Whitsundays

Då var vi tillbaka från våran tur till Whitsunday Islands. Åkte som sagt i måndags eftermiddag från Airlie Beach och åkte ca 2½ timme ut på havet. Ankrade där och efter ett tag så fick vi mat. Asgod mat bestående av fisk i folie med coleslaw och potatismos. Installerade oss i våra hytter som var pyttepyttesmå sängar, och jag och My delade dessutom säng, så ännu mindre plats till oss. Vi var ca 30 pers inklusive besättningen så vi var ett par stycken som klämde in oss på båten. Vi var inte så peppade på att dricka på kvällen, utan vi gick och la oss vid 21-tiden.

Blev väckta vid 7 på tisdagmorgon och då var det frukost. Sedan åkte vi vidare ut på havet, men vädret var inte direkt med oss så för en stund var vi tvungna att gå in för att det började regna. Kom till slut fram till Whitehaven Beach där vi gick upp i skogen för att sedan komma ut till ett utkiksställe där man hade jättefin utsikt över stranden. Var jäkligt svårt att fånga på bild hur fint det verkligen var, eftersom allting var så himla ljust, men det var helt otroligt fint. Tog lite bilder (dom obligatoriska hoppkorten såklart) och sen vandrade vi tillbaka till båten igen. Fick jättegod lunch bestående av tonfiskwraps och sen åkte vi vidare.

Stannade sedan vid det stället där vi skulle snorkla. Vi var tvungna att ha våtdräkt på oss med tanke på faran för både maneter och stingrockor, så alla var väldigt snygga. Måste dock säga att jag blev lite besviken på Stora Barriärrevet, eftersom korallerna var sjukt tråkig färg, typ gul/brun/grå, och inte så fint jag hade tänkt mig. Fiskarna var dock väldigt fina i alla färger, men jag blev inte så impad av resten. Var mycket bättre i Egypten faktiskt. Satte oss sedan och tog det lugnt och ölade på den lille stranden innan vi begav oss tillbaka till båten för middag. Kvällen spenderades med några av crewet på båten, men eftersom alla hade festat hårt kvällen innan var det inga av passagerarna som ville festa med oss, så det var i princip bara vi. Hamnade i säng vid 2-tiden och sen var det väckning klockan 7 igen.

Vi hade chans att snorkla igen på morgonen, men vi skulle ändå göra det på samma ställe och eftersom ingen av oss blev så jätteimpade av det, så la vi oss bara på stranden och tog det lugnt. Lämnade stranden och snorklandet vid 9.30 och seglade sedan tillbaka till Airlie Beach. Kom fram till hamnen vid 11.30 och så traskade vi tillbaka till samma hostel vi bodde på innan segelturen. Checkade in och fick samma stuga vi hade sist, tog en välbehövlig dusch och packade upp.

Dagen därpå var det uppstigning vid 7.30, utcheckning och sen tog vi oss till bussterminalen. Åkte vid 9.40 mot Cairns och resan skulle som sagt ta dryga 11 timmar. Stannade flera gånger på vägen och vi var framme i Cairns vid 20.30. Christopher, Mia och Johanna hade redan kommit fram och letat rätt på hostelet och vi stötte på dom när vi öste in på Wollies och handlade. Så vi gick till hostelet som ligger ca 10 minuters gångväg från centrum. Alla i personalen är sjukt mysko och man kan inte avgöra om dom är fulla eller nyktra. Nästan på alla andra hostel vi har varit på så har det varit förbjudet att ha alkohol på rummet, men här är det i princip förbjudet att INTE ha alkohol på rummet. När tjejej i receptionen skulle visa oss på kartan vart allting låg (lagunen, Woolies, osv.) pekade hon ut närmsta spritbutik och sa "Det absolut viktigaste är ju då spritbutiken". Haha, vette fan hur det här kommer sluta. Bor i alla fall i ett rum med fem sängar, men det måste ha blivit nåt strul när vi bokade på Internet, eftersom vi har fått ett tjejrum. Så stackars Christopher får sova i ett rum som är helt rosa med massa fjärilar målade på väggarna, hahaha! Men det är ändå skönt att vi har ett rum helt för oss själva så vi slipper ta hänsyn till andra. Men överlag är detta det skabbigaste hostelet vi har bott på hittills, och allting handlar om att dricka, dricka, dricka och dricka. Helst ska man vara full 24/7. Stannar ju här i en vecka, och frågan är om vi orkar stanna längre än så på detta hostelet. Så just nu är vi alltså i Cairns och vi får se hur länge vi stannar här.

Hoppas ni har det bra hemma. Jag har det underbart här, hoho! Pussar!

Öööööl!

På vår båt New Horizon, på väg till Whitsundays

Airlie Beach

Min och Mys extremstora säng på båten

Jag och Mia

Snyggingar

Jag gör... Nåt?

Solnedgång

Whitehaven Beach

Hoppkort!

Hoppkort igen!

Fräs!

Jag är snyggare än nånsin