Heldag i Nuuk

Första natten på Grönland, och vi sov som stockar. Eller i alla fall min käre make, som slocknade en bra stund före mig. Jag var ännu rätt uppe i varv efter alla intryck från dagen och hade därför lite svårt att sova. Klockan var satt på 6.20 imorse, för kl. 7 skulle vi checka in våra väskor för att flyga inrikes till huvudstaden Nuuk. Efter incheckningen åt vi frukost för att vid 8-tiden boarda vårt lilla propellerplan. Och det här var första, och troligen enda, gången i mitt liv som vi inte gick igenom någon säkerhetskontroll! Flygplatsen är ju väldigt liten, men då den sitter ihop med ett café och hotell så är det ändå väldigt mycket folk som inte ska resa som rör sig på flygplatsen, så att vi inte behövde gå igenom någon säkerhetskontroll eller få vårt handbagage röntgat var verkligen konstigt.

Flygningen tog knappt 45 minuter och fastän att Nuuk är betydligt större än Kangerlussuaq så var den här flygplatsen mycket mindre. Då Kangerlussuaq som sagt är en gammal amerikansk militärbas (som förövrigt fortfarande inhyser en del amerikansk militär, det var en som sade god morgon till oss imorse), så var Kangerlussuaqs flygplats redan förberedd på en del flygtrafik, vilket alltså inte Nuuk var. Men planer finns att bygga ut Nuuk så om ett par år kanske det är själva huvudstaden som har den internationella flygplatsen.

Vi hämtade våra väskor och slängde in dessa i en väntande buss utanför terminalen. Vädret här var några grader kallare i Kangerlussuaq, runt nollan och väldigt blåsigt när vi kom. Nuuk har 18 000 invånare men är en väldigt utspridd stad, så den känns ganska stor. Åkte först med bussen till en utkiksplats där vi hade jättefin utsikt över fjorden. Nuuk är uppdelad i den gamla och nya delen, då den nya delen byggdes för bara 12 år sedan. Där är det fina och fräscha lägenhetshus och en nybyggd skola osv, medan den äldre delen är betydligt mer sliten. Den äldre delen kallas även för ”den sovande delen” av stan.

Vi åkte sedan runt med bussen i Nuuk under ett par timmar där vi gjorde flera stopp under tiden, och våra guider informerade oss om alltifrån sjukvårdssystemet, religion, husköp, historia osv. Väldigt intressant och lärorikt verkligen. Vi fick bland annat veta att Nuuk är den enda huvudstaden i världen som är helt självförsörjande på förnybar el, nämligen vattenkraft. Vi stannade också vid en kyrkogård som låg väldigt fint belägen precis nere vid vattnet. Inuiterna brukar begrava sina döda ståendes på knä, och att man sedan täcker dem med stenar, så det blir en liten ”pyramid” runt dem, samt att deras ansikten ska vara riktade mot havet där de tror att gud finns, i och med att gud föder dem med allt ätbart från havet. Men när kristna missionärer kom till Grönland sån insisterade dem på att man skulle begravas liggande med ansiktet mot himlen, då det enligt den kristna tron är där gud finns. Så kompromissen blev att inuiterna begravs liggande men att de ska ha fin utsikt mot havet.

Vid lunch blev vi avsläppta vid Nuuks kulturcenter där många av oss valde att äta lunch. Fredrik tog en grönländsk tapastallrik med lite olika tapas från havet, och jag tog en vegansk chili sin carne. Från och med nu så hade vi fri tid att spendera hur vi ville, ända fram till kl. 20 då vi behövde vara på plats för att gå ombord på fartyget. Om man ville kunde man vid 13-tiden följa med guiderna till Grönlands Nationalmuseum för att få en guidad tur av dem, och det hakade vi på. Vi delade upp gruppen i två, där vi gick med Kristian som berättade om allt de hade i utställningen, både gamla inuitkläder, vapen, bostäder osv. Var verkligen jätteintressant.

Efter museituren så gick vi ut och då hade vädret spruckit upp och det var nu strålande sol. Blåsten låg fortfarande kvar, men det var ändå väldigt skön temperatur så vi lade oss i gräset vid en liten vik, där flera barnfamiljer höll till och barnen lekte i sanden. Var även några dårar till barn som badade! Vi låg i solen och halvslumrade i lite mer än en timme, och gick sen och tog en glass på ett närliggande café.

Strosade sedan in mer mot kärnan i centrala Nuuk, men tråkigt nog så var de flesta affärerna stängda pga. ”Den store bededag”, vilket är en röd dag då mycket håller stängt. Det är egentligen en obetydlig dag, men det var tydligen så många röda dagar under den här tiden på året förut, så man beslutade sig att slå ihop alla till en dag för att folk inte skulle vara lediga så mycket. Schysst, va? Haha! Gick i alla fall in på en matbutik och handlade lite snask och frukt inför båtresan. Och det här var den första matbutiken som jag har sett som inte sålde bananer. Alla andra möjliga frukter och grönsaker fanns, men inte en enda banan. Märkligt! Däremot hade de en del svenska märken, och hör och häpna ganska mycket veganska produkter, så som sojafärs, smör, havredryck osv. Tummen upp för det! Efter turen till mataffären vi gick in på Nuuks finaste hotell, Hotell Hans Egede, och tog en dricka i baren. Därefter åkte vi upp ett par våningar till hotellets tjusiga restaurang och åt middag där. Strax innan vi skulle gå upptäckte jag att de hade gratis WiFi, så jag hann ringa ett snabbt Facetimesamtal till mamma som visade oss Ellie, lille bebisen.

Traskade sedan ner mot hamnen och vi var de sista att anlända i vår grupp. Kom ombord och fick våra nycklar till vår hytt som egentligen är en hytt för fyra personer men som vi har själv. Fartyget Sarfaq Ittuk går upp och ner längs kusten, inte bara med turister utan med vanligt folk också. Det finns nämligen inte en enda stad eller by på hela Grönland som sitter ihop med andra byar med en väg, utan för att ta sig till någon annan by så måste du antingen flyga eller ta ett fartyg. Så det var väldigt många som stod vid kajen och vinkade av sina familjemedlemmar, lite som vi vinkar av varandra vid tåget. Fartyget är väldigt litet och har inte så mycket att bjuda på, men vi ska ju mest sova här så det gör oss ingenting.

I skrivande stund så har vi varit på väg i ca 1½ timme och trots att vi inte kör så långt ut från kusten så gungar det rätt mycket ändå. Så vi båda har tagit det säkra före det osäkra och tagit varsin åksjuketablett. Jag har faktiskt aldrig tagit det förut så hoppas att de funkar så vi slipper att bli illamående!

På det stora hela har det varit en bra dag, om möjligt lite för lång då vi hade hela åtta timmar på egen hand i en liten stad där det mesta var stängt pga. röd dag. Var ju ett väldigt späckat schema igår så det var skönt att det var lite lugnare, men det har varit lite väl mycket dödtid idag. Men men, nu är vi på väg norrut längs kusten och kommer angöra flera små byar längs vägen. Vi kommer ha vårt första stopp i Sisimiut, som är Grönlands andra största stad med 5 000 invånare. Så snart släcker vi lampan och säger god natt!

På väg med flyget mot Nuuk

Kangerlussuaqs flygplats

Vart ska vi åka?

Mot Nuuk!

Första gången i en säkerhetsfolder på flygplanet jag ser hur man ska göra om man landar i snö

Karta över orter som Air Greenland flyger till. Air Greenland är förövrigt det enda flygbolaget som flyger på Grönland

Häftigt landskap

En glaciär

Välkommen till Nuuk!

Vinterförvaring för skotrar

Vacker utsikt

Vi är på Grönland!!

Hej!

Så här kör man i rondeller på Grönland, haha!

Vackert

Grönländska tapas

Vegansk chili sin carne

Nuuk

Jag spanar ut över fjorden

Hej Grönland!

Nuuks variant av Den lille havfrue

Viken där vi hängde

Soligt!

En grönländsk glass

Missionären Hans Egede

Nuuk är vackert!

Hej hej!

Kyrkan

28 dagars middag att köpa i en mataffär. Helt enkelt en låda full med kött...

Middag!

Valfångstskepp...

Grönlands valar

Postat av: Farsan Carlson

Meget intressant läsning....som vanligt. Hur är prisnivån på det ni hittills handlat. Glass mm?

Svar: Det är rätt dyrt med tanke på att DKK är nästan 1,5 SEK.