Tre av tre

Godkväll och hälsningar från Riga! Då kan vi säga check på land tre av tre i Baltikum; Litauen 2015, Estland 2016 och nu Lettland 2017. Fastän det inte direkt har varit en lång resdag så känns det ändå lite konstigt att tänka på att vi för bara 12 timmar sedan precis startade våran fredag på våra respektive jobb. Lustigt vad ett geografiskt miljöombyta göra med perspektivet.
 
Vid strax efter kl. 13 fick vi skjuts av min kollega och hennes kille som ändå skulle till Landvetter för att hämta upp min kollegas mormor som anlände från Moskva via Riga. Så vi räknade ut att hennes mormors plan från Riga måste ha varit det som vi sedan åkte tillbaka med, haha. Vi kom fram till Landvetter vid kvart i två, och gick direkt till säkerhetskontrollen då vi endast reser med handbaggage.
 
Vi flög med Air Baltics lilla propellerplan och landade i Riga på utsatt tid. Vi hade beställt en taxi via hotellet för att ta oss in till stan, då det bara skulle kosta 15 euro. Så när vi kom fram så hittade vi en kvinna med en skylt det stod "Carlson" på. Tog taxi mot hotellet som tog kanske en halvtimme med all trafik. Vi ligger ju en timme före här i Riga så jag antar att det var många som skulle hem från jobbet, då klockan var runt 17.30 när vi landade.
 
Vi bor på ett... ja, vad ska man säga. Det är ju inte lyxigt och inte "wow-super-duper-fint-hotell" men det är ändå väldigt charmigt. Det ligger mitt i mysiga Gamla Stan och har en väldigt maffig inredningsstil på något vis. Vid incheck fick vi veta att vi hade blivit uppgraderade så vårt rum är väl kanske 30 kvm med fem meter högt i tak. Själva sängen är inbyggd i en sorts ram (sjukt svårt att förklara) med draperier som man kan dra för mot övriga rummet. Är tunga skinnsoffor blandat med blommiga rullgardiner och trots att jag aldrig i mitt liv skulle inreda så här hemma så är det ändå väldigt mysigt. Sängen är stor och badrummet är fräscht så vi trivs!
 
Gick egentligen bara upp på rummet och packade upp lite lätt innan vi gick ut på stan. I inflight-tidningen på flyget så såg vi att det fanns en bra grillrestaurang i gamla stan som vi ville kolla upp, och det visade sig att den bara ligger ca 50 meter från hotellet, haha. Så vi gick dit och Fredrik åt rostbiff med grillade grönsaker medan jag tog grillad getost och bakpotatis. Till det lettisk öl och till efterrätt chokladfondant och äppelpaj. Mums!
 
Efter middagen gick vi en sväng i Gamla Stan men det blåser rätt mycket ikväll så vi gick bara en kort sväng innan vi rörde oss mot hotellet. Gick in på en bar mitt emot hotellet och tänkte ta en öl, men då vi båda var väldigt mätta så ångrade vi oss och gick tillbaka till rummet istället. Jag tog en dusch och nu ligger vi i vår superbekväma säng och kollar på BBC News som vi alltid gör när vi är utomlands.
 
Då det har varit mörkt ända sedan vi landade så har det varit lite svårt att få en känsla av stan, vilket jag tycker är lättare när det är dagsljus, men här i Gamla Stan är det i alla fall väldigt mysigt med julpynt och restauranger och barer överallt. Imorgon är det en heldag av sightseeing som står på schemat då vi egentligen bara har en heldag här i Riga.
 
Ett par bilder från i eftermiddag/kväll.
 
Kram och puss från oss!
 
Mot Lettland!
 
Vårt hotell Radi un Draugi
 
Vårt stora rum
 
Utsikt från hotellrummet. Restaurangen med de gula markiserna var där vi åt middag
 
Min snygga man
 
Häftigt hus i Gamla Stan
 
Baksidan av katedralen Rigas Dome
 
Jag med julgran
 
House of the Blackheads

Kommentera här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0