Brisbane

Dåligt med uppdatering de senaste dagarna, vilket beror på att jag inte har haft tid till datorn. Är i alla fall i Brisbane nu, och har varit här sen i fredagsmorse. Jag och My lämnade Surfers vid 9-tiden på fredagen och åkte hit och mötte upp med Christopher.

Checkade in på vårat hostel som är det sämsta jag har bott på. Man måste lämna deposition för att få tallrikar, bestick och glas. Keycarden som man har som rumsnycklar, funkar inte på de våningarna där ens rum inte ligger, vilket då innebär att vi måste ta hissen en våning upp för att komma till köket. Rummen och sängarna ser ut att tillhöra ett fängelse för dom är så små och sängarna är rangliga. Personalen smyger in på rummen och säger att dom bara "checkar läget", och man blir utslängd från badrummet när dom ska städa. Inte heller fick vi örngott till sängarna när vi kom, utan Christopher var tvungen att använda sina shorts som örngott. Som tur är sover vi bara här i två nätter.

Men men, efter vi dumpat våra grejer på hostelet gick vi och köpte varsin Subwaymacka och kollade in Brisbane. Själva staden är verkligen jättetråkig och det finns inte alls mycket att göra här. Brisbane ligger ju inte vid havet utan för att kompensera upp brist på strand så har man gjort en lagun mitt i staden. Lagunen är dock bara en jättestor pool med massa sand runt. Badade inte eftersom den lär vara rätt nerkissad med tanke på att det bara var barn som badade där. Gick sedan tillbaka till hostelet och då hade Johanna och Mia kommit, eftersom deras buss avgick senare från Surfers än vad min och Mys gjorde. Gick och handlade lite, gjorde mat, förfestade och gick sedan ut på krogen. Jättedålig musik, dåligt uteställe och allting var bara dåligt.

Lördag - Ikeadag!! När vi åkte från Surfers såg vi Ikea från motorvägen och självklart skulle vi åka dit! Letade rätt på rätt buss för att ta oss till Ikea, och sammanlagt tog det en timme, eftersom det ligger lite utanför stan. Okej, det är jäävligt svenskt och ni tycker säkert att vi är jättelöjliga, men jag blev verkligen genuint lycklig och helt exalterad när vi kom dit. Allting är precis som i Sverige, alla möbler har samma namn som hemma och jag kände mig verkligen hemma! Jag bara gick och log den första kvarten, haha! Jag behöver väl inte säga vad vi skulle käka i restaurangen, hoho! Köttbullarna och lingonsylten var fasen de godaste jag har smakat i mitt liv. Inte det att dom var så överdrivet goda, utan bara det att det var köttbullar! Tog sedan en tur runt i varuhuset och sen har dom nånting som vi inte har hemma på Ikea - Swedish Food Market, dvs. en liten shop med SVENSK MAT!! Är nog väldigt svårt för er därhemma att förstå, men bara synen av en tub kaviar, ett paket knäckebröd eller Marabous mjölkchoklad gjorde mig helt exalterad och överlycklig. Vilken jävla tur ni har där hemma som bara kan gå på Ica och köpa en burk lingonsylt när ni vill! Det var lite överdrivet dyrt dock, men jag inhandlade ett paket knäckebröd, kaviar och en påse Ahlgrens Bilar, vilka aldrig har smakat bättre. Till middag idag blir det ägg och kaviarmackor. Herregud så jag har längtat!

Imorgon drar vi oss från Brisbane, vilket känns rätt skönt eftersom ingen av oss har gillat staden speciellt mycket. Lite störigt är dock att jag och My reser med Greyhound, och Johanna, Mia och Christopher med ett annat bussbolag så bussarna stannar inte på samma ställen och avgår inte samma tider. Men jag och My tar i alla fall vår buss till Australia Zoo imorgon, dvs. Steve "The Crocodile Hunter" Irwins zoo eftersom Johanna, Mias och Christophers buss inte stannar där. Åker imorgonbitti så tar resten av gänget sig upp till Noosa Heads, dit jag och My åker på eftermiddagen imorgon. Har planerat att stanna i tre dagar i Noosa till att börja med, så får vi se om vi stannar längre

Sammanfattning - Brisbane är tråkigt, dåligt uteliv, inte speciellt fint men ett stort, stort plus är såklart att dom har Ikea. Svensk mat har aldrig smakat bättre och jag har aldrig blivit gladare av att se en kaviartub än vad jag blev idag. En väldigt bra dag idag och den avrundades med tre knäckebrödsmackor med ägg och kaviar. God damn vad gott det var. Och för er som inte har förstått så reser jag nu som sagt tillsammans med My, Christopher, Mia och Johanna och vi trivs alla jättebra tillsammans.

Kommer lite bilder från stan och självklart besöket på Ikea.

Puss puss!

Hej Brisbane!

Subwaaaaaay!

The Wheel of Brisbane

"Lagunen"

Schysst smutsvatten i bakgrunden, haha!

Johanna käkar nudlar
 

Lördag - Ikea!

Hej hej, vi ska till Ikea!

Tjohej

-Vi är hungriga på köttisar

KÖTTBULLAAAAAAAR

Gottigott

Mysa lite i sängarna på Ikea

Marabou, Kopparbergs cider och Estrella chips

Knäckebröd, kaviar och Ahlgrens bilar - Fina grejer

Lakrits!

Åhhh... Kaviar!

Nån som vill köpa en korv-Mia?
Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0