Tredje året i rad

Bara några dagar nyss hemkomna från bröllopsresan så tänkte jag blåsa liv i bloggen igen. Den här nya resan har dock varit bokad ett tag så det är inte direkt så att vi känner bara efter ett par dagar hemma att vi bara måste ut igen, utan det här har varit bokat ett tag.

För det kan ju inte vara så att vi år 2015 åkte till Vilnius i Litauen, år 2016 till Tallinn i Estland utan att år 2017 åka till Riga i Lettland, så vi kör en julweekend i Baltikum för tredje året i rad. Den 8 december vid 14.30 tar vi och flyger österut för att spendera 1½ dag i Riga för lite julshopping och andra trevligheter. Så vi kommer båda jobba halvdag på fredagen och sen flyger vi hem mitt på dagen på söndagen. Passar oss alldeles lagom att vara borta två dygn före jul så där.

Det har dessutom rått lite Riga-feber på mitt jobb då flera kollegor nyligen har varit där så det känns kul att ha fått lite tips om vad vi ska ta oss för när vi är där. Men jag antar att det kommer bli mycket god mat, promenerande, julmarknader och mys, precis som de senaste två åren vi har varit iväg.

Så om nästan exakt en månad beger det sig igen.

Kram!

Snart kommer vi!

Den perfekta bröllopsresan

Igårkväll käkade vi middag vid 23-tiden på hotellet innan vi tog en taxi till flygplatsen en halvtimme senare. Allting gick smidigt på flygplatsen och vi boardade flyget mot Frankfurt strax efter kl. 01.00. Visst att vi käkade middag sjukt sent och var uppe väldigt länge så hann jag aldrig bli supertrött eftersom vi var igång så länge. Men när klockan började närma sig 02.00 och vi lyfte så blev jag rätt trött och då vi redan hade ätit middag så väntade vi inte på maten utan valde att sova istället.

Dock gick det inget vidare så efter kanske en halvtimme så tog jag ett av Fredriks insomningspiller då jag verkligen inte såg fram emot nästan 6½ timme utan sömn. Jag brukar inte ha problem att sova på flyg, men det gick ju inte så bra på flighten mellan Dubai och Colombo när vi skulle till Maldiverna så jag ville helst inte att det skulle upprepa sig. Då jag bara har blivit sövd en gång i mitt liv (?) och aldrig tagit sömnpiller så var jag lite skeptisk mot det och tänkte att jag kanske får hjärtflimmer och aldrig vaknar igen, men efter att ha tagit pillret och sedan vaknat och såg att det var 20 minuter kvar till landning så vill jag ju aldrig åka nattflyg utan dom pillrena igen, haha. Så jädra skönt att få sova mer eller mindre hela resan.

Vi landade i Frankfurt vid 05.30 och käkade frukost på flygplatsen innan vi dryga timmen senare boardade mot Göteborg. Vi blev lite sena och kom fram strax före 9 imorse. Var lite av en chock att lämna ett 33-gradigt Dubai och landa i ett 3-gradigt Göteborg, haha. Lyckades tajma in flygbussen så vi var hemma i lägenheten vid 11 i förmiddags och packade då upp, duschade, började tvätta och tog oss så småningom iväg för att handla i 8 grader och lite halvt duggregn. Resten av dagen har vi mest bara legat i soffan och halvsovit framför naturdokumentärer. Så skönt att vara hemma!

När vi lämnade Maldiverna skrev jag ju en liten utvärdering om vad vi tyckte om det, så jag tänkte skriva lite om Dubai också såklart. Vi har båda kommit fram till att Dubai är ett väldigt bra resmål på många sätt. Det finns så himla mycket att göra, både vad kommer till shopping, sightseeing och aktiviteter. Mycket är gjort för barnfamiljer, så som akvarier, vattenland osv, men det stoppade inte direkt oss, haha! Och vi som också gillar att shoppa tyckte ju såklart att Mall of the Emirates var väldigt bra.

Nackdelarna med Dubai kan vi tycka är att det är rätt dyrt. Vi hade svårt att hitta hotell som hade bra standard, nära till centrum, frukost inkluderat men som inte kostade skjortan. Hotellet där vi bodde, Coral al Barsha, kostade runt 1 500 kr per natt och det är ändå inte superbilligt. Där fick vi dock allt det vi behövde och vi var väldigt nöjda med det. Men om man vill bo på någon resort, typ Atlantis, så får man ju slå på stora trumman om man säger så.

Ännu en nackdel, om än en liten, är det här med alkoholen. Man serverar inte alkohol på restauranger och uteserveringar på samma sätt som på andra semesterorter. Det är mest hotellen som har barer och vissa restaurangkedjor som serverar alkohol, vilket man kan bli varse när man sitter där med sin meny och tänker "det vore gott med en öl". Icke. Det positiva med alkoholförbudet är dock att det är ju väldigt lugnt ute på kvällarna. Visst, det är sjukt mycket folk ute överallt, dygnet runt, men det är liksom inte grupper med fulla och stökiga ungdomar som man ofta ser ute på stan här hemma.

Överlag känns Dubai som ett väldigt tryggt resmål. Vi stötte aldrig på några skumma människor eller någon som försöker lura en på pengar, utan det kändes väldigt tryggt. Och rent! Det är så sjukt rent överallt! Men det är ju inte så konstigt när det finns folk överallt som jobbar med att hålla rent och snyggt. I köpcentrumen går folk med moppar fram och tillbaka, fram och tillbaka, och man putsar ledstänger och handtag och inne på de allmänna toaletterna kan det ibland jobba tre personer som ser till att allt är rent och snyggt. Det bor runt 9 miljoner människor i hela Förenade Arabemiraten, men bara 20% av dessa är emiratier, och resten är gästarbetare, främst från Indien och Pakistan. Då landet inte har tillräckligt med egna invånare för att bygga alla skyskrapor och moppa alla köpcentrumgolv så måste man ta in massa folk utifrån. Och det resulterar i att de flesta man pratar med och de man träffar inte är emiratier, utan från överallt annars i världen. Väldigt speciellt må jag säga.

Och det här med vädret då. Ja, vi fick en jädra chock när vi landade i 33 grader och undrade hur fan folk står ut i den här ökenhettan. Vi pratade med en av servitörerna på restaurangen vi åt på intill Burj Khalifa första kvällen i Dubai, som var från Kenya, och han sade att det den dagen tyckte han att det hade varit väldigt skönt ute och att det påminde honom om hemma. Han sade också att det just nu är skönt klimat, för mellan juni och september så går man inte ut för det är helt enkelt för varmt. Då kan temperaturen krypa upp mot närmre 50 grader, så under dessa månader så skapar man sig helt enkelt en tillvaro inomhus. Med tanke på att det är så billigt att åka taxi samt att de flesta faciliteter man behöver finns i luftkonditionerade köpcentrum så behöver man helt enkelt inte gå ut. För mig känns det som en extremt instängd och tråkig tillvaro, men man har väl inget annat val när det faktiskt kan bli farligt att vistas utomhus i de temperaturerna. Läste någonstans att Dubai i snitt har 7 regndagar om året, och då kan man ju bara tänka sig hur pass lamslaget samhället blir, haha. Nej, tacka vet jag Sveriges växlande väder alltså.

Som alltid så är det sjukt skönt att vara hemma men vi har verkligen haft en helt underbar bröllopsresa och vi är så nöjda med våra två resmål. Både när det kommer till bröllop och bröllopsresor har jag läst rätt mycket på bloggar och om olika personer som har gjort det ena med det andra både på själva bröllopet och på sin bröllopsresa. Men trots allt jag har läst så känner jag helt ärligt inte den minsta avundsjuka på något vis. Vårt bröllop den 12 augusti var den bästa dagen i båda våra liv och vår bröllopsresa var verkligen som en dröm. Så oavsett vad andra gör eller har gjort på sina bröllop och bröllopsresor så kan vi inte ha gjort vårat bättre. Vi är så himla nöjda och tacksamma för att allting blev så perfekt ♥

Nu ska jag avsluta den här boken jag håller på att skriva, haha. Har ju förresten inte sagt att det om inte allt för länge är dags för nästa resa! Skriver ett litet inlägg om det i veckan tänkte jag.

Var inte på särskilt stort foto-humör under natten och resan som var, så det blev bara en liten bild tagen från flighten hem till Göteborg imorse.

Puss och kram på er!

Tack och hej för den här resan!

Akvarium, shopping och bio

Även imorse vaknade jag vid femtiden av det där förbaskade böneutropet...! Men jag var ändå så övertrött att det inte tog lång tid att somna om. Igår när vi insåg att vi bara hade planerat shopping idag, men att det skulle innebära att vi hade över 12 timmars shopping att avverka så tänkte vi att vi kunde fördriva förmiddagen med något annat. Så det var så det kom sig att vi beslutade oss för att åka tillbaka till Atlantis där vi var på vattenlandet, men den här gången istället besöka deras akvarium Lost Chambers. Allting på Atlantis är ju mer eller mindre gjort för barnfamiljer men akvarium är ju alltid trevligt.

Så efter frukost tog vi och checkade ut och ställde våra väskor i hotellets baggagerum och tog en taxi till Atlantis. Blev lagom sugna på att besöka vattenlandet igen, då vi båda tyckte det var så himla roligt där. Men vi gick istället till akvariet och kikade på alla fiskar. "Huvudattraktionen" måste vara deras gigantiska akvarium med både hajar, rockor och en massa andra stora fiskar som man dessutom kan dyka i. Såg faktiskt ett par stycken som både dök och även snorklade på ytan. Huga, jag hade aldrig gjort det med så mycket läskiga fiskar!

Efter det stora akvariet gick vi vidare och insåg helt plötsligt att allt tog slut! Och vi hade inte varit där inne i mer än 20-30 minuter. Gick tillbaka lite för att se om vi hade missat något, men icke. Vi har ju varit på en massa akvarier tidigare och man brukar ju minst ta 1-2 timmar på sig för att det finns så mycket att se, men nej, här var vi helt plötslitgt vid souvenirbutiken och utgången. Sån jädra besvikelse. Det kostade ändå 250 kronor per person att gå in, och på den lilla tiden tyckte vi inte alls att det var värt det. Så det var inte mycket annat att göra än att hoppa in i en ny taxi och åka därifrån. Riktigt antiklimax.

Vi hade ju tänkt shoppa större delen av eftermiddagen, men nu var inte klockan mer än 12 då vi anlände till "vårt" shoppingcenter Mall of the Emirates. Men vi satte på oss spenderarbyxorna och gick loss och jag fick mig ett par nya byxor, en tjocktröja och lite mer underkläder från Victoria's Secret. Fredrik köpte två cardigans och en skjorta. Käkade sedan lunch på Cheesecake Factory och delade på en Snickers-cheesecake till efterrätt. Är helt galet vad stora deras cheesecakes är, haha!

Vi lyckades ändå shoppa och strosa omkring ända till 17.30 tills vi gick förbi köpcentrets stora biograf. Gick bara in för skojs skull för att kolla vilka filmer som visades och insåg då att en ny film, Geostorm, skulle visas 18.15. Och vi som inte direkt hade så mycket bättre för oss löste biljetter och gick och köpte popcorn. Bra sätt att döda några timmar på!

Filmen är en katastroffilm som utlöser olika extrema väderfenomen på jorden och den var väl okej. Det styggaste var dock när filmen visade hur katastroferna spred sig över jorden och visade då hur en överstämning kom till Dubai. Då började alla i publiken jubla och applådera, haha. Filmen var ju såklart väldigt amerikansk där hjältarna överlever i slutet och bla bla bla, allt sånt som man redan kunde ha räknat ut från början. Men det allra fulaste var att när det här klassiska slutet nådde sitt klimax så jublade och applåderade alla i publiken då också, som att det här kom som världens överraskning. Vi bara kollade på varandra och undrade vilka knäppisar det var som satt omkring oss, haha!

Bion var klar vid 20.30 och då gick vi tillbaka till hotellet och hämtade ut våra väskor för att börja packa om. Vårt flyg här från Dubai går kl. 01.50 inatt (!), via Frankfurt, så är vi hemma i Göteborg igen vid 8-tiden på fredagmorgon. Tänkte åka mot flygplatsen vid 23.30 så om en stund ska vi äta middag här på hotellet innan vi beger oss.

Kommer troligen bli en lång dag imorgon, fredag, så frågan är om jag orkar skriva ett sista inlägg hemifrån då eller om det får bli på lördag när vi förhoppningsvis har fått sova ut ordentligt i vår egen säng. Det lär väl visa sig.

Hörs igen på svensk mark! Puss ♥

Entrén till akvariet

En massa nemo-fiskar

En albino-alligator

Akvarium

Det stora akvariet

Här kan man sitta och titta på fiskar

Galna människor som dyker!

Fler fina fiskar

Fish

Akvarium

Vår gigantiska cheesecake!

Biotajm!

Madinat Jumeirah

Imorse, någon gång vid femtiden, blev jag väckt av ett jädra brölande utanför fönstret. Vi bor inte på samma sida av byggnaden som sist och den här gången har vi fått ett rum som vätter ut mot en stor moské. Så jag väcktes av böneutropet från minareten. Härligt...! Kollade senare upp vad dom egentligen säger under de här böneutropen och de påminner lite om de kristna 10 budorden, att man inte ska ha andra gudar jämte Allah osv, men på morgonen kör dom ytterligare en vers där dom säger att bönen är bättre än att sova. Klockan fem på morgonen? Skulle inte tro det, va. Låt mig sova, hah!

Käkade frukost och tog det lugnt på morgonen och var inte utanför hotellentrén förrän vid 11.30. Hoppade då in i en taxi och åkte mot området Madinat Jumeirah som är Dubais "motsvarighet" till Venedig. Det är egentligen ett gigantiskt hotell som ligger precis vid havet, men som är uppdelat med massor av kanaler och broar så gästerna på hotellet tar inte golfbil när man ska någonstans, som vi gjorde på Maldiverna, utan man hoppar i en såkallad arba, som är en liten båt med tak.

I det här området ligger också Souk Madinat Jumeirah som är en inomhus basar/marknad med en massa olika stånd som säljer alltifrån diamanter till smycken och sjalar. Vi hade läst på innan och det här skulle vara lite mer en "modern" souk än vad som finns i Deira, som är gamla stan här i Dubai och då ingen av oss egentligen gillar ställen där försäljare ska dra i en från höger och vänster så kändes det här lite bättre. Det finns en stor guldsouk i just Deira som är ett populärt turistmål men vi har blivit avrådda av vänner att åka dit då många har upplevt det som väldigt otryggt och obehagligt just på grund av att det är så mycket folk, och att försäljarna ibland kan bli fysiska och verkligen vilja dra dig in i deras butiker. I den souken där vi var, var det betydligt lugnare och det var alldeles lagom för oss.

Strosade omkring inne i souken ett tag, men sen gick vi ut och njöt av omgivningarna runt kanalerna. Var verkligen jättefint och mysigt och det ligger massa restauranger precis vid vattnet. Vi var sugna på att se mer, så vi köpte biljetter till en sådan liten arba och tog en båttur på 20 minuter genom området. Vår chaufför pekade ut den största sviten dom har, som är på tre våningar och som kostar upp mot 100 000 kr per natt, där bl.a Tom Cruise och Will Smith har bott.

Från Madinat Jumeirah så har man också bra utsikt över Burj al Arab, världens enda sjustjärniga hotell. Servicen som erbjuds där är helt sjuk, och de allra rikaste anländer till hotellet via helikopter och landar på helikopterplattan som sticker ut från sidan av hotellet. Läste ett reserepotage av en reporter som hade bott en natt där och det är helt sjukt både vad som ingår, men även vad det kostar... Hotellet har inte ens några rum utan endast sviter, och man har privat butler och en massa annat. I ett annat liv kanske!

Efter arba-turen gick vi in och åt lunch på en superbra italiensk restaurang. Där inne satt vi ett tag och planerade för vad vi ska ta oss för övrig tid vi har kvar här i Dubai. Strosade sedan ett varv till inne i souken innan vi hoppade in i en taxi och åkte tillbaka till hotellet. Gick då upp till hotellets tak och låg och läste vid poolen i ett par timmar.

Ikväll har vi varit ute på äventyr, då vi först började med att ta taxi till Dubai Garden Glow som är som en liten nöjespark som är uppdelad i två delar. I den ena delen har man en massa robotdinosaurier och har byggt lite som en kopia av Jurassic Park. Så när man går förbi så ryter dinosaurierna och rör på sig. Var väldigt snyggt gjort faktiskt! Den andra delen av parken är som ett stort Alice i Underlandet med hur mycket ljuskonstellationer som helst. En massa olika djur, växter och allt möjligt som har gjorts till stora ljusfigurer. Lite som Jul på Liseberg men i XL-format. Var riktigt häftigt att se!

Gick omkring inne i parken i nån timme och tänkte att vi bara hoppar in i en taxi direkt utanför, men det var konstigt nog brist på taxibilar så vi fick vänta ganska länge innan det kom någon. Tog oss då till Dubai Mall och Burj Khalifa för att käka middag, så vi åt grekiskt och tog sedan metron tillbaka till hotellet.

Imorgon är sista heldagen här i Dubai innan vi flyger hem kl. 01.50 på fredagmorgon, så vi åker ut till flygplatsen runt midnatt imorgon. Kommer komma tillbaka till hotellet innan såklart, så jag tänker att jag bloggar en sista gång på Dubai-mark innan vi åker hem.

Puss och kram från oss!

Entrén till Souk Madinat Jumeirah

Burj al Arab

Rondellen utanför souken

Inne i souken

Jag och Burj al Arab

Vackra omgivningar

Byggnaderna på det här bilden och nedan är alla hotellet. Är med andra ord sjukt stort och utspritt

Mysigt

Ser ni arba-båtarna?

På väg med arban

Största sviten hotellet har, är alltså hela huset till höger

Vackert

Min fina man

Mys

Burj al Arab

Hej!

Vi och al Araben

Hotell

Lunch. Tjusiga pepparkvarnar i bakgrunden!