Vandring i dimman

Efter nästan två veckors semester så kan man ju inte riktigt klaga när man får första dagen med lite sämre väder. Vi vaknade upp här i Grindelwald till en molnig himmel och rätt mycket dimma. Det stod också på väderappen att det skulle börja regna strax efter lunch. Men vi lät såklart inte det stoppa oss utan vi packade ryggsäckarna med regnkläder och gav oss iväg från hotellet strax efter kl. 10.

Idag har bilen fått stå och vi tog en av de många gondolerna här i området. Vi valde att åka upp till toppen First som ligger på 2168 meter över havet. Gondolresan tog hela 25 minuter, då vi skulle upp en bra bit på berget då Grindelwald ligger på strax över 1000 meter över havet. Kom upp till toppen av First och allt ligger i dimma, så vi har absolut ingen utsikt alls. Uppe vid First har de en cool utkiksplats som de dels har byggt en gångväg längs med berget och sedan en platå ut. Vi fick ibland en skymt av hur brant det faktiskt var ner och det var faktiskt väldigt läskigt trots att vi inte såg allt helt och hållet. Själva underlaget på gångvägen var metall med rätt stora mellanrum så vi fick bära hundarna längs hela vägen, då deras tassar skulle ha gått igenom mellanrummen. Det gick hur bra som helst och både hundarna och Fredrik var coolare än mig, haha.

Efter den lilla skakiga promenaden påbörjade vi vår vandring ner för First. Vi satte kurs mot en annan toppstation, Grosse Scheidegg, som skulle ta 1½ timme att promenera. Och trots att vi inte hade någon utsikt över området så var ändå promenaden väldigt fint. Supergrönt och fint och hundarna kunde springa fritt på flera ställen. Gick igenom kohagar och hade även nära möten med kossor till hundarnas förtjusning. På ett ställe fick jag dock bära Thea då hon blev lite för sugen på att äta kobajset som ligger överallt...

Turen tog inte 1½ timme som det var sagt, utan strax över 2 timmar. Då kom vi fram till Grosse Scheidegg och därifrån hade vi planerat att åka bussen som gick en gång i timmen ner för berget. Varför vi tog buss och inte gick hela vägen ner till Grindelwald igen var helt enkelt för att hundarna inte skulle orkat att gå i två timmar till. Vi behövde bara vänta i drygt 20 minuter på bussen och det var tur, då det nu var rätt blåsigt och kanske bara 16 grader varmt. Bussresan ner var också väldigt intressant då vägen inte tar mer än ett fordon i bredd. Bussen fick tuta i varje snäv kurva som för att varna eventuella trafikanter som kom körande uppför. Bara på ett ställe fick bussen backa då vi fick möte, men annars gick det bra.

Bussresan ner tog ungefär en halvtimme och sen gick vi in på en mataffär för att handla en sen lunch. Köpte varsin sallad och åt ananas till efterrätt på en bänk på torget i Grindelwald innan vi promenerade tillbaka till hotellet. Totalt var vi borta i lite mer än fem timmar, så hundarna var rätt slut när vi kom hem. Både de och husse somnade en stund medan jag körde ett träningspass och duschade. Hurtig är man allt!

Väderappen hade fel när det kom till regnet, då det inte kom vid lunch utan vid 18-tiden, och då började det verkligen vräka ner och även åska. Fredrik var dock en hjälte och satte på sig regnställ för att gå och köpa middag. Så han kom tillbaka en halvtimme senare med indisk mat som vi åt på hotellrummet. Lämnade sedan hundarna en kortis och gick ner till hotellbaren och tog oss varsitt glas.

Trots att vädret lämnade en del att önska idag har vi ändå haft en jättefin dag och det var väldigt skönt att vi slapp regnet under vår promenad. Imorgon går färden vidare till nästa destination!

I gondolen upp mot First

Gondol-Thea

Klart väder i Grindelwald för nu

Upp i dimman

Ut på en hängbro

Hundarna var coola

Läskigt!

Glad att jag överlevde, haha!

Lite brant

En tjej längst ut på utkiksplatsen

På väg ner från First

Ellie rullar sig i gräset

Dimmigt

First

Vattenpaus i ett litet vattenhål

Älsklingarna ♥

Stenhögar

Ännu en vattenpaus

Vatten

En bäck

Vattenfall

Nu är vi nedanför dimman/molnen

Ellie spanar efter kor

Promenera

Kossor

Hej, ko!

Ko

När man äter kobajs blir man buren

Fler kossor

Tjocka moln

Thea leder vägen

Små vattenfall

Kossor i dimman

Ellie väntar på bussen vid Grosse Scheidegg

Tillbaka i Grindelwald igen

Efter regnet blev det flera små vattenfall längs med berget utanför hotellet