Greetings från Mellanöstern!

Strax före halv sju imorse ringde klockan och vi vaknade till 10 grader och ösregn. Käkade frukost och gjorde oss klara för att åka ner till stan och ta flygbussen till Landvetter. Var framme vid Landvetter vid 08.30, käkade lite frukost och boardade sen till Frankfurt strax före kl. 10. En liten rolig grej som hände precis innan vi skulle boarda var att jag blev uppropad i högtalarna; "Kan Hanna-Sofia Carlson komma till gate 16". Vi brukar alltid sitta kvar till sist och inte hetsa upp för att kliva på flyget först, och den här gången var vi verkligen helt sist. Men vi satt vid gaten hela tiden, så precis när vi går fram för att scanna boardingkorten så ropar dom upp mig i högtalarna, haha! Mig veterligen är det första gången det händer.

Flyget till Frankfurt tar ju knappt 1,5 timme och väl där hade vi ungefär lika lång tid innan flyget mot Dubai. Så vi passade på att käka lite lunch innan vi rörde oss mot gaten. Flygningen på 5½ timme gick helt felfritt och vi roade oss med att kolla på film, läsa, och småprata med en trevlig tysk som satt bredvid oss.

Landade i Dubai strax före kl. 22 lokal tid och efter lite köande till passkontrollen så fick vi till slut hämta våra väskor. Något som var lite drygt var att vi gick direkt till metron för att ta oss in till stan. Vi hann köpa biljetter och sen gå fram till slussarna för att scanna dom när en man säger att sista tåget har gått. Men ställ dig vid biljettmaskinen istället då, och "varna" folk att det inte är någon mening att köpa då man ändå inte kan åka...! Biljetterna kostade bara dryga 70 kronor och vi kommer ändå kunna använda dom på metron under vistelsen här, men ändå drygt att dom inte kunde säga något innan man hann köpa biljetter.

Så vi gick ett par våningar ner igen för att ta taxi, och det här var första gången vi kom utomhus sen vi kom fram, och H-E-R-R-E-G-U-D JÄVLAR vad varmt det är! Vi frågade taxichauffören som sa att det var 33 grader, och nu var klockan lite över elva på kvällen. Vi konstaterade att det var ju nästan 1½ år sedan vi var med om liknande värme, när vi var i Nice förra sommaren, så det är väl en kombination av att det var länge sedan sen vi kände sådan här värme och även att vi lämnade 10 grader bara några timmar tidigare. Sheise, hur ska det här gå, haha!

Måste säga att det var jävligt coolt att åka taxi på den femfiliga motorvägen in mot Dubai för satan vilka skyskrapor som finns här alltså! Och så ser man ju världens högsta byggnad, Burj Khalifa, sticka upp vart än man befinner sig. Det är helt sinnessjukt hur hög den byggnaden är alltså. Galet att man kan bygga något så högt.

Vi bor på ett jättefint, femstjärnigt hotell precis i närheten av världens största shoppingcenter Mall of the Emirates och vårt rum är säkert 30-35 kvm. Tog oss en stund att fatta hur vi tänder och släcker lyset då all belysning i rummet styrs av en liten digital panel som står på ena nattduksbordet. Blev nästan löjligt imponerade när vi förstod hur det funkade, haha. Och när Fredrik slog på tv:n och jag stod i badrummet så ropade jag åt honom att sänka ljudet, ända tills jag insåg att tv-ljudet även strömmas ut från en högtalare i taket i badrummet. Har vi kommit till hi-tech landet eller? Haha!

Nu är klockan ett på natten här, men för oss är den ju "bara" 23 så vi är inte helt slutkörda som man annars kan vara efter en hel dags flygande, men det är ändå dags att släcka snart.

Imorgon beger vi oss ut på äventyr i ökenhettan, så hörs vi då igen!

Puss och godnatt!

På busshållplatsen hemma imorse

På Landvetter - I min sedvanliga reseoutfit

På väg på bröllopsresa!

Lunch i Frankfurt

Mot Dubai!

Vårt feta plan

Stort plan!

Framme i vårt enorma rum i Dubai

Badrummet

Godnatt!

Postat av: Mamma

Alltid kul att läsa. Nu ska vi också sova💤Kram💖

2017-10-22 @ 23:14:56
Postat av: Pia o Michael

Kul att se bilder.Hoppas ni får en härlig semester.