Batu Caves

Första natten i Asien gick förvånansvärt bra. Enligt erfarenhet har det alltid varit värre att flyga österut än västerut och jag har alltid varit super jetlaggad när jag har kommit fram. Som när jag kom till Australien sov jag ju 17 timmar i streck, och båda gånger vi har kommit hem från USA har det också varit svinjobbigt. Den här gången har ju dock dygnsrytmen varit lite mer naturlig, eftersom vi åkte sent på kvällen, sov på flyget och kom fram relativt utvilade.

Hur som helst så klev vi upp idag vid 8.30 och gick ner och åt frukost. Vid 10-tiden begav vi oss ut på stan, och Fredrik pep in i shoppingcentret Suria där vi var igår, och inhandlade ett paraply eftersom det har regnat lite idag. Det stod dock på vädret att det skulle ösa ner hela dagen, men det har bara kommit lite skvättar nu och då. Har såklart varit sjukt varmt idag också, runt 30 grader och svinfuktigt. Med andra ord, katastrof för mitt hår, haha.

Vi tog tunnelbanan från där vi bor till KL Sentral som är en stor knutpunkt där man kan byta till alla tunnelbanelinjer i hela KL. Vi hoppade av och bytte till ett pendeltåg för att åka norr om Kuala Lumpur till Batu Caves som är ett kalkstensberg som har massor med olika grottor som man kan gå in i. För att komma in i den största grottan måste man klättra upp för en hög trappa med dryga 300 trappsteg vilket inte var det lättaste. Innan vi gick upp var jag dock tvungen att köpa en sjal och ha runt benen då Batu Caves huserar det största hinduiska templet utanför Indien.

Klättrade upp för trappan och höll hårt i kameran då det öste omkring massor med tjuvaktiga apor i hela området. Dom är sjukt tama, så man kommer bara någon decimeter ifrån dem där de sitter. Var rätt många som också hade små apbebisar hängandes på magen. Sjukt gulligt! Den största grottan är sjukt stor med ett stort hål i toppen så man ser rakt upp. När man tittar uppåt så känns det nästan som att vissa bumlingar skulle kunna ramla ner när som helst.

Efter nån timme vid grottorna så tog vi pendeltåget tillbaka och hoppade av i området Bukut Bintang som är ett shoppingområde där shoppingcentret Pavilion finns. Alltså det är helt sjukt det här med shoppingcentrena här borta. Vi har gått igenom ett par stycken, både frivilligt och ofrivilligt, då till exempel vi var tvungen att gå igenom shoppingcentret Nu Sentral, när vi bytte tåg på KL Sentral. Och Pavilion som vi var inne i hade väl 6-7 våningar med totalt säkert 500 butiker. Från Pavilion finns det sen en gångbro mellan centret och vårt hotell, men trots det så var det inte det lättaste att hitta ut därifrån ska jag säga. Fler än en gång fick vi leta upp en karta över centret för att förstå vart vi var så vi kunde hitta ut, hah. Fredrik passade på att köpa ett par nya Nikeskor eftersom han hade fått lite skavsår av sina. Själv hittade jag en ny necessär inne på samma Nikebutik.

Efter dagens utflykt gick vi tillbaka till hotellet och tog det lite lugnt och nu ikväll har vi käkat på Hard Rock Café. Det börjar bli lite av en tradition att vi har ätit där när vi är utomlands, haha. Men det var lite regnigt nu ikväll plus att vi kände oss så sugna så det fick bli varsin burgare och öl.

Imorgon drar vi då vidare till Indonesien och Bali. Åker härifrån KL vid 12.25 och landar på Bali dryga tre timmar senare. Förhoppningsvis så går allting smärtfritt, då vi egentligen behöver visum till Indonesien vilket vi inte har skaffat ännu eftersom vi hade varit tvungen att besöka indonesiska ambassaden i Stockholm för att fixa det, alternativt posta våra pass och få dom stämplade. Men enligt mycket vi har läst på nätet så ska det räcka med så kallat "visa on arrival", dvs. ansöka om visum direkt på flygplatsen och betala där och då. Så vi får hoppas att det går fint, annars är vi väl tillbaka i Malaysia vid den här tiden imorgon, hehe.

Så nu blir det bara slapp framför en film innan vi säger godnatt.

Hotellfrukost med utsikt över ett disigt KL

Julkort till er därhemma, haha

Tunnelbana mot KL Sentral

Syns lite dåligt men det är förbud på pendeltåget. Den femte från vänster är förbud mot "indecent behavior" och så är det en bild på ett kyssande par, haha. Två av vagnarna på pendeltåget var förresten för "Ladies only", alltså endast tillåten för kvinnor...

Vid Batu Caves

Jag och min snygga sjal

Mer grotta

Grotta

Utsikt från toppen av grottan

Tja!

Man skymtar lite antalen steg som är ritade på trappan

Apa och bebis

Ute ur grottan

Batu Caves

I shoppingcentret Nu Sentral

Julpynt i Pavilion

Superhjältebutik i Pavilion

Julpyntad buske

Hard Rock burger!

Gata i närheten av vårt hotell

Postat av: Mamma

Känner igen det där med luftfuktighet o hår:-):-):-):-)
Gulligt med apan o bebisen. Härlig bilder o intressant läsning. Kram till er båda

Svar: Ja, jag tänkte nog att du skulle tycka den var söt :)