu. Är liiite skillnad från i Coota där man var tvungen att vara fullt påklädd om dagarna. Här är det shorts och bikiniöverdel som gäller.

Tog oss en sväng till Woolworths (nu även kallad Woolies), handlade lite käk och gick tillbaka till hostelet för att göra oss redo för stranden. Har kanske 100 meter att gå till the Main Beach från vårat hostel. Kom ner till stranden och slängde oss i solen på varsin nyinköpt sarong. Efter ett tag går jag ner och känner på vattnet och det är svinkallt! Eller svinkallt och svinkallt, det är ju inte varmt direkt. Så inget badande för våran del.

Gick upp vid 15.00 då det började blåsa lite kallt, så vi gick tillbaka till hostelet för att göra oss i ordning för att gå ut och käka. Men det slutade med att vi började dricka öl med en av våra rumskompisar och att vi sedan gick ut för att festa vid 21-tiden.

Gick till Cheeky Monkey's som är en bar som är lite halvkonstig, eftersom bartendrarna har maskeradkläder på sig, det finns inget dansgolv, utan man dansar på borden, och att dom har massa lustiga tävlingar där man kan vinna diverse saker. Jag kände mig inte på humör för att dricka alkohol, utan jag drack vatten hela kvällen, men vi öste som fasen uppe på borden i alla fall. Var jag, My, våran rumskompis Chris och hans kompis Ellie. Väldigt trevligt. Drog från Cheeky's strax efter 12 och gick och la oss på en gång.

Idag har dagen egentligen inte sett så annorlunda ut än vad den gjorde igår. Klev upp, handlade frukost (riktig frukost denna gången i form av fullkornsfrallor, Philadelphiaost, juice och yoghurt) och käkade detta i köket på hostelet. Gick sedan ner till stranden där vi var i ca 4 timmar. Klart man har fått färg, weiho!

Inga planer för kvällen än så länge. Sover sista natten här i Byron Bay nu eftersom alla hostel är fullbokade. Är tydligen långhelg nu den här helgen eftersom det är New South Wales Labour Day på måndag, därav anledningen till varför vi bara kunde boka tre nätter här. Fråga mig inte vad Labour Day är, för det vet jag inte, haha! Vet bara att måndag räknas som en röd dag. Åker i alla fall upp till Surfers Paradise imorgon och har bokat in oss i tre nätter. Kommer troligen stanna där lite längre eftersom det är en större stad och bor lite fler människor där. Tråkigt att vi inte kunde stanna längre i Byron, men vi kommer nog få våran dos av sol och bad på andra ställen, med början i Surfers Paradise imorgon.

Har i alla fall börjat med vårat nyttiga liv nu. Dvs. inte käka pizza, chips och flöt lika ofta som vi har gjort de senaste veckorna. Så ikväll blir det sallad med tonfisk och avokado som gäller här på hostelet. Jag vet att du är avundsjuk Fredrik, hoho!

Kan i alla fall säga att jag diggar Byron Bay. Var och varannan människa går omkring med en surfbräda under armen och 99% av alla här har flip-floppar. Är inte en överdrivet stor stad, utan alldeles lagom.

Kan göra er avundsjuka med lite bilder från stranden, hah!
Pussar och Kramar!

Ellie

My, jag och Ellie

Party på borden!

Tog lite bilder på vårat coola hostel också, haha!