Tillbaka i Dubai

Efter en väldigt lång resdag är vi nu på plats tillbaka i Dubai igen. I förmiddags checkade vi ut från vår underbara resort och lämnade faktiskt Kuramathi i riktigt ösregn. Morgonen började jättefin, men efter frukost verkligen öppnade sig himlen och regnet öste ner i flera timmar. Var lite fundersamma på om sjöflyget skulle kunna starta, men det var inga direkta problem.

Flygturen från Kuramathi till Malé tar inte mer än 20 minuter, men vi skulle släppa av två passagerare som skulle till en annan ö, så efter 10 minuter gick vi ner igen och släppta av dom. Dock meddelar då kaptenen att alla kan gå ut på bryggan och vänta, då han nyss hade fått meddelande om att Malés internationella flygplats faktiskt var stängd på grund av det dåliga vädret. Så hellre än att cirkulera runt i luften så passade vi på att stanna på marken (eller på en brygga i havet) i väntan på besked.

Tog inte mer än 20 minuter innan vi fick klartecken, och flög då vidare till Malé. Väl där hade vi lite mer än två timmar, så vi käkade lunch innan vi gick för att checka in. Det fortsatte att regna men vare sig med sjöflyget eller flyget från Malé till Colombo upplevde vi som särskilt skakig. Tyckte bara det var märkligt att man valde att stänga hela flygplatsen, men bättre att ta det säkra före det osäkra.

Tog lite mer än en timme till Colombo men vi blev lite sena från Malé så när vi kom fram till Sri Lanka stod det "Final call" på vår flight, så det var bara att gå raka vägen till gaten. 4½ timme och två filmer senare var vi tillbaka i Dubai. Det varma vädret var inte en lika stor chock för oss den här gången som när vi landade här sist, haha. Tog en taxi från flygplatsen direkt till hotellet. Vi bor på samma hotell den här gången som sist så det känns skönt att vi känner till området och inte behöver sätta oss in i hur vi ska gå nu när vi redan är locals, hehe.

Hotellet var vänliga nog att uppgradera oss till en svit när vi kom, men trots den generösa gesten så var det bara att byta rum när vi insåg att det var ett rökrum. Sviten hade ett stort sovrum, ett vardagsrum och två badrum, och det hade såklart varit väldigt coolt att bo i en svit, men jag är helt sjukt känslig mot röklukt, och särskilt inomhus så det var inte mycket att göra åt. Så jag gick ned till receptionen och tackade så hemskt mycket för att vi hade blivit uppgraderade och bad om ursäkt om jag verkade otacksam, men det går verkligen inte att bo i två dagar i ett rökrum. Bara på "promenaden" från rökrummet, in i hissen och ner i receptionen kände jag att jag började få huvudvärk. Väldigt tacksamt att man blir gratis uppgraderad, men no way att jag kan bo i ett rökrum. Så vi fick ett vanligt dubbelrum två våningar upp, ganska likt det rummet vi hade sist vi bodde här.

Nu ligger vi och bara slökollar på tv och har ätit lite chips men släcker nog snart lampan, då den är över 01.00 på natten för oss, som fortfarande går på Maldiverna-tid. Här i Dubai är den strax efter midnatt, så tre timmar före er.

Några få bilder från idag. Puss och godnatt!

I buggy-stoppet i väntan på golfbilen och receptionen för utcheck på Kuramathi

Utsikt över en atoll

På väg mot Malé

På Colombos flygplats Bandaranaike

Postat av: Mamma

Inte lätt med frisyr i den värmen o regn. Ska ni åka skidor innan i åker hem? Här hemma är det regn/snö. Ett par minusgrader på morgonen. Stor kram

2017-10-31 @ 21:58:10
Postat av: Hanna-Sofia

Nej inte lätt med den värmen och mitt hår ska jag säga, haha!
Vi får väl se om det blir måt skidåkande ;)
Härligt, nu kan vi gärna ta lite kyla igen!