Oeschinensee och Blausee

Det sista vi gjorde igårkväll var att i vanlig ordning gå ut med hundarna på kvällskissen. Familjen som vi hyr av har sagt att vi får använda den lilla trädgården på baksidan, så för enkelhetens skull gick vi dit för att rasta hundarna. Det är helt kolsvart på baksidan men Fredrik lyser med sin mobil och hundarna går och sniffar precis som de alltid gör. Och helt plötsligt så piper Thea till och sprätter med ena bakbenet, som de båda brukar göra om något har fastnat mellan trampdynorna. Så jag tar upp tassen för att kolla, men ser ingenting. Så sätter jag ner henne igen men då börjar hon pipa som att hon har fått superont och vi känner igenom hela tassen och benet och tittar på magen men ser ingenting. Men så fort vi sätter ner henne igen så börjar hon pipa och vill inte stödja på tassen. Så vi skyndar oss in för att se i bättre ljus, men vi ser verkligen ingenting. Och hon fortsätter att vara jättebesvärad och hoppar på tre ben. Och till slut så lägger hon sig bara ner, som att hon verkligen inte vill gå mer. Vi tittar igen och ser då att det på hennes nos sitter en liten rödmyra. Det måste ha varit så att hon blev stucken av den jävla lilla myran på tassen eller på benet, vilket orsakade sådant obehag att hon inte ville stödja på benet. Hon kommer inte riktigt till ro i sängen heller, utan hoppar upp och ner från den som att hon inte vet hur hon ska kunna ligga utan att det ska vara obehagligt. Hon lugnar sig dock till slut och somnar. Jag hann ändå kolla upp att det fanns en dygnet runt-öppet veterinär här i Brienz så om hon skulle fått en allvarlig reaktion så hade vi kunnat åka dit. Så jag sov rätt oroligt i natt och det första jag gjorde när jag vaknade imorse var att se om Thea andades. Men hon var helt och hållet sig själv igen, så det var väldigt skönt.

Vi hade ätit frukost och var redo för dagens äventyr redan kl. 10, då vi körde iväg med bilen. Vi körde i ungefär en timme till byn Kandersteg för att därifrån ta en gondol upp till sjön Oeschinensee som ligger på 1578 meters höjd. Från toppen av gondolen är det en promenad på ungefär 20 minuter fram till sjön. Och det är som att vandra in i en tavla när man kommer upp från gondolen, för det är så sinnessjukt vackert. Precis när vi kom upp stod det några kor och betade helt i det fria, och det i kombination med att man är omgiven av snötäckta, sjukligt höga fjälltoppar, gör att det känns som att man är med i en reklamfilm om Schweiz. Helt sjukt vackert. Temperaturen har idag legat på behagliga 21 grader vilket har varit helt perfekt när vi har vandrat. Man kunde såklart gå hela vägen upp istället för att åka gondol, men det skulle ta ca 1½ timme vilket hade blivit lite mycket för Ellie och Theas små ben.

Kom fram till sjön en stund senare och även den känns som att den är tagen från en tavla. Helt turkosblå i kontrast mot de höga bergen, frodiga omgivningarna och klarblå himmel med strålande sol. Så jädra fint. Även vid sjön låg det kor som gick helt fritt, så de lever nog livet uppe på fjället på sommarbete. Det var en del folk, men inte så att det kändes överbefolkat, vilket var väldigt skönt. Vi hade med oss matsäck i form av pastasallad som vi slog oss ner vid sjön och fikade. Det finns inga matlådor eller andra behållare med lock i den här lägenheten, så vi hade med oss pastasalladen i varsinn treliters kompostpåse, haha. Men salladen smakade lika gott för det!

Vi var uppe vid sjön i nästan 2½ timme, innan vi tog gondolen ner igen. Ellie har ju åkt gondol i Oppdal tidigare, men det var Theas första gång, och vi trodde att hon kanske skulle vara rädd men hon var hur cool som helst.

På vägen till Kandersteg åkte vi förbi skyltarna till Blausee, så på vägen tillbaka till Brienz så stannade vi även här. Blausee är också det en sjö som är helt turkosa, med superklart vatten så man ser botten i hela sjön. Den är dock fylld av äckliga fiskar men den ligger ändå sjukt vackert vid en skog. Det sägs att sjön är så pass klarblå för att ett kärlekspar möttes flera gånger vid sjön, och när mannen plötsligt dog blev kvinnan så förtvivlad att hon tog sin båt ut på sjön för att sörja sin älskare, men båten sjönk, och efter det ändrade sjön färg till klarblå från tårarna från hennes klarblåa ögon. Man får väl tro på det om man vill, men sanningen är att sjön har mineralrikt vatten som kommer från en underjordisk källa, vilket gör att vattnet är så klart. Hur som helst är sjön sjukt fin och man hade gärna tagit ett dopp om det inte vore för fiskarna. Dock är det badförbud, både för människor och hundar, till Ellie och Theas förtret.

Efter besöket vid Blausee körde vi hemåt och fastnade vid två tillfällen i olika vägarbeten, så vi var inte hemma förrän vid kl. 16. Jag satte mig en stund ute på balkongen medan Fredrik tog en tupplur och sedan lagade vi tacos till middag innan vi gick på den sista kvällspromenaden med hundarna.

Vi har ju varit i Schweiz förut och den här gången har vi varit här lite mer än 24 timmar, men vi har sagt till varandra så många gånger idag att vyerna vi ser här är helt otroliga. Det är så ofantligt fint här att man knappt förstår att det är sant. Sade flera gånger till Fredrik idag "Skämtar du? Kolla på det här!!" Så vi njuter verkligen av det otroligt vackra landskapet här.

Idag firar vi förresten 16 år tillsammans ♥ Så vi har verkligen firat dagen på ett utomordentligt bra sätt :)

Se och njut på kommande bildbomben här ifrån Schweiz!

Utsikten från vårt sovrum. Godmorgon!

På morgonpromenaden. Vårt område där chaletet ligger

På väg genom Brienz

Såg det här när vi kom ut från en tunnel på väg mot Kandersteg

Järnvägsbro över vägen

Vackert

Gondolen

Åka gondol

Branta berg

Ellie

Premiärgondolåkaren

Kandersteg där nere

Blev välkomnad upp till toppen av de här korna

Våra fjällhundar

KOLLA!!

Så vackert!

Hej Schweiz!

Oeschinensee

Ellie framme vid Oeschinensee

Hej!

Skönt med ett dopp

Oeschinensee. Ser ni vattenfallet nere till vänster?

Thea

Snacka om lunch med utsikt!

I gondolen på väg ner

Trött Ellie efter vandringen

I skogen på väg mot Blausee

Mot Blausee

Blausee

Så vackert!

Tjejerna vid Blausee

Lust på ett dopp?

Hej!

Blausee

Hemma igen. Tjejerna håller vakt från balkongen, haha