Helt magisk fjällvandring

Det blev ju en sen kväll igår men ingen sovmorgon här inte! Klockan 7 ringde klockan och vi åt frukost för att möta upp några ur gruppen en timme senare för att åka på valsafari. Men mitt när vi håller på att pälsa på oss, fem minuter innan vi skulle gå, så knackar Kristian på och säger att valsafarin är inställd på grund av vädret. Det var lika disigt/dimmigt som det var igår och det var helt enkelt ingen mening att åka ut då de ju är väldigt angelägna om att vi ska få en fin upplevelse. Så kvart över 8 så hade vi helt plötsligt dagen oplanerad. Med tanke på att vi inte hade fått så många timmars sömn så lade vi oss faktiskt igen och efter en stund så somnade vi och vaknade vid halv elva. Det var skönt med några timmars extra välbehövlig sömn.

Trots det halvtråkiga vädret så var det ju ingen mening att ligga på hotellet resten av dagen så vi tog oss i kragen och gick ut i dimman ner mot centrum. Vi pep snabbt in på resebyrån som vår grupp samkör utflykterna med, för igårkväll hade nämligen en av resebyråns guider (som också var med på båten igår) ett par jättefina örhängen på sig som jag frågade vart hon hade köpt. Hon sa att de fanns inne på resebyrån men som såklart var stängd igårkväll, så vi gick in idag och jag efterfrågade dem, då de fanns bakom kassan och inte ute i souvenirbutiken. Tjejen i kassan gick bakom och jag fick veta att det var det sista paret då de hade haft inbrott för en månad sedan. Är små silverörhängen som är formade som Grönland och är gjorda av grönländskt silver. Superfina verkligen, och extra kul att de är gjorda av silver härifrån! Blev verkligen supernöjd med mitt inköp.

Vi gick sen vidare till Knud Rasmussen Museum som är ett museum dels om Grönlands historia men framförallt om den dansk/grönländska upptäcktsresanden Knud Rasmussen som bodde i huset som numera är ett museum. Man fick veta mycket om hans olika utflykter runt om på Grönland i slutet av 1800-talet/början av 1900-talet, där han till mångt och mycket kartlade många isolerade inuitbosättningar, särskilt på nordöstra Grönland, men också i Kanada och Sibirien. Det var ett litet museum men det var faktiskt väldigt intressant.

Vi var på museet i ungefär en timme innan vi gick till en asiatisk restaurang och käkade. Jag blir alltid så fascinerad när man hittar asiatiska restauranger (då det finns över hela världen), på de minst tänkbara orterna. Hur kommer det sig att man väljer att flytta från Asien och bosätta sig i Ilulissat på Grönland och öppna en restaurang? Kul såklart, men lite udda. Maten var god men lite väl stark för min smak. Efter lunchen gick vi in till en mataffär och handlade bananer! Tjoho! Jag sa ju att jag inte såg bananer på matbutiken vi var inne i i Nuuk, men jag har faktiskt inte sett det i någon annan matbutik sen dess heller. Men idag hittade vi äntligen, så vi köpte bananer samt en sorts rågbrödskex som vi har smakat här och är supergoda. En av guiderna sade förresten att det gick "rykten" på stan om att den matbutiken hade fått in bananer, så imorgon är troligen alla bananer slut, haha.

Vi promenerade sen tillbaka mot hotellet efter ett par timmar ute på byn och nu hade faktiskt himlen spruckit upp lite. Vi letade konstant efter sprickor i dimman men då det ju blåste lite lätt från havet så ändrades molntäcket hela tiden så det var jättesvårt att avgöra om det blir bättre eller inte. Både vår valsafari och den som skulle gå kl. 12 var inställd och kl. 16 så hade en del av gruppen bokat in sig på en helikoptertur till glaciärmynningen och den avgick inte heller idag, utan skulle gå imorgon eftermiddag istället. Den utflykten ligger utanför vår grupps ordinarie program och dessutom kostar 4 000 DKK per person, vilket är varför vi inte gör den.

Istället inväntade vi att klockan skulle bli strax före kl. 18 för då hade nämligen Frederik som förslag att gå en 7 kilometer lång fjällvandring i fjällen runt Ilulissat. Det var inte heller med i ordinarie program, utan bara något Frederik undrade om någon var intresserad av. Så det var vi, två tjejer från Singapore och ett äldre par från England, samt Frederik som vandrade iväg strax efter kl. 18. Det var inte säkert att vandringen skulle bli av med tanke på det dimmiga vädret, men det började faktiskt klarna upp fram mot eftermiddagen, men när vi började gå så blev det dimmigt igen. Vi inledde vandringen genom att gå i ganska tuff terräng upp genom en ravin och vädret blev sakta men säkert bättre. Och när vi kom upp ur ravinen hade det klarnat helt och himlen var helt blå och vi hade helt underbar syn över fjällen och vi såg ända till inlandsisen. Vi vandrade totalt i lite mer än 5,5 timme med några pauser längs vägen och det var helt (förlåt) jävla magiskt. Det var så otroligt vackert, dels att gå bland fjällen men framförallt att gå i den miljön med isbergen som en bakgrund och det vackra kvällsljuset som låg på. Jag har aldrig varit med om något liknande.

Vi skyndade oss lite tillbaka till hotellet, för kl. 23 stängde nämligen baren, men vi hann med ett par minuter till godo så vi alla kunde unna oss en iskall öl efter den rätt tuffa vandringen. Tjejerna från Singapore sade godnatt direkt, men jag och Fredrik satt och tog vår öl tillsammans med britterna och Frederik och satt och pratade i ungefär en timme innan vi gick till vårt rum.

Vare sig att det var lite tråkigt väder igårkväll på isbergsturen eller att valsafarin idag var inställd gjorde nu verkligen ingenting med tanke på den enormt fina vandringen vi fick ikväll. Kände verkligen ett stort lyckorus när vi vandrade i underbar fjällmiljö och om man bara kastade en liten blick åt vänster så såg vi den enorma isfjorden med gigantiska isberg. Helt, helt, helt underbart.

Även idag blev det en sen kväll, så nu säger vi nattinatt!

Knud Rasmussen Museet

Hundsläde inne i museet

Väldigt mycket sälskinn som pryder väggarna på det här viset, men överallt på resan har vi sett det på alltifrån stolsdynor till vantar till som dekoration på handväskor osv.

En modell som visar hur fiske av hälleflundra går till på vintern

Lunch. Eller frokost som man säger på danska. Helt ologiskt, haha

Vacker färg på huset. Ni kanske har noterat att många hus här på Grönland har sådana här kulörta färger. Förr var det för att indikera vad den som bodde i huset jobbade med, så att man snabbt kunde springa till rätt hus för att få hjälp. Typ blått för läkare, gult för jägare, grön för lärare osv. Det lever inte kvar längre, men husen är lika kulörta och fina för det!

Småbåtshamnen

En enorm påse blåmusslor utanför hotellköket

Syns dåligt men längst uppe på stenröset sitter en liten snösparv. Jättefina!

Nedanför hotellet där jag var första dagen och fotade. Betydligt fler isberg där nu

Hela bukten full

Så fina!

Utsikt från hotellfönstret. Det klarnar upp, tjoho!

Färggranna hus!

Upp mot ravinen

Fjällvandrar'n

Ganska brant

Upp genom ravinen

Hello hikers!

Finväder!

Rätt kuperad terräng om man säger så

Fantastisk utsikt från toppen. Man ser inlandsisen låååångt därborta

Hej!

En liten fjällsjö

Isfjorden. Enormt isberg till vänster!

Starke Fredrik

Frederik bjöd oss på lite rödvin. Inte varje tisdagskväll man sitter med ett glas rödvin och blickar ut över den enorma grönländska isfjorden!

Så sjukt vackert!

KOLLA!!

Hej där hemma!

Vackra fjällblommor

Isfjord och fjäll

Mer isfjord

Grönlandshundar, på väg tillbaka till hotellet

Två lösspringande valpar. Så söta! Hade lite av Ellies hundgodis kvar i min ena ficka som jag försökte ge dem, men de bara fnös åt den, haha. Ge mig sälkött istället!

Välförtjänt öl!

Postat av: Mamma

Nu har ni väl sett is för flera år framåt. Spännande för oss här hemma att se alla dessa bilder. Fina örhängen.