Hej kära Sverige!

Och så var vi hemma! Hundarna vaknade tidigt i Fredericia igår morse så vi var klara och satt i bilen strax före kl. 9. Tog en lunchpaus strax utanför Landskrona och sedan körde vi sista vägen hem. Var hemma vid 14.45. Hundarna blev superglada av att komma hem, och skulle direkt ut i trädgården. Det var soligt och 22 grader när vi kom hem, så det var härligt att välkomnas hem av riktig svensk sommar. Packade upp allting, åkte och handlade och grillade sedan till middag. Fick äntligen också äta svenska jordgubbar, som vi ju inte har hunnit göra alls i och med att vi åkte innan det fanns att köpa i butik. Var nästan lite oroliga för att vi skulle ha missat jordgubbssäsongen, men som tur var har vi inte det.

På ett sätt känns det konstigt att vi har varit borta i hela 3½ vecka, då det både känns som jättelängesen, men också som alldeles nyss. Men som ni har förstått så har vi ju hunnit med enormt mycket på de här veckorna, så det ska bli skönt att bara ha ett par dagar hemma nu då vi inte ska göra nånting alls. Idag har vi förvisso åkt och köpt uteblommor till våra krukor, då vi inte köpte några innan semestern, då vi inte skulle kunnat ta hand om dem, samt påtat i trädgården, då vissa av våra rabatter hade blivit rätt överväxta. Men det har varit sådant som inte har varit jobbigt, så det ska bli skönt att bara ta det lugnt ett par dagar hemma innan vi börjar jobba igen på måndag.

En liten genomkörare om varje plats vi har varit på

Lübeck, Tyskland
Vi stannade ju som bekant bara en dag, och vi bodde ju lite utanför stan så kan inte direkt säga något om Lübeck i sig, men det var ett trevligt område, och vår Airbnb-host var väldigt trevlig.

Brnky, Tjeckien
Bodde ju med världens finaste utsikt i vår lilla stuga utanför Prag. Här var också första gången vi fick 30 grader varmt, vilket kanske var i överkant, men då våren och sommaren hittills hade varit så kall hemma så var det så skönt att äntligen få känna på lite sommar.

Tata/Neszmély, Ungern
Roligast var ju såklart att hänga med Judit och Paul i så många dagar. Vädret var skönt och det var kul att vi gjorde så mycket när vi var där. Vinprovningen i Dunaszentmiklós var så bra och Judits föräldrars gästfrihet är inte att förglömma.

Wien, Österrike
Hade lite svårt att njuta av stan på grund av att det var 30 grader varmt och man såg att hundarna tyckte att det var jobbigt. Men vi försökte ändå göra det bästa av situationen och tog mycket vattenpauser och gick i skuggan hela tiden. Vi hann ändå se rätt mycket på det dygn vi befann oss i Wien, men skulle ändå gärna åka tillbaka och spendera lite mer tid vid de olika sevärdheterna.

Schladming, Österrike
Det här var ju bara ett stopp på vägen mot Lech am Arlberg, och vi kom ju på kvällen och åkte på morgonen. Hann ändå gå en promenad och spana in centrum av byn, och det verkade vara ett mysigt ställe.

Lech am Arlberg, Österrike
Här fick vi ju vår första verkliga "kontakt" med Alperna och vägen till Lech var superhäftig att köra. Byn var väldigt fin och mysig och det var ju så typiskt att vi var där dagarna före alla gondoler skulle öppna. Men vi fick i alla fall en jättefin promenad med hundarna dagen vi var där, och vårt boende var superbra.

Vaduz, Liechtenstein
Hade ju inte tänkt att stanna här då prognosen sa att det skulle vara ösregn när vi skulle åka igenom, men den hade fel och vi stannde till ett par timmar ändå. Hann egentligen bara äta lunch och se Vaduz Castle och för att vara ärlig så vet jag inte vad för andra sevärdheter som finns i Vaduz... Det finns säkert fler, men vi är nöjda med vår korta visit.

Brienz, Schweiz
Brienz och omgivningarna runtom är sjukt vackert, och precis som jag hade trott så är de schweiziska Alperna mer "spetsiga" och dramatiska än de österrikiska. I alla fall där vi har varit. Dagsturen vi gjorde till Oeschinensee och Blausee var den bästa utflykten vi har gjort på hela resan, då det var så sjukt vackert. Boendet vi hade var också super, med den fina utsikten över Brienzersee.

Grindelwald, Schweiz
Vägen hit var brutalt vacker och man häpnar över hur fint landskapet är. Grindelwald har supermycket att erbjuda och man kan inte stirra sig mätt på omgivningarna. Trots att det var dimma när vi åkte upp med gondolen så var den promenaden sjukt fin och jag är glad att vi gjorde den trots att vädret inte var på topp.

Como, Italien
Jättejättemysig stad där jag önskar att vi hade haft fler dagar. Det var varmt, men inte så överdrivet, och läget vid Comosjön är verkligen superfint. Hade gärna stannat längre för att äta massa italiensk mat och mer gelato.

Sanremo/Imperia, Italien
Trots att vi bodde i Sanremo för natten så fick vi se desto mer av Imperia, då det var där vi var hela dagen och umgicks med Sarah och hennes familj. Imperia verkar vara en bra semesterort med många restauranger och bra stränder. Roligast var såklart att umgås med Sarah och familj och hänga i deras lägenhet. Sanremo såg vi knappt någonting av, då vi endast sov där. Vi hade ju som sagt en tanke att stanna kvar dagen vi skulle checka ut för att sola och bada, men valde att åka vidare istället.

Clermont l´Hérault, Frankrike
Efter att ha varit så sjukt aktiva under över två veckors tid så var det så skönt att komma fram till vingården och kunna packa upp väskorna lite mer, då vi ju hade fyra dagar där. Här var det som varmast på hela resan men det gjorde inte så mycket, då vi hade AC i rummet och pool att svalka både oss och hundarna i. Hundarna gick lösa hela dagarna och enda gångerna vi tog dem i koppel var när vi skulle rasta dem på morgonen och på kvällen. Så det var så skönt att kunna stanna på ett och samma ställe så pass många dagar. Vi gjorde inga utflykter alls, så som Emma och Leos familj som också bodde på gården gjorde, utan njöt bara av att kunna ta det lugnt ett tag. Bröllopet var såklart också väldigt fint, och det var så kul att vara toastmadame.

Nuits Saint Georges, Frankrike
En jättemysig liten by med små gränder och gator. Vi befann oss ju i Bourgogne så det fanns många vingårdar som man kunde besöka, så man hade nog kunnat ha rätt trevligt där om man hade stannat längre.

Spa, Belgien
Även här hade vi ju bara en natt, men Spa var även det en mysig stad med många uteserveringar. Det var väldigt grönt och fint, med många blomsterplanteringar vilket gjorde att själva stan kändes hemtrevlig.

Fredericia, Danmark
Ligger jättefint vid havet och vårt hotell låg på promenadavstånd från centrumet vilket var positivt. Fick oss en väldigt god sista middag på semestern men hann inte utforska så mycket, utan nu kände vi mest att vi bara ville åka hem.

Så 10 länder har vi alltså stannat i, och åkt igenom Slovakien och Luxemburg, så nu kan man verkligen snacka om att våra hundar har blivit riktiga globetrotters! Hela resan med dem har verkligen gått superbra, och bortsett från Theas möte med aggressiva schweiziska myror så har både hundarna och vi hållit oss friska hela resan. Bilen har hållit hela vägen och det har inte varit några problem med den heller. Totalt 650 körda mil har det blivit från start till mål. Allt har verkligen gått oförskämt bra. Det här är ju också första gången vi har haft bilsemester på det här viset, alltså både under så här lång tid, men också så här långt bort. Det har inte varit jobbigt att köra utan det har bara varit skönt att vi hela tiden har kunnat bestämma själva när och var vi ska åka, utan att behöva passa några avgångstider eller liknande.

Så en stor tumme upp för den här resan och vi är så nöjda och glada och har fått uppleva mycket. Är också väldigt glad över att vi har två nyfikna och duktiga hundar som bara hänger med och anpassar sig till varje nytt boende och nytt ställe vi kommer till. Det är inga mesiga tjejer vi har direkt, utan de är altlid med på vad än vi tar dem med på.

Tack för att ni har hängt med på resan, så ser vi vart vi tar vägen nästa gång!

Äntligen hemma!

Tog samma bild på Öresundsbron, fast i motsatt riktning, när vi åkte över den i början av semestern

Hemma!

Hundarna ville direkt ut i trädgården

Tjoho!

Vi fick visst lite vin med oss hem...