Första dagen i Tel Aviv

Shalom från Tel Aviv! Igår morse startade vi dagen hemma vid 7-tiden för att drygt två timmar senare ta flygbussen till Landvetter. Precis när bussen stannar vid Landvetter så ser jag en äldre kvinna sitta på en bänk utanför terminalen och ser att det är Jadranka, alltså Emmas syster Åsas svärmor som vi ju träffade på bröllopet i Frankrike förra sommaren. Lustigt nog satt hon i videosamtal med sin man Esad och sonen Bojan, som vi ju hängde med mycket under vistelsen i Frankrike förra sommaren, så vi vinkade till dem och pratade en stund med Jadranka innan vi gick för att checka in. Ibland är världen bra liten!

Flyget mot mellanlandningen i Istanbul avgick vid strax efter 11 och bortsett från att kvinnan som satt bredvid mig luktade ofantligt mycket svett gick flygresan bra. Det här var också första gången jag har beställt "specialmat" på flyg, i form av vegansk mat, och jag blev positivt överraskad av kvaliteten på maten faktiskt, så det var en trevlig överraskning.

Det var rätt coolt att flyga in över Istanbul för vi flög så att vi hade tydlig utsikt över Bosporen, alltså sundet där Europa och Asien möts. Sen flög vi in rätt lågt över stan så vi såg tydligt flera kända landmärken, bland annat Çamlıcamoskén som är Turkiets största moské. Vi landade på Istanbul International Airport som invegs för bara fyra år sedan, vilket märks då den verkligen är helt jädra enorm och supermodern. På flygtplatsen hade vi lite mer än fyra timmar innan planet mot Tel Aviv skulle avgå. Så vi satte oss först och tog en dricka på Starbucks och strosade sen omkring bland butiker och tittade på folk. Tog oss sedan lite att äta, jag tog en Subwaymacka och Fredrik tog en pide, som är en turkisk pizzapirog som var väldigt god.

När det var lite mer än en timme kvar till avgång letade vi rätt på vår gate och såg att kön för att komma in till gaten var rätt lång och vi hade praktiskt nog en "nap zone" mitt emot vår gate där vi slog oss ner. Alltså ett gäng lutade bäddar där man kunde ta sig en tupplur om man ville. Tänkte att vi går och ställer oss i kön när klockan är 19, då flyget skulle avgå 19.50 men kön blev inte särskilt mycket kortare på väldigt lång tid så vi kunde lugnt sitta kvar i våra bäddar. Insåg ju att vi inte skulle avgå i tid och mycket riktigt hade vi inte boardat förrän efter kl. 20 och vi var inte i luften förrän en timme efter ordinarie avgångstid.

Lite lustigt var att vi vid gaten såg en man med kippah och korkskruvslockar, så som de tranditionellt ortodoxa judarna har. Männen har ju även hög hatt, men han hade som sagt kippahn på sig nu, men han hade en väska, eller snarare ett fodral som såg ut precis som en sådan hatt gör, men med ett handtag på sidan. Så han hade väl sin höga hatt där i, då den var dels för stor, dels riskerade att bli tillknycklad om han hade haft den i den vanliga resväskan. Lite lustigt.

Flygresan till Tel Aviv tog strax under två timmar och i och med att vi var sena från Istanbul kom vi fram vid 22.30. Tog en liten stund att gå igenom passkontrollen samt att få våra väskor så klockan var runt halv tolv när vi var klara. Hade tänkt att ta tåget in till stan för att sedan gå drygt 2 km från tågstationen till vår Airbnb-lägenhet men vi var rätt slitna så vi tog en taxi istället. Tog ungefär 25 minuter att hitta hit och vi bor i en väldigt fin liten lägenhet med balkong mot en lugn bakgård så det är skönt att slippa massa trafik. Duschade och gick och lade oss på en gång då vi var väldigt trötta och tog sovmorgon till kl. 9.

Vaknade av oss själva utan larm, och det är så skönt att bo i lägenhet och inte på hotell där man måste rätta sig efter frukosttider. Så vi tog det lugnt på morgonen och gick sedan ca 100 meter till ett café för att äta frukost. Orkade inte ge oss ut direkt på morgonen för att hitta nån matbutik för att köpa frukost så vi käkade på ett café idag. Vi fick sällskap av en jättegosig katt som antingen brukar hänga på caféet eller ägs av någon där, för ägaren sade att hon heter Tipi. Så hon låg faktiskt i mitt knä och spann under hela tiden vi åt frukost och hon fick smaka skinka från Fredriks macka flera gånger. Fredrik tog en ost- och skinkmacka med pocherat ägg och sallad till och jag åt havregrynsgröt med nötter och frukt och färskpressad äppeljuice. Mums!

Efter frukosten gick vi däremot till en mataffär för att köpa frukost till de kommande dagarna, då vi betalde ungefär 500 kronor för frukosten på caféet... Israel är brutalt dyrt!! Köpte lite frukt, yoghurt, bröd, juice och vatten på en mataffär och även det landade på runt 450 kronor. Så innan lunch hade vi spenderat runt en tusenlapp redan...! Traskade hemåt och gjorde oss klara för att gå ut på stan.

Temperaturen idag har varit runt 30 grader och vi hade gått en stund när jag sade att jag inte tyckte att det var så farligt varmt. Vi satte kurs mot Old Jaffa, som är den äldsta delen av Jaffa, som är en stadsdel i södra delen av Tel Aviv. Promenaden tog lite mer än 30 minuter och vi gick längs strandpromenaden hela vägen där det fläktade väldigt skönt från havet. När vi kommer fram till Old Jaffa så kommer vi däremot in i massa smågränder där det inte fanns någon bris över huvud taget och på 2 minuter så är vi båda genomsvettiga. Så mycket för att jag sa att det "inte var så farligt varmt", haha! Strosade runt en stund i Old Jaffa som är väldigt mysigt och fint och man har fin utsikt över havet.

Vi hade på förhand kollat upp vilken restaurang som har bäst hummus i Tel Aviv och det låg praktiskt nog i Old Jaffa. Ett litet hål i väggen där lokalbefolkning och turister trängs för att få en plats bland de 10 borden som finns inne och utanför restaurangen. De serverar bara en rätt - hummus med bröd och gul lök. Vi beställde en blandad hummustallrik, med vanlig hummus, stark och en favabönorröra med pitabröd till och vanlig gul lök. Vi tog med oss maten och satte oss på en stenmur utanför och alla 2600 Trip Advisor-recensioner om det här stället hade rätt - hummusen, och även pitabrödet var helt magiskt. Och med en liten bit rå lök så blev det succé. Supergott! Ingen av oss var superhungrig i värmen så det blev en perfekt lunch.

Efter lunchen gick vi vidare mot Jaffa Flea Market som är en stor utomhusloppis där jag köpte mig en hatt. Min stråhatt har blivit så knölig efter alla resor så den har jag gjort mig av med, så jag prutade mig till billigare pris på en stråhatt, väldigt lik den jag har haft innan. Hittade också två porslinsskålar som jag köpte av en gubbe i en liten butik, som jag blev väldigt nöjd med. Därefter började vi röra oss tillbaka till lägenheten, och på vägen gick vi igenom Carmel Market som inte ligger långt ifrån där vi bor. Carmel Market är den största utomhusmarknaden i Tel Aviv och det finns både mat, kläder, godis, elektronik - allt man kan tänka sig. Vi gick bara igenom men kommer troligen gå tillbaka nån fler dag för att köpa frukt och annat gott. Slängde oss direkt i duschen när vi kom in för att svetta av oss och tog sen en liten tupplur för att vila oss efter över 10 kilometer och 15 000 steg i benen.

Vid 19.30-tiden rörde vi oss ut på stan och hittade en trevlig bar där vi tog ett glas innan vi gick vidare för att käka middag. Bara ett par hundra meter från lägenheten ligger en vegansk restaurang som vi hade kollat upp på förhand som hade fått jättebra recensioner, så jag tog en vegansk gyroswrap och Fredrik tog en vegoschnitzel-sandwich, och till efterrätt delade vi på en pistagemilkshake. Och den gyrosen var nåt av det godaste jag har ätit. Vegoköttet var helt brutalt gott och även Fredriks schnitzel i det israeliska brödet challah var så jädra gott. Kalaset gick loss på närmre 800 kr, vilket är helt sjukt, men maten var så otroligt god så det får det vara värt. Promenerade sen den korta biten hem, genom en park med en hundrastgård och ska strax kolla på en film i sängen.

Första intrycket av Tel Aviv är att det är en skön och avslappnad stad. Det bor ca 1,4 miljoner människor här men det känns inte trångt eller överbefolkat på något sätt. Vi ser jättemycket hundar i koppel och det finns fler hundvänliga stränder och många butiker och restauranger har vattenskålar utanför, så det är en väldigt hundvänlig stad. Varje gång jag ser en hund säger jag till Fredrik "Åh, titta hunden!", och det hade jag sagt kanske 10 gånger bara på vägen till frukostcaféet som ligger på krypavstånd från lägenheten, haha. Det får mig såklart att sakna Ellie och Thea men jag vet att de har det så bra hemma hos mamma. Hittills har vi hört vääääldigt mycket amerikaner ute på stan. Man brukar ju höra tyskar lite överallt när man reser men inte en enda har vi hört, utan det är bara engelska och hebreiska såklart, som vi hör det pratas.

Här kommer en enorm bildbomb från de senaste två dagarna.

Puss och kram!

Fredrik kontrollerar passet vid busshållplatsen hemma

Bosporen

Istanbul

Det vita området i mitten av bilden är Çamlıcamoskén

Dricka på Starbucks på Istanbul International Airport

Starbucks frågar ju alltid vad man heter när de förbereder ens beställning och en del av deras affärsidé är att låtsas inte höra vilket namn man säger, för att man ska fota det konstiga namnet och dela bilden vidare så att man gör reklam för Starbucks. Rätt smart faktiskt. Och trots att man tror att Fredrik inte kan feltolkas så kan det allt det. Har sett ett annat exempel på det när en kille sade att han hette "Marc, with a C", varpå personalen inte skrev "Marc", utan "Cark", haha!

Solnedgång över Istanbul

Utsikt från Old Jaffa

HaPisga Garden

Önskebron

Önskebron igen. Längs med bron finns en bild av varje stjärntecken. Om man håller på sitt stjärntecken och sedan går över bron kommer alla ens önskningar att slå in, tydligen!

St. Peter's Church

Strosa i Old Jaffa

Cool tiger!

Mat!

Nöjd tjej

Flea market

Tel Aviv

I butiken där jag köpte skålar

Carmel Market

Drinkar

Nöjd!

Så sjukt gott!

Fredriks schnitzelsandwich

Efterrätt!

Postat av: Mamma

Så fint det ser ut att vara o massa gott att äta. Efterrätten var inte heller fel😊 Kram från oss alla❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Svar: Det är verkligen superfint och maten är fantastisk!