Snorkeltur och nytt hotell

Vilken fin dag vi har haft idag alltså! Visst att det var tråkigt att vi checkade ut från vårt underbara hotell men vi har haft en sån bra dag så det gör inte så mycket.

Vi var uppe vid åttatiden och åt frukost och packade ihop våra väskor. Vid halv 10 ringde vi och bad någon hämta våra väskor och ställa undan dom för dagen. För strax innan 10 blev vi nämligen upphämtade av vår kapten som vi hade hyrt för dagen som skulle ta oss ut på en snorkeltur!

Vi hyrde alltså båt + kapten privat så vi kunde åka vart vi ville, samt åka hem när vi ville. Så för två timmar med egen båt betalade vi dryga 350 kr. Det är klart att vi kunde valt något billigare alternativ men vi tyckte det var smidigt att lägga snorklingen på dagen vi skulle byta hotell, eftersom utcheckning var kl 10 och incheckning på det nya hotellet var kl 14. Så istället för att låta hela dagen gå åt till att byta hotell tyckte vi att det här blev perfekt.

Så vi hoppade i hans lilla båt och åkte en bit längs med ön tills vi kom fram till en plats där det redan låg en del båtar ankrade och folk som snorklade. Så vi får simfötter och cyklop och hoppar i vattnet. Var så klart jättemånga fina färgglada fiskar och vi låg och guppade i nästan en timme innan vi hoppade i båten och åkte till nästa ställe. Där snorklade vi längs med ett berg som stupar ner i vattnet där det växer koraller på bergväggen. Där är det också väldigt strömt så där var det bara att ligga och glida med strömmen och titta på allting. När vi kände oss klara vinkade vi till oss vår båt och åkte tillbaka till vårt första hotell där vi fick till att duscha och fixa i ordning oss i deras dagrum.

Snorkelturen var verkligen lyckad och det räckte gott och väl med två timmar för efter ett tag så har man sett alla fiskar och koraller. Och angående korallerna så var det tråkigt nog inte så många färgglada sådana, utan mest vita och brungrå. Precis som när jag snorklade i Stora Barriärrevet i Australien fanns det många fina fiskar men många koraller är i stort sett döda, och allt beror ju på uppvärming och utsläpp i haven. Jag minns ju min första snorklingstur i Egypten 2004 som helt fantastisk och att allt var jättefärgglatt men det kanske också beror på att det just var min första snorklingstur och allt verkade jättehäftigt. Men det kanske var döda koraller där också, det minns jag inte. Det är tråkigt att se att vissa av de färggranna fiskarna inte passar in i miljön eftersom dom inte kan maskera sig bland färggranna koraller. Hur som helst så var turen ändå bra och vi fick se många fina fiskar i olika storlekar.

Efter att ha fixat oss i det "gamla" hotellets dagrum så åt vi en sista lunch på hotellrestaurangen. Maten har verkligen varit helt fantastisk varje gång vi har ätit där, och idag blev det en pumpa- och fetaostsallad med ett iskallt glas vitt till mig, och Fredrik tog en steak sandwich med öl.

Efter lunchen väntade vi i ca. 20 minuter innan vi fick hämtning från vårt nya hotell som ligger lite längre uppåt på ön. Åkte med en liten minibuss över några av de sämsta vägarna jag har varit med om, haha. Men vi kom fram hela och checkade in i vår lilla hydda. Bor i en inhängnad hydda med (hör och häpna), en egen pool! Poolen är dock inte så stor, men lyxigt för det. Även här har vi utomhusbadrum och hela vår villa är inredd i balinesisk stil. Jättefint! Tog ett dopp i vår pool innan vi gick ner till den stora poolen vid stranden och lade oss i varsin, tja, vad ska jag kalla det... En jättefet tresits soffa med massor av kuddar som agerar som solstolar. Så vi låg där och gottade oss i ett par timmar innan vi gick tillbaka till vår egen villa.

Det här hotellet är såklart jättefint det också och det har ett superfint läge precis vid stranden. Har ännu inte prövat frukosten ännu men det blir ju av inom en snar framtid. Men så här spontant så måste vi säga att "mitt" hotell, dvs. där vi checkade ut idag, ändå är finast. Det kändes mycket lyxigare och vi hade ju en superfin utsikt och ett jättehäftigt utomhusbadrum. Men det är här som sagt jättefint också och det känns extra lyxigt att ha en helt egen pool!

Något som dock inte är så roligt är att vi båda två idag har fått rätt ont i magen med start nu på eftermiddagen. Kan kanske bero på att vi får i oss rätt mycket kranvatten då vi dricker drycker med is, som troligen inte är gjord på flaskvatten. Så idag när vi åt middag så blev det bara en lätt pasta för min del, så får vi bara hoppas på att det har gått över tills imorgon.

Bildbomb från dagen comin' up!

Puss puss ♥

På väg ut till havs

Vackra Nusa Lembongan

Nusa Lembongan

Hyfsad färg på vattnet?

Fredrik

Snorkelmannen!

Snorkelface! Snygga märken vi fick va, haha!

Längs den här bergväggen var andra snorkelplatsen

Jag snorklar

Schyssta solsängar!

Hotellområdet

Vackert

Snacka om att ha nära till stranden från hotellet

Poolområdet

"Hotellkorridoren", där man finner alla hyddor

Fin solnedgång

Middagsfin!

Sugen på ett kvällsdopp?

Postat av: Pia o Michael

Vi tycker att detta hotellet är minst lika fint som
det förra: Härligt med egen pool.Här hemma har det blivit plusgrader igen så snön som vi fick för några
dagar sen håller på att smälta bort.
Vi vill önska er ett riktigt gott nytt år.
Kram från oss.

2014-12-31 @ 08:57:33
Postat av: farsan carlson

Av bilderna att döma så verkar det vara lika fint boende ni bytt till. Ni slipper ju svettas i uppförsbacken. Men ärligt skulle jag inte vilja bo nere vid Sundsjöns strand utan jag bor bra på "höjden" en bit ifrån och då vinner nog det ert förra boende. Cool hotellkorridor iaf. Synd att ni inte kan fota under vattnet, hade varit kul å se en färggrann fisk eller två...Här har "värmen" tagit hårt på snön och gräset lyser igenom på sina ställen, skit. Hoppas magoroligheterna utvecklar sig till nåt tråkigt. Vedeldad bastu, god mat, trevligt sällskap på andra sidan sjön avslutar 2014 ikväll. Gott nytt år på er. Lev å må/Ppa