Besök på Yad Vashem och nu tillbaka i Tel Aviv

Sista morgonen i Jerusalem och vi åt frukost, gjorde oss i ordning och checkade ut från hotellet vid 10.30. Lämnade väskorna på hotellet för att ta oss till västra Jerusalem och gå på förintelsemuséet Yad Vashem. Vi tog spårvagnen som går precis utanför hotellet och åkte till ändstationen, för att sedan gå i bara fem minuter för att komma fram till muséet. Entrén till muséet är faktiskt gratis, men av nån anledning måste man boka sitt besök på förhand, vilket vi upptäckte av en slump igårkväll när vi skulle kolla hur mycket det kostade att gå in på muséet. Men när vi kom dit idag så såg vi att man bara kunde scanna en QR-kod utanför, för att boka på "förhand" också, så jag vet faktiskt inte vad tanken med förhandsbokningen var.

Av respekt för allt som visas inne i muséet så får man inte ta några bilder där inne, men muséet ligger i en enorm betongbyggnad med väldigt fina omgivningar så det blev ändå några fina bilder från utsidan. Vi har ju varit på ett par muséer som har haft fokus på andra världskriget och vi har ju till och med varit i Auschwitz, men muséet idag visade faktiskt vissa bilder och filmer som var betydligt mer grafiska än vad jag har sett innan. Varje gång man påminns om vad som faktiskt hände före, under och även efter kriget så blir man förundrad och skakad över hur fan det kunde hända. Helt sjukt.

Vi var inne på muséet i ca 2,5 timme innan vi tog spårvagnen tillbaka till hotellet. Vi åt lunch först, bestående av sallad och pizza, och hämtade sedan våra väskor och åkte mot centralstationen för att ta tåget till Tel Aviv. Tågen gick två gånger i timmen och vi missade ett tåg med bara ett par minuter, men behövde som sagt inte vänta allt för länge innan nästa gick. Kom fram till Tel Aviv ca 40 minuter senare och tog bussen till vårt hotell som inte ligger så långt ifrån lägenheten vi hade här sist, så vi känner igen oss i området. Vi bor på ett väldigt fint hotell som är lite konstnärsaktigt, och det ligger ett café i entrén så det verkar vara ett populärt ställe. Hotellet ligger därför inte heller långt från restaurangen där vi åt förra veckan där allt är veganskt och vi åt så jädra god mat sist, så vi gick dit även ikväll. Jag tog en vegoschnitzelsandwich, samma som Fredrik tog när vi åt där sist, och Fredrik tog en vegowrap i det israeliska brödet laffa. Och den här gången lyxade vi till det med efterrätt; mangocheescake och chokladkaka. Så jädra gott! Gick förbi en mataffär och köpte lite frukost till imorgon och nu hänger vi bara på hotellet.

Några ord om Jerusalem är att det både är en stad som märks att den är otroligt gammal, men samtidigt så byggs det otroligt mycket runt om i stan. Det finns bara en spårvagnslinje, som går som en rak linje genom hela stan, och den byggdes så sent som för fem år sedan. Tågstationen är jättemodern och även tågen känns helt nya. Uppe på hotellets terass hade de ett fotografi som pekade ut alla stora och viktiga byggnader i området, och när vi tittade på det fotot så var det jättemånga hus som inte ens fanns med på bilden, då det är så mycket som har byggts nytt bara de senaste åren. Det var ju också lite annorlunda att anlända till Jerusalem när sabbaten i stort sett hade börjat och under nästan 1½ dag var i stort sett hela stan helt död. När vi var ute på stan igårkväll så var det som att vi var i en helt annan stad än den vi anlände till, då det ju myllrade av folk ute. Så det var ju lite speciellt.

Tack för idag!

Utanför Yad Vashem

Yad Vashem

Utsikten man möts av när man kommer ut från muséet

Utsikt

Innergården

Tillbaka i Tel Aviv. Snyggt tak!

Stort badrum

Maat!

Efterrätter

Min fina man ♥

Postat av: Mamma

Mat,mat o mera mat. Israel levererar. Kram från sju❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Svar: Det gör det!! :) :)