Framme i Reykjavik

Godkväll! Och hälsningar från Reykjavik! Nu har vi äntligen landat efter en väldigt lång dag av resande. Trots att det bara tar dryga tre timmar att flyga hit så har vi varit på resande fot hela dagen.

Började dagen med att klockan ringde strax före kl. 6.00 då vårat plan till Stockholm gick vid 8.30. Tog oss iväg till Landvetter och kom iväg med planet dryga 10 minuter före utsatt tid. Detta var för vår del dock lite drygt eftersom vi redan hade 4½ timmes väntetid i Stockholm, och nu blev vi dessutom tidiga. Hur som helst så kom vi fram till Stockholm vid 9.30 och då gick vi till Sky City och satt och spelade kort och slappade ett par timmar. När det sen var dags gick vi och checkade in och boardade på planet mot Reykjavik vid tvåtiden. När vi kom fram till gaten insåg jag just då att det var precis den gaten som jag åkte ifrån när jag åkte till Bangkok för att sen åka vidare till Australien. Lite lustigt.

Flygresan gick bra, och tog ungefär tre timmar. När vi äntligen kom ner genom molnen och såg land var första tanken "Vart är alla träd?". För landskapet runtikring flygplatsen är verkligen Mordor-likt. Det är svarta lavastenar, mull och mossa överallt. Inga träd, inga kullar, inga hus eller nånting. När vi hade hämtat ut väskorna gick vi först och växlade pengar, och hittade sedan rätt på den buss som skulle ta oss in till Reykjavik. Flygplatsen ligger förresten i Keflavik som ligger ca. 45 minuter utanför Reykjavik.

Bussen stannade först vid nån sorts busstation och därifrån tog vi en taxi till vårt hotell. Nu när jag som sagt är i hotellbranchen så har jag hela tiden tänkt att jag skulle se hur receptionisten tog emot oss för att se om jag skulle ha nåt att anmärka på efteråt, haha. Men hon var så duktig och väldigt trevlig. Fick oss ett rum på fjärde våningen som är väldigt mysigt och framförallt badrummet är väldigt fräscht. Har gått omkring och inspekterat rummet och hittills har jag kommit fram till att vi på Hotel Allén har likadana stadskartor man får ta, likadana handdukar (som dom dessutom viker på samma sätt som vi!) och likadana rumsnycklar. Detta är ju första gången jag bor på hotell sen jag själv började jobba med det, och jag antar att jag har blivit lite arbetsskadad, haha! Hotellet är hur som helst jättemysigt och ligger väldigt centralt. Känns väldigt bra att vi bytte hotell från det första vi valde eftersom nu är det gångavstånd till huvudgatan.

Lämnade av grejerna på hotellet och gick sen ut för att leta mat. Dom jävlarna på Iceland Air tog betalt för maten på flyget, så för vår del blev det bara varsinn dricka och en frukt och en mini chipspåse att tugga på, med tanke på den vidrigt dyra maten. Så vi öste ut längs med huvudgatan Laugavegur och hittade en jättemysig liten italiensk restaurang där det både blev pizza och sen även en liten chokladefterrätt. Efter maten gick vi vidare längs med huvudgatan och med tanke på klockslaget så var det väldigt lugnt ute eftersom alla butiker hade stängt för kvällen. Hittade tillslut en mataffär där vi inhandlade lite snask och kollade runt bland alla varor. Dom har faktiskt väldigt mycket svenska märken, typ som Pågen, Euro Shopper, Marabou osv. Efter handlingen gick vi ner en sväng till promenadstråket vid vattnet, eftersom solen hade börjat titta fram. Kikade en stund på utsikten över havet innan vi rörde oss tillbaka till hotellet.

Isländska språket är förövrigt väldigt intressant, för det är väldigt många ord man förstår då de heter exakt samma på svenska. Men annars låter isländska som en blandning mellan alla nordiska språk, dvs. norska, danska, svenska och även lite finska. Framförallt när man läser isländska är det lätta att förstå många ord. Dock är väldigt många ord jätteroliga då de slutar på -yr och -ur. Det är precis så, åtminstone jag, tänkte mig att isländska lät när jag var liten - att allt slutar på -ir och -ur. Känner att vi kommer ha ganska roligt åt språket den är resan, haha! Men på ett vis känns det dumt att prata engelska när man ändå är så "nära" varandra, eftersom vi båda tillhör Norden och geografiskt sätt inte ligger allt för långt ifrån varandra. Läste förresten att isländska är så pass likt de gamla vikingaspråken att isländare utan problem kan läsa gamla vikingatexter från typ 500-talet. Hur coolt är inte det?

Första intrycket av Reykjavik är att det är en väldigt liten huvudstad. Bor ju trots allt bara dryga 100 000 pers här. Gatorna i innerstan är väldigt små och mysiga och det ska bli roligt att utforska shoppingen här i dagarna, för ikväll gick vi förbi många butiker jag blev sugen att titta närmre på. Vädret är ganska rått om man jämför med hur det är i Göteborg just nu, där det nyligen har blivit vårvarmt och man inte behöver ha vantar eller halsduk på sig längre. Här är det rätt kallt och imorgon blir det nog till att dra på sig långkalsongen och ta på sig mössan när vi ska ut på äventyr.

På tal om äventyr har vi ännu inte bestämt exakt vad vi ska göra varje dag. Vi kommer troligen hyra bil i en eller eventuellt två dagar och sen får vi avvara en dag för shopping också. Ni får tills dess fundera på vad vi kan tänkas hitta på för roligt här borta!

Förresten så är vi två timmar efter er i Sverige med tiden. Island går på Greenwich Meantime, dvs. egentligen bara en timme efter Sverige, men eftersom vi nyss ställde fram klockan till sommartid hemma, så är skillnaden just nu två timmar. Så här är klockan strax efter åtta på kvällen just nu.

Här kommer ett litet bildregn från dagen!

I Sky City i väntan på att få checka in

Just det! Glöm inte din björgunarvesti!

Snart kommer vi!

Lite kallt där ute

Under veckan ska vi testa Skyr, en isländsk yoghurt. Finns även hemma i Sverige

Hahaha, kommer ha så roligt åt språket hela veckan!

Mordo... nej, Island var det, ja

Hotellrummet

Middag

Mumsig efterrätt

På promenad nere i hamnen