Australia Zoo & Noosa Heads

Jag och My lämnade Brisbane strax före 8 på söndagmorgon för att ta oss till Australia Zoo, dvs. The Crocodile Hunters zoo! Som sagt så stannade inte resten av gängets buss där, så dom kunde tyvärr inte följa med. Tog ungefär 1½ timme från Brisbane till Australia Zoo och jag och My var dom enda som hoppade av där. Betalade inträde på $54, vilket är ca. 350 spänn, letade rätt på skåp att lägga alla våra väskor och sen började vi rundvandringen inne på zoot.

Vilket många av er säkert redan har listat ut, så är Australia Zoo jättestort. Hela parken, inklusive stigarna där det inte är några djur, är jättefin och allting är jätteväl planerat och välbyggt. Känns som att man går omkring i en djungel. Om jag ska skriva exakt vad vi gjorde minut för minut så kommer jag få sitta här halva dagen. Började i alla fall med ormarna, wombats och massa olika papegojor. Sen kommer vi in i inhägnaden för kängurur! Och där skuttar dom omkring helt fritt och är helt orädda när man närmar sig. Så självklart satt vi oss och klappade en massa kängurur och dom är jättemjuka och jättesöta. Påminner om en stor råtta/mus/marsvin i ansiktet. Sen gick vi vidare mot koalorna, och dom fick man också klappa! Happy day! Dom hade en avdelning med typ fem träd där det satt en koala i varje, men dom turades om vilken av koalorna man fick klappa. Dom bara sitter i sitt träd hela dagarna och sover mellan 18-20 timmar per dygn. Men dom är hur fluffiga och gosiga som helst att ta på.

Efter det gick vi vidare mot elefanterna och tigrarna och vi såg även röda pandor, som jag tyvärr inte fick bild på eftersom dom satt så högt upp i träden, men det ser ut som stora katter med jättelånga svansar. Gick sedan vidare och såg lite fler kängurur, men bebisar denna gången. Sen begav vi oss mot The Crocoseum, vilket är "arenan" där dom håller sina berömda krokodilmatningar. Först fick man se en massa olika fåglar som dom hade tränat till att flyga in till arenan och dom flög sjukt nära publiken, vilket var väldigt kul. Sen var det dags för krokodilen att komma in och matas, och den som var med i showen vi såg var ca 4 meter lång och väldigt aggressiv. Var jättecoolt när skötaren hoppade runt med massa kött och blev jagad av krokodilen.

Under showen började det regna, men vi satt under tak så det var lugnt. Gick sedan och käkade och kollade in resten av djuren, t.ex. echidnor, emuer, cassowaries, dingos, uttrar, saltvattenskrokodiler, sötvattenskrokodiler och ödlor och varaner. Var en väldigt trevlig dag, men att vara där från 9 till 16, när bussen kom, var lite för länge. Var väldigt trötta när vi satte oss på bussen till Noosa. Eftersom The Crocodile Hunter Himself är död så såg vi ju inte honom men vi såg däremot hans son Robert åka omkring på en liten minifyrhjuling. Så jag har sett en kändis, haha!

Kom fram till Noosa vid 17.30, och mötte upp med resten av gänget. Hade ingen aning om åt vilket håll vi skulle gå eller nåt telefonnummer att ringa, utan vi hade bara en adress till vårat hostel och namnet på det. Efter att ha gått fel typ hundra gånger, frågat om vägen minst lika många gånger, mötte vi i alla fall två amerikanska tjejer som bodde på hostelet och dom skulle visa oss vägen. Men dom hade inte direkt så bra lokalsinne så dom ringde tillslut till hostelet så att dom kunde komma och hämta oss. Vi kom i alla fall fram vid 20.00, och då hade vi alltså irrat runt hur länge som helst med våran packning utan nån aning om vart vi skulle. Men hostelet var jättemysigt, det är i källaren på ett vanligt bostadshus och är väldigt hemtrevligt.

Dag två i Noosa gick vi till stranden, men det blåste som faaaan när vi väl var där så det var jättejobbigt att försöka ligga och sola. Istället badade vi typ hela tiden då vattnet var jättevarmt och det var jättehöga vågor. Efter ett tag gick vi istället till en park och solade på gräset, men inte det var bra då jag blev myrbiten av en av alla hundra myror som befann sig på gräset där vi var. Men men, tog oss tillbaka till hostelet, käkade och så Goonade vi med våran holländska rumskompis halva natten. Mycket trevlig kväll.

Dag tre i Noosa skulle vi leta rätt på Noosas Naturreservat. Men återigen gick vi hur fel som helst och hamnade åt helt fel håll i staden. Hittade i alla fall rätt tillslut, och valde en av stigarna som skulle ta ca 1½ timme att gå. Vi vandrar på genom djungeln och efter ett tag skriker My (som går först) till och hej hopp slingrar sig en asfet orm ut på stigen! Den var väl dryga 1½-2 meter lång och alla blir jätteimpade och tar hur mycket kort som helst. Sen skulle Christopher leka The Snake Hunter och skulle peta på svansen på den, men jävlar då blev den förbannad och fräste till. Som ur är blev ingen biten, men lite läskigt var det i alla
all. I slutet av vår vandring ser vi även en superstor ödla, lite mer än en meter lång, men den var så snabb så jag hann inte ta nåt kort på den. Tog istället på en liten pluttödla vi hittade på en trädstam. Sammanlagt gick vi väl kanske 5 kilometer, men eftersom det är upp och ner och hit och dit så kändes det sjukt mycket längre, och alla var jättetrötta när vi kom ner från vandringen. Gick och tog oss varsin Subwaymacka och efter det kändes allt mycket bättre.

Sammanfattning av Noosa - Litet ställe, inte allt för mycket att göra, utan det är egentligen bara ligga på stranden och ta det lugnt. Vi testade aldrig på utelivet eftersom vi bodde rätt långt från centrum, men enligt andra fanns det egentligen inte så mycket att göra ändå. Mest ett ställe dit människor åker för att slappna av och ta det lugnt.

Idag har vi då tagit oss upp till Hervey Bay och bussresan skulle egentligen ta 4½ timme men vi blev istället 45 minuter sena på grund av skogsbrand. Den vägen vi egentligen skulle ta var avstängd eftersom det brann så mycket, och istället för att stå och vänta längs med den vägen i tre timmar, vilket det skulle ta innan vägen öppnades igen, fick vi ta en omväg på 10 mil istället. Men det gjorde inte allt för mycket, utan vi satt och tog det lugnt på bussen och lyssnade på musik. Kom i alla fall fram till Hervey Bay strax efter 18.00, ringde hostelet och fick gratis pick-up. Men återigen, eftersom My och jag reser med Grayhound och Johanna, Christopher och Mia reser med Premiere, så kom vi ju inte hit samtidigt. Deras buss avgick vid 17-tiden från Noosa så dom har inte kommit hit ännu. Fick ett SMS av Christopher nyss att dom hade blivit eskorterade genom branden med en polisbil, coolt! Men My och jag har i alla fall checkat in på hostelet och vi bor i ett rum med åtta sängar och eget badrum. Än så länge har vi bara hunnit handla lite mat och Goon och käkat och har inte hunnut kolla in stan så mycket men vi bor i alla fall väldigt nära stranden vilket är ett plus.

Ikväll blir det lite Goonande och imorgon är det planer på slapp på stranden. Har bokat tre nätter på det här hostelet och sen ska vi ta en tur till Fraser Island, och ni som inte vet hur det ser ut där kan ju ta och googla och bli redigt avundsjuka, hah!

Tog ca 140 bilder från Australia Zoo och jag skulle verkligen vilja lägga ut alla, men jag har varit tvungen att begränsa mig lite. Ni får se alla när jag kommer hem istället. Bjuder
i alla fall på ett par stycken, samt några från Noosa.

Puss puss!

Hej Australia Zoo!

Beviset på att jag har klappat en känguru (med svullen stjärt)

Elefanter

Tigers

Mini-hoppetihopp

Hej Känguru

Krokodilmatning

Krokodil!

En cassowary

Herr Snäll

Nej, släng inga bollar till krokodilerna. Haha!

Familjen Irwin

Uttrar

Så snygg var jag när det började regna, hah!

Beviset på att jag har klappat en koala, hoho!

Bilder från Noosa följer

Johanna och Christopher på väg till beachen