Vi har kommit till paradiset

Idag vaknade vi för sista gången på vårt jättefina hotell i området Sanur på Bali. Åt frukost bestående av bl.a. våfflor och omelett och checkade ut från rummet strax före kl. 11.

Redan när vi bokade hotellen i juli så fick vi ett mail från ett av hotellen på Nusa Lembongan att dom kunde ordna med båttransporten från Bali åt oss, för 50 USD per person. Vi tyckte det verkade lite dyrt så vi svarade aldrig på mailet. Men igår satt vi och sökte lite på vad det kostar med andra bolag och det visar sig att det ligger runt där. Så vi tog och ringde hotellet och hörde oss för, och det visar sig att i de här 50 USD så skulle även hämtning från hotellet till hamnen ingå, samt transport från hamnen på Nusa Lembongan till hotellet, plus att man skulle ta hand om våra resväskor. Perfekt tänkte vi och bokade in oss direkt.

Båten skulle avgå från hamnen i Sanur kl. 12, så vi bokade hämtning till 11.15. Klockan hann bli nästan 11.30 innan jag gav upp hoppet och bad hotellpersonalen på hotellet på Bali ringa till hotellet på Lembongan för att kolla så att det inte hade blivit något fel. Kvinnan i receptionen sa att hotellet på Lembongan skulle kolla upp bokningen för att sedan ringa tillbaka. Efter ett par minuter kommer receptionisten ut, samtidigt som vår chaufför kommer inspringande. Vilken tajming! Så vi hoppade in i minibussen och snackade lite med ett australiensiskt par samtidigt som vi åkte mot hamnen.

Efter ca. 15 minuter var vi framme och vi fick hoppa av vid deras biljettkontor för att få alla papper i ordning. Sen ner till hamnen där det var fuuuuullt kaos. Folk, väskor, barn, turister över- överallt. Väl där möttes vi faktiskt upp av en kvinna från vårt hotell på Lembongan så vi fyllde i alla papper för check in redan i hamnen i Sanur. Smidigt!

Fick vänta i ca. en kvart medan kanske 15 killar i 25-års åldern kånkade på allas väskor. Och trots att de här indonesierna inte är särskilt stora så tog många av grabbarna TVÅ stora resväskor på axlarna och bar till båten. Imponerande.

Vi hoppade på och efter en stund var vi på väg. Vi hade ordnat att åka över till Lembongan med en speed-boat som bara skulle ta ca. 30 minuter. Men jävlar vilken läskig tur det var. Jag är inte rädd för att åka båt, men dom stod på gasen oavbrutet hela vägen och ibland smällde det till så jävla högt i båten att jag helt ärligt trodde att det gick hål.

Det var verkligen skönt när vi efter ca. 30 minuter kom fram till Lembongan. Och om vi trodde att vi hade hittat paradiset på Bali så har vi ju verkligen haft fel. Alltså... Jag vet inte ens vad jag ska säga. Det är så otroligt, väldigt, obeskrivligt vackert här. Hela ön är en mix av små hyddor, superduperfina hotellkomplex och restauranger precis vid havet.

På stranden möttes vi upp av en man från vårt hotell som i sällskap med två andra, följde oss till hotellet. Det är bara en promenad på mindre än fem minuter där vi blev avsläppta med båten. Kom fram till hotellet och fick en välkomstdrink och en iskall handduk, vilket var förbannat skönt då varken jag eller Fredrik har svettats så här mycket i hela våra liv tror jag, haha.

Sen fick vi eskort av en annan receptionist, och hon ber oss snällt att sätta oss i deras eldrivna golfbil och "Hang on, please". Så vi hoppar upp och kvinnan börjar köra upp, upp, upp för berget på slingriga stigar. Efter en liten stund är vi framme och vi går först förbi poolbaren, och sedan en liten utkiksplats där de ofta ordnar bröllop. Slutligen en 25-meters pool där man kan simma längder, som är kantad med solsängar med vita draperier. Går upp för en trappa och när hon säger "Det här är ert rum" tror jag helt ärligt att hon skämtar. Alltså, utsikten som vi har ifrån vårt hotellrum är så fruktansvärt vacker så jag vet inte vad... Bred, stor säng med sänghimmel och jättestor balkong med en stor soffa. Och badrummet. Ni kommer att smälla av för det är utomhus! Vi har en jättestor regndusch, kantad av små vita stenar. Ett gigantiskt stenbadkar och ett jättevackert handfat, även det i sten, och pyntat med massor med de "typiska" asiatiska vita blommorna med gult i mitten. Jag är ingen botaniker så jag vet inte vad blommor heter, haha.

Receptionisten visade oss runt lite i rummet och efter att hon hade gått så kunde vi inte sluta le och fråga oss om det här var ett skämt. Så här fint har jag aldrig bott i hela mitt liv och till råga på allt så är det jättelite folk här, så vi behöver verkligen inte trängas.

Vi stack direkt ner till restaurangen vid en av poolerna för att få i oss lite lunch och där åt jag de godaste fisktacos jag någonsin har ätit. Pallrade oss upp för kullen igen (man behöver inte gå, utan får skjuts med golfbilen), slängde på oss badkläder och hoppade i en av poolerna. I flera timmar hade vi poolen för oss själv, och jag passade även på att simma tio längder i motionsbassängen. Tog oss ett par öl i poolbaren där man sitter på barstolar under vattnet i poolen.

Fixade sen i ordning oss och gick ut och åt middag på en närliggande restaurang precis vid havet, bestående av Mie Goreng (som Nasi Goreng, men med nudlar istället för ris), och grillade räkor. Mitt i middagen så går elektriciteten i hela området och alla restauranger, inklusive våran, blir helt svarta. Som tur är hade vi redan fått in våran mat, och vi hade en liten lykta på bordet så vi tog oss ändå igenom middagen och det var riktigt mysigt att sitta där i halvmörkret.

Nu sitter vi ute på balkongen och svalkar oss med varsin öl och kikar på ett blixtskådespel som heter duga, som just nu pågår på Bali, på andra sidan havet.

Vi har det hur underbart som helst och det känns som en ren dröm att bo på ett sådant här fantastiskt ställe och ha en sådan här vacker utsikt.

Ikväll ska vi drömma sött, så kan ni drömma om hur vi har det, och kanske bli lite avis, hehe.

Puss!

På båten mellan Bali och Nusa Lembongan

Första anblicken av Lembongan

Nusa Lembongan

"Hamnen", snarare "hoppa-av-mitt-på-stranden-hamnen"

Välkomstdrink

I golfbilen

På väg upp för berget i golfbilen

Vårt fina rum

Utomhusbadrum!

Vackert badrum

Välkomstgåva i form av två saronger

Slå den här utsikten om ni kan!

Svettig, men lycklig!

Asgod lunch

En av tre pooler

Platsen där de håller bröllop

Utsikt

Vårt rum ligger precis ovanför det tredje bruna parasollet från vänster, där det hänger en vit liten handduk på räcket

Jag plaskar!

Middag

Ikväll vid hotellet

Postat av: farsan carlson

Hi, ja det ser onekligen nice ut. Tänkte att du måste prova badkaret när jag såg badrummet, men sen kom bilden på Fredrik som gör't. Coolt med barstolarna i vattnet, verkar tilltänkt. Du slår dig inte när du ramlar av om du fått för mycket, å andra sidan kanske du drunknar.....eller vaknar till!! Passa på å gift er vettja, miljön verkar ju helt ok... eller? Lev å må/Ppa

Svar: Hehe, ja Fredrik var snabb på att testa badkaret. Får bli min tur idag. Jo om man faller åt fel håll i baren så kan man ju slå sig lite, man får se till att bara böja sig bakåt och lägga sig ner i vattnet istället. Hah, ja visst, varför inte? :D
Hanna-Sofia

2014-12-27 @ 15:58:50
Postat av: Pia o Michael

Håller med om att det är vackert, man blir inte alls avundsjuk!!! Här hemma vaknar man med snö, ca 10 cm
så vi har vinter några dar. Er utsikt är verkligen inte helt fel, njut av varje stund och ha det fortsatt bra. Kram från oss

2014-12-27 @ 18:05:48
Postat av: Mamma

Önskar att man kunde trolla bort allt o bara resa iväg. Ser ju så fantastiskt ut. Kram till er:-)

Svar: Men trolla inte bort dig själv för jag kommer ju hem om två veckor! :) Puss!