Touchdown Maldiverna

God afton! Hälsningar från omöjligt vackra Maldiverna! Ligger just nu i vår stora säng i vår bungalow som står på pålar ovanför vattnet och hör Indiska Oceanens vågor slå mot pålarna under oss...! Men innan jag fortsätter berätta om paradiset vi nu har landat i, så börjar vi från när vi hördes sist.

Igårkväll vid 20-tiden tog vi en taxi från hotellet i Dubai till flygplatsen och kom fram i lagom tid. Var rätt lång kö till incheckningen så vi checkade in och hittade oss sedan en restaurang och käkade en sen middag innan vi rörde oss mot gaten. Första flighten gick som sagt till Colombo i Sri Lanka och det tog lite mer än fyra timmar. Vi lämnade Dubai strax efter 23 efter lite försening så vi hade ju redan käkat och gjort oss i ordning för att sova. Men för mig var det lättare sagt än gjort då jag knappt sov en blund. Fick väl kanske 30 minuters sömn totalt...

Colombo ligger 1½ timme före Dubai i tidsskillnad, så vi kom fram vid 05.00 lokal tid men för oss var den ju fortfarande 03.30. Hade lite mer än två timmar i Colombo och vi kom till en väldigt liten del av terminalen så vi hade inte så mycket annat val än att bara sätta oss på en bänk och vänta. Jag lade mig i Fredriks knä och försökte blunda en stund, men på stenhårda bänkar gick det inte särskilt bra. Vi boardade vid 06.30 och flygtiden mot Malé på Maldiverna var bara dryga en timme.

Flygresan till Malé gick helt fint, men det kändes rätt konstigt när piloten meddelar att vi strax ska gå in för landning när det enda som syns utanför fönstret är hav. Så märker man hur vi börjar tappa höjd men ännu är ingen landmassa i sikte. Det enda som skymtas lite är små korallöar, så kallade atoller, som är utspridda lite här och var.

Tog en liten stund för oss att få väskorna och efter det gick vi ut i ankomsthallen och tog reda på var vi skulle gå för att åka med sjöflyget till vår resort. Hittade rätt efter en stund och checkade då in våra väskor igen och tog en minibuss vidare till rätt terminal. Väl där fick vi gå in i hotellets lounge där det bjöds på gratis dryck och tilltugg och det skulle dröja ca. 45 minuter innan vårt sjöflyg skulle avgå. Så när det var dags så blev vi tillsammans med kanske 10 andra hämtade av personal för att bli eskorterade ut till vårt sjöflyg. Och det är så tufft, för det är precis som på en bussterminal, att alla sjöflyg står parkerade längs med kajen, så lastas man bara in tills det är dags att åka.

Vi fick varsitt par öronproppar då det skulle visa sig vara ett jävla liv inne i kabinen, då det är små propellerplan man flyger med. Vi "taxade" ut i viken och fick vänta på två plan innan det var vår tur. Gick väldigt snabbt och smidigt att komma upp i luften men det var riktigt häftigt att göra det från vattnet. Resan till vår resort på ön Kuramathi tog ungefär 20 minuter, och landningen med sjöflyget var inte heller det några problem. Så flyget taxade fram till en liten flytbrygga ute i vattnet, så kom det sedan en speedboat och hämtade oss.

Åkte sedan de få hundra metrarna in till bryggan på land. Väl där blev vi välkomnade på bryggan av personalen och blev sedan anvisade till receptionen där vi fick kalla handdukar och en fruktdrink. Vi ankom vid strax efter 10, och vårt rum skulle inte vara färdigt förrän klockan 14, så vi fick åka med en av resortens många elektriska golfbilar till deras lounge som var ett rum med en massa sköna sängar/soffor där vi också kunde duscha och vila ut. Och då jag knappt hade sovit på flyget så slängde jag mig i duschen och fick bort all resesvett och lade mig sedan i en av sofforna och sov i 1½ timme.

Vaknade vid kl. 13 så då tänkte vi att vi går och äter lunch innan vi får tillgång till rummet, men det visade sig då att vårt rum redan var färdigt så vi hoppade in i en golfbil och åkte till vår bungalow. Vår bungalow ligger som sagt på pålar ovanför vatten, och det ligger tio bungalows per brygga. Så vår bungalow, nummer 240, ligger längst ut på ena bryggan. Bungalowen är kanske 40 kvm med ett sovrum med fantastisk utsikt över Indiska Oceanen och ett badrum där man kan gå ut från duschen rakt ut på trädäcket. Och ute på trädäcket har vi en jacuzzi och en trappa rakt ner i havet så det är bara att börja snorkla!

Vår resort ligger på en ö som är ca 1,5 km lång så den är relativt stor om man jämför med många andra atoller här på Maldiverna. Och det är så otroligt fint här att det känns som ett skämt. Alla vägar som golfbilarna kör på och som vi även promenerar på är små sandvägar kantade av palmer, bananträd och en massa annan växtlighet. Känns verkligen som en djungel när man går här, och det känns knappt som att det finns på riktigt! Det är så otroligt vackert och romantiskt och det är nästan svårt att förstå att vi faktiskt är här nu!

Så efter att vi hade gjort oss i ordning i vår bungalow gick vi och käkade lunch och gick sedan och bytte om till badkläder och promenerade till en av öns tre pooler och lade oss på varsinn solstol. Så vi plaskade i infinitypoolen och låg i solen och drack öl och drinkar i ett par timmar innan vi gick tillbaka till bungalowen och låg på uteplatsen och tog varsinn öl i solstolarna.

Fixade sen i ordning oss för att gå och äta middag. Och på den här resorten så har vi helpension, alltså med frukost, lunch och middag inkluderat, då det är satans dyrt om man ska betala det individuellt. Så vi gick till bufférestaurangen och käkade maldivisk mat, som påminner mycket om indiskt, med olika currygrytor och massa annat gott. Så när vi sitter och äter efterrätt så kommer en servitör fram till oss med en sådan där ställning för vin/champagneflaskor och ställer ner en flaska bubbel och två glas. Så säger vi bara att vi inte har beställt den, men då säger han "Men det är rum 240, eller hur?". "Jaaa?". "Det här är från hela ledningen, då ni är här på er bröllopsresa så vill vi bjuda er på det här". Men jag tackar, jag! Kändes nästan lite pinsamt på något vis, haha, men såklart väldigt gulligt! Så vi käkade upp vår efterrätt och tog sedan bubblet och satte oss i den närliggande baren i lite mer bekväma fåtöljer och satt där tills flaskan var uppdrucken. Strosade sedan tillbaka till vår bungalow, där vi som sagt nu ligger och lyssnar till havet!

Ni förstår säkert hur jädrans bra vi har det, och det är som sagt svårt att förstå hur det kan finnas sådana här ställen på jorden. Det är så vackert och vi känner oss så lyckliga över att vara här!

Bildbomb comin' up! Puss och godnatt!

Mot Malé!

Men först mot Colombo

Tröttisar på väg mot Sri Lanka

Stort plan. SriLankan Airlines var riktigt bra!

Zoomade in lite på kartan i sätet framför...

Anlände till ett regnigt Colombo

Vårt flyg till höger

Trångt var det

Snart redo för take-off

Ingen dörr fram till piloterna

Då kör vi!

Andra flyg på rad

Airborne!

Så här kan en atoll se ut från ovan

Eller så här

Eller varför inte så här

I båten in mot vår resort

Välkomstbryggan

"Hamnen" på vår atoll

Framme!

En revhaj till höger

In i djungeln, mot receptionen

I receptionen

En av tre receptioner

Inne i loungen, där vi hängde ett par timmar

Utanför vår hydda

Nr 240

Hallen

Sovrummet

Vackert pyntad säng

"Happy Honeymoon, Mr and Mrs Carlson" står det på lappen

Badrummet med duschen som även har utgång direkt till terassen

Utgången från sovrummet

Terassen. Jacuzzin till höger

Sugen på ett dopp?

Här kan man vara!

Två nöjda honeymooners

Så här ser det ut lite överallt på ön

Bananer!

Coolt träd

Mot vår bungalow, som ligger utanför bild, längst till höger på den här bryggan

En liten häger-kompis

Hej Fru Carlson!

Här låg vi ett bra tag

Semester!

Klart man måste ha en Piña Colada också!

Solnedgång

Vår bungalow sedd från terassen

Middag

Skål från brudparet!

Postat av: Pia%2520Michael%2520o%2520Alicia

Ser helt underbart ut.

Svar: Det är det! :)

2017-10-26 @ 20:41:53
Postat av: Mamma

Allt är som i en saga.Vilka bilder😎.Vilka drycker😚.Vilken bungalow. Fina flygbilder. Hemma 2grader o regn. Kram

Svar: Ja det är helt fantastiskt, som du såg på Facetime! :)

2017-10-26 @ 21:03:28
Postat av: My

JAGDÖRJAGDÖRJAGDÖR!!!!!😍😍😍😍

Svar: Nej, gör inte det snälla ;)

2017-10-26 @ 21:07:36
Postat av: Mamma

Snygg svart hatt 😉

Svar: Tack!

2017-10-26 @ 21:28:51
Postat av: Ppa

Må inte ihjäl er bara!

Svar: Det blir svårt alltså... :)