Livsfarlig snorkling

Efter frukosten idag tog vi en golfbil till längst ner på ön till deras utflyktscenter för att hyra snorkelutrustning. När vi kom ut på bryggan vid vår hydda så ser vi en stor grupp med delfiner simma förbi! Så vi skyndar oss in i hyddan och ut på terassen för att knäppa lite bilder av dem. Var säkert 10-15 stycken som simmade förbi bara 50 meter här utanför.

 

Gjorde oss i ordning för att snorkla, men snart inser vi att ena masken läcker in vatten. Fastän vi bytte och testade så det inte var den andres huvud det var fel på, så konstaterar vi att den läcker och inte går att snorkla med. Med andra ord var det inte något annat att göra än att klä på sig igen och promenera tillbaka till centret och få en ny mask. Drygt!

 

Den nya masken funkade bättre så vi klev bara ned för vår stege och började snorkla. Det är väldigt lågt vatten här men korall och sten för det mesta, så Fredrik hade simfenor medan jag snorklade i vanliga strumpor. Hade återigen med oss Daniels GoPro och filmade en massa fiskar under vattnet. Tråkigt nog är all korall så där vit/brun och tråkig som den tyvärr ser ut i större delen av världen på grund av för mycket utsläpp i vattnet, så själva korallerna är inte särskilt vackra. Men fiskarna kommer ju i alla möjliga färger så det var kul att se. Kom lite väl nära en muräna som låg och lurade inne i en korallhåla, plus att vi skymtade en revhaj bara ett tiotal meter ifrån oss.

 

Men det är ju inte direkt hajarna man behöver vara bekymrad över här, vilket vi snart blev varse. Ligger och snorklar ganska nära hyddorna, lite längre bort från vår, när Fredrik säger åt mig att titta under vattnet (då jag stod upp just då) då det är en väldigt stor fisk, kanske 60-70 cm stor precis nära mig. Så när jag tittar ner så ser jag att den är precis vid mig, men den simmar sedan mot Fredrik. Och Fredrik som har GoProkameran på sin pinne sträcker ut den emot fisken och då ser vi hur den verkligen anfaller mot kameran. Jättekul tycker jag, så jag börjar promenera på bottnen mot Fredrik, men då jävlar blir jag fan anfallen av den jävla fisken! Jag känner ett hugg mot ena benet och skriker till men den går till attack gång på gång och verkligen biter mig i benen! Då får jag panik på riktigt och börjar springa på bottnen mot den närmsta hyddan, där ett par ligger ute på soldäck. Så frågar jag om jag snälla får komma upp på deras stege och då ser jag ju att fiskjäveln har bitit flera sår i mina ben, där det ena såret blöder asmycket och är verkligen jättestort. Det är inga köttsår, men man ser ändå märkena efter tänderna. I hyddan bredvid den jag gick upp var det två städare ur personalen som kom ut på terassen som säger att det säkert var en Titan Triggerfish, då de är kända för att vara aggressiva. Mannen i hyddan jag kom upp till sa att även han hade blivit biten, så det verkar som att just den här fisken hade sitt revir precis där. Googla bilder på Titan Triggerfish så ska ni få se. Det är fan inga små tänder den har!

 

Jag tyckte hela grejen var riktigt obehaglig så jag ville inte ner i vattnet igen när vi var så pass nära den, så det vänliga paret lät mig gå igenom deras hydda och ut på framsidan och tillbaka till våran hydda igen. Fredrik snorklade tillbaka men klarade sig undan den aggressiva fiskjäveln. Kom tillbaka och rengjorde såren och det ser egentligen mest ut som skrapsår men när ni googlar bilder på den så ser ni att den har rejäla tänder. Googlade lite om fisken och det är väldigt många som har liknande upplevelser som mig, både från Maldiverna och andra ställen i världen, där just den här fiskarten har blivit väldigt aggressiv. Tur i oturen att den inte var giftig, för man vet ju aldrig hur det kan vara med okända fiskarter.

 

Efter den otrevliga starten på förmiddagen så gick inte jag ner i havet igen utan vi låg mest uppe på terassen i solen. Sen kom det faktiskt en skvätt regn så vi drog oss tillbaka under taket på terassen och gick sedan för att äta lunch. Fick en lapp på rummet igår att man efter lunch skulle rengöra trappan ner till vattnet på vår terass så då passade vi på att gå till poolen istället. Så vi låg där och solade och plaskade omvartannat tills vi gick tillbaka till vår hydda igen. Låg och läste en stund och passade också på att bubbla i jacuzzin tills det blev mörkt. Fixade då i ordning oss för middag, och gick till vår restaurang i vanlig ordning.

 

Efter middagen tog vi golfbil ner till den delen av ön där huvudreceptionen ligger och satt i en av de många barerna, i saccosäckar mitt på sanden, och bara pratade en stund. Tänkte sedan ta ett parti pingis, men bordet var upptaget så vi gick istället tillbaka till en av barerna precis där vi bor, och tog varsitt glas och spelade yatzy. Nu är vi tillbaka i hyddan och tänkte även idag kika på en film innan vi släcker.

 

Bilder på fiskar, blödande sår och lite djur kommer här. Puss!

 
I golfbilen
 
Delfiner
 
Delfiner
 
 Redo för snorkling
 
Snorklaren!
 
Fisk
 
All good!
 
Fredrik snorklar
 
Fisk
 
Snorklarna
 
En prickig liten fisk
 
Mer fisk
 
Hej där!
 
Kolla näsan!
 
Så här ser det ut när vi snorklar
 
Tumme upp!
 
Fisk
 
En till fisk
 
Hej!
 
Den orangegula fisken är samma sort som den som anföll mig. Den ser inte så stor ut på bilden, men just den här var ganska långt ner
 
Jag simmar
 
Fisk
 
Skadad
 
En revhaj precis nedanför vår trappa
 
Ser ni den pyttelilla ödlan på lövet?
 
Hej från oss!
 
Ser ni fladdermusen? Finns jättemånga sådana här på ön, som flyger omkring även på dagtid
 
Coola rötter på trädet
 
Huvudreceptionen, dit vi anlände i förrgår
 
Inga asfalterade vägar här inte!
 
Här är min man ♥
 
Restaurang vid infinitypoolen
 
Receptionen igen

Kommentera här!
Postat av: Pia o Michael

Hoppas det är okej med ditt ben.Jävla fisk!! Hoppas ni får fortsatt fin semester. Här på västkusten har det varit blåsigt med lite sol. Kramar från oss.

Svar: Jadå, benet känns okej men upplevelsen var väldigt obehaglig!
Hanna-Sofia

2017-10-28 @ 20:56:27
Postat av: Mamma

Dumma fisk. Själv hade jag fått panik. Vilken upplevelse att se alla dessa fiskar som har så fina färger. Stor kram ❤

Svar: Ja, huga jag fick ju typ panik...!
Hanna-Sofia

2017-10-28 @ 21:01:32
Postat av: Ppa

Synd att ni inte hann snorkla blad delfinerna! Men det som blev verkade va bra (utom "anfallet" förstås). Lev o må!

Svar: Varför "anfall" inom citattecken??
Hanna-Sofia

2017-10-29 @ 05:36:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0