Surprise from Berlin!

Hurra hurra hurra för Fredrik som fyller 30 år idag! Förra året firade vi hans 29-års dag i Miami och idag säger vi Hallo! från Berlin! Självklart ska det firas när ens fästman fyller 30, så vad passar då bättre än en weekend i Deutschland?

 

I hela fyra månader har jag haft den här resan planerad. Det har faktiskt varit förvånansvärt lätt att inte avslöja någonting för Fredrik eller någon annan för den delen. Som tur var började Fredrik jobba i måndags den 2 januari, medan jag började först på tisdagen. Då fick jag tid att börja packa så smått och planera inför resan i lugn och ro när Fredrik var på jobbet.

 

Imorse hade jag satt klockan på 07.30, men vaknade en halvtimme tidigare då jag har haft väldigt svårt att sova på grund av halsont. Så jag gick upp, gjorde frukost och väckte den nyblivna 30-åringen med frukost och tårta på sängen. Ca. en timme senare blev jag tvungen att köra ut födelsedagsbarnet i trapphuset så att jag kunde packa ihop det sista. När jag hade gjort klart allt, försåg jag honom med ögonbindel och ledde honom ut till bilen där Sofie stod redo att skjutsa oss till Landvetter. Så satte jag honom i bilen och sprang sedan in och hämtade väskan.

 

Sofie var lite lurig och körde massor med omvägar och köra flera varv i rondeller för att förvirra Fredrik, haha. Och förvirrad blev han nog, då han inte hade någon aning om vart vi var på väg. Väl framme vid Landvetter tog jag av honom ögonbindeln och han var minst lika förvirrad. Jag skötte incheckningen så det var först när vi kom igenom säkerhetskontrollen och in vid gaterna som han fick reda på vart vi skulle, hehe.

 

Flygresan mellan Landvetter och Berlin tog inte mer än 45 minuter. Sjukt smidigt. När vi kom igenom in i terminalen så känner jag direkt igen mig då vi åt på ett café på Berlins flygplats för snart fem år sedan när vi mellanlandade här när vi skulle vidare till Krakow och vår tågluff.

 

Hittade rätt på flygbussen som tog ca 40 minuter in till Berlin och Alexanderplatz. Därifrån tog det bara fem minuter att hitta rätt på hotellet. Vårt rum var inte färdigt när vi kom dit så vi gick till ett intilliggande hotell och åt lunch bestående av pasta och den tyska rätten flammkuchen. Gick sen tillbaka till vårt hotell och checkade in på vårt fina rum där jag hade fixat att hotellpersonalen skulle utsmycka rummet åt födelsedagsbarnet. Hade även fått ett fruktfat och chokladpraliner dagen till ära. Fredrik var väldigt imponerad över hur jag har lyckats fixa och planera allt utan att vid något tillfälle avslöja eller yppa något om det.

 

Vilade en stund på rummet innan vi gick ut på stan och tog tunnelbanan mot Stadtmitte. Därifrån gick vi till ett museum som jag tänkte att jag skulle bjuda Fredrik på så här på hans bemärkelsedag, nämligen Deutscher Currywurst Museum, haha! Det är alltså ett litet museum som ägnar sig helt åt currywursten och dess historia. Hela besöket avslutades med en provsmakning av några korvbitar med currysås. Gott om man tog bort skinnet på korven...!

 

Precis vid museet ligger Checkpoint Charlie som är en av övergångarna mellan forna öst- och västtyskland. Kikade lite på bilderna som pryder gatan samt läste lite info om de som hade lyckats och inte lyckats ta sig över muren... Därifrån gick vi vidare till Topographie des Terrors som är ett byggnadskomplex som en gång inrymde Säkerhetstjänsten, Gestapo och SS. Det var gratis inträde hit så vi gick in och läste massa hemska historier om andra världskriget och vilken människosyn man hade då. Fruktansvärt.

 

Gick sedan vidare till Potzdamer Platz och tog tunnelbanan tillbaka till hotellet för att fixa oss i ordning innan det blev dags för middag. Jag hade bokat bord på en italiensk restaurang ca en kvart från vårt hotell. Vi åt antipasti och caprese till förrätt, räkpasta och svampravioli till huvudrätt och pannacotta till efterrätt. Super gut! Nu är vi tillbaka på hotellet och ska bara mysa i sängen återstoden av den här födelsedagen.

 

Vädret här i Berlin är faktiskt kallare äv hemma, så långkalsongerna och vinterkängorna har varit på hela eftermiddagen vilket är skönt. Trots det ser man ändå flera turister som har tunna höstjackor, sneakers och ingen mössa. Men på oss går det ingen nöd så vi har myst ute i kylan på Berlins gator hela eftermiddagen och har inte frusit ett dugg.

 

Vi konstaterade häromdagen att jag nu har känt Fredrik både när han har haft en ålder som börjar på 1, då han var 19 när vi träffades, 2 och nu 3. Vem kunde tro det för 10,5 år sedan när vi först träffades?

 

Imorgon är det fler äventyr på gång här i Berlin. Godnatt!

 

Vart ska vi?!
 
På planet. Mot Berlin!
 
Över Danmark
 
Flammkuchen till lunch
 
Vårt snygga pyntade rum
 
Frukt och praliner
 
Födelsedagsbarnet!
 
Utsikten från hotellrummet, med toppen av Fernsehturm
 
Fernsehturm
 
Hej Berlin!
 
Stadtmitte
 
Julpyntat hus
 
Fredrik tyckte det var jäääättekul att gå på currywurstmuseum!
 
Hallå ketchuptelefon!
 
Wurst!
 
Wurstsoffan!
 
Olika sätt att äta wurst
 
Sås-tak
 
Ein kleine wurst?
 
Plastwurst till salu!
 
I gästboken. Classy...
 
Wurstsmakprov
 
Checkpoint Charlie
 
Checkpoint Charlie
 
En del av Berlinmuren
 
Karta över Väst- och Östberlin
 
Checkpoint Charlie
 
Checkpoint Charlie. Och KFC...
 
Checkpoint Charlie
 
Fredriks gata!
 
Topographie des Terrors
 
Topographie des Terrors
 
Martin-Gropius-Bau
 
Berlins representanthus
 
Potzdamer Platz
 
Förrätt
 
Huvudrätt
 
Efterrätt

Kommentera här!
Postat av: Mamma

Älskar alla bilder ni lägger ut😁.Kram

2017-01-07 @ 22:01:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0