Jumeirah Beach och Burj Khalifa

Vad har jag och Fredrik pratat mest om idag? Värmen. Den här jädra värmen. Alltså det är så varmt här att det är helt sjukt. Efter bara 5 minuter utomhus är man helt genomsvettig och svullen om fötterna. Det är med andra ord inte så konstigt att man direkt blir tillfrågad om man vill ha taxi så snart man rör sig mot entrédörrarna på hotellet och att man verkar tycka att vi är galna som ens väljer att stoppa näsan utomhus.

Vi sov i alla fall gott i vår enorma säng i natten som var. Klev upp vid 10-tiden och pallrade oss ner för att käka frukost. Vi var ute på stan nån timme senare och gick bara förbi en supermarket för att köpa vatten innan vi gick de 300 metrarna till Mall of the Emirates. Och på den lilla promenaden var vi redan helt slut och ifrågasatte varför i helvete folk vill bo så här. Men men, nu ska vi inte klaga utan det är såklart jätteskönt att vara på semester i finväder, men det är ordentligt jobbigt att vara utomhus alltså...

Så vi gick in i Mall of the Emirates som är helt sjukt enormt, och strosade omkring en stund mest för att svalka oss. Tog oss också ett kik på Ski Dubai som är Dubais ökända inomhusskidbacke. Helt absurt att man mitt i öknen har en skidbacke med möjlighet att också åka pulka och klappa livs levande pingviner. Men vi har förstått att i den här stan är fasen ingenting omöjligt, haha.

Efter lite letande hittade vi tillslut metron som vi hoppade på för att åka till Dubai Marina i området Jumeirah Beach. Metron är supersmidig, då det är ett förarlöst tåg som går på räls ovan jord så det är ingen tunnelbana. Tågen går ofta och det är rent och fräscht till skillnad från hur det brukar vara i kollektivtrafik. Vi strosade omkring en bra stund i marinan som är precis som det låter; en marina med en massa båtar och även en jädra massa höga hus. Gick sedan ner till havet och Marina Beach och käkade lunch på vårt favorithamburgerställe Shake Shack.

Efter lunchen strosade vi vidare tillbaka mot metron igen för att åka tillbaka till hotellet för att svalka oss i poolen innan middagen. Det kanske låter som att vi bara var ute och vände, men när man är utomhus i sådan här hetta så tar allt så mycket längre tid i och med att man inte går så fort samt att man stannar hela tiden för vatten- och andningspauser. Även att avstånden är så jädra stora, så även om vi bara åkte metro i 20 minuter mellan hotellet och marinan så tar det ändå en jädra stund att ta sig från metron, genom hela Mall of the Emirates och ut på gatan innan vi traskar de 300 metrarna tillbaka till hotellet. Så klockan var strax före 16 när vi var hemma igen så vi bytte direkt om och gick upp på takterassen och svalkade oss i poolen. Vi låg där i kanske en timme innan vi gick ner igen och duschade och gjorde oss i ordning för kvällen.

Återigen tog vi metron men den här gången åt andra hållet än tidigare på dagen, då vi klockan 19 hade bokat biljetter för att åka upp i världens högsta byggnad, Burj Khalifa. Då vi åkte från hotellet strax efter kl 18 så var det rusningstid och fullt med folk på metron. Och efter den resan ska jag aldrig klaga på att folk i kollektivtrafiken i Göteborg inte kan bete sig, för här kastar sig verkligen folk in i vagnen innan man ens har en chans att komma ut. Så det var verkligen att armbåga sig fram och göra illa folk för att man skulle hinna ut innan dörrarna stängdes. Idioter!

Så kom vi i alla fall fram till Dubai Mall som även det är ett enormt köpcentrum, som vi skulle gå igenom för att komma till Burj Khalifa. Men alltså det tog en kvart bara att gå från metrostationen och fram till köpcentrumet och väl inne så var det sjukt dåligt skyltat så vi visste inte vart vi skulle gå, och nu var klockan 18.45. Så vi kutade omkring som dårar innan vi till slut hittade rätt, och då var klockan fem i sju. För man blir nämligen av med sin biljett om man skulle komma sent, då det är så högt tryck på de här turerna. Vi trodde att det skulle gå snabbare bara för att vi hade förköpt biljett, men nej. Det tog kanske 10 minuter att gå igenom allt efter vi hade uppvisat biljetten; upp för trappor, ner för trappor och sen kom vi fram till kön som visade sig vara sjukt lång och med en väntetid på minst 40 minuter. Suck...

Efter 40 minuter fick vi till slut komma fram till hissarna som skulle ta oss upp till 125:e våningen. Hela tornet är 164 våningar och helt sjuka 828 meter hög, men vi åkte inte enda upp då det skulle kosta dubbelt så mycket som vi betalade, och det var dyrt nog... Men det räckte gott och väl med 125 våningar för det är alltså så pass högt att man inte ens kan greppa det när man står där uppe. Allt ser ju såklart alltid pyttelitet ut när man är uppe i en skyskrapa och även fast den här är sjukligt mycket högre än i något annat torn man har varit i så känns allt bara... högt. Det är jättefin utsikt och det var särskilt häftigt att se det i mörkret men det är typ för högt för att man ska kunna fatta. Lite svårt att få bra bilder bara, men det var riktigt coolt att vara så högt uppe och bara vetskapen om att vara i världens högsta byggnad.

Sen fick vi köa (igen!) i typ 20 minuter för att komma ner från tornet också. Därifrån gick vi sen ut till området runtikring tornet som ligger framför den konstgjorda sjön Burj Khalifa Lake som precis som framför Bellagio i Las Vegas har en fontänshow två gånger i timmen. Vi kom ut precis när showen började så vi kikade på den innan vi hittade oss en mysig restaurang precis vid vattnet och med utsikt över hela Burj Khalifa. Vi satt och åt i nån timme innan vi strosade vidare in i Dubai Mall och tog en glass till efterrätt innan vi tog metron tillbaka till hotellet igen.

Det har varit en lång, händelserik och framförallt varm dag så nu är våra fötter väldigt trötta och redo för ett par timmars sömn. Vi hörs imorgon igen! Puss!

Utsikt från rummet; ett nybygge i förgrunden och bakom det, världens största köpcentrum Mall of the Emirates

Frulle

Upp i taket på hotellet, hissarna går på utsidan

Kamelmjölk till salu på mataffären

Skidbacken Ski Dubai sedd från utsidan

Hej från värmen!

Snygg karl

Beachen

Stranden med Ain Wheel i bakgrunden, som håller på att färdigställas

Höghus i Jumeirah

Strand

Så rolig städ-kona!

Det platta "taket" är metrostationen

Hissarna sedd från ovan, på vårt hotell

Fredrik plaskar

Utsikt

Fontänshow

Det mysiga området nedanför Burj Khalifa

Svårt att få med hela på bild

Rätt liten Hanna-Sofia i jämförelse...

Mer fontänshow

Show och lite Burj Khalifa

Vacker byggnad

Mysigt värre!

Ligger massor av sådana här restaurangen precis vid vattnet

Supermysigt område

Khalifan igen

Pyntade palmer

Hello!

Dubai Mall

Inne i Dubai Mall. Massor av pappersfjärilar i taket

Postat av: Emma

Haha! Vilken fin hängande korv Fredrik fick till middag! ;) och ni har redan fått lite färg!

Svar: Haha, det var ett grillspett, men onekligen väldigt lustigt! Haha, det vet jag inte; det är nog bara svetten som glänser :D

2017-10-23 @ 23:32:10
Postat av: Mamma

Vilka byggnationer. Tror inte jag klarat av värmen. I Vågen väntas snö på onsdag. KRAM

Svar: Haha, nope, vi sa det flera gånger igår att "Mamma hade inte klarat av det här"!

2017-10-23 @ 23:40:48
Postat av: Mamma

Sweden med e

Svar: Japp!

2017-10-23 @ 23:56:18
Postat av: Alicia med mormor o morfar

Jättefina bilder!! Hoppas att ni mysigt och bra. Kram från Alicia.