Den perfekta bröllopsresan

Igårkväll käkade vi middag vid 23-tiden på hotellet innan vi tog en taxi till flygplatsen en halvtimme senare. Allting gick smidigt på flygplatsen och vi boardade flyget mot Frankfurt strax efter kl. 01.00. Visst att vi käkade middag sjukt sent och var uppe väldigt länge så hann jag aldrig bli supertrött eftersom vi var igång så länge. Men när klockan började närma sig 02.00 och vi lyfte så blev jag rätt trött och då vi redan hade ätit middag så väntade vi inte på maten utan valde att sova istället.
 
Dock gick det inget vidare så efter kanske en halvtimme så tog jag ett av Fredriks insomningspiller då jag verkligen inte såg fram emot nästan 6½ timme utan sömn. Jag brukar inte ha problem att sova på flyg, men det gick ju inte så bra på flighten mellan Dubai och Colombo när vi skulle till Maldiverna så jag ville helst inte att det skulle upprepa sig. Då jag bara har blivit sövd en gång i mitt liv (?) och aldrig tagit sömnpiller så var jag lite skeptisk mot det och tänkte att jag kanske får hjärtflimmer och aldrig vaknar igen, men efter att ha tagit pillret och sedan vaknat och såg att det var 20 minuter kvar till landning så vill jag ju aldrig åka nattflyg utan dom pillrena igen, haha. Så jädra skönt att få sova mer eller mindre hela resan.
 
Vi landade i Frankfurt vid 05.30 och käkade frukost på flygplatsen innan vi dryga timmen senare boardade mot Göteborg. Vi blev lite sena och kom fram strax före 9 imorse. Var lite av en chock att lämna ett 33-gradigt Dubai och landa i ett 3-gradigt Göteborg, haha. Lyckades tajma in flygbussen så vi var hemma i lägenheten vid 11 i förmiddags och packade då upp, duschade, började tvätta och tog oss så småningom iväg för att handla i 8 grader och lite halvt duggregn. Resten av dagen har vi mest bara legat i soffan och halvsovit framför naturdokumentärer. Så skönt att vara hemma!
 
När vi lämnade Maldiverna skrev jag ju en liten utvärdering om vad vi tyckte om det, så jag tänkte skriva lite om Dubai också såklart. Vi har båda kommit fram till att Dubai är ett väldigt bra resmål på många sätt. Det finns så himla mycket att göra, både vad kommer till shopping, sightseeing och aktiviteter. Mycket är gjort för barnfamiljer, så som akvarier, vattenland osv, men det stoppade inte direkt oss, haha! Och vi som också gillar att shoppa tyckte ju såklart att Mall of the Emirates var väldigt bra.
 
Nackdelarna med Dubai kan vi tycka är att det är rätt dyrt. Vi hade svårt att hitta hotell som hade bra standard, nära till centrum, frukost inkluderat men som inte kostade skjortan. Hotellet där vi bodde, Coral al Barsha, kostade runt 1 500 kr per natt och det är ändå inte superbilligt. Där fick vi dock allt det vi behövde och vi var väldigt nöjda med det. Men om man vill bo på någon resort, typ Atlantis, så får man ju slå på stora trumman om man säger så.
 
Ännu en nackdel, om än en liten, är det här med alkoholen. Man serverar inte alkohol på restauranger och uteserveringar på samma sätt som på andra semesterorter. Det är mest hotellen som har barer och vissa restaurangkedjor som serverar alkohol, vilket man kan bli varse när man sitter där med sin meny och tänker "det vore gott med en öl". Icke. Det positiva med alkoholförbudet är dock att det är ju väldigt lugnt ute på kvällarna. Visst, det är sjukt mycket folk ute överallt, dygnet runt, men det är liksom inte grupper med fulla och stökiga ungdomar som man ofta ser ute på stan här hemma.
 
Överlag känns Dubai som ett väldigt tryggt resmål. Vi stötte aldrig på några skumma människor eller någon som försöker lura en på pengar, utan det kändes väldigt tryggt. Och rent! Det är så sjukt rent överallt! Men det är ju inte så konstigt när det finns folk överallt som jobbar med att hålla rent och snyggt. I köpcentrumen går folk med moppar fram och tillbaka, fram och tillbaka, och man putsar ledstänger och handtag och inne på de allmänna toaletterna kan det ibland jobba tre personer som ser till att allt är rent och snyggt. Det bor runt 9 miljoner människor i hela Förenade Arabemiraten, men bara 20% av dessa är emiratier, och resten är gästarbetare, främst från Indien och Pakistan. Då landet inte har tillräckligt med egna invånare för att bygga alla skyskrapor och moppa alla köpcentrumgolv så måste man ta in massa folk utifrån. Och det resulterar i att de flesta man pratar med och de man träffar inte är emiratier, utan från överallt annars i världen. Väldigt speciellt må jag säga.
 
Och det här med vädret då. Ja, vi fick en jädra chock när vi landade i 33 grader och undrade hur fan folk står ut i den här ökenhettan. Vi pratade med en av servitörerna på restaurangen vi åt på intill Burj Khalifa första kvällen i Dubai, som var från Kenya, och han sade att det den dagen tyckte han att det hade varit väldigt skönt ute och att det påminde honom om hemma. Han sade också att det just nu är skönt klimat, för mellan juni och september så går man inte ut för det är helt enkelt för varmt. Då kan temperaturen krypa upp mot närmre 50 grader, så under dessa månader så skapar man sig helt enkelt en tillvaro inomhus. Med tanke på att det är så billigt att åka taxi samt att de flesta faciliteter man behöver finns i luftkonditionerade köpcentrum så behöver man helt enkelt inte gå ut. För mig känns det som en extremt instängd och tråkig tillvaro, men man har väl inget annat val när det faktiskt kan bli farligt att vistas utomhus i de temperaturerna. Läste någonstans att Dubai i snitt har 7 regndagar om året, och då kan man ju bara tänka sig hur pass lamslaget samhället blir, haha. Nej, tacka vet jag Sveriges växlande väder alltså.
 
Som alltid så är det sjukt skönt att vara hemma men vi har verkligen haft en helt underbar bröllopsresa och vi är så nöjda med våra två resmål. Både när det kommer till bröllop och bröllopsresor har jag läst rätt mycket på bloggar och om olika personer som har gjort det ena med det andra både på själva bröllopet och på sin bröllopsresa. Men trots allt jag har läst så känner jag helt ärligt inte den minsta avundsjuka på något vis. Vårt bröllop den 12 augusti var den bästa dagen i båda våra liv och vår bröllopsresa var verkligen som en dröm. Så oavsett vad andra gör eller har gjort på sina bröllop och bröllopsresor så kan vi inte ha gjort vårat bättre. Vi är så himla nöjda och tacksamma för att allting blev så perfekt ♥
 
Nu ska jag avsluta den här boken jag håller på att skriva, haha. Har ju förresten inte sagt att det om inte allt för länge är dags för nästa resa! Skriver ett litet inlägg om det i veckan tänkte jag.
 
Var inte på särskilt stort foto-humör under natten och resan som var, så det blev bara en liten bild tagen från flighten hem till Göteborg imorse.
 
Puss och kram på er!
 
Tack och hej för den här resan!

Kommentera här!
Postat av: Pia o Michael

Välkomna hem till Göteborg!!

Svar: Tack! :)
Hanna-Sofia

2017-11-03 @ 18:23:05
Postat av: Mamma

Välkomna hem önskar vi fem på Gastkullevägen👧👦🐶🐶🐶

Svar: Tack! 😘
Hanna-Sofia

2017-11-03 @ 20:13:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0