Tillbaka på Bali

Hälsningar från Kuta på Bali! Imorse checkade vi ut från vårt hotell på Lembongan vid 12 och en halvtimme senare skulle vi bli upphämtade av en bil för att ta oss till hamnen. När vi checkade ut fick vi se kvittot på vad vi skulle betala och tro på fan att dom hade smugit dit notan från middagen från första middagen, trots att vi skulle få den gratis. Men jag sa bara åt dom att ta bort den, vilket receptionisten gjorde på en gång och vi betalade bara minibaren och ett par drickor. Tror nog att dom var lite rädda för mig och inte orkade ta en till diskussion, haha.

Vid 12.30 blev vi upphämtade och uppkastade på flaket på en minibuss och åkte till hamnen. Väl där fick vi vår biljett och fick till vår stora glädje veta att vi skulle bli skjutsade till hotellet i Kuta från hamnen i Sanur på Bali helt gratis. Vi fick ju också gratis hämtning från hotellet i Sanur till hamnen när vi skulle åka till Lembongan, så då var ju det lätt värt 50 dollar i och med att både hämtning och lämning ingick.

Vi var ju lite oroliga att båtfärden skulle bli jobbig i och med att den var det på vägen till Lembongan och det verkade ju inte bättre eftersom det har blåst sjukt mycket idag. Men förra gången satt vi också längst fram i båten vilket nog kan ha bidragit till att varje nedslag kändes mycket hårdare. Dessutom tog dom det lite lugnare och öste inte på så fort dom kunde i och med att vågorna var rätt höga. Så det gick utan problem och i hamnen i Sanur fick vi vänta ett tag innan vår chaufför var redo innan vi fräste västerut mot Kuta.

Vi delade buss med ett japanskt par som inte sa ett ord under hela turen och vi var framme i Kuta efter lite över en timme. Det var ju helt och hållet trafikkatastrof, vilket också får chaufför sa. Det är många som kommer från andra delar av Indonesien just runt den här tiden på året, dels för ledighetens skull men även för att det kommer vara någon religös tillställning i januari som många vallfärdar till. Hur som helst var vi framme i Kuta vid tretiden och vårt rum var inte klart just då, så vi åt lunch i hotellrestaurangen innan vi fick tillgång till rummet. Det här hotellet är mer resortliknande med fem våningar och från vårt rum har vi fin utsikt mot poolen på innegården. Vilade lite på rummet en stund innan vi gick ut på stan och ner mot stranden.

Som jag skrev igår är ju Kuta lite av Balis svar på Ibiza och det är mycket högre tempo här än vad vi upplevde i Sanur. Här känns det också väldigt mycket mer turistigt med försäljare som vill dra med en på olika dagsturer och locka in en i deras butiker. Men vi gick bara till ett stort shoppingcenter som man måste gå igenom för att komma ner till stranden, för att kika lite på den "berömda" Kuta Beach. Varför jag skriver "berömda" är för att det just är på den här stranden många surfare och partyfolk hänger, men alltså det ser mer ut som en sophög. Det är jättemycket bråte som har flutit upp från stranden plus att stranden i allmänhet verkar användas som sopstation. Det är jätteskitigt och inte alls trevligt. Så vi gick bara en liten stund innan vi gick in i shoppingcentret och kikade lite och gick sen tillbaka till hotellet.

Eftersom vi åt en väldigt sen lunch och inte var särskilt hungriga nu ikväll så lyxade vi/slappade vi till det och beställde upp room service på rummet. Blev lite småplock bestående av nachotallrik, kyckling- och pumpasoppa med getost, kyckling- och ananassallad och buffalo wings. För att inte spilla i sängen bredde vi ut en av morgonrockarna som skydd, hehe. Låter kanske lyxigt med room service, men för det här betalade vi knappt 200 kr. Lätt värt! Var också supergod och fräsch mat, vilket vi har ätit i princip hela resan. Med undantag av Fredriks äckelpizza på Lembongan då, haha.

Imorgon åker vi som sagt tillbaka till Malaysia igen och flyger härifrån Bali kl. 13.10 och ska vara framme i Kuala Lumpur tre timmar senare. Försöker inte tänka på det här planet som kraschade häromdagen som flög mellan Surabaya här i Indonesien på väg mot Singapore. Får hoppas att det var en kombination av ruskigt dåligt väder och andra faktorer som gjorde att det kraschade och inget annat. Jag är inte direkt orolig, så vi hörs imorgon när vi är tillbaka i KL igen.

Puss på er!

I minibussen på väg mot hamnen i Lembongan

I väntan på att gå ombord på båten

Väskor redo att tas ombord

Framme i Kuta. Lunch!

Vårt fina rum. Kolla in påfågeln ovanför sängen!

Finn en Fredrik!

Fin utsikt från hotellrummet

Hej Indonesien!

En marknad inne i shoppingcentret

Kuta Beach

Kuta Beach. Vackert?

The streets of Kuta

Nöjd kille med room servicead mat

Postat av: Pia o Michael

Här hemma har nu all snö smält bort.Här är blåsigt o
grått. Vi håller på att packa våra väskor, för tidigt
i morgon bitti åker vi till Gran Canaria. Det skall
bli skönt att komma till värmen, Alicia o Jonathan
väntar så på detta. Hoppas att ni får en bra hemresa,
och tack för alla fina bilder och tillhörande text.
Vi hör av oss när ni är hemma.Kram från oss.

2015-01-02 @ 15:32:13
Postat av: farsan carlson

Coolt hotell där man kan få roomservice upp på RUMMET, fantastiskt;-). Fredrik ser ut som et lyckligt barn på sista bilden. Kuta beach var inget imponerande av bilderna att döma.
Ca 10000 flygplan finns i luften konstant över jordens yta på väg till olika destinationer. Är bra mycket otur om det skulle hända något, så helt rätt, koppla av njut av resan i den mån det låter sig göras mht ressällskapet, serviceen och filmen etc. Lev o må/Ppa

2015-01-02 @ 17:14:12
Postat av: Mamma

Allt ser fantastiskt ut. Här hemma snö och storm:-) Kram:-)