Från Asien till Europa

Aaaaah... Nu sitter vi hemma i lägenheten i vår soffa och slötittar på film. Vi lämnade Asien strax innan midnatt lokal tid igår, söndag och hade 13 timmar framför oss innan vi skulle ankomma till Amsterdam. Jag var ju så imponerad att vi båda på ditresan hade lyckats sova i sex timmar, men tro på fasen att jag den här gången sov hela elva timmar! Okej att man inte sover särskilt djupt när man sover sittandes på ett trångt flyg, men det var ändå väldigt skönt att beta av så många timmar av flygresan genom att sova.

Skrev ju här om dagen om hur dåliga vi tyckte Malaysia Airlines var, och jag kan ju nu istället spä på hur bra holländska KLM är. Dom har jättebra service, helt okej flygmat och jättefräscha flygplan. Det känns väldigt bra att ha ett "tryggt" flygbolag, särskilt på sådana här långflygningar. Vaknade mitt i natten och var tvungen att dricka vatten, så jag gick upp, sömndrucken och dan, för att dricka vatten vid en liten drickfontän dom hade precis vid toaletterna. Så när jag står där typ halvsovandes kommer en flygvärdinna och ursäktar sig, för hon vill gå förbi mig. Så när jag är klar går jag tillbaka till min plats och hack i häl kommer samma flygvärdinna och ger mig en flaska vatten utan att jag hade bett om det. Så himla gulligt. Och jag som helt ärligt nästan började gråta när idioterna på Kuala Lumpurs flygplats nekade oss att ta ombord två halvliters vattenflaskor som vi hade köpt i taxfreen bara ett 20-tal meter från själva gaten. Jag är ju en sån som måste ha vatten bredvid sängen, och jag får lite panik när jag inte har tillgång till det, så flygvärdinnans handlande var extremt uppskattat.

Som sagt sov jag väldigt länge, och Fredik sov även han i 8-9 timmar så resan till Amsterdam gick extremt fort. Hade lite mindre än två timmar i Amsterdam innan vi flög mot Göteborg, och den resan tog lite mer än en timme. Fick hämtning av Fredriks kompis så vi var hemma i lägenheten strax efter kl. 10 imorse. Enligt våran asiatiska tidszon så var ju klockan fem på eftermiddagen så vi var ju redo att äta middag. Men vi packade upp och gick direkt och handlade för att ha det klart. När vi kom hem gjorde vi lunch och slängde oss i soffan och sov nån timme för att slippa gå och lägga oss klockan sju ikväll.

Är som vanligt superskönt att vara hemma, särskilt när man har rest extra långt. Vi är ju också så praktiska av oss, att vi packar upp och tvättar direkt när vi kommer hem. Skulle aldrig kunna låta resväskan stå i ett par dagar innan man tar tag i det, som vissa gör. Känns också skönt att komma hem till frisk, klar luft, och ett par minusgrader. Dock ingen snö, men jag får hoppas att det finns kvar när jag åker hem till Norrland nästa vecka.

Som traditionen bjuder efter varje resa så följer här en utvärdering om resan, och då alltså om Kuala Lumpur, Bali och Nusa Lembongan:

Kuala Lumpur
KL är en väldigt modern stad, vilket jag faktiskt också trodde innan vi väl åkte dit. Jag har ju egentligen bara varit i Asien en gång, och det var när vi var i Thailand för snart 10 år sedan och det är den enda erfarenheten jag har av Asien. Nu har det ju såklart hänt väldigt mycket på tio år, men man har kanske någon sorts förutfattad mening om att det ska vara krångligt att resa i Asien. Men i Kuala Lumpur är dom ofta väldigt bra på engelska och kanske 80 % av alla skyltar står både på malaysiska och på engelska så det är lätt att hitta. När vi åkte tåg till Batu Caves så fick vi ju känna på deras kollektivtrafiksystem och det är hur smidigt som helst. Man betalar i en automat och istället för att få en pappersbiljett så får man ut en liten plastpeng, ser nästan ut som en leksakspeng. Det är då den man stoppar i automaten för att komma förbi spärrarna och in till tågen. Jättesmidigt!

Shopping är ju helt sjukt i KL, då stan har hela 66 shoppingcenter! Och då pratar vi inte typ Domus i Östersund, och inte ens Nordstan i Göteborg, utan shoppingcenter bestående av 6-7 våningar som inhyser ibland över 1000 butiker. Det tar en typ en halvtimme för att komma längst uppifrån och ner och det känns nästan alldeles för stort. Man kan ju tycka att det är lite opersonligt att shoppa på det här sättet, men KL har utvecklats till en stor och modern stad och jag tror nog att det är så här malaysierna vill ha det. Vi har knappt sett butiker längs med gatan, som man bara kan kika in i, utan här är det shoppingcentrena som dominerar. Det är smidigt att ha allt på ett ställe men ibland kan det som sagt bli för mycket, när det är så jävla stort att man inte ens kan greppa vart man är, eller vart utgången är.

Vi har ju såklart inte upplevt hela Kuala Lumpur utan bara sett en liten del av den, men när vi åkte mot Batu Caves så fick vi se lite mer nedgångna områden där det är väldigt skitigt och sjaskigt. På det sättet skiljer sig KL mot vissa europeiska storstäder, att det inte finns områden som egentligen borde rivas på fläcken. Vi har dock inte sett mycket "tråkigheter" inne i själva stan, med uteliggare eller liknande, utan allt är väldigt städat. På det stora hela gillar vi båda Kuala Lumpur och det är en perfekt stad för den som vill shoppa. Priserna generellt sett är mycket lägre än hemma och det finns ett oändligt shoppingutbud. Skulle inte ha något emot att åka hit igen.

Bali, Sanur
Vi bodde ju på östra sidan av Bali första gången vi åkte dit, i området Sanur. Vi hade undersökt lite på nätet innan vart man skulle åka om man ville bo i ett lugnt område, och då dök Sanur upp på kartan. Vi bodde ju på ett fantastiskt hotell som låg supernära stranden och allt var jättebra och jättefint. Det hade precis det vi var ute efter; sol, bad, god mat och framförallt var det lugnt och skönt. Ja, man kunde hyra typ vattenskoter och sånt men det var inte direkt någon som kom och besvärade en hela tiden med förslag på att åka på olika turer eller så. Om man sa nej en gång behövde man inte bli besvärad igen. Så det var jätteskönt att bara vara där och ta det lugnt och sola och läsa så vi trivdes jättebra med valet med att bo i Sanur.

Trafiken på hela Bali är ju helt sinnessjuk och jag är glad att vi valde att hyra vespa på Nusa Lembongan och inte på Bali, och på Lembongan var det ju illa nog ibland. Just trafiken var det vi ofta pratade om när vi satt i taxi eller i något annat fordon och man får ju hjärtat i halsgropen ibland när ens chaufför gör nån manöver med fordonet så man är helt stensäker på att man ska krocka, haha. Men majoriteten verkar veta vad dom gör och vi bevittnade inte en enda trafikolycka under vår tid i Indonesien. Med det sagt innebär ju inte det att dom är odödliga, utan trafikdödligheten är nog ruskigt hög, men som tur är gick det bra när vi var där.

Priserna i Indonesien är ju ibland löjligt låga och man kan inte förstå hur man kan åka taxi i en timme för under 200 kronor eller en middag för två med alkohol för 250 kr. Klart att man kan äta billigare än vad vi gjorde, men så är det väl alltid.

Nusa Lembongan
Åh, denna fina lilla ö som jag tror att tyvärr många missar. Antingen stannar man på Bali eller så åker man till de populära Gili-öarna, som ligger utanför Balis "grann-ö" Lombok. Lembongan är inte alls så turistigt eller utforskat som t.ex. Sanur på Bali är, men det bidrar bara till mysfaktorn. Det gjorde ju väldigt mycket att vi första dagarna bodde på ett sånt otroligt fantastiskt hotell som vi inte ens trodde var sant för att det var så fint. När vi hyrde vespa fick vi ju möjlighet att se mer av ön, och det är väldigt många hyddor och fattiga människor som bor under helt ofattbart risiga förhållanden, så långt bort ifrån de vackra turistresorterna ute vid havet. Men alla människor är glada och trevliga och vinkade och hejade när vi susade förbi. Vi pratade lite om det under kvällen sen att frågan är om dom känner till typ Facebook, eller att det finns ett land som heter Sverige osv. Det är klart att bara för att dom är fattiga behöver ju inte det betyda att dom är obildade eller dumma, men deras värld och deras verklighet och vardag ligger så långt ifrån min. Men trots det verkar de människor vi mötte ändå nöjda med sitt liv och majoriteten är glada och leende.

Något roligt vi upptäckte när vi körde runt med vespan var att många stånd som sålde godis och annat även sålde bensin på 1,5 liters PET-flaskor. Det finns ju ingen tung trafik på ön, utan endast ett fåtal minibussar och sen är ju resten vespor och motorcyklar, och det finns egentligen ingen anledning att bygga en stor bensinstation där. Så då fraktar dom dit bensinen i 20-liters tunnor som dom sen tappar upp på flaskor och säljer till förbipasserande. Skymtade även det här fenomenet i Kuta på Bali, även fast det är mycket större och visst har bensinstationer. Är väl också kanske småföretagares sätt att kunna tjäna en slant på att sälja bensin.

Det är såklart svårt att svara på om vi kommer åka tillbaka till Nusa Lembongan, men det är verkligen en jättemysig ö som jag skulle rekommendera folk att besöka, om man är lite i valet och kvalet med vart man ska åka i Indonesien. Kanske inte direkt att rekommendera till partypeople, men det passade perfekt för oss. Vi lät inte direkt krånglet med vårt andra hotell överskugga besöket utan vi njöt och hade det jättebra på ön.

Bali, Kuta
Trots att vi bara vi bara var i Kuta en natt tror jag nog att de flesta av er förstod att vi inte var särskilt imponerade. Det är ju i Kuta många turister bor när dom kommer till Bali, i alla fall om man är ute efter fest och surf. Vi valde det ju bara för att det låg nära flygplatsen och även för att få oss en egen uppfattning om stället. Det australiensiska par vi delade minibussen med när vi skulle till Nusa Lembongan hade varit i Kuta ett par gånger, och när jag sa att vi skulle bo där en natt innan vi flög tillbaka till Malaysia sa dom att en natt räcker gott och väl. Dom var med andra ord inte heller så imponerade av det. Det kanske är lite orättvist att uttala sig om det eftersom vi inte var där så länge, men jag kan nog vara villig att hålla med dom som tycker att Kuta är Balis rövhål, haha.

På hela Bali och Nusa Lembongan så kryllar det av australienare. Återigen till det paret vi delade minibuss med, dom var från Port Hedland i West Australia, och hade bara tvåtimmars flygtid för att komma till Bali. Så tar det heller inte mer än sex timmar att flyga mellan Sydney och Bali, så det är klart att det ligger på bekvämt avstånd för australienarna att ta sig till Indonesien. Vi har även sett väldigt mycket indier, vilket troligen också beror på att det är relativt nära.

Det har blivit nästan 300 bilder den här resan så jag hoppas att ni har haft bra koll på vad vi har gjort och hur det har sett ut där vi har varit. Såklart har det varit annorlunda att fira jul och nyår i tropiskt klimat, men allt som har med svenska traditioner att göra finns ju såklart kvar här hemma inför nästa jul, och framöver.

Hur mycket jag än älskar att resa så är det alltid lika skönt att komma hem till underbara Sverige. Men 2015 har ju bara börjat, så det kanske blir dags för en ny resa redan i år, vem vet?

Kram och puss!

Gourmetmiddag på flygplatsen i Kuala Lumpur

I Amsterdam

Snart hemma!

Mot Göteborg

Vacker soluppgång

Postat av: farsan carlson

Översättare,varför ska du bli det? Du borde författa reseguider istället. Som alltid en bra sammanfattning av er resa som kan användas som uppslag om jag får för mig att också resa dit.Ni såg inte särskilt solbrända ut på "hemresebilderna"??/Ppa