Berlinmuren, Berliner Dom och museum

Det blev en lång dag igår så det var väldigt skönt när vi väl släckte lampan för att sova i vår stora hotellsäng. Vaknade vid 8.30 imorse, gjorde oss iordning och gick ner till frukostbuffén som hade allt man kan önska. Vi tog oss ut på stan strax före 11, och tog då pendeltåget från Alexanderplatz österut till East Side Gallery som är en lång utsmyckad sträcka av Berlinmuren som finns kvar. Vi glömde förresten att stämpla våra tågbiljettet, då systemet här är jätteskumt. Man köper biljetter i en automat men det finns inga spärrar eller kontrollanter innan man kommer ner till tunnelbanan. Så det är ju egentligen sjukt lätt att inte betala för dig, utan efter man har köpt biljetten så ska man validera den genom att stoppa den i en annan liten stämpelmaskin bredvid biljettautomaten. Det är ju väldigt lätt att glömma att validera dem, vilket vi då gjorde idag och med andra ord åkte gratis till East Side Gallery. Väldigt märkligt biljettsystem faktiskt...

Var bara tre hållplatser mellan vår och East Side Gallery och sedan bara några hundra meter från stationen till muren. Är rätt läskigt att tänka på att hela den här stan har varit avdelad av en 3,5 meter hög jävla mur som de gjorde allt för att man inte skulle kunna klättra över... Det var dock lite tråkigt att det var ett stängsel som stod precis intill muren längs nästan hela vägen. Med andra ord blev inte alla bilder så bra, då det av någon anledning står ett stängsel framför.

Promenerade sedan från Berlinmuren tillbaka mot Alexanderplatz, och gick till Berliner Dom och Altes Museum. Berliner Dom är Berlins största kyrka som byggdes på 1700-talet. Altes musem ligger precis intill kyrkan, men inhyser massa konst som vi inte direkt är så intresserade av. Däremot gick vi till Deutsches Historisches Museum vilket är Tysklands nationalmuseum som berättar allt från Tysklands historia från 100-talet och framåt. Andra världskriget-delen av museet tyckte jag var mest intressant där det stod mycket info om hur Hitler och co. kunde få så mycket makt, och vilken propaganda de använde sig av. Huga!

Efter museibesöket gick vi till ett stort shoppingcenter precis vid Alexanderplatz och käkade först en sen lunch innan vi spenderade resten av eftermiddagen åt att shoppa. Till och med shoppingcentren är stängda här i Berlin på söndagar, så vår ursprungliga plan att shoppa sista dagen gick ju åt skogen. Så Fredrik shoppade en hoodtröja och ett par handskar och jag köpte en skjorta och en tjocktröja. Vandrade sedan hemåt i snöyran och gjorde oss iordning för middag.

Även idag hade jag förberett och bokat bord på en restaurang. Så vi tog tunnelbanan till stadsdelen Prenzlauer Berg för att äta på ett hamburgerhak som heter The Bird. Fredrik tog en vanlig burgare och jag tog en portobelloburgare. Och så öl på det. Sååå gott! Efter middagen valde vi bort tunnelbanan och strosade istället genom snöiga gator hem till hotellet. Efter ca 45 minuter var vi hemma och ligger nu och värmer oss under täcket och äter resterande frukt och praliner från igår.

Det har varit säkert -10 grader här idag och någon gång mitt på dagen så började det snöa! Vi som knappt fått någon snö alls hemma i Göteborg den här vintern passar på och njuter och skakar på huvudet åt alla dumma turister som inte är rätt klädda. Men som jag skrev igår så går det ingen nöd på oss i våra långkalsonger och vinterkängor.

Imorgon är sista dagen här i Berlin men flyget hem går inte förrän 21.30, så vi kommer hem strax före kl 23. Lite drygt när vi båda jobbar på måndag, men det innebär ju en hel extra dag här vilket är ett stort plus. Vet inte om jag bloggar från hotellet innan vi åker till flygplatsen, annats blir det en uppdatering hemifrån på måndagkväll.

Hej hopp!

Frukostdags!

På Alexanderplatz mot East Side Gallery

Ich bin der Berlin-master!

Muren

Kyssen mellan Brezhnev och Honecker, en av de mest kända målningarna på muren

Mer mur

Vi och muren

Helt rätt!

Berliner Mauer

Spårvagn som det står Falkenberg på. Då får den allt köra en bit!

Herr Gårman i Berlin har en jätteballe, haha!

Floden Spree

Berliner Dom

Altes museum

Syns inte direkt, men här började det precis snöa!

SS uniform på nationalmuseet

Naziprylar

Byst av Hitler

Rätt stor pistol det där...