Bonjour, France

Vårt hotell natten till idag hade väldigt fin utsikt över Medelhavet. Väldigt enkelt, och pyttesmå rum men utsikten kunde man inte klaga på. Dock var vår säng väldigt liten och AC:n funkade knappt så det var varmt och trångt och med två hundar i sängen så sov vi båda rätt dåligt i natt. Jag vaknade vid åttatiden och en dryg timme senare gick vi ut med hundarna på morgonrundan. Där vi bodde nu var ju ett hotell och inte ett Airbnb så vi kunde inte laga vår egen frukost. Frukosten var inte heller inkluderad på hotellet och då Fredrik inte är en frukostmänniska kändes det inte värt att betala 15 euro per person för frukost, så vi betalade endast för mig. Och vad väldigt märkligt var att receptionisten var den som skulle ta frukost åt mig. Allting låg framme på buffén, men tallrikar och glas osv var bakom en bardisk där hans stod. Så jag fick säga att jag ville ha müsli, och så tog han det åt mig i en skål. Väldigt märkligt upplägg...
 
Vi hade tankar på att hänga kvar i Sanremo idag och sola och bada, men ingen av oss var faktiskt särskilt sugna på det, utan vi ville köra vidare. Så vid 10.30 var vi på väg igen och ungefär en halvtimme senare passerade vi gränsen till land nummer åtta för den här resan - Frankrike. Det blev varmare och varmare allteftersom vi körde, och när vi stannade på en bensinmack för lunch så visade termometern 33 grader. Men när vi närmade oss slutdestinationen stod det faktiskt bara 26 grader, vilket var väldigt skönt både för oss, men framförallt för hundarna.
 
Så vid 16-tiden ankom vi till dagsens slutdestination - Clermont-l'Hérault, som ligger ca 4 mil väster om Montpellier. Här bor vi på en vingård, och ska bo här i fyra dagar för på lördag gifter sig nämligen Emma med sin Leo. Emma och jag har ju varit vänner sedan vi var sex och sju år gamla och det var ju hon som var min brudtärna på vårt bröllop, och nu på deras bröllop så har jag fått äran att vara både en av två brudtärnor och även toastmadame. Så jag är inte bara en vanlig gäst utan har fått ett stort uppdrag. Det känns faktiskt bara roligt och jag ser fram emot bröllopet på lördag.
 
När vi kom hit var Emma och Leo för att hämta andra gäster på flygplatsen så vi togs emot av Emmas svågers bror Bojan som jag minns från Frösön när jag var typ sex år gammal. Träffade även Emmas föräldrar Kjell och Marita som jag inte har träffat på typ 20 år. Helt galet. Bojan visade oss runt vingården som är en privatägd fastighet som en gång i tiden har producerat vin men som inte gör det storskaligt längre. Emma och Leo har hyrt hela stället i en vecka, så vi tillsammans med Emmas och Leos närmsta familj har varsitt rum här. Så vi har ett stort rum på andra våningen med AC, vilket såklart är guld värt, trots att det just idag när vi kom inte var överdrivet varmt.
 
Så efter vi hade packat upp så satt vi en stund på terassen och efter en stund kom Leos föräldrar Annika och Danne och deras jackrussel Jackie, som jag träffade när jag var i Stockholm och överraskade Emma med en dag på spa som en "minimöhippa". Även Leos syster Emelie och hennes kille Oscar, samt Emmas syster Åsa och hennes kille Dino och deras två barn, samt Dino och Bojans föräldrar Esad och Jadranka. Sen kom till slut även Emma och Leo och deras whippet Daisy och det var såklart väldigt roligt att träffa dem alla tre. Så trots att jag inte har träffat många av Emmas släktingar på 20 år så var det väldigt kul och lättsamt att prata med dem alla. Ellie och Thea har sprungit omkring på området som är till stor del inhängnat, men Thea började ta sig lite stora friheter där ett tag så hon fick snällt sitta fast i koppel en stund.
 
Ikväll har vi lagat mat tillsammans och ätit ugnsbakad lax (jag åt grillade grönsaker) med potatis, hummus, sallad och baguette (vi är ju ändå i Frankrike!) och vin från vingården till. Vi är totalt 20 personer som sover här, 16 vuxna och fyra barn. En av Bojans döttrar heter förövrigt också Ellie, så det är lite förvirring ibland när vi ropar på Ellie och Bojan tror att det är hans dotter vi ropar på, haha. Så vi har ikväll bara suttit ute och umgåtts och imorgon väntar förberedelser för den stora dagen på lördag.
 
Lite bilder från dagen följer.
 
Godnatt!
 
Rätt fin utsikt från hotellrummet i Sanremo
 
Thea spanar ut över Medelhavet
 
Våra tjejer ♥
 
På morgonpromenaden
 
Bonjour, France!
 
Längs vägen
 
Allén utanför vingården
 
Vingården
 
Poolen
 
Innegården
 
Ellie satt i Maritas knä en stund
 
Middag
 
Vingården
 
Tjejerna
 
Vingården

Kommentera här!
Postat av: Mamma

Låter fantastiskt allt ni ser o får uppleva tillsammans med Ellie o Thea.
Hälsa Kjell o Marita o naturligtvis Bruden. Kram

Svar: Det är det :) Och det ska jag!
Hanna-Sofia

2022-07-01 @ 11:18:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0