Bästa Sverige

Igår var en lång dag... Som jag skrev i onsdags så planerade vi åka tidigare till flygplatsen än vanligt, i och med att det ska ta extra lång tid genom säkerhetskontrollen i Tel Aviv. Sagt och gjort så sattes klockan på 06.00 och vi lämnade hotellet en timme senare. Tog en buss till samma tågstation som vi åkte till Jerusalem från och kom fram till flygplatsen vid 08-tiden. Väldigt smidigt att det bara tar drygt en kvart att åka till flygplatsen från centrala Tel Aviv.

Ställde oss i kön till incheckningen och strax före själva incheckningsdiskarna var första säkerhetskontrollen där man kontrollerade våra pass och ställde frågor kring vad vi hade gjort i landet, om vi har packat vårt eget bagage, hur jag och Fredrik känner varandra osv. Allt är ju för att förhindra att någon för med sig farliga saker i bagaget, eller smugglar knark eller liknande. Står sen i kön till incheckningen i säkert en halvtimme, och när det äntligen blir vår tur, vid 08.30, säger kvinnan att det är för tidigt att checka in, då incheckningen startar först tre timmar innan flyget ska avgå, så om 20 minuter. Så mycket för att vi var på plats i så himla god tid... Men vi stiger bara åt sidan, och säger att vi väntar där, och efter bara ca 10 minuter så får vi komma fram och de checkar in oss. Tur det, så vi slapp stå i kön igen.

Innan vi kommer fram till vår gate så får vi visa våra pass och boardingkort två gånger till, och sedan en gång till för att komma in till gaten, sedan boardingkortet för att gå ombord, och slutligen boardingkortet på själva planet. Hur man överhuvudtaget ska kunna ha gått till fel gate efter alla dessa konstanta visningar av boardingkort och pass fattar jag inte, men det stämmer verkligen att kontrollerna tar mycket längre tid än på andra flygplatser.

Vi kom iväg från Tel Aviv lite före utsatt tid, och landade i Istanbul ca 2 timmar innan flyget hem skulle gå. Fredrik hade inte ätit någon frukost än utan käkade istället sin frukost/tidiga lunch på flygplatsen i Istanbul. Det var skönt att vi bara hade drygt två timmars byte och inte över fyra timmar som vi hade på vägen till Israel, men vi blev nästan 1,5 timme sena från Istanbul nu, så det var väldigt drygt att sitta vid gaten så länge, och vi satt dessutom inne i planet i över en timme och väntade. Både jag och Fredrik hade sovit väldigt dåligt natten mellan onsdag och torsdag så vi var vid det här laget sjukt trötta och ville bara hem.

Vi kom till slut iväg och landade i Göteborg vid 19.30. Lite skillnad i temperatur från 31 grader i Tel Aviv till 13 grader och mulet, hehe. Men som alltid efter en resa brukar vi vara rätt trötta på värmen så det var faktiskt bara skönt. Tog flygbussen in till stan och sen nästa buss hem och vi var hemma i lägenheten vid 21-tiden. Köpte pizza och gick sen och handlade för att ha frukost till dagen efter och sedan däckade vi i säng vid 23-tiden och sov som två stockar.

Idag begav vi oss till Mellerud för att hämta Ellie och Thea och herregud vad skönt det var att träffa dem igen. De senaste dagarna har jag haft ont i hjärtat av saknad och knappt kunnat se en hund på stan i Tel Aviv utan att bli på gråten. De blev såklart superglada av att se oss också, så nu är ordningen återställd igen.

Tror att ni har förstått att vi har haft en jättebra resa och maten är verkligen det som har varit bäst. Har ätit gott varenda dag och det har varit så kul för mig som vegan att det har varit så lätt att hitta goda grejer att äta, och inte bara få äta pommes frites och sallad till lunch som jag fick göra när jag var med jobbet i Warszawa en gång... Tel Aviv är en superskön stad och det är alltid nice med storstäder som ligger precis vid havet. Jerusalem känns mer instängt, just för att det ligger mitt i landet, utan närhet till hav, och där tyckte vi också att de religiösa motsättningarna känns mer påtagliga. Ingenting hände ju när vi var där och det är ju inte så att det sker oprovocerade attacker varje dag, men var ändå lite mer obehagskänsla när vi var i större folksamlingar i Jerusalem än i Tel Aviv.

Det negativa, och det är verkligen väldigt negativt, är att det är LÖJLIGT dyrt i Israel. Nu är ju svenska kronan väldigt svag, men alltså vi har betalat mellan 500-900 kr per måltid, och när man äter både lunch och middag ute varje dag i 10 dagar så blir det otroligt dyrt. Både hotellen och Airbnb-lägenheten har också varit dyra, och vi har betalat mellan 1 500-2 000 kr per natt. Det är såklart väldigt tråkigt att det är så dyrt och det tenderar ju att överskugga glädjen av att vara på semester. Men vi har ju såklart sparat till den här resan och man vill ju kunna unna sig när man är iväg. Det är ju alltid roligare när man känner att det man gör och det man äter är väldigt billigt, typ som i östeuropa, men det är inte mycket att göra åt. Om det inte vore så jävla dyrt hade jag kunnat tänka mig att åka tillbaka till Tel Aviv nån gång i kanske 4-5 dagar bara för att äta gott och hänga på stranden. När kronan blir lite starkare så kanske det vore nåt.

En annan negativ aspekt är att majoriteten av israelerna vi har kommit i kontakt med, både restaurangpersonal, i hotellreception, ute på stan, i mataffärer, är så fruktansvärt otrevliga. Serviceminded är nog ett ord som de aldrig har hört, för de är väldigt ohjälpsamma, säger inte hej eller hejdå och är bara väldigt otrevliga. Man får i stort sett aldrig ett leende eller ett varsågod, och man måste verkligen buffla sig fram typ på bussen för att ens kunna gå på eller av om det är mycket folk. Har inte hört ett enda "Excuse me" under den här resan, och man inser snabbt att man måste bete sig likadant, eller bara inte bry sig om det, för att komma nånvart. Så det är såklart också en tråkig aspekt, men bortsett från båda dessa saker så har vi haft det jättebra, men för varje resa vi gör så blir det faktiskt skönare att skönare att komma hem. Det kanske beror på att vi under pandemin reste mer i Sverige än vad vi har gjort tidigare och vi har sett att det finns så himla många vackra platser i Sverige, och också att allt vad beträffar samhället, politik, säkerhet, rättigheter, klimat osv osv är fan bäst i Sverige. Fortsätta resa och upptäcka världen vill vi såklart göra men det är inget som helst snack om var vi vill bo och vilket land som är bäst i världen, enligt oss.

Så resandet är verkligen inte slut, så vi får se vart det bär av nästa gång.

Puss och kram!

Från Istanbul, på väg hem!