Jerusalem

Imorse vaknade vi av oss själva vid 9-tiden och åt frukost och gjorde oss i ordning för att lämna vår lägenhet i Tel Aviv. Vid 10.30 gick vi hemifrån för att ta bussen mot HaShalom tågstationen för att ta tåget till Jerusalem. Jerusalem ligger ca 6,5 mil öster om Tel Aviv så tågresan tog inte mer än 40 minuter. Resan gick bra och vi kom fram till Jerusalem vid 12.30. Här bor vi på hotell och inte i lägenhet, och det skulle ta ungefär 15 minuter att gå från tågstationen till hotellet men då det var runt 29 grader varmt tänkte vi att vi ändå kunde kolla om vi kunde ta en buss eller liknande. Visar sig att vi kunde ta en spårvagn som praktiskt nog stannade precis utanför tågstationen och en spårvagn rullade precis in när vi stod där, så vi hoppade ombord och åkte de tre stationerna till hotellet. Supersmidigt.

Vi bor på ett hotell mitt på Jaffa Street som är en av de längsta och äldsta huvudgatorna i Jerusalem. Hotellet har 15 våningar med en stor terass som har superfin utsikt över hela Jerusalem. Vårt rum ligger på våning 13 och har utsikt rakt mot Tempelberget och Klippdomen med sitt guldfärgade tak, och al-Aqsamoskén.

Från fredageftermiddag till tidig lördagkväll är det förresten sabbat här i Israel, vilket kort sagt innebär att judar inte får jobba. Det grundar sig i att efter att Gud skapade världen så vilade han på den sjunde dagen, så var sjunde dag så ska man helt enkelt vila, och inte jobba. En del av "jobbandet" är att man gammalt tillbaka inte fick tända eld, och nu i modern tid innebär det att man inte får använda elektricitet då det är en form av "eld". Det innebär under sabbaten att det inte finns någon kollektivtrafik och alla restauranger, butiker osv är stängda. Vi visste detta innan vi åkte från Tel Aviv, men i och med att sabbaten börjar på kvällen så var det aldrig någon fara för oss att kunna ta oss till Jerusalem idag. Men på hotellet sade hon i receptionen att vissa ställen stänger så tidigt som kl. 14 idag, så vi lämnade bara väskorna på hotellet och gick direkt ut på stan för att äta lunch.

Vi bor väldigt centralt och bara ett stenkast från Machane Yehuda Market som är en stor inomhusmarknad med massa matstånd, kryddor, frukt och allt man kan tänka sig. Det kryllar av folk, både turister och locals och vi hittade till slut ett hummusställe där vi fick ett bord för att äta lunch. Beställde in falafel, hummus och pitabröd med öl och lemonad att dricka. Det här var första falafeln vi äter på den här resan och jädrar vad mycket godare den är här än hemma! Så det var inte sista gången vi beställde det!

Då vi inte har frukost inkluderat på hotellet så köpte vi med oss extra pitabröd och en burk hummus direkt från restaurangen, och köpte också lite frukt från ett stånd inne på marknaden. Fick också smaka på ett supergott te från ett utav stånden, så vi köpte en blandning av hibiskus och körsbär med oss hem. Supergott! Gick sen in på en supermarket och köpte vatten och ett par öl innan vi gick tillbaka till hotellet.

Tog en liten tupplur på rummet innan vi gick ut på terassen här på hotellet och tog varsin öl. Och så där på eftermiddagen kunde vi faktiskt sitta i solen, då det nog inte var mer än 25 grader ute då. Så redan vid 18-tiden hade det blivit lite svalare än när vi kom hit, och när vi gick ut för att äta middag en timme senare så var det nästan lite kyligt så man hade kunnat tänkt sig att ha en tröja på sig. Vi visste redan att Jerusalem skulle vara svalare än Tel Aviv men att det så snabbt skulle bli sån skillnad i temperatur var vi inte beredda på. Kollade på appen och i natt kommer det gå ner till under 20 grader så det är större skillnader här än i Tel Aviv. Daniela sade här om dagen när vi träffade henne att när hon bodde i Jerusalem för åtta år sedan så snöade det faktiskt här på vintern. Det är väldigt ovanligt, men det säger en del om att klimatet här är annorlunda än vid kusten.

På grund av sabbaten så är ju knappt några restauranger öppna, men alla affärsinnehavare och restaurangägare är ju inte praktiserande judar, så vi hade fått en lista på restauranger från hotellet på ställen som faktiskt håller öppet idag. Så vi gick till en italiensk restaurang bara ett par minuters promenad från hotellet, där Fredrik tog ravioli och jag tog vad restaurangen kallade focaccia, men som jag snarare skulle kalla pizzadeg, med tre olika röror till. Trots att det var pizzadeg och inte focaccia så var det ändå jättegott. I och med att i stort sett allt ändå är stängt idag så käkade vi bara och gick sedan direkt tillbaka till hotellet.

Har ju inte varit i Jerusalem så många timmar ännu, men något man ändå väldigt snabbt ser är att det är betydligt fler människor i "religiös" klädsel här, dvs. kippah, höga hattar och fler andra klädesplagg som hör judendomen till. Det hade vi i och för sig förväntat oss i och med Jerusalem ju är en väldigt helig stad både för judar och även för muslimer.

Imorgon blir det dags att utforska stan!

I Tel Aviv, i väntan på tåget

Ute på stan

Machane Yehuda Market

Nötter och torkad frukt

Trodde först det bara var torkad frukt men det här är te! Köpte hibiskus och körsbär

Kippor

Hummuslunch

Hej från Jerusalem!

Nu har sabbaten börjat. Knappt en människa ute, och ingen spårvagn

Julpynt, haha

Uppe på hotellets takterass

Fin utsikt!

Postat av: Mamma

Kul o gå på matmarknad. Många kippor att välja mellan. Köpte Fredrik nån?
Kram från sju trötta❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Svar: Haha nej men han hade varit väldigt söt i en 😉