Stranddag och dejt med översättare

Idag stod stranden på schemat! Vi var uppe vid 09.30 och åt en betydligt billigare frukost hemma i lägenheten än den på caféet igår. Avokadomacka, apelsinjuice och kokosyoghurt med banan. Inte illa. Gjorde oss i ordning och packade ihop väskorna för en dag på stranden. Trots att jag smörjde mig med spf 30 igår så lyckades jag ändå bränna axlarna så jag är rätt röd och öm där idag...
 
Vi valde att gå till Jerusalem Beach som ligger bara 10 minuters promenad från vår lägenhet. Stränderna har olika namn men i grund och botten ser de likadana ut, men vissa är mer lämpade för barnfamiljer och andra är hundvänliga osv. Det är väldigt smidigt att hyra solstolar här, då man gör det i en automat vid stranden. Man väljer hur många solsängar, solstolar eller parasoll man vill ha, så betalar man med kort eller kontanter i automaten. Så får man en biljett som man sedan visar för personalen som sitter vid den delen av stranden, och biljetten gäller i 24 timmar. Och det här var faktiskt något som var billigt i Israel, då vi betalade drygt 120 kr för två solsängar och ett parasoll. Den delen av stranden vi var på var dessutom inhängnad så man behöver inte oroa sig allt för mycket för skumma typer som vill åt ens grejer. Det fanns även en gratis toalett, flera papperskorgar och en fin lunchrestaurang bara några steg från vår plats. Så vi har haft en superhärlig dag, och Medelhavet har säkert hållit en temperatur på 26 grader idag, så otroligt varmt och skönt. Det har varit rätt vågigt då det blåser en del, men det har bara varit skönt i den 30-gradiga värmen.
 
Vi låg på stranden till 16.30 innan vi gick tillbaka till lägenheten och tog ett glas på balkongen innan vi gjorde oss i ordning för kvällen. För ikväll har vi nämligen haft en dejt med en av mina "kollegor", nämligen en hebreisk översättare som heter Daniela Migdal som jag har jobbat med i flera år. Vi är ju tekniskt sett inte kollegor, men hon har jobbat för mig på flera projekt på jobbet, och jag har alltid tyckt om henne, då hon alltid är så väldigt trevlig och enormt begåvad. Jag vet att hon bor i Tel Aviv men jag hade inte planerat i förväg att kontakta henne förrän då jag i söndags fiick ett infall och tänkte att jag ändå kan skriva till henne för att se om hon ville ses. Jag har ju hennes kontaktuppgifter i våra register på jobbet, så i söndags skrev jag ett mail till henne och sade att jag skulle hit på semester och frågade om hon hade lust att ses, men att det självklart var okej om hon sade nej. Men hon svarade mig i söndagskväll och blev jätteglad för att jag hade skrivit och ville väldigt gärna ses. Så vi bestämde lite löst i söndags att vi skulle ses idag, och hon föreslog Serona Market, som är en stor inomhusmarknad ca 20 minuters promenad från vår lägenhet.
 
Så vid 19-tiden gick vi från lägenheten och vi kom fram till Serona Market som är över 8000 kvm stor med massvis av matstånd och småbutiker. Den stod klar så sent som 2015 så den är väldigt ny och modern. Den ligger dessutom i ett område med väldigt många skyskrapor så hela området kändes väldigt modernt. Strax efter 19.30 mötte vi upp med Daniela som är ett par år yngre än mig och enormt social, öppen, intelligent, rolig och verkligen supertrevlig. Vi hade smsat lite innan och jag nämnde att jag är vegan när hon frågade vilken mat vi kunde tänka oss. Och den gulliga människan hade med sig en liten present till mig i form av två veganska chokladkakor av ett israeliskt märke. Så himla gulligt!
 
Vi bestämde oss för att inte äta inne på Serona Market, då det var lite bullrigt där inne, och vi ville gärna äta på ett ställe där vi kunde prata utan att behöva skrika åt varandra. Så hon tipsade om en vegansk restaurang ett par minuter därifrån, så vi gick dit och tog in varsin öl. Fredrik och Daniela beställde tofuwok och på Danielas rekommendation tog jag en vegansk rostbiffmacka med vegokött, tomat och jalapeñosenap. Och alltså vegoköttet de har här i Israel... Det är helt GALET gott! Konsistensen och smaken är exakt så som jag minns vanligt kött och även Fredrik tyckte att det var supergott. Så vi har pratat om allt mellan himmel och jord - hundar (hon har också två stycken!), språk, politik, djur, covid, resor och allt möjligt. Hon är verkligen så lätt att prata med. Vi mötte upp med henne strax efter 19.30 och när hon helt plötsligt säger att restaurangen håller på att stänga så tittar jag på klockan och ser att det snart är midnatt! Vi har alltså suttit ner och pratat med en människa som ingen av oss har träffat förut, i över fyra timmar och ingen av oss har märkt att tiden bara har rusat iväg. DÅ har man verkligen trevligt, haha! Så efter över fyra timmars umgänge sade vi hejdå, och vi hörs igen, för hon skulle kolla upp diverse grejer och smsa mig tips på saker att göra och se här i Israel, som vi pratade om under middagen. Det var verkligen så himla trevligt, och hon sa igen att hon hade blivit så glad att jag hörde av mig, då ingen annan vendor hon har jobbat för har nånsin hört av sig, så det här var första gången hon träffade en projektledare som hon har jobbat med. Jag har ju träffat en del översättare i olika sammanhang på jobbet osv, men det var extra kul att träffa Daniela då hon var så otroligt trevlig och lättsam att umgås med. Så vid midnatt traskade vi hemåt till lägenheten, nöjda efter att ha haft en supertrevlig kväll.
 
Så bilder från stranden och kvällens middag följer. Hej hopp!
 
 
Jerusalem Beach
 
Jerusalem Beach
 
Hej brända axlar!
 
Tel Aviv
 
Tel Aviv
 
Medelhavet
 
Lunch! Jag åt israelisk sallad med tahini och pitabröd, och Fredrik åt caesarsallad
 
Sola
 
Varmt och skönt
 
På väg till middag
 
Höghus
 
Sarona Market
 
Inne i Sarona Market
 
Hand
 
Fler höghus
 
Skyskrapor
 
Middag med Daniela
 
Fet macka!
 
Selfie!

Kommentera här!
Postat av: Mamma

Vilket äventyr som vanligt. Kul att ni träffade Daniela. Ja, maten är visst väldigt god. Ät o må gott. Kram från oss alla sju❤️

2023-06-29 @ 11:40:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0